Aikaisin aamulla

Varhain minä ennätän, ja huudan: sinun sanas päälle minä toivon. Varhain minä herään, tutkistelemaan sinun sanojas. Kuule minun ääneni sinun armos jälkeen: Herra, virvoita minua sinun oikeutes jälkeen. (Ps. 119:147-149 / Biblia)

Aamulla varhain

Minkälainen on sinusta hyvä aamu?

Miksi hyvä päivä alkaa aina hyvästä aamusta?

Miksi on tärkeää aloittaa päivä rukoillen ja Raamatun ääressä; miten Jumalan lupaukset auttavat meitä päivän askareissa?

Job oli Herran tutkivan katseen alla; Herra antoi ja Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi; miten Jumalan huolenpito, johon liittyy myös kuritus, vaikuttaa meihin (vert. Job. 7:17-19)?

Psalmi 119 kutsutaan Jumalan lain ja sanan psalmiksi; miten voimme rakastaa Jumalan lakia?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Luther – evankeliumi kaikille kansoille omalla kielellä (12.3.2015)

Pääsiäislammas (26.3.2015)

  1. Job oli Herran tutkivan katseen alla; Herra antoi ja Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi; miten Jumalan huolenpito, johon liittyy myös kuritus, vaikuttaa meihin (vert. Job. 7:17-19)?

    On hienoa kulkea Jumalan johdatuksessa aamusta alkaen. Hän näkee kaiken ja tietää jo ennalta mitä tulen tekemään. Onneksi Jumala on armollinen, Isä, joka välittää lapsestansa. Kuritus, jos sellaista saamme on meidän parhaaksi, jotta pääsisimme perille Taivaaseen. Ainoastaan nöyränä voimme mennä Jumalan eteen. Mitään erinomaista ei vaelluksessani ole, joten kaikessa olen hyvän Jumalan armon varassa.

  2. Olen monesti tästä aikaisemminkin kirjoittanut ja taas palaan aiheeseen.

    Kun ihminen on KristukseSSA , niin tuo lain ja evankeliumin erottaminen kirkastuu kirkastumistaan. Niitä ei voi, eikä saa sekoittaa.

    Kristus on täyttänyt Jumalan lain kokonaan ja loppuun asti täydellisesti.
    Kun uskon, että Jumalan lukee tuon Kristuksen Vanhurskauden minun hyväkseni, niin se saa aikaan minussa Pyhityksen, joka tarkoittaa kulkemista täytetyssä työssä, minut on siis erotettu pois omista töistäni Kristuksen töihin.

    En siis katso enää itseeni, koska olen lain kautta kuollut, pois laista.

    Jumala ei ole jättänyt asiaa siihen, että vain tappaa ihmisen Lain alle, vaan Hän on Kristuksessa ja Hänen ylösnousemisessaan myös lahjoittanut minulle uskon, niin että tuon uskon kautta saan Jumalan valmistaman Pelastuksen.
    En siis enää itse ponnistele lain täyttämistä ja tarkkaile itseäni ja omia tekemisiäni koko ajan (oma vanhurskaus) vaan katson yksin Kristuksen vanhurskauteen ja elän siitä ja siinä. Tiedän mitä ihmisessä on, enkä pyri enää kirkastamaan lihan ruumista omilla teoillani, koska tiedän sen kuoleman omaksi, sen sijaan olen pannut toivoni Häneen, joka minut täydellisesti vanhurskauttaa, luoden minusta kokonaan uuden, joka ei perusta enää lihaan vaan Henkeen.
    Eli minä Hengellä kuoletan lihan teot, enkä katso enää itseeni.

    Olen Armosta päässyt Jumalan valmistamaan Lepoon ja Vapauteen. Kiitos Jumalan, sillä on lähettänyt Pelastuksensa maailmaan. Ylistetty olkoon Kristus.

    Tämä täydellinen Lepo ja Vapaus ei sovi lihalle ja liha vastustaakin sitä kaikin keinoin ja pyrkii ajamaan ihmisen takaisin lain ja rangaistuksen alle.

