Pakilassa kerätään palautetta hymynaamoilla

Pakilan seurakunta Helsingissä on ryhtynyt keräämään palautetta Hyvän Paimenen kirkossa kävijöiltä hymynaamalaitteella.

Esimerkiksi kaupoista tai muista yrityksistä tutussa laitteessa palautetta annetaan painamalla hymynaamaa tai mutrusuuta omien tunnelmien mukaan.

Pari viikkoa seurakuntakäytössä olleeseen Happy or not -palveluun ollaan tyytyväisiä, kertoo Pakilan kirkkoherra Leo Norja.

– Meidän kysymyksemme laitteen yläpuolella on: ”Kokemuksesi meistä tänään?”.

Valtaosa saadusta palautteesta on ollut positiivista.

– Opettelemme arvioimaan toimintaamme ihmisten kokemuksen perusteella. Hymynaamat ja mutrusuut ovat siihen hyvä keino, Norja kertoo.

Erityisen tärkeää on Norjan mukaan saada palautetta joulukuun tapahtumista. Kirkkoherran kokemuksen mukaan neljäsosa vuosittaisista kirkossa kävijöistä osallistuu joulukuun tilaisuuksiin.

Norjan mukaan Pakilan seurakunnassa on jo muutaman vuoden ajan työskennelty sen eteen, että kävijöiltä voitaisiin kerätä palautetta ja näin kehittää seurakunnan työtä.

– Laite antaa palautetta siitä, miten ihmiset kokevat kirkolla käymisen. Se antaa palautetta kokoavasta toiminnasta.

Asiakaslähtöisyys ja palautteen kerääminen eivät kaikkien mielestä sovi kirkon toimintaan kovin hyvin. Leo Norja kuitenkin korostaa vuorovaikutuksessa olemista seurakuntalaisten ja muiden kävijöiden kanssa.

Hän suosittelisi vastaavaa palaute-automaattia muillekin seurakunnille. Jos esimerkiksi Helsingissä useampi seurakunta käyttäisi samaa laitetta, voisi oman seurakunnan toimintaa vertailla keskiarvoihin.

– Kirkossa on jumiuduttu siihen, että työntekijät ja tekijät arvioivat toimintaa. Tärkeintä olisi oppia etenemään vuorovaikutuksessa seurakuntalaisten kanssa.

Edellinen artikkeliSuntio ja toimistosihteeri ovat seurakunnan käyntikortti
Seuraava artikkeliUskonnolliset arvot heikkenevät Etelävaltioissa

Ei näytettäviä viestejä