Pääkirjoitus: Vastuullista mediaa tarvitaan yhä enemmän

Mediaa on syytä onnitella.

Ensi viikon tiistaina 15.1. vietetään Suomen sanomalehdistön syntymäpäivää. Ensimmäisen kerran Suomessa ilmestyi sanomalehti lähes 250 vuotta sitten.

Media on toiminut viime vuosituhannen lopusta lähtien keskellä murrosta, koska se kohtaa teknologian muutokset eturintamassa. Verkko on muuttanut ja muuttaa edelleen lukutottumuksia ja median tapoja kustantaa toimintansa.

Osittain murros on ajanut perinteistä mediaa ahtaalle, kun yhä harvempi on valmis maksamaan etenkään verkkosisällöistä. Ilmoitustulot ovat siirtyneet monikansallisiin yrityksiin, kuten Googleen. Samalla jakelukustannukset ovat nousseet kustantajien näkökulmasta kohtuutonta tahtia.

***

Vaikeuksista huolimatta löytyy perusteita mediaa koskeville hyville uutisille.

Viime syksynä julkistetun Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan sanomalehtien lukemiseen vuosikausia liittynyt alamäki on nyt taittunut. Viikoittain 92 prosenttia suomalaisista lukee ainakin yhtä sanomalehteä tai aikakauslehteä.

Toki lukutapa on muuttunut. Kun vielä vuonna 2011 sanomalehden luki painettuna 94 prosenttia kaikista lukijoista, nyt vastaava luku on 70 prosenttia.

Yksi syy painetun median lukuinnon säilymiseen on ammattitaitoisesti tehtyjen sisältöjen merkittävyys ja luotettavuus. Vaikka verkon myötä sisältöjen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, niin samalla iso osa sisällöistä on epäluotettavaa.

****

Kotimaa-lehti täyttää tänä vuonna 114 vuotta ja Kotimaa24-verkkosivusto kymmenen vuotta.

Kotimaa on tehnyt julkaisutoiminnassaan tarvittaessa nopeitakin muutoksia. Yksi sellainen on ollut maksumuurin purkaminen vuosi sitten Kotimaa24:n uutissisällöistä. Kotimaa tarjoaa maksutta suomenkielentaitoisille lukijoille kirkkoa ja uskontoja koskevaa uutispalvelua.

Toinen iso muutos on kommentointimahdollisuuden poistaminen Kotimaa24:ssä julkaistujen uutisten alta. Kotimaa24:n uutisia koskevaa keskustelua voi edelleen käydä sosiaalisessa mediassa jaettujen uutisten alla. Kotimaa-lehdessä mielipiteiden osuus on edelleen merkittävä.

Media on murroksessa, ja verkkosisältöjen määrä jatkaa kasvuaan. Sitä myötä vastuullisen ja ammattitaidolla tehdyn journalistisen sisällön rooli korostuu entisestään.

Runsauden myötä kasvaa lukijan tarve luotettaviin sisältöihin, medioihin, joissa valeuutisten, propagandan tai mielipiteiden sijaan tarjotaan ammattitaidolla tehtyjä sisältöjä.

Tämä koskee mitä suurimmassa määrin myös kirkkoa ja uskontoja seuraavaa mediaa.

Kuva: Olli Seppälä

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliMysteerikuva: Kuka on lapsiparka pappien keskellä?
Seuraava artikkeliArvio: Klaus Härön elokuva Tuntematon mestari on epätrendikkäällä tavalla julistava

Ei näytettäviä viestejä