Oman kirkon perustanut Patrick Tiainen puhuu luterilaisille Tuusulassa – ”Seurakuntalaiset toivoivat

Uuskarismaattisen Uskon sana -seurakunnan perustaja Patrick Tiainen puhuu tammikuussa evankelis-luterilaisessa Tuusulan kirkossa.

Kokkolalainen Tiainen, 23, perusti kotikaupunkiinsa uuden, uskonnolliseksi yhdyskunnaksi rekisteröidyn uuskarismaattisen Uskon sana -seurakunnan parikymppisenä vuonna 2014. Nyt hän kiertää vaimonsa Maria Tiaisen kanssa puhumassa Suomi Jeesukselle -kiertueen merkeissä eri puolilla Suomea.

Pääasiassa heidän tilaisuutensa järjestetään erilaisten karismaattisten vapaakirkkojen tiloissa, mutta Tuusulan evankelis-luterilainen seurakunta on kutsunut heidät puhumaan myös Sanan ja rukouksen iltaan Tuusulan kirkkoon tammikuussa.

Uskon sana -seurakunnan juuret ovat kenialaisessa helluntailiikkeessä, ja seurakunnassa odotetaan Kristuksen pikaista paluuta. Kirkko sitoutuu kolmiyhteiseen Jumalaan ja Raamattuun. Tärkeää on myös ylistys.

Joulukuun alussa alkaneen kiertueensa taustoista Tiainen kertoo Näky-lehdessä: ”Kierrellessämme Jerusalemia rukoilin kaiken aikaa, joskus ääneen, enimmäkseen hiljaa itsekseni. Rukouskävelyni keskeytyi kuitenkin säännöllisiin rukoushuutoihin minareeteista, ja yhtäkkiä ymmärsin jotain hyvin tärkeää: vihollinen halusi ilmaherruuden Jerusalemista!” Tiainen kehottaa Jumalan kansaa nousemaan ja korottamaan äänensä ja karjumaan kuin Juudan leijona.

Tuusulan kirkkoherra Ulla Rosenqvist ei tarkemmin tunne Patrick Tiaisen opetuksia, mutta sanoo antavansa seurakunnassaan tilaa yhteiskristillisyydelle ja luottavansa täysin seurakuntansa aikuistyön papin Lauri Seppäsen harkintakykyyn siinä, keitä hän kutsuu Sanan ja rukouksen iltoihin puhumaan.

Rosenqvist painottaa, että niin kauan kaikki on hyvin, kun seurakunnassa julistetaan, että Jeesus on Kristus ja ihminen pelastuu yksin armosta. Menestyksenteologiaa hän ei hyväksy.

Lauri Seppänen kertoo seurakuntalaisten toivoneen Tiaista puhujaksi.

– Jotkut olivat katsoneet hänen videoblogejaan ja saaneet niistä uskolleen vahvistusta. Minä luin Tiaiselta yhden kirjan ja perehdyin hänen opetuksiinsa. Ei ollut läpihuutojuttu kutsua hänet iltaamme. Pohdittuani ja rukoiltuani päätin kuitenkin kutsua, Seppänen kertoo Kotimaa24:lle.

Seppäsen mukaan Sanan ja rukouksen iltojen ajatuksena on ollut Tuusulassa edistää ekumeniaa yli kirkkokuntarajojen ja osa opetuksesta on ollut karismaattista tätä ennenkin.

– Eräs ihminen sanoi, että samassa taivaassa me olemme kaikki kristityt joka tapauksessa, joten on hyvä opetella yhteiselämää jo täällä maan päällä.

– En allekirjoita kaikkia Tiaisen opetuksia, mutta hänen seurakuntansa on kasvanut paljon ja hän on antautunut asialleen täydestä sydämestä. Hän rohkaisee kristittyjä ulospäin suuntautuvaan toimintaan, ja on kiinnostavaa nähdä ja kuulla, miten hän meitä siihen kannustaa, Seppänen sanoo.

Kuva Patrick Tiaisen kirjoituksesta Näky-lehdessä 6/2016: Emilia Karhu

Lue myös:

22-vuotias Patrick Tiainen perusti oman kirkkokunnan

Edellinen artikkeliKMN:n apulaisjohtaja käännytettiin yllättäen Israelista – neuvosto tuomitsee syytökset valheellisiks
Seuraava artikkeliKristillistä kuvataidetta ja visuaalista kulttuuria käsittelevälle sivustolle apuraha

Ei näytettäviä viestejä