Esikoislestadiolaisten kirkolliselta siiveltä kannanotto avioliitosta, viittaa kirkon linjauksiin

Esikoislestadiolaisen herätysliikkeen kirkollinen siipi, viime vuonna organisoitunut Esikoiset ry liittyy tuoreessa avioliittokannanotossaan kirkon virallisiin avioliittokantoihin: avioliitto on vain miehen ja naisen liitto.

Herätysliikejärjestön mukaan kirkon kanta avioliittoon on selvä: ”Asiakirjassa parisuhdelain seuraukset kirkossa (2010) todetaan, että ’Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi ja asettanut avioliiton’. Tämän mukaisesti Piispainkokouksen selonteossa (2016) sanotaan, että ’avioliitto on Jumalan luomistyössä asettama yhden miehen ja yhden naisen liitto’.”

Kannanotto muistuttaa, että tuomiokapitulit ovat myös ohjeistaneet työntekijöitään vihkimisen suhteen: ”Esimerkkinä tästä on Tampereen tuomiokapitulin ohje: ’Pappi ei voi avioliittolain muutoksen jälkeen vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja’. Tähän kirkon kantaan on helppo liittyä.”

Uusi avioliittolaki antaa kirkolle edelleen mahdollisuuden asettaa omia ehtojaan, kuten että vihittävien tulee olla mies ja nainen, kannanotossa todetaan.

Esikoiset ry:n kannanotossa kirjoitetaan, että lainmuutos on aiheuttanut seurakuntalaisissa hämmennystä.

”Avioliittoasiassa monet kirkon johtajatkin ovat taipuneet yhteiskunnan painostukseen ja lähteneet puolustamaan Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen vastaista avioliittokäsitystä.”

Kannanotossa sanotaan raamatunlainauksiin viitaten, että Raamattu pitää homoseksuaalista toimintaa yksiselitteisesti syntinä. Esikoiset ry haluaa kuitenkin kannanotossaan erottaa suhtautumisen homoseksuaaliseen käyttäytymiseen ja ”ihmiseen, jolla taipumusta homoseksuaalisuuteen”.

Esikoiset ry:n kannanoton mukaan jokainen ihminen on syntinen. Samoin ”jokainen meistä on myös seksuaalisuuden alueella langennut ja syntinen. Jumalan edellä olemme kaikki samalla viivalla armoa tarvitsevina. Armon sanoma kuuluu kaikille syntisille ja rikkinäisille”.

Kuva: Kuvakaappaus Esikoiset ry:n verkkosivuilta.

Edellinen artikkeliVanhoillislestadiolaiset kokoontuvat seuroihin myös Kanariansaarilla
Seuraava artikkeliRautjärvellä vaikea saada luottamushenkilöitä: ”Kukapa haluaisi jakaa kurjuutta?”