Ekumeniikan professori: ”Synkretismi on raju väite”

Ortodoksisessa kirkossa heräsi maaliskuun alussa kiivas keskustelu, kun Helsingin metropoliitta Ambrosius kutsui Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispa Irja Askolan Uspenskin katedraalin alttarialueelle osana pappisvihkimysliturgiaa. Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo syytti Askolan alttarialueella vierailua synkretismiksi.

Väite on ekumeenisesti raju, arvioi Helsingin yliopiston ekumeniikan professori Risto Saarinen.

Kotimaa24 kertoi aikaisemmin Leon todenneen Askolan vierailun olleen synkretismiä ja ekumeenista populismia, joka ei kuulu ortodoksiseen liturgiaan.

– Pidän väitettä synkretismistä outona. Sille ei näytä olevan perusteluita sen paremmin akateemisen kuin kirkollisen synkretismin määrittelyssä, Saarinen sanoo.

Uskontotieteessä synkretismillä tarkoitetaan eri uskontojen perinteiden yhdistymistä. Arkkipiispa Leon kommentin voi siis ymmärtää viittaavan siihen, että hän pitää luterilaisuutta toisena uskontona.

Kaksikymmentä vuotta luterilaisten ja ortodoksien välisissä vuoropuheluissa mukana ollut Saarinen huomauttaa, ettei luterilaisilla ja ortodokseilla ole keskinäisiä oppituomioita. Luterilaisissa tunnustuskirjoissa esimerkiksi hyväksytään ortodoksien liturgia. Yleisesti ottaen ortodoksit pitävät luterilaisia kristittyinä.

Ortodoksisen kirkon käsityksen mukaan alttarialue on pyhä. Niin sanonut ikonostaasin takana sijaitsevaan osaan ei kuulu mennä ilman erityistä syytä. Eri kirkkokuntien edustajien vierailut alttarissa liturgian aikana eivät kuitenkaan ole täysin tavattomia.

Saarisen mukaan ortodoksinen piispa on alueellaan periaatteessa suvereeni. Siksi piispojen keskinäinen syyttely on erikoista. Tavatonta se ei kuitenkaan ole.

– Uudessa testamentissa piispan tärkeimpiä ominaisuuksia on muukalaisille osoitettu ystävällisyys. Periaatteessa tämä oli siis raamatullinen teko: juuri sitä, mitä piispan toivotaan tekevän, Saarinen pohtii.

Ekumenian näkökulmasta Saarinen pitää erikoisena myös arkkipiispa Leon yritystä sysätä vastuu tapahtumasta Askolan niskaan. Ekumeenisen toiminnan lähtökohta on, että kirkon johtaja huolehtii sallitun ja kielletyn rajoista omassa kirkossaan.

– Ei luterilainen kirkko kiellä menemästä toisen kirkon alttarin läheisyyteen. On erikoista syyttää tapahtuneesta Askolaa. Hänhän noudatti kutsua kirkossa, johon hänellä on ystävälliset suhteet, Saarinen sanoo.

Arkkipiispa Leon tiedotteen mukaan hän on saanut useita yhteydenottoja asiaan liittyen. Keskustelussa on ollut esillä myös ortodoksisen kirkon suhtautuminen naispappeuteen.

– Sukupuolikysymys ei kuitenkaan ole luettavissa Leon lausunnoista, Saarinen sanoo.

Saarisen mukaan naiseuteen vetoaminen lähentelisi itsessään synkretismiä. Ajatus naisen rituaalisesta epäpuhtaudesta on esillä monissa muissa uskonnoissa. Kristinuskossa sitä on pyritty pitämään loitolla.

Lue myös:

Arkkipiispa Leo: Askolan alttarivierailu oli synkretismiä

Paasto pilalla? – Ortodoksien alttarikohun taustat

Edellinen artikkeliYhdysvaltojen presbyteerinen kirkko laajentaa avioliittokäsitystään
Seuraava artikkeliArkkipiispan Jeesus kaihertaa STI:n pääsihteeriä

Ei näytettäviä viestejä