Ääneen ajattelua vihkimisestä 1/2
Lukijani!
On pakko vakavasti pohtia avioliiton teologiaa. Ihan siltä varalta, että norjalaisten pappiskollegojen tavoin joudun ratkaisemaan, mitä ja miksi vastaisin mies- tai naisparille, joka pyytää minua vihkijäkseen. Ajattelen ääneen testatakseni liian kevyet pohdinnat. Kirjeitä on kaksi, jotta pysyisin määrämitassa.
Mielestäni sana "avioliitto" kelpaa myös uudessa tilanteessa. Näin siksi, että "avio" tarkoittaa avointa, julkista ja/tai laillista. Vastakohtana sala- tai salaiselle liitolle.
Jumala antaa ihmisyyteen lisäarvon. Luomisen ensi päivinä ihmiskuntaan syntyi Jumalan luovan työn kautta nainen ilman naisen osuutta. Ja ajanlaskumme alussa ihmiskuntaan syntyi Jumalan luovan työn kautta mies ilman miehen osuutta. Näin kehä sulkeutui: kumpikin sukupuoli sisältää vastapuolensa, kun Jumala tekee työtään maailmassa.
Jumala on jopa kahdesti antanut ihmisen tehtäväksi lisääntyä ja täyttää maa. Lisääntyminen käy päinsä vain silloin, kun mies ja nainen osallistuvat siihen, suoraan tai välillisesti. Välillinen tapa lisääntyä on tullut mahdolliseksi nykyisen tieteellisen tietämyksen avulla.
Uusi osaaminen ei tee tyhjäksi kirkon tapaa siunata perinteinen miehen ja naisen elinikäinen parisuhde, jota kutsutaan avioliitoksi.
Luomiskertomukseen mukaan ihminen sai tehtäväkseen myös vallita.
"Vallitsemiseksi" käännetty sana - heprean 'raadaa' - tarkoittaa myös hallitsemista ja viinikuurnan polkemista.
Jumalan tarkoitus lienee ollut, että "vallitseminen" toteutuisi nauttimalla luonnon antimia elämisen tarpeisiin, ei riistona. Mutta syntiin langennut ihmiskunta vääristi käskyn. Vallinnasta luonnon yli kehittyi näin kilpailu hallinnasta muiden ihmisyksilöiden yli. Se johti pian jopa seksuaalisuuden kaappaamiseen vallankäytön välineeksi. Tämä tuli surullisesti julki heti vedenpaisumuksen jälkeen (1. Moos. 9:20-25).
Nooa istutti viinitarhan. Hän joi viiniä, juopui siitä ja makasi alasti majassaan. Pojista nuorin näki sen. Hän koetti käyttää tilanteen hyväkseen häväistäkseen isänsä ja noustakseen perheen uudeksi pääksi. Kävi toisin: Vanhemmat veljet suojelivat isänsä kunniaa. Seuraus oli, että Nooa kirosi Haamin suvun.
Näin seksuaalisuus vallankäytön välineenä tuli kirotuksi.
Ei kai muussa mielessä?
Sinun
Harmaa rovasti
35 kommenttia
Jouni: ”Jumala on jopa kahdesti antanut ihmisen tehtäväksi lisääntyä ja täyttää maa. ”
Mitä tekemistä lisääntymisellä on avioliiton kanssa? Ei ihminen lisääntyäkseen mitään avioliittoa tarvitse. Ei sen enempää homo- kuin heteroliittoakaan. Tuskinpa Aatami ja Eevakaan naimisissa olivat, eivät ainakaan kirkkokäsikirjan mukaan vihittyjä.
Ja eiköhän tuo lisääntymiskäskykin ala olla jo pikkuhiljaa täytetty. Globaalisti ajatellen voisi alkaa hissun kissun jo vähän jarrutellakin sen lisääntymisinnon kanssa.
On tietenkin totta, että arkkitehtuuri mahdollistaa lisääntymisen ristiin ja rastiin. Ihmiskunnan ymmärrys on kuitenkin ohjautunut siihen, että lähisukulaiset eivät voi harjoittaa lisääntymistä, koska siinä on ongelmien kasaantumisen vaara. Tarina kertoi hedelmöitysklinikan johtajasta, joka saattoi maailmaan ilmeiseti yli sata biologista lastaan. Siinä kaupungissa on suuri vaara sisarusavioliitosta sen toiminnan seurauksena ja perimän rappeutuminen kiihtyy ilmeisesti huomattavalla vauhdilla.
