Kirkastussunnuntai, Mark. 9:2-8, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Kauvatsa

Ollessaan maan päällä Jeesus vaelsi vaatimattomasti, jopa köyhästi. Raamattu kertoo lyhyesti, että Jeesus kyllä söi hyvin, mutta hänellä ei ollut pysyvää paikkaa minne mennä yöksi. Ennen kuin Jeesus aloitti julkisen toimintansa noin 30-vuotiaana, hän todennäköisesti toimi rakennusmiehenä tai puuseppänä Nasaretissa. Jeesus eli hyvin vaatimatonta vaeltavan juutalaismiehen elämää. Mutta kaikki tämä oli ikään kuin naamiota tai valepukua.
Jeesus oli ja on ihmiseksi tullut Jumala. Hän ei ollut vain Jeesus Nasaretista, vaan Jumalan ainoa Poika. Mutta sitä ei tiedetty. Kirkastussunnuntain teksti kertoo siitä, miten Jeesus raotti tätä valepukua opetuslapsilleen ja näytti kuka Hän todella on.
Jeesusta ei kirkastusvuorella asetettu jollekin uudelle kirkkaammalle tasolle, vaan sitä hän oli ollut aina. Jeesus oli syntynyt Isästä Jumalasta ennen aikojen alkua ja Hän oli syntymästään asti samaa kirkkautta kuin isä. Kirkastusvuorella muutamalle opetuslapselle näytettiin tämä Jeesuksen kirkkaus.
Jeesus nousi kirkastusvuorelle matkalla Jerusalemiin. Nyt hän oli jo matkalla Golgatalle. Hän oli valinnut seuraajiensa joukosta 12 opetuslasta ydinjoukoksi. Heistä Jeesus otti kolme tärkeintä eli Pietarin ja veljekset Jaakobin ja Johanneksen. Pietari oli opetuslasten johtaja ja Jaakobille ja Johannekselle Jeesus oli antanut nimen Boanerges eli ukkosenjylinän pojat. Vain heidät kolme Jeesus otti mukaansa.
Maallisen vaelluksensa aikana Jeesus rukoili usein yksinäisyydessä. Paras esimerkki on Getsemane, jossa Jeesus keskusteli vielä rukouksessa Isän Jumalan kanssa ristiinnaulitsemisesta, kun Jeesus pyysi, että se osa otettaisiin häneltä pois, jos se olisi Isän tahto. Nyt kirkastusvuorella Jeesus otti Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen mukaan yhteen näistä taivaallisista neuvonpidoista.
Jeesuksen ulkomuoto muuttui ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa taivaallista kirkkautta. Jumalassa ei ole mitään pimeyttä. Me emme osaa kuvitellakaan sitä kirkkautta, sellaista me emme näe täällä ajassa. Paikalle tulivat profeetta Elia ja Mooses. Miksi juuri nämä kaksi?
Profeetta Elia on salatulla tavalla Johannes Kastaja kuten Jeesus todisti. Kuningas Herodes oli mestauttanut Johannes Kastajan jo aiemmin. Jeesuksen edelläkulkija ja tienraivaaja Johannes Kastaja jatkoi taivaallisessa olomuodossa Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen seuraamista. Mooses oli Vanhan testamentin suurin profeetta ja johtaja. Hän oli ennustanut, että tulee mies, joka on hänen kaltaisensa. Jeesus oli se mies ja häntä suurempi. Eli kaksi Vanhan testamentin ja Vanhan liiton suurmiestä tulivat Jeesuksen kanssa taivaalliseen neuvonpitoon. Raamattu ei kerro mitä he keskustelivat. Jeesus oli jo matkalla Jerusalemiin ristiinnaulittavaksi. Se oli Jumalan ikiaikainen suunnitelma aina syntiinlankeemuksesta asti, kun hän lupasi, että ihminen on iskevä käärmeen eli Saatanan pään murskaksi. Tämä Jumalan suunnitelma ihmisten vapauttamiseksi synnistä alkoi tulla nyt tärkeimpään vaiheeseen. Ehkä Jeesus, Elia ja Mooses kävivät vielä läpi suunnitelman yksityiskohtia ennen kuin ne laitettiin täytäntöön.
”Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: ”Rabbi, on hyvä, että olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.” Pietari sanoi, että heidän oli hyvä olla lähellä näitä pyhiä miehiä. Hän ajatteli, että tämä on vallan oivallista. Kolme pyhää heidän keskellään: tehdään toki asuinpaikat heille, että he olisivat jatkossakin täällä. Pietarille ja muille opetuslapsille eivät ymmärtäneet tässä vaiheessa mitä varten Jeesus oli tullut maan päälle ja mikä oli hänen tarkoituksensa. Toisaalta Pietari ei tiennyt mitä sanoa, koska he olivat kovin peloissaan.
Jumalan kirkkaus on pelottavaa, mutta Hänen lähellään on myös hyvä olla. Loppu viimeksi ihminen on vailla Jumalan kirkkautta ja sitä hän haluaa. Jumalan kirkkaus on hänen pyhyyttään ja vanhurskauttaan eli oikeamielisyyttään. Vaikka hänen kirkkautensa on ihana asia, se tuhoaa meidät, jos lähestymme häntä väärin tavoin. Jumalan kirkkaus tuhoaa syntisen ihmisen. Synnin lika ei kestä Jumalan edessä. Syntinen ihminen ei itsessään kestä Jumalan edessä. Jumala ei hyväksy syntiä, hän ei katso sitä läpi sormien, eikä paina villaisella. Hän vaatii hyvityksen. Hänen pyhyytensä ja kirkkautensa ei siedä synnin pimeyttä. Jos lähestyn Jumalaa omassa voimassani ja tarjoan omia tekojani, niin se on viheliäistä ja saastaista, enkä minä kelpaa Jumalalle. Mutta jos Jumalan rakas Poika Jeesus kelpaa minulle, niin minä kelpaan Jumalalle. Uskoessani Jeesukseen saan hänen aarteensa omakseni. Mikä se aarre on? Se on ristin uhri. Se on syntien sovitus ristillä. Se on Jeesuksen sovintoveri. Jeesus sovitti synnit ja lauhdutti Jumalan vihan antamalla hyvityksen. Kun uskon Jeesukseen, se tulee minunkin osalleni ja saan lähestyä Jumalaa ja nauttia hänen kirkkaudestaan.
Jumalan kirkkaus on ihmeellistä, mutta myös pelottavaa. Se on tuhkaksi polttava tuli, jos hylkää Jeesuksen. Mutta kaste ja Jeesukseen uskominen avaavat tien Jumalan luo ja häntä saa lähestyä rakastavana Isänä, vaikka vähän pelottaisikin.
”Samassa tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa ja pilvestä ja pilvestä kuului ääni: Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä!” Vanhassa testamentissa Isä Jumala oli kätkeytyneenä pilvessä, kun hän ohjasi erämaassa Israelin kansaa. Isä Jumala todisti itse, että tässä on hänen rakas Poikansa ja käski, että häntä tulee kuulla. Melkein samoin sanoin Hän puhui taivaasta, kun aikaisemmin Jeesus kastettiin.
”Ja yhtäkkiä, kun he katsahtivat ympärilleen, he eivät enää nähneet siellä ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.” Taivaallinen neuvonpito oli päättynyt. Jeesus jatkoi Jumalan suunnitelman toteuttamista ja lähti kohti Jerusalemia ja ristiinnaulitsemista. Jumalallinen kirkkaus oli taas piilossa ja hän näytti aivan tavalliselta juutalaiselta mieheltä.
Kun Jeesus ja opetuslapset laskeutuivat alas vuoren rinnettä, hän kielsi heitä kertomasta ennen kuin hän olisi noussut kuolleista. Opetuslapset eivät tässä vaiheessa ymmärtäneet mitä Jeesus tarkoitti kuolleista nousemisella.
Jeesus ristiinnaulittiin ja hän voitti synnin, kuoleman ja Saatanan. Jeesus nousi kolmantena päivänä kuolleista ja sitten opetuslapset alkoivat ymmärtämään mistä on kyse. Pietari, Jaakob ja Johannes kertoivat muillekin mitä näkivät kirkastusvuorella ja sen kuulimme tänään evankeliumitekstissä. Amen.