Mitä ihmettä? – Herättäjä-Yhdistys mainostaa jäsenyyttään lupaamalla ei-mitään

Herättäjä-Yhdistyksen uusi jäsenkampanja koostuu synkistä ja epätoivoisista lauseista mustalla pohjalla. Mainokset kertovat, että: ”Petyin tyhjänpuhujiin”, ”Nyt on pimeää”, ”Mistä löytyvät lauseet oikeat” ja ”Kaikkeen pettynyt”.

Nettisivuillaan körttiläisen herätysliikkeen yhdistys sanoo:

”Et saa mittavia jäsenetuja. Et saa lupauksia elämän auvoisuudesta ja vaikeuksien loppumisesta. Et pääse eroon epäilyistä ja epäuskosta. Et saa edes oikeita lauseita.”

Kotimaa24 soitti Herättäjä-Yhdistyksen viestintäsuunnittelijalle Kaisa Viitalalle ja kysyi, miten ihmeessä tällainen idea syntyi.

– Se syntyi viime keväänä autossa työmatkalla muutaman työtoverin kanssa. Mietimme uutta kampanjaa ja sitä, että mitä jos tehtäisiin se niin sanotusti mahdollisimman ankeasti ja katsottaisiin, koskettaako se ihmisiä. Yleensä luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Me mietimme, ettei luvata yhtään mitään.

Hänen mukaansa päällisin puolin synkät lauseet kuvaavat körttiläisyyden ydintä.

– Herännäisyydessä ei vaadita muilta mitään, vaan luotetaan Jumalan armoon. Ei siis, että minun pitää tehdä kauheasti. Ajatuksena on, että entä sitten, jos en jaksakaan uskoa ja olen masentunut.

Kampanjan iskulauseet ovat otteita Kaija Pispan ja Jukka Jyrän sanoittamasta Siionin virrestä 270.

– Se on masentuneen ihmisen virsi, jossa näkyy toivo epätoivon keskellä, Viitala taustoittaa.

– Uskaltaisin jopa sanoa, että kuvissa on körttiläistä huumoria, ei naurunhörsötystä vaan ihastuttavaa pientä värinää.

Ovatko ihmiset tulkinneet kampanjanne viestin niin kuin toivotte?

– Ilokseni olen seurannut, miten tämä on lähtenyt somessa elämään. Monet ihmiset ovat lukeneet kuviin linkitetyn kampanjasivumme ja lähteneet positiivisesti jakamaan sitä, hän sanoo.

Huomiota herättävän kampanjan taustalla on myös monen yhdistyksen nykyhuoli eli puute uusista jäsenistä, Viitala sanoo.

– Ihmisten sitoutuminen on muuttunut. Enää ei sitouduta järjestöihin, vaan voidaan olla mukana lyhyessä kampanjassa tai antaa rahaa johonkin hyvään tarkoitukseen. Jäsenet ovat meille kultaakin kalliimpia, sillä heidän avullaan toimitamme on mahdollista.

Kuva: Herättäjä-Yhdistyksen kampanjamateriaalia.

Edellinen artikkeliIrja Askola ehdolla vuoden heteroksi QX Gay Gaalassa
Seuraava artikkeli”Yksimielisyyden aika piispakunnassa on ohi” – Radio Dei ja Kotimaa aloittavat piispatentit

Ei näytettäviä viestejä