”Vapautuksen teologialla on näytön paikka, myös Suomessa”

Vapautuksen teologiaa tarvitaan edelleen, koska yhteiskunnallinen epäoikeudenmukaisuus ei ole hävinnyt maailmasta. Nyt ovat ajankohtaisia vapauden teologian muodot, joissa pohditaan rasismin, sukupuolen ja alkuperäiskansojen kysymyksiä. Näin todettiin Turun Katariinan seurakunnan Valoa yössä -keskustelusarjan Etelän ristin tuike -illassa viikko sitten.

Vapautuksen teologia elää dosentti Elina Vuolan mukaan nykyisin eri muodoissa. Se on myös entistä globaalimpaa ja siitä voidaan puhua monikossa.

Vapautuksen teologiassa tulkitaan kristinuskoa köyhien näkökulmasta. Se tähtää yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon.

Koska katolinen kirkko on ollut valta-asemassa vapautuksen teologian syntysijoilla Latinalaisessa Amerikassa, on vapautuksen teologiakin ollut pääosin katolista. Elina Vuolan mukaan katolisuuden merkitys on kuitenkin vähentynyt.

– Vatikaani on pyrkinyt korvaamaan Latinalaisessa Amerikassa kaikki yhteiskunnallisesti aktiiviset piispat aivan toisenlaisilla ihmisillä. Nyt kirkkojen johdossa ei ole karismaattisia kansanjohtajia, joilla olisi laajaa yhteiskunnallista painoarvoa. Tämä on johdonmukaisen politiikan tulosta, Vuola sanoo.

Vuolan mukaan ruohonjuuritasolla on toimintaa, mutta sillä ei ole instituution tukea. Katolinen kirkko on myös vaientanut merkittäviä vapautuksen teologeja. Siten vapautuksen teologian yhteys katolisen kirkon käytäntöön on paljon ohuempi kuin ennen.

Loimaan kirkkoherra Riku Laukkanen kertoo, että El Salvadorissa luterilainen kirkko on alttarille vuonna 1980 ammutun katolisen arkkipiispan Oscar Romeron perinnön jatkaja. Romero on tunnetuimpia vapautuksen teologian edustajia.

– Salvadorin luterilainen kirkko on ekumeenisesti aktiivinen kirkko, joka on vähemmistöjen puolella. He ovat pystyneet tähän toimintaan kansainvälisen tuen ansiosta, kertoo Laukkanen, joka on Turun arkkihiippakunnan kumppanuuskirkkoryhmän puheenjohtaja.

Vapautuksen teologia tunnetaan varsin hyvin Suomessa.

– Tällä hetkellä luterilaisessa kirkossa on enemmän vapautuksen teologian henkeä kuin aiemmin, Vuola sanoo.

Vapautuksen teologiaa voidaan soveltaa sekä kaukana että lähellä oleviin ongelmiin.

Vuola ja väitöstutkija Johan Ehrstedt korostavat miten juuri lähelle katsominen on joskus vaikeaa. Kauempana olevia voi olla helpompi auttaa ja puolustaa kuin lähellä olevia. Ehrstedt toteaa, että nämä epämukavuuden tuntemukset pitää kohdata, jotta voimme tehdä maailmasta paremman.

Ehrstedtin mukaan Suomeen tulevat turvapaikanhakijat ja ilmastonmuutos ovat kysymyksiä, joissa vapautuksen teologialla on tällä hetkellä näytön paikka.

Lue aiheesta lisää
Kotimaa Prosta

.

Kuva: Saara Paatero. Johan Ehrstedt (vas.), Elina Vuola ja Riku Laukkanen keskustelivat Turussa vapautuksen teologian nykytilasta.

Edellinen artikkeli”Vapautuksen teologialla on näytön paikka, myös Suomessa”
Seuraava artikkeliTurun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä

Ei näytettäviä viestejä