Joulu – Kaikkivaltias Jumala syntyi ihmiseksi

Yö on kulunut ja päivä on tullut. (Room. 13:12 / Biblia)

Toivotan teille rauhallista joulua ja Jumalan siunaamaa Herran vuotta 2016!

Joulu 2015

Kiitän kaikkia blogini lukijoita, kommentoijia ja K24:n Ylläpitoa näistä viidestä vuodesta, kun olen pitänyt blogiani. 5 ½ vuoden aikana on ollut 236 aihetta ja teidän kommentit ovat olleet erinomaisia. Nyt tämä ajanjakso päättyy, mutta ehkä tulevaisuudessa tulen uudelleen.

.

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

    • Kiitos Ismo. Olen iloinnut kommenteistasi. Tohtori Martti Lutherin Kirkkopostillaa on tarkoitus mennä huolellisesti läpi tänä kirkkovuonna. Lisäksi muu hyvä luterilainen kirjallisuus ja toki Raamattu on luettavana.

      Toivon, että K24:ssä olisi jatkossakin sopivasti Martti Lutheria esillä pitäjiä, vaikka minä olisinkin poissa.

      Päivän mannassa jumaluusopin tohtori Martti Luther kirjoittaa seuraavasti:

      Ottakaa Hengen miekka, joka on Jumalan sana. (Ef. 6:17)

      Tämä toteutuu erityisesti silloin, kun sanaa julkisesti saarnastuolista opetetaan, mutta myös silloin, kun jokainen kristitty sitä joko yksin tai toisten kanssa kuulee, lukee, veisaa, siitä puhuu ja sitä tutkii. Kun sitä näet sekoittamattomana ja puhtaana saarnataan, ahkerasti opitaan ja vakaasti mietitään, sillä on niin suuri voima, ettei perkele voi sitä kestää. Se paljastaa nimittäin hänen valheensa, jolla hän pettää ihmisiä yrittäessään ahdistaa heitä väärään luottamukseen tai väärään uskoon, alakuloisuuteen tai epätoivoon.

      Sana osoittaa Herran Kristuksen, jonka perkele ristiinnaulitsi, mutta johon hän loukkasi itsensä niin, että Kristus polki hänen päänsä rikki. Siksi perkele pelkää ja pakenee. Sanaa sanotaan miekaksi, että osoitettaisiin, miten sitä on käytettävä perkelettä vastustettaessa. Sitä on käytettävä ja harjoitettava saarnaamalla, kuulemalla ja oppimalla. Sitä ei ole jätettävä virumaan penkin alle tai ainoastaan kirjoihin, aivan kuin annettaisiin miekan jäädä huotraan ruostumaan. Siten se ei voi osoittaa mitään voimaa eikä tuottaa vahinkoa perkeleelle. Se on vedettävä huotrasta, miekka on paljastettava ja sillä lyötävä joka taholle, toisin sanoen se on saarnaviran välityksellä ja muutoinkin suulla ja sydämellä pantava käyttöön, että se pysyisi aina terävänä.

      Huolehtikaamme siis ennen kaikkea siitä, että säilytämme sanan puhtaana ja sekoittamattomana. Rukoilkaamme Jumalaa antamaan meille uskollisia saarnaajia, jotka pitävät sen voimassa.

      Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

    • Sakari, kiitos palautteesta. Aikansa kutakin. Hyvillä mielin olen täällä pörrännyt. Mitään ei ole jäänyt hampaan koloon, joten takaisin – niin halutessani, on helppo tulla. K24:ssä on helppoa pitää blogia ja täällä käy paljon lukijoita.

  1. Kiitos Juha! Ikävä tulee. Tämä palsta on kaivannut sellaista hurskasta vastavoimaa kuin Juha.

    Joistakin sosiaalieettisistä kysymyksistä olemme olleet erimieltä, mutta tuskin siitä, että evl kirkon tulisi tehdä monista asioita parannusta. Luther oli katolisen kirkon/paavin mielestä maanvaiva, hyödytön kiusankappale. Tämän päivän kirkon tulisi hylätä tarinoita tehtailevat konsultit ja tarpeettomat strategiat. Tässä maassa on satojatuhansia köyhiä kansalaisia, hyödyttömiä kiusankappaleita, nälkää näkeviä vanhuksia – heistä kirkon tulisi pitää huolta.

    • Kiitos Kari-Matti. Ihan kiva on lukea kommenttejasi. Joskus meistä jokainen provosoi ihan tarkoituksellisesti, kun tiedämme mikä ”tehoaa” vaikka liberaaleihin tai konservatiiveihin. Ilman armoa ei meistä kukaan pelastuisi oli taustamme minkälainen tahansa. Uskoisin, että jatkossakin K24 on monipuolinen, mutta ilman minua.

  2. Juha on ollut mieluisaa seurata sinun blgiasi ja sen synnyttämää kesustelua, joka on ollut monipuolista. Mielestäni tämä vanha luterilaisen teologian esilläpito on ollut K24 palstalla merkittävää.
    Tällainen näkökulma on tarpeelista, tässä sekularisessa ajassa jossa elämme. Toivottavasti palaat takaisin pitämään blogia.
    Siunausta ja Hyvää joulua !

  3. Harmi sikälikin, että Juha lopettaa blogien kirjoittamisen, koska täällä ei tietääkseni kukaan muu edusta raamatuntulkinnassa niin selkeää luterilaista puhdasoppisuutta 1600-luvun hengessä kuin Juha (sitä ei edustanut edes tohtori Luther): kaikki Raamatussa on Pyhän Hengen inspiroimaa, jokainen sana, vähäpätöiseltä näyttävät asiat, jopa VT:n sukuluettelot. Robert D. Preus on muuten kirjoittanut asiasta mieleenpainuvan väitöskirjan ”The inspiration of scripture”(suom. Raamatun inspiraatio. Tutkimus 1600-luvun luterilaisten dogmaatikkojen teologiasta). Lämpimästi suosittelen niille, joille historiallis-kriittinen metodi on alusta loppuun järkeisoppia, ihmisviisautta..

    • Kiitos palautteesta, Kari-Matti. Joo ei minusta ole Jumalan opettajaksi tai Hänen sanansa mestaroijaksi. Olen huomannut, että aika moni täällä K24:stä on omasta mielestä Jumalaa viisaampi ja pystyy viisaudellaan päättelemään mikä on Jumalan sanaa ja mikä ei. Tosin – väitän, ettei Raamatussa varmaan montaa sanaa heille jää, joka aivan varmasti olisi Jumalan sanaa. Raamatussa olevat sukuluettelot ovat tärkeitä, eikä niistä voi yhtään lenkkiä ottaa pois. Koko Raamattu ensimmäisestä sanasta viimeiseen aamen-sanaan asti on Jumalan sanaa.

    • Kiitos Matias. Hieno kokemus. Suosittelen kaikille aloittaa blogin pitämistä. Katsotaan palaanko takaisin joskus pitämään blogia ja hoitamaan talkkarin hommia.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.