Jazz-messu herätti tunteita Kymin kirkossa

Mieleen tulevat ikimuistoiset messut Ugandan maaseudulla, Ssembabulessa. Rytmikkäät sävelet täyttävät kirkon, nuorten naisten herkät ja vahvat äänet kiirivät suoraan ihmisten sydämiin.

Nyt ollaan kuitenkin Kotkassa sijaitsevassa, kauniin keltahehkuisessa Kymin kirkossa. On menossa kynttilänpäivän Jazz-messu, yksi Kymin kirkon sunnuntai-iltojen erikoismessuista.

Soi Cat Stevensin
Morning has Broken, ja se saa hyräilemään mukana. Laulu on tulossa uuteen virsikirjan lisävihkoon. Sen sanoissa kertautuu: ”Nousta sain aamuun”. Pastorit Nina Eskoli ja Tuomi Larvi odottavat hymyillen vuoroaan. Väkeä on kirkossa paljon.

– Kappaleet eivät saa olla liian vaikeita yhteislauluiksi, muistuttaa messun järjestäjä, Kymin seurakunnan kanttori Jarmo Kaijansinkko.

Jazz-legenda Heikki Kauppinen hurmaa kuulijat

Jazzmusiikin läpi voi kuulla historian siipien havinaa. Kotka on vanha jazzkaupunki, jonka savuisissa kapakoissa rytmimusiikki on soinut jo siitä lähtien, kun jazz Suomeen tuli.

Nyt yksi suomalaisen jazzin legendoista, 80-vuotias Heikki Kauppinen soittaa jälleen kerran klarinetillaan säveliä suoraan sydämeen ja selkäytimeen. Tällä kertaa kirkossa. Kitaraa soittaa – legenda jo hänkin – Juha Björninen ja rummuissa on Kotka Jazz ry:n puheenjohtaja Jari ”Jallu” Sundelin.

Basisti Jonas Mäki on tuoreempaa kaartia, samoin laulajat Ella Tepponen ja Stella Löflund.

– Tässä opitaan samalla uusia virsiä. Kuulin, että nuoret laulajamme eivät ole koskaan aiemmin kuulleet virttä Soi kunniaksi Luojan, Jarmo Kaijansinkko kertoo. Hän on seurakuntansa järjestämän messun organisaattori, sielu ja kosketinsoittaja.

Messun musiikilliseen antiin kuuluvat virret Silmäni aukaise (sekin tulevassa virsikirjassa), Valkeus iankaikkinen (543) ja Soi kunniaksi Luojan (462).

Valkeus iankaikkinen saa osallistujat puhkeamaan aplodeihin: niitä on pidätelty alusta lähtien, ja nyt joku alkaa taputtaa, kenties ihan spontaanisti. Muut yhtyvät aplodeihin. Jarmo Kaijansinkko on sovittanut virret helpoiksi, hyvin maltilliseen tapaan jazzillisiksi.

Muutkin tutut laulut löytävät tiensä sielujen sopukoihin. Duke Ellingtonin
Come Sunday, kristillinen hymni Amazing Grace, Leonard Cohenin
Hallelujah ja Bob Dylanin
Blowing in the Wind vievät monet musiikin ystävät nuoruuden päiviin ja toisaalta ankkuroivat heidät hetkeen, jota koetaan juuri nyt.

Syliin kätkeytyy suuri voima

Tuomi Larvi puhuu saarnassaan sylistä. Kynttilänpäivänä muisteltiin, miten vanha Simeon otti Jeesus-lapsen temppelissä syliinsä.

– Ihminen tarvitsee lämpimiä sylikokemuksia. Syliin ottamiseen kätkeytyy suuri voima. Tämän inhimillisen kokemuksen kautta voi ymmärtää Jumalan rakkautta.

– On paljon tyhjiä sylejä ja toisaalta syliä kaipaavia ihmisiä, jotka eivät ikinä kohtaa, Larvi sanoo.

Havaitsen, että rauhallinen jazz on itsessään mietiskelevää musiikkia. Sen sylissä on hyvä olla, myös kirkossa.

Nina Eskoli pyytää yhteisessä esirukouksessa, ettei kenenkään tarvitsisi olla aivan yksin. Esirukousta tauottaa Juha Björnisen sävellys Nordic Light, joka antaa aikaa ja tilaa omille ajatuksille.

Kun päätösmusiikkina soi Blowing in the Wind, tekee mieli nousta ylös ja tanssia. Ihan niin kuin Ugandassa, Ssembabulessa.

