Yhä harvempi suomalainen ymmärtää naispappeuden vastustajaa

Naispappeuden hyväksymisestä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa tulee tänä vuonna kuluneeksi 30 vuotta. Kaikki suomalaiset eivät vieläkään hyväksy naispappeutta, mutta yhä harvempi ymmärtää naispappeuden vastustajia.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija Maarit Hytönen tarkastelee suomalaisten suhtautumista naispappeuteen artikkelissa, joka on julkaistu Suomen kirkon pappisliiton Crux-lehdessä 1/2016. Artikkelin tärkein aineisto ovat Kirkon tutkimuskeskuksen kyselytutkimukset. Ne pitävät sisällään Gallup Ecclesiastica -tutkimuksia eri vuosilta sekä viime vuonna toteutetut Kirkon työntekijäkyselyn ja Kirkon luottamushenkilökyselyn.

2000-luvulla asenteet naispappeutta kohtaan ovat kaikkiaan vakiintuneet erittäin myönteisiksi. Naispappeutta kannattaa useampi kuin yhdeksän kymmenestä suomalaisesta. Täysin varauksetta naispappeuden hyväksyy nyt 84 prosenttia suomalaisista. Suvaitsevaisimmin naispappeuteen suhtautuvat työikäiset, Helsingissä ja Uudellamaalla asuvat, korkeasti koulutetut ja suurituloiset.

Suhtautuminen naispappeuteen on muuttunut tasaisesti vuosikymmenten varrella: Vuonna 1952 naispappeutta kannatti puolet suomalaisista ja vuonna 1970 kaksi kolmannesta kansasta. Vuonna 1983 jo lähes neljä viidestä suomalaisesta oli kääntynyt naispappeuden kannalle.

Naispappeuden vastustajien ymmärtäminen on vähentynyt viidessätoista vuodessa 30 prosenttiyksikköä. Viimevuotiseen kyselyyn vastanneista joka kolmas suomalainen ymmärsi naispappeuden vastustajia.

Luterilaisista naispappeuteen suhtautuu nyt pienellä varauksella lähes joka kymmenes ja vastustaa joka kahdeskymmenes. Muihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvissa varauksellisia ja vastustajia on enemmän. Kolme neljästä naispappeuden vastustajasta sanoo voivansa osallistua tilaisuuteen, jossa on naispappi. Luterilaisen kirkon jäsenistä yksi prosentti välttää tilaisuuksia, joissa toimii naispappi.

Seurakuntien luottamushenkilöissä naispappeuden vastustajia on enemmän kuin suomalaisissa keskimäärin. Kirkon työntekijät hyväksyvät naispappeuden yhtä usein kuin suomalaiset keskimäärin.

Kuva: Olli Seppälä

Lue myös

”Naisten pappeus on tehnyt kirkosta enemmän kanssakulkijan”

Naiset pappeina 25 vuotta – ”Vihkimys oli hämmästyttävä hetki”

Edellinen artikkeliRuotsin arkkipiispa: Kirkon sovitettava tekonsa saamelaisille
Seuraava artikkeliJippu alkoholismistaan: ”Uskon omalla kohdallani armon voittoon”

Ei näytettäviä viestejä