Viides käsky on kumottu.

Viides käsky on kumottu. Saa varastaa kaupasta niin paljon kuin haluaa, eikä siitä seuraa mitään.
Edun saa nyt jokainen lapsi, jolla ikää ei ole liikaa. Näin kuuluu olevan ainakin Jyväskylässä.
Lapsilla on siellä kova kisa siitä, kuka varastaa eniten. Eikä kauppiailla ole keinoja estää edes sitä.
Tulevat isolla porukalla kauppaan ja vievät mitä haluavat. Mitä siinä kauppias voi. Jos jää kiinni, niin siitä ei seuraa mitään hankalaa.

Onkohan jotenkin lipsuttu näissä kasvatusasioissa. Joidenkin mielestä koulun tehtävä on hoitaa kasvatusta. Moni luulee kouluilla olevan hyvät valmiudet kaikkien ongelmien setvimiseen.
Tosiasia on paljon karumpi. Koulut ovat melkoisen kädettömiä kasvatusasioissa. Lapselle jos jälki-istunto on yhdentekevää ja kun muuta rangaistusta ei saa antaa, niin minkäs teet.

Ai. Otetaan vanhempiin yhteys. Siitäpä ei ole aina mitään apua. Syy huonoon käytökseen on opettajissa, kun eivät hoida kasvatusta. Opettajat on nykyisin helppo syyllistää.

Harva vanhemmista tuntuu käsittävän että, opettajien mahdollisuudet puuttua asioihin on tarkkaan laissa määrätty. Muut keinot on lain vastaisia. Eli jos opettaja havaitsee laillisten keinojen tehottomuuden, niin mitään ei ole enää tehtävissä. Lapset saa tehdä mitä mieleen juolahtaa.

Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus. Mutta minkähänlainen ? Olisikohan kirkon aika paneutua enemmän varhaisnuorisotyöhön ?

  1. Kyllä minuakin on opettaja metalli viivoittimella lyönyt päähän. Onneksi lapepuolella. Toinen kerran takapuolelle löylykauhan varrella ja ihan vain huvikseen. 50-ja 60 luvuilla oli vielä sodassa hermonsa menettäneitä miesopettajia. Silloinkin saattoi virka lähteä. Joten laitontahan se oli. Muistan yhdenkin pojan, jonka kurkusta kiinni pitäen opettaja nosti ilmaan. Yhtä kaveriani hakkasi kaksi opettajaa yhdessä. Toinen piti kiinni. Eikä oltu missään erityisluokassa, vaan ihan tavallista kansakoulua käytiin.

    Tuli mieleen nuo tapaukset kun KIMMO kyselit milloin Ari on koulunsa käynyt.
    Kyllä me tajuttiin, et ei noissa tilanteissa ollu mitään kasvatuksellista otetta.
    Järkyttäviä ne tilanteet oli. Onneksi opettajien väkivalta on jäänyt taakse. Nyt tilalle on tullut lasten väkivalta opettajia ja toisiaan kohtaan. En usko sen olevan koulun syytä kuitenkaan. Koululla vain ei ole mitään lääkettä. Tuskin kenelläkään muullakaan. Jotain on mennyt pieleen, mutta mitä? siihen kysymykseen olisi hyvä saada oikeita vastauksia pian.

    • Ari: ”Vastaus on Jumalalla ja se on evankeliumi.”

      Jaa, että isketään sitten Raamatulla päähän, jos muu (edes fyysinen rangaistua) ei tee pahantekijöistä katuvia ja lainkuuliaisia kansalaisia? Tokkopa auttaa evankeliumin saarnaaminen lapsille, murrosikäisille nuorille tai aikuisillekaan. Enää ei eletä 1800-luvun Suomessa, jolloin oppimaton rahvas alistettiin nöyräksi kirkkokurilla ja helvetinpelolla.

      Se, että Jumala katsoi oikeudekseen tapattaa oma poikansa kidutuskuolemalla ei anna oikeutta kenenkään harjoittaa väkivaltaa ketään ihmistä kohtaan – mistään syystä. Onneksi sivistynyt sekulaari lainsäädäntö on jo sentään ymmärtänyt asian, toisin kuin monet kiihkokristityt fundamentalistit.

    • Kimmo Wallentin osaat varmasti lukea eli evankeliumi ei anna lupaa väkivallalle ei edes sodassa, siis oikein arvostelet kirkkoa joka vuosisatoja yritti väkipakolla saada ihmisiä elämään tahtonsa mukaan, siis se pakko uskonto joka suomessa oli ja jatkuu on evankeliumin vastaista.

