Espoon hiippakunnassa koulutetaan uuteen rippikoulusuunnitelmaan valtion varoin

Piispainkokouksen eilen hyväksymä Suuri ihme – Rippikoulusuunnitelma 2017 otetaan virallisesti käyttöön toukokuun alussa 2017 ja siirtymäaikaa on lokakuun alkuun 2018. Suunnitelma jalkautetaan käytäntöön eri hiippakunnissa vaihtelevin kurssein ja koulutuksin.

Espoon hiippakunnassa on ideoitu omintakeinen koulutuskuvio, jossa 22 rippikouluvastaavaa suorittaa oppisopimuskoulutuksena tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon. Oppisopimustoimistona ja koulutuksen järjestäjänä toimii Seurakuntaopisto ja koulutus on valtion rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Koulutuksen päätyttyä hiippakunnan joka seurakunnassa on valmis, paikallisia rippikoulukäytäntöjä uudelta pohjalta ohjaava paikallissuunnitelma. Lisäksi ympäri hiippakuntaa löytyy rippikoulun tuotekehittäjiä, joilla on leveät hartiat kouluttaa väkeä paikallisseurakunnissa uusiin rippikoulukäytäntöihin.

– Seurakunnille koituu tästä kaikesta kuluja vain muutama kymppi per näyttötutkinto, kertoo asiantuntija Mika Nurmi Espoon hiippakunnasta.

Espoon tuomiokapituli on ideoinut koulutuksen ja rekrytoinut osallistujat. Monesta seurakunnasta mukana on työpari. Yksi osallistuja edustaa järjestörippikouluja eli Kansan Raamattuseuraa. Ensimmäinen orientaatiopäivä järjestettiin viime joulukuussa. Kevään aikana on pidetty jo kaksi kahden päivän lähijaksoa. Tutkinnot valmistuvat keväällä 2018.

Koulutuksen ideointi alkoi jo 2015

Idea rippikoulun tuotekehittäjien oppisopimuskoulutuksesta syntyi hiippakuntadekaani Kai Peltosen päässä jo vuonna 2015. Mika Nurmi otti ideasta kopin Tuusulan seurakunnan oppisopimuskoulutusta hyvin tuntevan talousjohtajan Marjut Helskeen kannustamana.

– Kiersin hiippakunnan kaikkien kirkkoherrojen ja rippikouluvastaavien puheilla jo syksyllä 2015 ja pyysimme ilmoittautumisia sekä toiveita koulutuksen teemoiksi. Osallistujista kokosin sitten ohjausryhmän, jonka kanssa kehittelimme edelleen koulutuksen sisältöjä yhteistyössä Seurakuntaopiston kanssa, Nurmi kertoo.

Edellinen valtakunnallinen rippikoulusuunnitelma on vuodelta 2001. Siinä oli Nurmen mukaan olennaista ajatus rippikoulujen tiimilähtöisestä suunnittelusta. Uusimmassa suunnitelmassa keskeistä on nuoren mukaan ottaminen kaikkeen, myös oman rippikoulunsa suunnittelemiseen.

Tulevien ikäluokkien kokoa ja mielenkiinnon kohteita ennakoidaan paikallisesti

Rippikouluvastaavien tuotekehitystyön ammattitutkinto koostuu kolmesta pääosasta: proaktiivisesta kehittämisestä, tuotteistamisesta ja innovaattorina toimimisesta. Lisäksi koulutuksessa sivutaan esimerkiksi brändiä ja palvelumuotoilua.

Proaktiivisuus tarkoittaa etukenossa olemista. Paikallisesti ennakoidaan tulevien ikäluokkien kokoa ja muuttoliikettä ja pyritään pitämään rippikoulu kaikin tavoin kiinnostavana myös tulevaisuuden nuorille.

Tuotteistamisvaiheessa mietitään, mitä uuden suunnitelman mukainen rippikoulu tarkoittaa juuri meidän seurakunnassamme ja laaditaan paikallissuunnitelma, huomioiden tulevaisuuden ennusteet.

Innovaattoriosuudessa ideoidaan uusia avauksia. Niitä voivat olla esimerkiksi rippikoulutyön ydintä tukevien pilvipalvelujen pedagoginen käyttöönotto ja somen hyödyntäminen opetuksessa.

– Tavoitteena on rohkaista seurakuntien työntekijöitä tutkivaan työotteeseen, jossa uskalletaan kokeilla ja oppia pieleen menneistä kokeiluista, Nurmi sanoo.

Asiakaslähtöisesti osaksi Kristuksen perhettä

Mika Nurmi on törmännyt koulutusprosessin raskauden taivasteluun ja kysymykseen siitä, tarvitaanko näin suurta työmäärää vaativaa koulutusta todella.

– Nähdäkseni tutkinto ei tuota lisätyötä. Uuden rippikoulusuunnitelman käyttöönotto vaatii joka tapauksessa työtä. Nyt prosessi on hallittu ja paikallissuunnitelmien laatijoilla on toisissaan tärkeä vertaistuki.

Lisäksi näkökulma laajentuu Nurmen mielestä oppisopimuskoulutuksessa hyvällä tavalla rippikoulutuotteen markkinointiin, viestintään ja tuotteen pitämiseen kiinnostavana.

– Bisneskielen asiakasnäkökulmakin voi avata uusia näköaloja. Asiakkaalla on asiaa. Asiakkuuden syvempi ymmärtäminen johtaa pohtimaan ihmissuhteita ja suhteen luomista ihmisen ja Jumalan välille.

Nurmi on sopinut keväälle välipalaverin ohjausryhmän kanssa. Siinä on mahdollista tutkia, korjata tai vahvista valittua suuntaa ja tehdä vielä tarvittaessa pieniä muutoksia suunnitelmaan.

Kaiken uudistamisen keskellä rippikoulun ydintehtävä pysyy ennallaan.

– Tavoite on, että rippikoulu vahvistaisi nuoren uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan ja varustaisi häntä elämään kristittynä, niin että rippikoululainen kokisi olevansa osa Kristuksen perhettä, Mika Nurmi summaa.

Kuva: Mika Nurmi.
Oppimisprosessia havainnollistavan työskentelyn purku maaliskuun lähipäivässä 15.3.2017.

Lue myös:

Piispainkokous hyväksyi uuden rippikoulusuunnitelman – Raamattu ja ehtoollinen korostuvat

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

***

Edellinen artikkeliKun alttaritaulu heräsi eloon Enossa
Seuraava artikkeliPiispainkokous hyväksyi uuden rippikoulusuunnitelman – Raamattu ja ehtoollinen korostuvat

Ei näytettäviä viestejä