Tälläkin perusteella on oikein, että lisääntyviä komplekseja ei ole kovin moninaisia. Kyllä Luomisjärjestyksessä on elämää suojeleva näkökohta. Jos sillä ei ole merkitystä, niin sitten me ajamme siihen koskeen täysillä.
Kimmo. Kukin ihmissukupolvi ja sen yksilö vastaa itse omasta puolestaan sen paikan lainsäädännön mukaan, missä sattuu asumaan tai oleskelemaan.
Mikäli mtv:n uutisen (http://m.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/mies-sai-lapsen-tyttarensa-kanssa-ryhtyivat-julkiseen-taisteluun-suhteensa-puolesta/5590188) yksityiskohta Espanjan ja Portugalin lainsäädännöstä pitää paikkansa, insesti ei siellä ole rikos. Suomessa se on.
Nykyisen perinnöllisiä sairauksia koskevan tietämyksen mukaan insestiin ei pidä kannustaa. Eikä siis ottaa sellaista käytöstä esimerkiksi.
”Nykyisen perinnöllisiä sairauksia koskevan tietämyksen mukaan insestiin ei pidä kannustaa. Eikä siis ottaa sellaista käytöstä esimerkiksi.”
Eiks Jumalalla sitten ollut tietämystä ko sairausksista kun pakotti Adamin ja Nooankin jälkeläiset sukurutsiin?
” Kaikki insestistä syntyneet jälkeläiset eivät ole geneettisesti epäkelpoja.”
Jaa, olen käsittänyt että insesti johtuva epäkelpoisuus johtui perisynnistä kuten kaikki muukin sairaus ja kuolema ja koskisi ihan kaikkia ihmisiä. No jos insestin aiheuttamista haitoista vastaakin Jumala niin eikö tässä asiasa siten voida luottaA JumalaAn ja sallia suvun keskeiset avioliitot? Minä en toki tässä asiassa jumaliin luota.
Seppo Heinola :”No jos insestin aiheuttamista haitoista vastaakin Jumala niin eikö tässä asiasa siten voida luottaA JumalaAn ja sallia suvun keskeiset avioliitot? Minä en toki tässä asiassa jumaliin luota.”
Se, että et luota, on huomattu. Ihminen Jumalasta riippumattomaksi vapaaksi kuvittelemine tahtoineen ja vallanhimoineen on lopulta vastuussa teoistaan. Jumalan kaikkivaltiuteen kuuluu myös valta olla käyttämättä valtaansa.
kimmo wallentin :”Eiköhän jokainen täysipäinen ja -valtainen ihminen ole vastuussa teoistaan. Ei kai siinä mitään kummallista ole?”
Mielestäni ei. Mielestäni on kummallista esimerkiksi se, että Suomen valtio on jättänyt lukemattomien sotaa paenneiden itärajan taakse jääneitä suomalaisomaisuuksia koskevien omaisuuksien omistusoikeuden selvittämättä, vaikka Suomen valtion ja Venäjän federaation voimassaolevan kumppanuussopimuksen mukaan vatiot ovat sitoutuneet noudattamaan keskinäsitä tasa-arvoa ja kansainvälistä oikeutta.
Muulle väestölle kuuluvien maanhankintalain korvausten ja sosiaaliturvan ulkopuoilelle jätetyn pienyrittäjäsuvun jälkeläisenä olen enemmän kuin kiinnostunut tietämään, mihin esim. ulkoministeri Erkki Tuomioja perusti lausuntonsa, kun hän Radio Eho Moskvyn haastattelussa sanoi v. 2006, että sodan seurauksena omaisuutensa menettäneet ovat saaneet menetyksistään täyden kompensaation Suomen valtiolta?
”Jumala antaa ihmisyyteen lisäarvon.”
Kun ortodoksikirkko viettää tässä viikonvaihteessa Jumalanäidin suojeluksen muistopäivää, niin miten evl.kirkko käytännössä heijastaa – vai heijastaako – kyseistä suojelusta seurakuntaan?
Ilmoita asiaton kommentti