Kolumni: Jos nuoriso sikailee baletissa, hätiin ei tarvita uutistoimitusta vaan opettajia

Kuva: Jukka Granström

Nuoriso on pilalla eikä osaa käyttäytyä edes Oopperatalossa. Tämä selvisi jälleen marraskuussa, kun päänäyttämöllä esitettiin nykytanssiteos COW täydelle katsomolle kasiluokkalaisia. Teinit oli kutsuttu balettiin osana Taidetestaajat-hanketta.

Taidetestaajat on Suomen kulttuurirahaston ja Svenska kulturfondenin rahoittama hanke, joka on vienyt nuorisoa taiteen pariin jo kahdeksan vuotta. Hanke on mahdollistanut pian miljoona vierailua museoissa, teatterissa, oopperassa ja niin edelleen.

Aina kaikki ei kuitenkaan suju hyvin. Marraskuisessa COW’n esityksessä yleisö oli huudellut ja naureskellut ja jopa heittänyt lavalle esineitä. Niistä yksi oli osunut tanssija Tiina Myllymäkeä silmäkulmaan.

TAPAHTUMISTA TULI julkisia, kun Myllymäki ja niin ikään esityksessä solistisen roolin tehnyt Atte Kilpinen kertoivat kokemuksistaan Instagramissa. En ole koskaan kokenut vastaavaa, kuvasi tunnelmiaan Kilpinen.

Epäilemättä kansallisbaletin tyypillinen yleisö käyttäytyy paremmin.

Arvovaltainen areena selittänee sitä, miksi yleisön huono käytös ylitti uutiskynnyksen lukuisissa medioissa aina Seiskasta Yleen. ”Nuoret sikailivat lehmäbaletissa”, sanaili Ilta-Sanomat. Jopa median pelastajaksi itsensä lanseerannut Uusi Juttu otti aiheen käsittelyyn Pihvi-lähetyksessään, johon se valitsee joka päivä ”yhden olennaisen uutisen”.

Vaan onko se tosiaan uutinen, että kun yli tuhat teiniä istutetaan samaan saliin, niin kaikki eivät osaa käyttäytyä?

Tilannetta tuskin helpottaa, jos kasiluokkalainen on katsomassa elämänsä ensimmäistä nykytanssiteosta. Omat teinivuoteni tanssiopistolla viettäneenä en oikeastaan ihmettele, että osaa kahdeksasluokkalaisista nykytanssi saattaa hämmentää. Teinin hämmennys saattaa purkautua myös huonona käytöksenä.

Huonoa käytöstä ei tietenkään pidä hyväksyä. Siihen puuttuminen on kuitenkin kaikkien läsnäolevien aikuisten ja vanhempien tehtävä, ei uutistoimitusten.

SEURAKUNNISSA NÄIHIN kokemuksiin kannattaa silti kiinnittää huomiota, sillä ensi vuonna Taidetestaajien esityksiä nähdään aiempaa enemmän myös kirkoissa. Taidevierailut kirkkoihin ovat osa Turun tuomiokapitulin 750-vuotisjuhlaa.

Kirkon työntekijöillä lienee sen verran kokemusta kasiluokkalaisista, ettei mahdollinen sikailu tule aivan yllätyksenä. Mutta ehkä etukäteen on hyvä esityksen järjestäjien kanssa miettiä, miten siihen suhtaudutaan.

Kuka ohjaa häirikön ulos salista ja erityisesti minne? Kirkossa kun saattaa olla vain kaksi ovea, joista toinen vie sakastiin ja toinen ulos. Entä missä tilanteessa näytös keskeytetään ja kuka siitä päättää?

Jokainen voi myös ryhtyä oman lähipiirinsä kasvattajaksi. Aikuisen tehtävä on opettaa, miten käyttäydytään museossa, teatterissa, konsertissa tai kirkossa, ja paras tapa siihen on tietysti kokemus.

Jouluna onkin luonteva tilaisuus viedä tuttu lapsi kirkkoon. Ja jos lapselle hankkii joululahjan, niin ehkä se voisi tänä vuonna olla tavaran sijaan yhteinen taide-elämys.

Lue myös:

Kolumni: Ei vielä pimeää

Kolumni: Moni hengellinen tuumailija yrittää puhua Jumalasta niin, että kaikki ymmärtävät — Ei kannata

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKirja-arvio: Martti Santakarin muistelmat vievät 1960-luvun Kallioon

Ei näytettäviä viestejä