Pastaa, tomaatteja ja silmälasiliinoja – Saksassa reformaation merkkivuosi tuottaa Luther-kitschiä

Reformaation 500-vuotismerkkivuosi on alkanut. Saksassa reformaation ja Martti Lutherin ympärille on luotu muun muassa Luther-pastaa, Luther-olutta ja Luther-tomaatteja. Kaupoissa myydään Luther-sukkia, silmälasinpuhdistusliinoja, keksimuotteja ja Luther-kääpiöitä. Toisaalta juhlavuosi on synnyttänyt myös kaksi TV-sarjaa, useita kirjoja, juhlavuoden tilaisuuksia ja ihmisten omia teesejä siitä, mikä elämässä on merkityksellistä.

Joskus menestys tekee hyvästä ideasta ongelman, sanoo Saksan evankelisen kirkon kulttuurivastaava Johann Hinrich Claussen kristillisen Chrismon-lehden artikkelissaan, jossa hän kirjoittaa Luther-kitschistä. Esimerkiksi reformaation juhlavuotta varten julkaistun Luther-playmobilhahmon ei arveltu nousevan sellaiseksi hittituotteeksi, joka siitä on tullut. Playmobil suhtautui aluksi skeptisesti Luther-hahmon tekemiseen, mutta nyt sitä on myyty jo 400 000 kappaletta. Hahmosta on tullut jonkinlainen ikoni juhlavuodelle 2017.

Claussenin mielestä playmobil-Luther on muovinen klisee, jolla on tunnistamattomat kasvonpiirteet mutta sentään Raamattu kädessä. Hän kysyy, onko tuote nykyisen protestanttisuuden muotokuva. Claussen kirjoittaa, että Luther-tuotteet saattavat olla myös vastalause liian mahtailevana pidettyä teologiaa kohtaan.

Muistelukulttuuri reformaation peruja

Nykyinen muistelukulttuuri on alun perin reformaation muistojuhlien perua, kertoo Claussen. Esimerkiksi nykyiset sotien alkamisten ja rauhojensolmimisten muistojuhlat sekä perhejuhlat, kuten kultahäät, ovat lähtöisin reformaation muistelukulttuurista. Claussen kirjoittaa reformaation juhlavuoden kansallisen merkityksen olevan Saksalle niin suuri, että vain jalkapallon maailmanmestaruus voisi sen ehkä ohittaa.

Luther-tuotteistus on kuitenkin maltillista verrattuna Vatikaanin paavi-tuotteisiin. Claussen löytää reformaation juhlavuoden ympärille tehdystä markkinoinnista myös positiivisia puolia. Hän kirjoittaa, että Lutherista on kirjoitettu hyviä uusia teoksia, kuten Heinz Schillingin tekemä Luther-biografia tai Thomas Kauffmanin reformaation historiaa käsittelevä kirja.

Claussenin mukaan ehkä hienoin reformaation juhlavuoden aikaansaama asia on kuitenkin hyvin yksinkertainen. Saksalaiset kulttuurivaikuttajat ovat kirjoittaneet itse teesejään, jotka julkaistaan kirjan muodossa. Kirkot ovat myös pyytäneet seurakuntalaisiaan kertomaan omista teeseistään eli heille tärkeistä asioista.

Kuva: Olli Seppälä. Luther-playmobilella on tunnistamattomat kasvonpiirteet, sanoo Johann Hinrich Claussen.

Lue myös:

Turku käynnisti reformaation merkkivuoden juhlinnan – ”Oleellisimmat asiat elämässä eivät ole kaupan”

Kolme eurooppalaista uskontojournalistia kirkon äänenä ja vahtikoirana

Playmobil-Lutherista huikea myyntimenestys Saksassa

Edellinen artikkeliKirkolliskokous alkaa – Katri Korolainen ja Johannes Leppänen kertovat, mitä on luvassa
Seuraava artikkeliAsenteet samaa sukupuolta olevien kirkolliseen vihkimiseen muuttuneet nopeasti

Ei näytettäviä viestejä