Ylösnoussut - Hän söi kalaa
Kalaa pöydällä keskellä kuvaa Hetan kodalla 24.12.2017
Mitäs se teki? Se söi kalaa. - Kun toimin Kumlingen kirkkoherrana, niin vitsailin että meillä oli vaihtelevaa ruokaa: Vuoropäivinä toisena päivänä valmistin kalaa ja perunaa ja sitten toisena päivänä perunaa ja kalaa. Päivän tekstissä Jeesus söi kalaa ja mahdollisesti hunajakakkua.
Sunnuntai 08.04.2018
1. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Quasimodogeniti
eli Valkoisten vaatteiden sunnuntai, latinaksi dominica in albis,
Aihe: Ylösnousseen todistajia
Evankeliumi: Luuk. 24:36-49
Meillä on menossa pääsiäisviikko, joka kestää aina pääsiäisen oktaaviin eli edessä olevaan sunnuntaihin. Koko viikon ajan puhumme Jeesuksen ylösnousemuksesta ja hänen ilmestymisestään opetuslapsilleen.
Vanhan kirkon aikana pääsiäistä vietettiin juhlimalla kokonaisen viikon. Myös juutalaisilla pääsiäistä seuraa viikon kestävä happamattoman leivän juhla.
Vähitellen siirryttiin neljän pääsiäispäivän viettoon ja nykyisellään meillä on kaksi pääsiäispäivää. Kuitenkin kaikille pääsiäisviikon päiville on omat tekstinsä, joita voi käyttää näinä päivinä vietettävissä kirkollisissa tilaisuuksissa.
Jeesuksen ylösnousemus oli ruumillinen
Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ja heidän mukanaan olleelle väelle. Ylösnousemus oli tapahtunut ja oli aika osoittaa hänen lähimmilleen, että hän elää.
Eräät paikalla olleet pelästyivät luullen jonkun hengen ilmestyneen heidän keskelleen. Tämän Jeesus torjui. Hän näytti oman ruumiinsa ja antoi sen tunnusteltavaksi. Hän myös näytti ristiinnaulitsemisessa käsiin ja jalkoihin saamiinsa haavoihin.
Kun tämäkään ei vielä vaikuttanut kaikkiin, niin Jeesus pyysi ruokaa syödäkseen. Paikalta löytyi kalaa ja sitä hän nautti. Tämän jälkeen ihmiset huomasivat ylösnousemuksen olevan todellinen ruumiin ylösnousemus.
Kristilliseen uskoon kuuluu usko ruumiin ylösnousemukseen. Ylösnoussut Kristus osoittaa meille, kuinka ruumiillinne meidänkin ylösnousemuksemme tulee olemaan, voimme syödä, vaikkei elämä enää olekaan ruuasta kiinni. Toisaalta aika ja paikka ei enää voi meitä rajoittaa, niin kuin Jeesuskin saattoi ilmestyä eri puolilla yhtä aikaa ja tulla lukittuun huoneeseen väen keskelle saapuen ilman että lukkoja avattiin. Apostoli Paavali puhuu meidän ajallisesta ruumiistamme ja ylösnousemusta seuraavasta kirkastetusta ruumiistamme.
Joissakin vanhoissa käsikirjoituksissa esiintyy kalojen lisäksi Jeesuksen ruokana myös hunajakakkua. Tämä on täysin mahdollinen tuon ajan ruokavaliota ajatellen, mutta tietoa ei voi myöskään mennä sanomaan ehdottoman varmaksi. Vastaus kysymykseen jää avoimeksi.
Vanhan testamentin profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa
Jeesus osoitti opetuslapsilleen, miten koko hänen elämänsä täytti tuolloisen Raamatun eli meidän Vanhan testamenttimme ennustukset. Myös pääsiäisen viettoon liittyvät ennustukset Messiaan kuolemasta ja ylösnousemuksesta olivat täyttyneet. Jeesus myös osoitti, että kaikki profetiat olivat toteutuneet koko Raamatusta eikä vain joistakin yksittäisistä Raamatun osista.
Jeesuksen ajan Raamatussa oli kolme osaa 1) Laki eli Toora eli Viisi Mooseksen kirjaa, 2) Profeetat eli Nevi'im eli useampi Vanhan testamentin historiallinen ja monen profeetan kirjat ja 3) Kirjoitukset eli Ketuviim, johon kuului joitakin historiasta kertovia kirjoja, runollisia kirjoja sekä esim. Danielin kirja. Kreikankielisillä juutalaisilla kirjoitusten joukossa oli myös sellaisia kirjoituksia, joita ei ollut hepreankielisten juutalaisten Raamatussa. Näitä on myöhemmin alettu nimittämään Deuterokanonisiksi eli apokryfisiksi kirjoiksi.
