Lähetysjohtaja Jukka Kääriäinen Kylväjän kesäpäivillä Jyväskylässä: ”Monien epävarmuuksien keskellä emme antaudu Kylväjässä pelolle”

Kylväjän lähetysjohtaja Jukka Kääriäinen. Kuva: Jussi Valkeajoki.

Lähetysyhdistys Kylväjän kesäpäivillä Jyväskylässä lauantaina puhunut lähetysjohtaja Jukka Kääriäinen hahmotteli puheessaan lähetysjärjestön tulevaisuutta nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Kirkossa ja lähetyksen saralla on Kääriäisen mukaan paljon epävakautta ja monia epävarmuustekijöitä. Ne voivat hänen mukaansa kuormittaa, ahdistaa ja jopa pelottaa.

– Monien epävarmuuksien keskellä emme antaudu Kylväjässä pelolle. Emme halua tehdä päätöksiä pelosta käsin. Sen sijaan turvaudumme yhä vahvemmin lähetyksen Herraan, Jeesukseen, ja hänen lupaukseensa: ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman”, Kääriäinen sanoi puheessaan.

Raamatun punainen lanka onkin Kääriäisen mukaan ”älä pelkää”.

– Se on enkeleiden kaikkein yleisin sanoma: ”Älä pelkää!” Myös Jeesus itse lohdutti ja kehotti seuraajiaan: ”Älkää pelätkö!”

Kääriäinen ennusti puheessaan, että ”tulevina vuosina joudumme Kylväjässä kohtaamaan monia kriittisiä kysymyksiä”.

– Tiukentuneessa taloudellisessa tilanteessa kysymme, miten rahoitamme työmme. Mistä löytyy uusia lähetystyöntekijöitä? Säilyykö Suomen ev.-lut. kirkossa tahto ja mahdollisuus tehdä lähetyskäskyn mukaista klassista lähetystyötä?

Kääriäinen pohdiskeli myös sitä, miten Kylväjän suhde kirkkoon kehittyy tulevina vuosina ja miten järjestö määrittää luterilaisen identiteettinsä. Pystytäänkö toimimaan, lähetyksen vuoksi, joustavasti, vieraanvaraisesti ja yhteistyöhakuisesti?

– Uskallammeko sanoa hyville asioille ”ei,” jotta voimme sanoa tärkeimmälle ”kyllä”? Keskitämmekö resurssimme ja voimavaramme olennaiseen: tavoittamattomien tavoittamiseen Kristuksen evankeliumilla? Pystyykö Kylväjä, omasta työnäystään ja omista lähtökohdistaan, määrittämään tulevan suuntansa, vai sallimmeko muiden tahojen määritellä suuntamme?

Yhä jyrkemmän vastakkainasettelun vaivaamassa ympäristössä nämä ovat Kääriäisen mukaan kiperiä kysymyksiä.

– Niiden kohtaamiseen ja niihin vastaamiseen tarvitsemme ylhäältä annettua viisautta, evankeliumista nousevaa rohkeutta ja yhteistä sitoutumista perustehtäväämme. Tehtävämme kuuluu näin: ”Lähetysyhdistys Kylväjän tehtävä on edistää Jumalan valtakunnan leviämistä eri kansojen keskuuteen Jeesuksen lähetyskäskyn perusteella”, Kääriäinen linjasi.

”Tulevina vuosina Lähetysyhdistys Kylväjä tulee Kristuksen lammaslaumana kokemaan monenlaista vastustusta”

PUHEENSA ALUKSI Kääriäinen kertasi monia viime vuoden ihmettelyn aiheita. Olennaista Jumalan lähetyksessä ei kuitenkaan hänen mukaansa ole se, mikä hämmästyttää meitä suomalaisia.

– Olennaista on, että maailmassa elää liki kolme miljardia ihmistä, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia Kristuksesta. Olennaista on, että he saisivat mahdollisuuden hämmästellä ja ihastella Jeesusta vapahtajana, todeta Jeesuksesta: ”Mitä ihmettä!” Ihmetellä sitä, miten Jeesus yllättää meidät syntiset ihmiset rakkaudellaan, hyvyydellään ja armollaan. Lähetystyössä haluamme toimia kuin Pyhä Henki: kehua Jeesuksen hyvyyttä, kääntää huomion Kristukseen, ei itseemme.

Kääriäinen ennusti lähetysjärjestölle tulevaisuudessa myös vaikeita aikoja.

– Tulevina vuosina Lähetysyhdistys Kylväjä tulee Kristuksen lammaslaumana kokemaan monenlaista vastustusta, meitä tullaan vetämään moneen suuntaan. Työmme oikeutusta tullaan haastamaan.

Tässä tilanteessa Kylväjän identiteetin kirkastaminen ei Kääriäisen mukaan tule olemaan helppoa, mikä voi olla jopa raastavaa.

– Kun talouspaineet ja keskustelu Kylväjän suunnasta uhkaavat asettaa meidät toisiamme vastaan, pidetään katse Hyvässä Paimenessa, kuunnellaan tarkasti Hänen ääntään.

Puheensa lopuksi Kääriäinen totesi, ettemme tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Hän kehotti luottamaan Jumalan lupaukseen ja siteerasi lopuksi Filippiläiskirjeen sanoja hieman soveltaen.

– ”Jumala, joka on Kylväjässä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä”. Ja jos paineet puristavat Kylväjää niin, että parahdamme, ”Au! Herra, auta!” silloinkin saamme luottaa, että itse Hyvä Paimen, Jeesus Kristus, pitää Kylväjän kasassa, turvassa, oikealla tiellä, Jukka Kääriäinen sanoi.

Jukka Kääriäisen koko Jyväskylän-puhe on luettavissa tästä.

Lue myös: Suomen kirkon lähetys­näkyä muokkaa yhä enemmän liberaali luterilaisuus, joka vierastaa pelastuksesta puhumista, sanoo Kylväjän lähetys­johtaja Jukka Kääriäinen

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliMysteerikuva: Television mallistakin näkee, että kuvan ottamisesta on vuosia
Seuraava artikkeliTuhat merkkiä taivaasta: Minä pidän sinusta huolen

Ei näytettäviä viestejä