Kirja-arvio: Eero Junkkaalan uutuuden kaltaisia kirjoja kannattaa tehdä ja lukea

Järjen ja uskon harmonia tai vastakkainasettelu on yksi teismin ikuisuuskysymyksistä. Tähän jo moneen kertaan parturoituun savottaan osallistuu nyt teologian tohtori Eero Junkkaala uudella kirjallaan Onko mitään järkeä uskoa Jumalaan?

Kirjoittaja ottaa tekstissään päälukuina luuppinsa alle isoja kokonaisuuksia. Ne ovat Jumalan olemassaolo, luomisusko ja luonnontiede, Raamattu, Jeesuksen merkitys, kristinuskon erityislaatu ja uskomisen mielekkyys. Pikkunapeilla ei siis pelata.

Junkkaala käsittelee vaikeaa aihetta kieltämättä selkeästi ja yleistajuisesti. Hän käy kirjassaan läpi klassisia Jumala-todistuksia, pohtii tietomme rajoja sekä pahan ongelmaa.

Evoluutioteorian Junkkaala esittelee todeten, miten kyseinen teoria ei ole aukoton tai ongelmaton, mutta se ei mitenkään sulje pois Jumalan olemassaoloa kaiken olevaisen takana. Niin kuin ei suljekaan.

Junkkaala painottaa myös, että tiedemaailma pelaa tieteen säännöillä. Asiallinen ja kriittinen tutkimus on aina tervetullutta.

***

Kuten tunnettua, kristinuskon erottaa muista uskonnoista Jeesuksen rooli. Myös tämä seikka saa Junkkaalan kirjassa perinteisen valaistuksen. Ylösnousemuksen historiallinen todistusaineisto on kirjoittajan mukaan poikkeuksellisen vahvaa.

Lisäksi kirjoittaja tekee huomiota kristinuskon vaikutushistoriasta sekä siitä, kuinka se on muuttanut maailmaa. Intialaiseen Vishla Mangalwadiin vedoten Junkkaala esittää, miten itse asiassa juuri läntisissä kristityissä kulttuureissa syntynyt rationaalisuus ja tiedemyönteisyys ovat ylipäätään mahdollistaneet modernin tieteen kehityksen.

Näistä seikoista voisi asian vastustaja olla myös eri mieltä, mutta se kuvaa vain niiden ihmisjärjellä ratkaisematonta luonnetta.

Kirjassa on kaiken kaikkiaan sopivassa suhteessa sekä rationaalisia, apologeettisia että fundamentaaliteologisia sävyjä.

Suurta pääkysymystä Jumalan olemassaolosta ja uskon järkevyydestä ei ratkaissut muinoin Tuomas Akvinolainen, eikä sitä ratkaise nyt Junkkaalakaan. Mutta siitä huolimatta tällaisia kirjoja kannattaa kirjoittaa ja lukea. Elleivät kristityt itse pohdi näitä asioita, sen tekee joku muu.

Eero Junkkaala: 
Onko mitään järkeä uskoa 
Jumalaan? Perussanoma 2020. 183 sivua.

Kuva: Sari Savela

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliTampereen seurakunnat ei sittenkään esitä koko henkilökunnan lomauttamista
Seuraava artikkeliProfessori: Kirkkolain uudistamisen pattitilanne herättää kysymyksiä kirkon ja valtion suhteesta

Ei näytettäviä viestejä