    Liha sanoo: ”Täytyy sinun nyt itsekin jotain tehdä! ”
    Johon taas Henki vastaa lujasti: ”Kristuksessa minut luetaan täydellisesti kuolleeksi itsessäni, mutta myös täydellisesti eläväksi Kristuksessa.
    En vaella enää omissa töissäni, jotka ovat synnin tähden ylpeyttä ja oman edun tavoittelua. Synti voitettu ja haudattu Kristuksessa, eikä niitä enää ole, Kristus on voittanut sen joka lihan kautta ylpeilee.” Syytäjällä ei ole enää minuun valtaa, sillä minä olen Kristuksen oma.

    Kieltäessäni itseni, tulee Kristuksen Vanhurskaus kirkastettua ruumiissani, joka on siis kuollut, mutta samalla se ahkeroitsee hyviä töitä sen Rakkauden mukaan, jonka Jumala vaikuttaa uskon kautta.

    Armosta luopuminen on meille luonnollista ja helppoa, mutta Armossa pysymisessä meillä on kova uskontaistelu. Tämän maailman ruhtinas ja sen enkelit ovat kuin ilkkuvat henget, jotka pilkkaavat Armon Henkeä ja Jumalan Rakkautta Jeesuksessa Kristuksessa.

    ”Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa (perustaa lihan töihin) itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
    Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

    Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
    Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

    Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?

    Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.” Gal.kirj.

    (Armossa ei ole enää lakia ja Kristuksen Rakkaudessa on kaikki täytetty loppuun asti, kun me uskomme) Tätä on uskonkautta Vanhurskauttaminen Kristuksessa.
    Kristus on lain loppu, Vanhurskaudeksi niille, jotka uskovat.

    Jos joku nyt sanoo, että: ”Silloinhan ihminen voi tehdä mitä tahansa”, niin sanon, että hän ei ole ymmärtänyt edes Kristinopin alkeita tai elää vielä lain alla tai ei ole enää Totuudelle kuuliainen.

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Omavanhurskaus on petollista ja se vaanii jokaista kristittyä. Lain alle joutuu helposti, koska se on meidän lihan mukaista.

      Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.

      Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

      Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme. (Gal. 5:13-26)

  3. Tuo Gal.kirje on erinomainen kirja. Lutherin selitys tuohon kirjeeseen on yksi Kristikunnan parhaita opuksia koskaan.
    Lutherin taistelut omaa vanhurskautta vastaan saivat joskus koomisia piirteitä, mutta kuinka vastaansanomattoman rohkeasti Luther kirjoittaakaan Lain hurskastelijoille. Paavin porukat uhkasivat kirota Lutherin kun saarnasi ”muka” laittomuutta. (Lutheria on usein tulkittu ja monesti myös väärin)
    Kirkonkirous tarkoitti 1500 luvulla pahempaa kuin kuoleman tuomio, sillä se koski myös tuonpuoleista.

    • Näin on, ajattelen samoin. Kiitos Ismo.

      Jokainen tohtori Martti Lutherin kirjoittama kirja on hyvä. Itselleni Lutherin Galatalaiskirjeen selitysteokset ovat kaikista rakkaimmat. Raamatunkäännös ja Sidottu ratkaisuvalta ovat ehkä kaikista parhaimmat Lutherin teokset, samoin hänen saarnojen kokoelmat Kirkko- ja Huonepostillat.

  4. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

    Edellä on selkeää Paavalin kirjoitusta, onko hän väärässä sanoessaan etteivät ko tekoja tekevät peri Jumalan valtakuntaa?

  5. Ari, nuo lihan teot voisi tiivistää ”kaikkinainen pahuus”
    Lihan teot ovat ilmeisiä ja pahuuden harjoittaminen on tuomittavaa.