      Siis kun sokeat sokeita taluttaa niin kuopassa molemmat ovat, sääli vaan että lapset viedään sinne kuoppaǻn ja opetetaan että täällä on hyvä olla. Eivät halua kuopasta pois kun omat voimat ei riitä eikä varmala nöyrrytä apua Jumalalta pyytämään, ollaanniin oikeassa luterilaisessa uskossa kuopassa jonne ei valo loista.

    • Sitä vain Eija ihmettelen, että mitä koulu voi tehdä, kun laki määrää tarkasti rajat, joita ei saa ylittää. Rajojen sisällä pysyminen taasen on osoittautunut tehottomaksi.
      Laki määrää tarkasti miten voi rangaista. Muut keinot ovat laittomia ja niiden käytöstä rangaistaan ”koulua”. Tuossa tilanteessa ei oikein voi koulua syyllistää siitä, että se tekisi liian vähän.

  2. Kimmo ja Pekka, te olette molemmat seniorit kuten minäkin ja tiedätte miten 50-luvulla asioita hoidettiin. Jos kiusatulla
    lapsella oli isompia kavereita, he antoivat kiusaajalle turpaan ja kiusaaminen loppui siihen. Kerran TV:ssä joku kertoi että hän oli pienikokoinen poikana ja sama isompi poika kiusasi häntä jatkuvasti. Kerran hänellä katkesi pinna ja hän kävi isomman kimppuun ja olisi kuristanut tämän mutta muut tulivat väliin. Kiusaaminen loppui siihen.

    Aikuiset eivät tietenkään nän menetelleet eikä niin saakaan menetellä. Tänään kiusaajaa loputtomasti ymmärretään ja koetetaan hoitaa hänen ongelmiaan eikä kukaan välitä kiusatusta. Jos kiusattu lyö takaisin niin eikö silloin ole loogista että häntäkin aletaan ymmärtää.

  3. Hyviä kommenteja edellä. Seuraava käsky koskee lapsia, sekä isiä ja kaikkihan me olemme jonkun lapsia. Lupauksen täyttyminen edellyttää tässä käskyn ymmärtämistä, sillä se on oikein ja pitää sisällään lupauksen.
    Ilman selityksiä jokainen voi ymmärtää, mistä kurittomuudessa ja kapinassa on kysymys. Jos lapsille antaa vallan, niin kehnosti käy, järjetys ja kuri ovat Raamatussa synonyymejä. Ilman järjestystä kaikki on kaaoksessa ja sellainen kaupunki ei kauaa pysy, jossa ei ole kuningasta. (hengellisesti ajatellen ylin auktoriteetti määrittää kaupungin rajat ja rahat, eli myös määrää miten homma toimii) kapinointi on kuningasta vastaan asettumista ja se joka nousee Jumalaa vastaan saa ymmärtää vääryyden hinnan.

    ”Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
    ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
    ”että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä”.
    Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

    • “Kunnioita isääsi ja äitiäsi”

      Jokaisen vanhemman – niin kuin kaikkien muittenkin – on ensinn ansaittava kunnioituksensa. Juoppohullua isää (tai äitiä), joka hakkaa lapsiaan ja puolisoaan on mahdoton kenenkään kunnioittaa ja sellaisen vanhemman kunnioittamista on kohtuutonta lapsilta pyytää.

  4. Olen isättömyyteni altistunut kiusaamiselle. En oppinut isältäni miehisiä malleja asioiden hoitamiseen. Opin sen sijaan äidiltä naiselliset mallit. En osannut antaa samalla mitalla jätkille takaisin. Jospa olisin vain kerran sen tehnyt, niin olisi heti helpottanut. Osain ajatella vain välittömiä seurauksia. En seurauksien seurauksia.

    Tutkijat ovat havainneet saman. Ne pojat joilla on läheisempi suhde äitiin, kuin isään ovat alttiimpia kiusatuksi joutumiselle.

    • ”Tutkijat ovat havainneet saman. Ne pojat joilla on läheisempi suhde äitiin, kuin isään ovat alttiimpia kiusatuksi joutumiselle.”

      Mistä tuollaisia tutkimustuloksia on saatavilla? Voisitko laittaa tähän vaikka linkin?

      Etköhä taas vedä mutkia suoriksii vähän liian ronskisti ja vain ihan oman mutusi mukaan.

  5. Kun ajattelee 10 käskyä niin mikä niiden tarkoitus on, Jumala antoi ne suojelemaan ja varjelemaan omiensa elämää, siis kun on niille kuuliainen niin Jumala siunaa ja varjelee. Toimi(i)ko tämä? Kyllä varmasti Jumala itse lupaa sen.

