Voiko Raamattua lukea väärin? – Kyllä voi, vastaavat asiantuntijat

Kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd.) kesäinen homoseksuaalisuutta synnillistävä twiitti ja samaan teemaan liittyvä vuosien takainen pamfletti päätyivät poliisiin tutkittaviksi. Moni on ilmaissut huolensa: Eikö enää saa siteerata julkisesti Raamattua? Eikö syntiä saa sanoa synniksi?

Kotimaan laaja artikkeli pohtii kysymystä Raamatun lukemisesta ja tulkitsemisesta väärin.

Itä-Suomen yliopiston eksegetiikan professori Lauri Thurén sanoo, että Raamatun tekstejä on aina tulkittu väärin. Raamattu itsekin kuvaa näitä tilanteita.

– Hyvä esimerkki ovat Paholaisen raamattusitaatit keskustelussa Jeesuksen kanssa (Matt. 4:1–11).

Uuden testamentin eksegetiikasta väitellyt ja seurakuntapastorina Nurmijärvellä työskentelevä Anni Pesonen sanoo, että tapauksissa, joissa Raamattua on käytetty väärin, on yleensä ollut kyse ihmisarvon kiistämisestä.

Pesonen listaa esimerkkejä: intiaanien väkivaltainen kohtelu Amerikan löytämisen jälkeen, orjakaupan ja orjuuden oikeuttaminen 1700–1800-luvuilla, naisten alistetun aseman oikeuttaminen Euroopan maiden historiassa, juutalaisvihan lietsominen tsaarinajan Venäjällä ja natsi-Saksassa, perheväkivallan puolustaminen tämän päivän Venäjällä ja homovihan edelleen jatkuva lietsominen useissa Afrikan maissa.

Sleyn raamattukoulutussihteeri Erkki Koskenniemi puolestaan sanoo, että mitään tekstiä ei ole käytetty niin paljon väärin kuin Raamattua.

– Ihminen taivuttaa Jumalan sanan omien ajatustensa palvelijaksi. Se on väärin, mutta se ei ole Suomessa rikos. Muuten vankiloissa ei olisi tilaa muille kuin Raamattua lainaaville.

Helsingin yliopiston Uuden testamentin eksegetiikan dosentti Matti Myllykoski sanoo Raamatun väärintulkinnasta, että voidakseen ymmärtää Raamattua ylipäänsä, sitä on ymmärrettävä toisin kuin sen kirjoittajat ovat teksteillään tarkoittaneet.

– Raamatussa esiintyvät uskomukset ovat syntyneet hyvin toisenlaisen maailmankuvan piirissä kuin missä me elämme.

Lue koko juttu 12.12. ilmestyneestä Kotimaa-lehdestä.

Kuva: Gustave Doré, kuvankäsittely Gun Damén

Lue myös:

Emerituspiispa Wille Riekkinen hämmästelee konservatiivien hellimää käsitettä ”klassinen kristinusko”

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliSuomen Ekumeeninen Neuvosto rukoilee viisautta turvapaikkahakemusten käsittelijöille
Seuraava artikkeliKolumni: Ihmismäärän lisääntyminen kirkoissa adventtina on merkki siitä toivosta, jota me saarnaamme

Ei näytettäviä viestejä