    Sen sijaan Hengen hedelmät voisi myös tiivistää ”kaikkinainen hyvyys”

    Jos me Hengessä elämme, niin myös vaellamme Hengessä, niin ettemme enää ärsyttele toisiamme, vaan pidämme toista itseämme parempana, emme kiistele ja kadehdi toisiamme. Rakenamme seurakuntaa, emme hajota, luotamme veljiin ja sisariin, arvostamme lähimmäisiämme ja elämme kaikkien kanssa rauhassa, mikäli se meistä riippuu.

    Jumalan valtakunnan perii Jumalan lapset, näin lukee Raamatussa. Kuka on Jumalan lapsi, ellei se, joka uskoo, että Jeesuksen Kristuksen Evankeliumi on julistettu Pelastukseksi kaikille jotka uskovat Jumalan Sanan Hänen kauttaan ja tulevat Hänen suojaansa.

    • Kiitos Ismo. Näin on. Oikeaa uskoa seuraa aina Jumalan tahdon mukaiset teot. Jumalan rakkaus meitä kohtaan on niin valtava, että se pakostakin aikaan saa muutoksia meidän käytöksessä.

  6. Ismo Malinen, en nyt ymmärrä mitä haluat lain ja evankeliumin sekottamisella kertoa?

    Omasta elämästä voin todistaa että kun ennen uskoontuloa elin olin irti laista, eihän minulla ollut lakia jonka avulla olisin voinut pelastua.
    Uskoontultuani kun Jumala alkoi puhdistaa ja aloin ymmärtää Pyhän Hengen avulla Jumalan tahtoa niin kun ymmärsin että Jumalan tahto on etten esim ryyppää niin että teen esim haureutta ja KUN JUMALA antoi voiman (vapautti synnin orjuudesta) ja sydämen halun olla juomatta, OLENKO NYT LAIN ALLA kun en ryyppää ja harjoita haureutta? Entä kun kärsin mieluummin vääryyttä ennen kuin alan riitelemään rahasta? Entä kun rakastan lähimmäistä vaikka hän sanoisi tai tekisi mitä tahansa? Kuvittelenko pelastuvani omien tekojeni avulla? Vai vaikuttaako Jumalan laki sydämessäni sen etten HALUA enää rypeä siinä saastaisuudessa jossa ennen tietämättömyyteni aikana elin, silloin kun olin pimeydessä? Olenko lain alla kun ymmärrän ja USKON että Jeesuksen Sanat esim Ilmestyskirjassa ovat TOSIA eli esim:

    15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.(Ilm.22)

    • Ajattelen, että lain alla oleva toteuttaa Jumalan kieltoja ja käskyjä pelastuakseen itse. Hän kokee sen varmaankiin vaikeaksi ja raskaaksi, mahdottomaksikin. Armahdettu toteuttaa Jumalan hyvää tahtoa tuottaakseen rakkauden hedelmiä lähimmäisilleen. Hän ei yritä saavuttaa itselleen mitään. Vaikeaa ja raskastahan lähimmäisenrakkauskin toki on.

  7. Juha Heinilä, kuinka luet VT.n puolelta israelin vaelluksesta, he olivat täysin vapaat maailman vaikutuksesta eli he eivät enää olleet kenenkään orjia, he olivat vapaat ”palvelemaan” Jumalaa, kuinka Jumala kohteli niitä jotka tekivät syntiä josta laissa oli määrätty kuolema?

    Kuinka nyt sitten kun Jumala on lunastanut uudestisyntyneet kalliilla uhrilla Jeesuksella, niin lunastiko Hän uudestisytyneet elämään saastaisuudessa tottelemattomina vai uudessa voimassa pyhinä palvellen Jumalaa?

    • Ari, voit vapaasti kieltäytyä armosta Viimeisellä tuomiolla. Hyviä jakeita osaat ja voit niihin vedota, jotta saat tekojesi mukaisen tuomion.

      Me muut turvaamme Herraamme Jeesukseen Kristukseen, jonka omia olemme.

  8. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. Gal.5

    Kuten Paavali sanoo:
    ”Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi;
    sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.” 2.Kor.10 (kannattaa lukea koko luku ajatuksella.)