Jeesus antoi lähetyskäskyn
Jeesus antoi opetuslapsilleen tehtävän julistaa evankeliumia koko maailmaan. Kaikille ihmisille piti tuoda elämän uudistus, erotuksetta kaikille, Jerusalemista alkaen aina maan ääriin asti.
Tämä tapahtuu Jumalan sanan ja sakramenttien esillä pitämisen kautta. Luukkaan teologiassa parannuksen teko eli mielenmuutos toteutuu pyhässä kasteessa ja tämän parannuksen kasteen lahjana kirkkoon liittyvä saa syntien anteeksiannon ja Pyhän Hengen lahjan.
Luukkaan sanastossa kaste antaa parannuksen ja syntien anteeksisaamisen.
Luukkaan evankeliumi 3:3 :
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi
parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi .
Samaten hän myös välittää meille alkukirkon viestin, että Pyhän Hengen lahja annetaan kasteen mukana.
Apostolien teot 2:38 :
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Tehdessään lähetystyötä eri puolilla maailmaa kirkko siis elää Pyhän Hengen lahjan varassa. Hän Jumalan Henki, käyttää hyväkseen kirkkoa, kasteessa saatavaa syntien anteeksiantoa ja ruumiin ylösnousemusta johdattaessaan meitä ikuiseen elämään.
Apostolinen uskontunnustus sanoo tästä Pyhän Hengen työstä näin:
"Minä uskon --- ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
ja Nikean tunnustus sanoo:
Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Isossa katekismuksessa Luther sanoo Pyhän Hengen työstä pyhittäjänä:
"Miten sitten tällainen pyhittäminen tapahtuu? Vastaus kuuluu: Samoin kuin Poika on syntymällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut vallan, jolla hän voittaa meidät omikseen,
samoin Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta:
1) pyhien yhteys eli kristillinen kirkko,
2) syntien anteeksiantaminen,
3) ruumiin ylösnouseminen
4) ja iankaikkinen elämä.
Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo."
Numerointi minun jotta yhteys yllä olevaan näkysi
1) Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ja näiden mukana olleille, kun nämä puhuivat Jeesuksesta eli siis olivat koolla Jeesuksen nimeen.
2) Lähetystyössä parannus ojennetaan vastaanottajalle kasteen kautta, jossa meidän syntimme annetaan anteeksi
3) Jeesuksen ylösnousemus oli ruumiillinen, niin myös meidän ylösnousemuksemme tulee olemaan
4) Ylösnousemuksessa me siirrymme tulevaan maailmanaikaan eli siirrymme suureen ja ihanan suloiseen määränpäähämme taivaan kotiin ikuisiin Jumalan asuntoihin autuaalliseen täyttymykseen.
Siunattua pääsiäisaikaa kaikille lukijoillemme.
69 kommenttia
Matias,
Mielestäni tässä blogissasi asiat ovat vähän mullinmallin. Keskitys vain väliotsikkoon: “Jeesuksen ylösnousemus oli ruumillinen”
Eräänlaisena ‘etunasi’ pitäisin sitä, ettet ole ensimmäinen sekoittaja, kun puhutaan ‘ylösnousemusruumiista’. Kun Jeesus nousi ajallisesta kuolemasta, hän ei silloin vielä noussut ‘ylös’, Isän oikealle puolelle. Se tapahtuma on kerrottu Apt. 1:9-11.
Jeesus syntyi ihmiseksi ja kuoli ihmisenä. Hän heräsi lihallisesta kuolemasta kolmen päivän kuluttua. Sen jälkeen, hän tässä lihallisessa ruumiissaan, ilmestyi yli viidellesadalle.
Kosketat vähän hätäisesti raamatullisuutta, kun mainitset, “Apostoli Paavali puhuu meidän ajallisesta ruumiistamme ja ylösnousemusta seuraavasta kirkastetusta ruumiistamme.” Mihin Raamatun kohtaan viittaat ja miten se liittyy ajallisen ruumiimme ajattomuuteen nousemiseen, niinkuin väität?
Suosittelisin, että etenet asiassa Raamatussa luettavana olevassa järjestyksessä:
– Jeesus syntyi ihmiseksi ja kuoli kuin ihminen kuolee.
