Tiekirkko-mainos herättää hämmennystä


Tiekirkkomyyntimestarit -lehdessä kesäkuussa julkaistu suurikokoinen Tiekirkko-mainos tuli Tiekirkkojen markkinoinnista vastaaville henkilöille yllätyksenä. Kirkkopalveluiden tapahtumapäällikkö Tarja Jallin mukaan Tiekirkko-tiimillä ei ollut mainoksesta aavistustakaan, vaan ilmoitus on täysin Myyntimestarit oy -nimisen mainostoimiston itsenäistä toimintaa.

Sivun kokoinen mainos Suomen toiseksi suurimmassa sanomalehdessä on poikinut Kirkkopalveluihin palautetta myös virallisten Tiekirkkojen seurakunnista. Harmin aiheina olivat ilmoituksen puutteet. Mainoksesta puuttui 222 Tiekirkkoa ja mukaan oli otettu myös kaksi kirkkoa, joilla Tiekirkon statusta ei ole.

Asiaan kiinnitti huomiota myös Heinolan seurakunnan talouspäällikkö Matti Halme.

– Iloisena todettiin, että Tiekirkoista oli kokosivun ilmoitus. Sitten huomattiin, että Heinola puuttuu. Tietysti soitin sitten kirkkopalveluihin ja keskusteltiin, että mikähän tämä projekti on, kun ilmoituksia puuttuu.

Mainostoimisto: Tämä tuo uusia kävijöitä kirkkoihin

Myyntimestarit oy:n toimitusjohtaja Mikko Saarela kertoo yrityksensä lähestyneen seurakuntia itsenäisesti. Saarelan mukaan Tiekirkot etsittiin hakukone Googlen avulla ja niihin yritettiin saada yhteyttä puhelimitse. Seurakunnat pääsivät mainokseen mukaan rahalla.

– Pyrimme siihen, että ensi vuonna istutaan Kirkkopalvelujen kanssa samaan pöytään ennen kuin aloitetaan projekti. Nyt mukana on myös sellaisia tahoja, jotka eivät ole varsinaisia tiekirkkoja.  Ymmärrän harmin, mutta kansalaiset ajelevat tuolla nyt se tiekirkkosivu mukanaan. Kuluttaja ja kirkko hyötyvät ja tämä tuo uusia kävijöitä kirkkoihin, Saarela sanoo.

Saarela on ilmoituksen ensimmäisen julkaisun jälkeen käynyt keskusteluja Kirkkopalvelujen kanssa.

Kirkkopalvelut on puolestaan lähestynyt juhannuksen jälkeen yhteystyötahojaan ja kertonut, ettei se ole vastuussa mainoksesta.

– Se mikä minua henkilökohtaisesti pännii, on että jos muut Tiekirkot ajattelevat, että Kirkkopalvelut ovat vetäneet välistä. Että me olisimme laittaneet ison mainoksen ja jättäneet osan kirkoista pois, Jalli sanoo.

Tiekirkko ei ole rekisteröity tavaramerkki. Hämmennystä herättänyt mainos julkaistaan Maaseudun Tulevaisuudessa kolme kertaa.

Kotimaa24 kuuluu myös yhtenä osana Kirkkopalveluihin.

Edellinen artikkeliGradu selvitti sinkkutoiminnan merkitystä yksineläville
Seuraava artikkeliSuomalaiset aiempaa myönteisempiä kehitysyhteistyölle

Ei näytettäviä viestejä