”Luterilainen työetiikka” liitetään maabrändiraportissa juhlintaan ja oluen juontiin

Suomi on maailman ongelmanratkaisija vuonna 2030, maabrändivaltuuskunta toteaa loppuraportissaan. Kirkkoon tai uskontoihin viittaavia mainintoja raportissa on vähän.

Raportin mukaan Suomi voisi kunnostautua esimerkiksi kansainvälisien konfliktien, vesipulan ja koulutukseen liittyvien ongelmien selvittämisessä.

Lisäksi valtuuskunta hahmottelee kolme keskeistä toiminta-aluetta, joiden avulla mielikuvaa Suomesta voidaan vahvistaa. Nämä alueet ovat toimivuus, luonto ja koulutus.

Ulkoministeri Alexander Stubbin vuonna 2008 asettaman maabrändivaltuuskunnan tehtävä oli luoda Suomelle strategia, joka saa maailman kääntymään puoleemme entistä useammin ja tehokkaammin. Valtuuskunnan raportti Tehtävä Suomelle julkistettiin tänään. Valtuuskunnan puheenjohtajana toimi Jorma Ollila.

Kirkkoa tai uskontoa ei maabrändiraportissa juuri mainita. Nopella haulla se nousee esiin kolme kertaa. Ensinnä raportissa puhutaan talkoista ja viitataan tässä yhteydessä ”luterilaiseen työetiikkaan”.

”Talkoiden perusideana on myös vastavuoroisuus. Talkoiden järjestäjältä odotetaan, että hän itse osallistuu tarpeen tullen jonkun muun järjestämiin talkoisiin. Ja talkoiden jälkeen on tapana juhlia. Se sopii luterilaiseen työetiikkaan. Olut maistuu paremmalta ja tanssijalka vipattaa herkemmin, kun katto on ensin porukalla korjattu. Parhaat juhlat syntyvät siis silloin, kun yhdessä on saavutettu jotain.”

Eräänlaisena talkootyön esimerkkinä mainitaan myös 1997 tuhopoltetun Tyrvään Pyhän Olavin kirkon rakentaminen.

Raportti antaa konkreettisia tehtäviä viranomaisille. Rehtoreita kehotetaan vahvistamaan oppilaiden yhteyksiä yhteiskuntaan. Tässä yhteydessä mainitaan, että USA:ssa yhteiskuntaoppia opiskellaan esimerkiksi keräämällä rahaa seurakunnille tai jakamalla ruokaa kodittomille.

Edellinen artikkeliUtsjoen kirkkoherra vaatii oikaisua
Seuraava artikkeliYLE: Israelin armeijassa uskovaisia suomalaisia

Ei näytettäviä viestejä