    Ari, synti on paljon enemmän kuin tekeminen, kysymys on olemisesta. Ei kukaan ihminen elä ilman lakia, sillä käskysana on lausuttu yli koko maanpiirin, yli koko ihmiskunnan, sillä kuolema on tullut lain kautta maailmaan.
    Ihminen syntyy synnin alle ja laki vahvistaa synnin. Ei meistä kumpikaan olisi tullut tuntemaan syntiä, ellei laki sanoisi älä tee huorin, tai älä tapa, tai älä himoitse.

    Laki on hyvä, kun sitä lain mukaan noudatetaan, mutta sen kautta ei voi saada vanhurskautta. Me voimme nähdä lain kautta, kuinka meidän tulisi elää lihassa mutta sen tehtävänä on lopulta vain kuolettaa meidät, että me saisimme Kristuksen kautta paremman lain, joka on Uskon laki, joka on Hengellinen ja antaa meille täydellisen vanhurskauden uskon kautta Kristukseen, kuten Paavali sanoo:

    ”Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
    kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!

    Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
    Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.”

    Lain kautta saatavaa vanhurskautta ei enää ole, se on suljettu pois Kristuksen kautta, Kristus vahvisti lain täyttämällä lain vaatimuksen. Samaa sanoo Paavali:

    ”Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
    sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

    Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

    Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

    Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
    Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. Room.3

    Perustus ei ole siinä mitä meille on tapahtunut, vaan siinä mitä Kristus on tehnyt puolestamme. Joku saa lahjan lopettaa juomisen, joku parantuu vakavasta sairaudesta, joku saa armon löytää puolison, joku saa lahjan puhua kielillä, jne. mitä hyvänsä meille tapahtuukaan Jumalan Hyvästä tahdosta. Mutta siinä ei ole meidän Pelastuksemme perusta, vaan siinä, että Jumala on lähettänyt Poikansa pelastamaan meitä, iankaikkiseen elämään, antamalla meidän synnin anteeksi
    (huomaa yksikkö) Synti on se mikä vaikuttaa meissä synnin tekoja. Tuon synnin Jumala on sovittanut Kristuksessa koko maailman edestä. Pelastumisessa ei ole kyse ensisijaisesti elämän laadun parantumisesta ja lihassa tapahtuvasta muutoksesta, vaan Hengen kautta saatavasta luottamuksesta Jumalan Sanaan ja siihen, että Hän on Vanhurskas ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Kyse on paljon syvemmästä, kuin meidän teoista. On kyse sydämen tasolla tapahtuvasta muutoksesta, jonka vaikuttaa lopulta ihmisessä Jumalan Rakkaus ja Armo. Olkoon teilläkin Kristuksen mieli sanotaan. J o s tulemme Hänen kaltaisekseen, niin kyse ei ole enää lain noudattamisesta, vaan Jumalan Sanan (Kristus) kautta meihin tulleesta rakkaudesta, joka vaikuttaa lopulta meissä kaiken.

    Pelastus ei siis johdu meidän hyvästä vaelluksesta ja saamistamme lahjoista, vaan Jumalan Vanhurskaudesta, jonka Hän on lahjoittanut ihmiselle Pojassaan.

    Lain ja Armon erottaminen on kuin elämä kuolleista. Kuinka kuollut voi elää?
    ”Jumala ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät.”

    Kristuksessa me olemme Eläviä, mutta itsessämme kuolleita.

  9. Ismo Malinen, uskossa ja Jeesuksen seuraamisessa on kyse elämästä, siis Sana tulee eläväksi elämäksi uudestisyntyneelle, kantaa hyvää hedelmää.

    Otetaampa esimerkki, mitä kertoo kun nuori tyttö rippikoulun jälkeen on seurakunta nuorissa aktiivisesti ja evankelioi kadulla, hänen isänsä on uskovainen, tytöllä ei ole puhevälejä isänsä kanssa.
    Tyttö alkaa seurustelemaan isän vastustuksesta huolimatta ei uskovan pojan kanssa ja siitä seuraa että poika saa tytön harrastamaan seksiä, no tyttö kirjoittaa pojalle senjälkeen tietävänsä ettei se ollut Jumalan tahto, mutta sanoo että jos joutuisi valitsemaan pojan ja Jumalan välillä valitsisi pojan.
    Mitä edellä oleva kertoo ensinnäkin tytön Jumala suhteesta ja toiseksi mitä isän Jumala suhteesta?

