Järjestön joulukampanjassa suljetaan ihmisiä mainospilareihin

HelsinkiMissio sulkee ensi viikolla vapaaehtoisia neljään mainospilariin. Tempaus järjestetään Helsingin keskustassa tiistaina 17. marraskuuta aamuruuhkan aikaan puoli kahdeksalta.

Jokainen vapaaehtoisista pitelee käsissään kylttiä, jossa lukee ”vapauta yksinäisyyden vangit”.

Tempauksen tavoitteena on kiinnittää huomiota yksinäisyyteen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan yli 400 000 henkilöä Suomen aikuisväestöstä tuntee olonsa yksinäiseksi.

Aikuisväestön kokema yksinäisyys on vahvasti yhteydessä masennukseen. Myös itsemurha-ajatukset vaivaavat yksinäisiä ja noin puolet heistä arvioi työkykynsä heikentyneen.

HelsinkiMission kansalaistoiminnan johtajan Henrietta Grönlundin mukaan yksinäisyys on eri asia kuin yksinolo.

– Yksinolo voi olla miellyttävä olotila, mutta yksinäisyys on ahdistava ja epämiellyttävä kokemus siitä, että ihmissuhteita on liian vähän tai ne ovat vääränlaisia. Pitkään jatkuessaan yksinäisyydestä tulee kehä, jossa yksinäisyys pahimmillaan muuttuu identiteetiksi, Grönlund kuvailee. 

– Yksinäinen on joutunut ulkopuolelle ja eroon toisten yhteydestä. Taustalla on siis yleensä epäonnistuneita yrityksiä löytää ihmissuhteita tai ryhmiä, joihin kuulua. Tämä aiheuttaa varautuneisuutta suhteessa toisiin, jolloin ihminen alkaa suojella itseään. Yksinäinen rakentaa muurin suojakseen, mutta samalla jää ikään kuin vangiksi muurin sisälle. Tällöin hän tarvitsee toista ihmistä vapautuakseen yksinäisyyden vankilasta.

Mainoskampanjan suunnittelusta vastaa Mainostoimisto Folk Finland ja toteutuksesta Clear Channel Suomi. Kampanjan suunnittelu ja mainostilat on saatu lahjoituksina.

Kuva: HelsinkiMissio

Lue myös:

HelsinkiMissio: Yksinäisyys yhä kipeä ongelma

Edellinen artikkeliKirkkoherraraati: ”Kirkko ei päätä, ketkä solmivat avioliiton”
Seuraava artikkeliNorjassa piispat esittävät samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä

Ei näytettäviä viestejä