– Jeesus heräsi ihmisenä kuolemasta, kolmantena päivänä.
– Jeesus näyttäytyi yli viidellesadalle ajallisessa ruumiissaan.
– Sitten vasta, kun kaikki ajallinen ihmisenä päättyi, Jeesus nousi ylös. Tuossa hetkessä, josta Apt. 1:9-11 kertoo, Jeesus muuttui taivaalliseksi ’ruumiiksi’, niinkuin me kaikki tulemme muuttumaan, kun Hän palaa omansa noutamaan.
Eniten menee pääni pyörälle, kun sanot: “Ylösnoussut Kristus osoittaa meille, kuinka ruumiillinen meidänkin ylösnousemuksemme tulee olemaan, voimme syödä, vaikkei elämä enää olekaan ruuasta kiinni.” Kristuksen haudasta herääminen, takaisin ajalliseen elämään EI OSOITA, kuinka ruumiillinen meidän YLÖSNOUSEMUKSEMME TULEE OLEMAAN. Mitä Jeesuksen syömiseen opetuslastensa nähden tulee, niin se on osoitus ainoastaan, että hän ei vielä ollut kirkastetussa ruumiissaan, siis ylönousemusruumiissaan, siinä joksi hän muuttui. Lisäksi syöminen ja juominen on todella mieletöntä, kun me olemme kirkastetussa, taivaaseen kelpaavassa ja sen kestävässä tilassa, vt. Rm. 14:17, “sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.” Eli se ei ole sitä tässä ajassa eikä etenkään ajattomuudessa, eli kalaa ei Jumalan Valtakunnassa syödä.
Reijo Mänttäri. Miten syöminen ja juominen voivat olla mieletöntä kirkastetussa ruumiissa, kun Jeesus ehtoollista asettaessaan sanoi: ”Tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennenkuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.”
Ja Jeesuksen vertauksissa Kuninkaanpojan häistä kerrotaan, että siellä odottaa juhla-ateria. Olisipa tylsää, jos Jumalan valtakunnassa ei olisi makuaistille mitään annettavaa. Päin vastoin, Jumalan herkut ovat vertaansa vailla täällä ajassa.
Reijolle. Sitaattini oli uuden käännöksen mukainen, mutta vanha käännös sanoo ”juon sitä uutena teidän kansanne Isäni valtakunnassa”. Varmaan tämä vanha käännös on tässäkin tarkempi kuin uusi.
Mutta asia ei miksikään muutu: Jeesus sanoo juovansa viiniä Isänsä valtakunnassa.
Enkä minä missään kohdassa ole sanonut, että syöminen ja juominen olisivat ne tärkeimmät ilot kerran Jumalan valtakunnassa. Kaikki mitä Jumala on luonut on hyvää. Jos siellä nähdään, kuullaan ja tunnetaan, niin miksi haju- ja makuaisti puuttuisivat?
Se, että Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, puhuu tästä ajasta. Kristityt riitelivät – niin silloin kuin nytkin – siitä, mitä saa syödä ja mitä ei. Paavalin lausuma liittyy siihen, että oleellista ei ole, mitä täällä syödään ja juodaan vaan nuo muut asiat. Ei hän silti tarkoittanut, että pitäisi kokonaan lakata syömästä ja juomasta.
Matiakselle, koskien kommenttia: 06.04.2018 05:18
Näen nämä kirkkoisä-pohjaiset painotukset eräänlaisena hyttysparvena, joilla sumutetaan Kirjoitusten selkeyttä. Tästä osoituksena on pidättyväisyytesi kiertää ja kaartaa Raamatussa luettavissa olevan Jeesuksen ihmiseksi syntyminen ja ihmisenä kuoleminen. Näin käy kaikille ihmisille ja Jeesus kulki tämän ihmisen tien täydellisesti, sovittaen ihmisenä ihmisen täydellisesti.
Taivaassa on edelläjuoksijana Jeesus. Hän istuu Isän oikealla puolella. Taivaan, valtaisuimen ja maallisen välillä ei ole tilaa eikä tilannetta, missä mitään tapahtuisi tai johon ja josta oltaisiin yhteydessä niiden tai maallisen välillä. Sanoma kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta oli ja on ainoastaan juutalaisen tarun ja sen päivän todellisuuden avulla selkeyttää, ettei ole vielä taivasta, jonne uskova voisi mennä, eikä ole jumalattomille helvettiäkään. Saatikka kiirastulta, limboa ja aluetta pyhimyksien toiminnalle. Jokainen kuollut “elää” kuolemansa ja ylösnousemuksensa välistä silmänräpäystä. Kaikki nousevat ‘ylös’, ensin uskovat ja sitten uskomattomat.
