Minkälaisia ovat mikkelinpäivän saarnat? – Lue Digipostillasta

Mikkelinpäivän teema ovat virallisesti kirkkokäsikirjan mukaan enkelit, mutta perinteen mukaan päivä on yhä omistettu myös lapsille. Tämä näkyy mikkelinpäivän saarnoissa.

Mistä kirkoissa saarnataan? Digipostillasta toistaiseksi löytyvän 22 mikkelinpäivän saarnan perusteella pääosin lapsista, mutta joskus myös enkeleistä.

”Mikkelinpäivä on perinteisesti nimetty lasten ja enkelien sunnuntaiksi. Uudessa kirkkokäsikirjassa sen otsakkeena on kuitenkin Jumalan sanansaattajat. Näin on haluttu alleviivata sitä, että vaikka puhutaan enkeleistä, kyse on meitä kaikkia kristittyjä koskettavista asioista, Jumalan luoman todellisuuden näkymättömästä puolesta, joka heijastaa vaikutustaan myös tähän näkyvään todellisuuteen”, sanoi Tomi Karttunen saarnassaan vuonna 2004 Sahalahdella

Joskus mikkelinpäivän saarnassa kosketellaan myös isompaa ja vaikeampaa enkeleihin liittyvää kysymystä, maailmankuvaa ja -katsomusta.

”Enkelien olemassaolo on itsestäänselvyys sille, joka uskoo Jumalaan. Naturalistisen maailmankatsomuksen varaan rakentava taas ei voi mitenkään sovittaa todellisuuskuvaansa enkeleitä. Kaikkein merkillisimmätkin varjeltumiset tai johdatuksen kokemukset on silloin pakko selittää vain käsittämättömän hyväksi tuuriksi.”, sanoi Aki Lautamo saarnassaan 2009 Kemijärvellä.

Useimmat saarnat yhdistävät päivän evankeliumitekstin mukaan enkelit ja lapset.

”Vain lapsen kaltaisille avautuu mikkelinpäivän sanoma enkeleistä, Jumalan sanansaattajista. Pelkästään järkeen nojautuvan, valistuneen aikuisen maailmankuvassa ei ole tilaa enkeleille. Maailma on silloin vain omien lakiensa mukaan toimiva, suljettu kokonaisuus. Todellista on vain se, minkä voimme havaita tai järjellämme käsittää. Jos sen sijaan uskomme kaikkivaltiaaseen Jumalaan, kaiken elämän Luojaan, voimme aavistaa, että hänen luomistyönsä on tätä näkyvää ja selitettävää maailmaa verrattomasti laajempi. Tähän meille näkymättömään luomistodellisuuteen sisältyvät myös enkelit”, pohti Mika Riikonen saarnassaan 2015 Pieksämäellä.

Digipostillaan voi vapaasti lisätä saarnoja. Tällä hetkellä sieltä on luettavissa yli 1600 tekstiä.

Kuva: Olli Seppälä. Saarnatuoliin kuvattu enkeli Turun Maarian kirkossa.

Lue myös:

Kommentti: Miksi lapset ja enkelit halutaan väkisin yhdistää mikkelinpäivänä

Todellinen vai vertauskuvallinen – puolet suomalaista uskoo enkeleihin

Enkeliusko pitää pintansa

Edellinen artikkeliMiikka Niiranen ja Areiopagi murtavat myyttejä uskon ja tieteen sodasta
Seuraava artikkeliNöyrin mielin ja hartain sävelin

Ei näytettäviä viestejä