  10. Ari, oletko kuullut koskaan sanontaa: ”Armo käy oikeuden edellä” ?

    Jos Jumala ei Pelasta ihmistä, niin kaikki hukkuvat. Kuka on arvollinen kuolleiden joukossa, saamaan Pelastuksen?

    On toki kyse elämästä, mutta kuinka kukaan voi elämällään pelastaa itseään kadotukselta? Entä toisen ihmisen kadotus? Kenen varassa on ihmisen elämä ja kuolema, emmekö ole kaikki synnin tähden kadotettuja, mutta Kristuksen tähden pelastettuja?
    Eivät kaikki pelastu, vain jäännös pelastuu. Jäännös mistä?
    Kaikki ovat kadotuksen alla, mutta Kristus on kuollut koko maailman syntien vuoksi, ettei yksikään, joka uskoo hukkuisi.

    Sinulle on Ari helppoa arvioida muiden uskoa, mutta omaa uskoasi et kykene arvioimaan. Ihminen suosittelee helposti itseään ja omaa uskoaan muille malliksi, koska vertaa itseänsä oman vaelluksensa mukaan ja näkee itsensä ja omat tekemisensä kelvollisina itsensä silmissä. Muiden tekemiset on sitten helppoa laittaa järjestykseen sen mukaan, miten ne itse olisi tehnyt ja arvioida ihmisiä heidän tekojensa mukaan. Näin katsoen ihmiset ovat kelvottomia, mutta minä olen kelvollinen, koska teen oikein ja Raamatun Sana mukaan.
    Mihin uskoa siis enää tarvitaan?

    Jumala ei kuitenkaan katso henkilöön, vaan kaikessa on tämä sääntö. Jumalan tuntee omat lapsensa ja ne hän ottaa huomaansa. Armo käy oikeuden edellä.
    Jumala näkee ihmisen Kristuksessa, eikä näe enää syntiä.

    Jos Jumala lukee meille vanhurskauden tekojen mukaan, niin kukaan ei pelastu, koska tekomme ovat kelvottomia täyttämään vanhurskautta. Jumalan Armo on ilmestynyt siinä, että Hän lukee meidän hyväksemme Jumalan Vanhurskauden Kristuksessa. Hän on siis Vanhurskas ja lukee SEN meidän hyväksemme.

    Elämä Kristuksessa, ei ole omissa teoissa vaeltamista, vaan Jumalan valmistamissa teoissa vaeltamista, ne ovat edeltä käsin tehty niitä varten, jotka Kristuksessa ovat. Olemmeko Kristuksessa, vai emmekö ole? Siinäpä kysymys pohdittavaksi!
    Jos olemme, niin emme enää itse elä, mutta jos emme ole, niin ei myöskään Kristus ole meissä. Jos vanhurskaus on saavutettavissa tekojen mukaan, niin Kristus on turhaan kuollut ja ylösnoussut, eikä kukaan pelastu, vaan kaikki kuolevat synteihinsä.

    Kaikki Hyvä tulee Jumalalta, niin on myös hedelmien laita. Huono puu ei voi tehdä hyviä hedelmiä. Joka on Jumalasta syntynyt, Rakastaa lähimmäistään ja on Armollinen muille, kuten Jumala on ollut meille Armollinen.

    ”Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.” 1.Joh.5

    • Kiitos Ismo. Hyvin kirjoitit. Kelohongat silmissä on helppoa tehdä olkinukkeja ja pilkata uskovia. Luulisi itse kullakin olevan huoli omassa vaelluksessa, jolloin muiden pilkkaaminen ei tule kysymykseen. Tosiasiassa nämä pilkkaavat Kristusta ja Jumalan armoa. Trollaajat ovat rasittavia.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.