Olet löytänyt Ilmestyskirjasta syödä-sanalle sisältöä. Sen sisältö kummassakin viittauksessa on kuvata tapahtuma, palkkio ihmisen mielelle ymmärrettävin käsittein. Tuntuu kuin tästä ajallisesti konkreettisesta tekemisestä täytyisi pitää kynsin hampain kiinni, koska sillä tuetaan lähinnä katolisuuden ‘kykyä tietää’ sellaista mitä ei ole ihmismieleen noussut, vt. 1. Kor. 2:
9,vaan, niinkuin kirjoitettu on: ”mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat”.
Raamattu, niin Vanhan kuin Uuden Testamentin puolella yhtyy ja vahvistaa tuon Korintolaiskirjeen seuraavan, 10. jakeen: “ Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.” – Uskova ihminen saa Pyhän Hengen kautta kokea tuon tulevan, selittämättömän tilan, täydellisyyden, niinkuin Jeesus on täydellinen.
Tuntuu jotenkin hassulta kun kirjoitat: “Pyhän Hengen työ on ratkaisevassa osassa kirkon kaikessa toiminnassa.” Sen jälkeinen ilmaisusi , vaikka on oikeita asioita, niin ne on mielivaltaisesti yhteen liimailtu.
Reijo
Raamatulliset opit nousevat Raamatun tekstistä. Omiin henkilökohtaisiin ”kokemuksiinsa” ei pidä luottaa tulkinnan lähteenä, vaan Raamatun oma teksti pitää olla kaiken mitta. Sitä varten teksti on ymmärrettävä niin kirjaimellisesti ja kieliopillisesti kuin vain on mahdollista, muistaen että itse tekstistä nousevan asian pitää olla kaiken normina.
Halveksiessasi vanhan kirkon opettajien työtä Raamatun ymmärtämisessä et viisaasti tee. Nämä varhaisen kirkon isät nimittäin ovat nähneet sen mitä kirkon pyhä kirja Raamattu sanoo kirkon pyhänä sanomana.
Ilmestyskirjan kaksi vastakkaista voimaa ovat Jumalan valtakunta eli kirkko eli Siionin vuorella oleva Karitsan joukko, jolle taivas on avoin kasteen valkean puvun eli Jeesuksen veren antama täytetyn sovintotyön lahja antaa ikuisen elämän
Ja toisaalla Saatanan valtakunta Eli kirkon ulkopuolinen Eli siis kirkon vastainen joukko eli Saatana valtakunta, jonka valtakunta häviää jo puoleen matkaan päästäessä ja jonka loppu on kadotus eli ikuinen tuli.
Koko Ilmestyskirja on kuvausta tästä taistelusta, mikä päättyy Jumalan kansan eli kirkon riemulliseen ylistyslauluun, kun paha on voitettu perusteitaan myöten eli kun synti, kuolema ja Perkele on kokonaan hävitetty ja iloa, rauha ja riemu on Jumalan kansan iankaikkinen osa.
Matias,
Mainitsit entisen kotiseutuni, Sveitsin Ticinon Locarno-kaupungin. Tuossa Casa Locarnossa olen minäkin yöpynyt ennenkuin sinne muutimme. Asuimme Locarnon kupeessa Asconan kaupungissa, aivan Lago Maggioren rannalla. Siellä meidän piti olla ajallisen ajan loppuun asti, mutta muutimme muutama vuosi sitten Suomeen, tyttäremme tänne muuton vuoksi. Meillä oli silloin asunto Italian puolellakin, Comossa, mutta nyt vain käymme siellä ja muuallakin Italiassa. Italia on maa, jossa henkisesti viihdyn ja jaksan siitä innostua vielä 60 vuoden jälkeenkin, jolloin sinne ensi kerran muutin. Sveitsissä viihtyminen on taattu. Kaikki toimii.
Sunnuntain aihetta esittelee sekä tekstit näyttää osoite:
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20180408
Vanhan kirjan tunnustukset löytyvät osoitteesta
http://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html
Lutherin Ison katekismuksen kohta löytyy osoitteesta
http://tunnustuskirjat.fi/ik/Uskontunnustus.html#33
Ilmoita asiaton kommentti