”Jazz-messu on virkistävä idea”

Heikki Kauppiselle kirkko, myös Kymin kirkko, on tuttu esiintymispaikka. Häissä ja hautajaisissa hän on soittanut 35 vuoden ajan, ”arviolta 60 kappelikeikkaa”.

– Nyt soitan ensimmäistä kertaa jazzia jumalanpalveluksessa. Ja joukossa on kappaleita, joita en ole aiemmin kuullutkaan.

Kymin Konservatoriossa opiskeleva Ella Tepponen lauloi ennen joulua Kymin kirkon englanninkielisessä messussa.

– Jazzin esittäminen kirkossa tuo mukanaan isoja haasteita, mutta toisaalta nyt voi käyttää laajasti ääntä. Jazzmessu on virkistävä idea.

Musiikki miellytti heitäkin, jotka eivät ole jazz-faneja

Messun jälkeen tarjotaan kahvit kirkon käytävällä.

– Ihanan lämminhenkinen messu. Käyn aika paljon maailmojen messuissa ja siitä rohkaistuneena tulin tänne, Jaana Salervo kertoo.

– Messun erityisyys houkutteli tänne. En ole muuten jazzin kuuntelija, mutta tykkäsin musiikista ja messusta kovasti, Marjaliisa Koskensalo miettii.

Airi Halosta messussa viehättivät musiikki, läsnäolo ja erilaisuus.

– Kannatti tulla mukaan. Toivottavasti tulee lisää tällaista, Halonen tuumaa.

Kanttori Jarmo Kaijansinkon mukaan jazzmessuun tuli paljon tuttua väkeä. Monet heistä olivat olleet aamulla tavallisessa messussa.

Musiikin on aina palveltava messua

Jarmo Kaijansinkko on kerran aiemminkin toteuttanut jazzmessun Kymin kirkossa. Hänen toinen musiikin tutkintonsa on maisterin tutkinto Sibelius-akatemian jazzosastolta.

– Jazz on myös oma vapaa-ajan harrastukseni. On kliffaa, kun saa tehdä tällaista.

Hän korostaa bändityöskentelyssä luonteeltaan positiivisen Juha Björnisen merkitystä itselleen ja koko muusikkokaartille.

Tällaisen erikoismessun järjestäminen on Kaijansinkon mukaan taitolaji, sillä siinä on omat riskinsä.

– Kun musiikki ottaa valtaansa ja ihmiset ovat sen lumoissa, on vaarana, että unohdetaan musiikin olevan vain osa messun kokonaisuutta. Täytyy muistaa, että musiikki kuitenkin palvelee messua.

Kappaleiden valinnassa pitää olla tarkkana. Afroamerikkalaiset rytmikkäät kappaleet sopivat usein kirkkoon, mutta niiden täytyy olla sanomaltaan sopivia.

– Meillä ei ole perinteitä niiden esittämiseen kirkossa, sillä suurin osa kirkkomusiikistamme on tullut Saksasta.

Jarmo Kaijansinkon viisi vinkkiä jazzmessun järjestäjille:

1. Muista kappaleita valitessasi, että niiden tulee sopia yhteislauluiksi.

2. Keep simple – pidä musiikki tarpeeksi yksinkertaisena. Virsiä ei tule sovittaa niin monimutkaisiksi, että ihmiset eivät enää osaa laulaa niitä.

3. Valitse hyvät soittajat.

4. Vahva esilaulu on tärkeä juttu. Se auttaa seurakuntaa osallistumaan.

5. Ole oma itsesi.

Kuvat: Ulla-Maija von Hertzen. Kuvia voi selata valkeista nuolista.

1. Ella Tepposen (vasemmalla) ja Stella Löflundin äänet soivat syvinä ja kuulaina.

2. Jarmo Kaijansinkko, Heikki Kauppinen (selin), Jonas Mäki, Juha Björninen ja taustalla rummuttava Jallu Sundelin tarjosivat Kymin kirkossa erilaisen messumusiikin.

3. Tuomi Larvi (vasemmalla) ja Nina Eskoli kutsuivat ihmiset ehtoolliselle Leonard Cohenin Hallelujah-kappaleen soidessa.

Edellinen artikkeli”Talkootyö ja hyvän tekeminen on tärkeää”
Seuraava artikkeliPresidentti Niinistö: Suomi ei ole saari

Ei näytettäviä viestejä