    Siis Israelilaiset vaeltaessaan autiomaassa ja sen jälkeen luvatussa maassa saivat kokea tämän, Jumala siunasi kuuliaisuuden ja rankaisi tottelemattomuudesta ja lopulta purki liiton kun oma kansa oli sitä tarpeeksi rikkonut, siis ihmisten teot johtivat siihen, nämä kyllä pitivät tietyt liiton merkit, ympärileikkaus ym, mutta teoillaan lopulta sen rikkoivat.

    Mitä tämä meille opettaa, Jumalan vanhurskauden niin ettei Hän hyväksy tottelemattomuutta ja ihmisen omavoimaisuuden riittämättömyyttä.

    Mikä ratkaisuksi, evankeliumi, siis Jumala lupaa voiman elää kuuliaisena Hänen käskyilleen, Pyhän Hengen. Tämä on evankeliumin sanoma, voimaton saa voiman.

  6. Kimmolle vielä tutkimuksista. Minusta ei ole akateemiseksi tutkijaksi, eikä sellaisten tulosten linkittäjäksi. En jaksa kiinnostua semmoisesta. Tutkin ja pohdiskelen asioita sitä mukaa kuin mistäkin satun kiinnostumaan. Jos jollakin on parempia selityksiä, ni otan niitä mielelläni vastaan. Turhaa mun on tietysti viitata mihinkään tutkijoihin missään asioissa. Voin jatkossa jättää semmoiset argumentit huomiotta ja esittää väitteeni ihan ominani. Jospa se tuntuisi paremmalta lukijoista. Tiedä häntä sitte.

    • Pekka: ”Voin jatkossa jättää semmoiset argumentit huomiotta ja esittää väitteeni ihan ominani.”

      Toki voit, mutta perustelemattomat omat väitteet, joita lausut täällä varsin varmoin äänenpainoin, ovat kuitenkin vain ihan omaa mutuasi, eikä niillä välttämättä ole mitään tekemistä asioiden oikean laidan kanssa.

    • Pekka: ” Minusta ei ole akateemiseksi tutkijaksi, eikä sellaisten tulosten linkittäjäksi. En jaksa kiinnostua semmoisesta.”

      Kuitenkin viittaat tutkijoihin kommentissasi: “Tutkijat ovat havainneet saman. Ne pojat joilla on läheisempi suhde äitiin, kuin isään ovat alttiimpia kiusatuksi joutumiselle.”

      Joko sinulla on siis alan tutkijoiden puolueetonta tutkimustietoa asiasta, tai puhut pehmoisia väittäessäsi, että: ”Tutkijat ovat havainneet saman. Ne pojat joilla on läheisempi suhde äitiin, kuin isään ovat alttiimpia kiusatuksi joutumiselle.”

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.

Viides käsky on kumottu. Saa varastaa kaupasta niin paljon kuin haluaa, eikä siitä seuraa mitään.
Edun saa nyt jokainen lapsi, jolla ikää ei ole liikaa. Näin kuuluu olevan ainakin Jyväskylässä.
Lapsilla on siellä kova kisa siitä, kuka varastaa eniten. Eikä kauppiailla ole keinoja estää edes sitä.
Tulevat isolla porukalla kauppaan ja vievät mitä haluavat. Mitä siinä kauppias voi. Jos jää kiinni, niin siitä ei seuraa mitään hankalaa.

Onkohan jotenkin lipsuttu näissä kasvatusasioissa. Joidenkin mielestä koulun tehtävä on hoitaa kasvatusta. Moni luulee kouluilla olevan hyvät valmiudet kaikkien ongelmien setvimiseen.
Tosiasia on paljon karumpi. Koulut ovat melkoisen kädettömiä kasvatusasioissa. Lapselle jos jälki-istunto on yhdentekevää ja kun muuta rangaistusta ei saa antaa, niin minkäs teet.

Ai. Otetaan vanhempiin yhteys. Siitäpä ei ole aina mitään apua. Syy huonoon käytökseen on opettajissa, kun eivät hoida kasvatusta. Opettajat on nykyisin helppo syyllistää.

Harva vanhemmista tuntuu käsittävän että, opettajien mahdollisuudet puuttua asioihin on tarkkaan laissa määrätty. Muut keinot on lain vastaisia. Eli jos opettaja havaitsee laillisten keinojen tehottomuuden, niin mitään ei ole enää tehtävissä. Lapset saa tehdä mitä mieleen juolahtaa.

Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus. Mutta minkähänlainen ? Olisikohan kirkon aika paneutua enemmän varhaisnuorisotyöhön ?