Verellä pestyt

Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen. (Ilm. 1:5-6)

b2ap3_thumbnail_veri.jpg
Miksi meidät on verellä pesty ja oliko se välttämätöntä?

Miksi lunastukseen tarvittiin veren lisäksi myös vettä? (vert. 1. Joh. 5:6 ja Joh. 19:34)

Miten syntiset voivat tulla osalliseksi molemmista lunastuksen elementistä?

Kaikki kristityt kuuluvat Kristuksen kuningaskuntaan ja ovat pappeja; mitä tämä pappeus meille merkitsee?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Miksi meidät on verellä pesty ja oliko se välttämätöntä?
    Syntiinlankeemuksen seurauksena ihmiset ovat hylänneet Jumalan ja eksyneet pois hänen tieltään. Jumala on hylännyt ihmiskunnan elämään synnissä. Apostoli Paavali antaakin synkän mainetodistuksen Room.1: 29-32 jakeissa.
    Jumalan hylkäämisestä seuraavat kaikki synnit ja niiden mukanaan tuomat kurjuudet, sodat, murhat, ja rikokset ym. Joiden seurauksia tiedoitusvälineet tuovat joka päivä silmiemme eteen.
    Raamatun ja apost. Paavalin tuoma kuva ihmiskunnan luopumisesta Jumalasta ja synnin kauheudesta on totta: me kaikki olemme omassa varassa syntisiä, Jumalan vihan alla ja sen vuoksi tarvitsemme Kristusta ja Hänen viattoman verensä puhdistusta.

  2. Hepr.9,10:

    22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.
    22 Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

    1.Kor.12:

    27 Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen.

    Veri on se sovintoveri, joka Kristuksen ruumiissa kiertää: Kristus näet elää tänäkin päivänä. Kuka pesee opetuslasten jalat? Mutta elävä vesi, juotuna, virvoittaa. Siinä kun ihminen on tehty maan tomusta, elääkseen hän tarvitsee vettä. Mutta elääkseen elämänsä jälkeenkin, hän tarvitsee juodakseen elävää vettä.

    Lienee siinä salaisuutta – mutta ehkä siinä tarvitaan ymmärrystä, että veri, vesi ja henki todistavat – yhdessä.

  3. Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Viheliäisiä perisynnin ja tekosyntien turmelemia olemme, mutta meidät on lunastettu Jeesuksen Kristuksen lunastusverellä; ei hopealla eikä kullalla.

    Vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten, jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan. (1. Piet. 17:1-21)

    H. J Pätiälä kirjoittaa Päivä päivältä hartauskirjassaan seuraavasti:

    Olemme lunastetut maasta Taivasta varten niin kalliilla hinnalla, ettei koko maailman hopea eikä kulta ole mitään sen rinnalla. Olemme lunastetut Jumalan Pojan kalliilla verellä. Lunastusveressä on maksettu Kristuksen sijaiskärsimyksen kautta koko maailman syntivelka. Saatanan valta on murskattu ja kuolema tyhjäksi tehty Juudan Jalopeuran voitossa. Olemme lunastetut kaikesta synnistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta. Olemme myös lunastetut isiltä peritystä, turhasta vaelluksestamme. Kun kaikki tämä on sovitettu Jeesuksen veressä ja olemme siitä lunastetut, niin on meillä oikeus ja velvollisuus kaikesta siitä luopua, mikä on Isän sanan vastaista, vaikka eroaminen siitä olisi miten vaikeaa tahansa. Niinkuin Lunastajan esikuvat: pääsiäislammas ja suuren sovituspäivän uhrikauris olivat virheettömiä, niin oli myös Jeesus Kristus täydellisesti synnitön. Sellainen ylimmäinen pappi kykeni sovittamaan koko maailman synnit. Kristuksen veriuhri ei tapahtunut sattumalta eikä vain juutalaisten huippuunsa kehittyneen vihan tuloksena, vaan teurastettu Karitsa oli Jumalan iäisyysajatus. Langenneen maailman lunastus Hänen veressään oli ennakolta määrätty, ennen maailman perustamista. Tämä Jumalan armoneuvon salaisuus on julistettu meille evankeliumin kautta, jotta ymmärrämme uskoa Jumalaan Karitsan kautta ja hänen verensä kautta. Kaikki sellainen usko, jossa koetetaan luottaa Jumalaan ilman Jeesuksen verta, on Jumalan edessä ihan kelvoton. Mutta uskoessamme Jumalaan Jeesuksen kautta, uskomme kaikki syntimme Jumalan sydämessä anteeksiannetuiksi Karitsan veren tähden, joka Golgatalla vuodatettiin kaikkien puolesta. Kun Jumala herätti Hänet kuolleista ja nosti hänet kunniaan, niin uskomme on myös toivo Jumalaan, niin että tiedämme odottaa varmaa pääsyämme samaan kunniaan.

  4. Kiitos Juha jälleen Raamatullisesta blokista,siittä kuuluu Isän ääni Pojan veren kautta.
    Syyriassa,sekä muuallakin vuotaa verta yllinkyllin tänään,mutta se on itsestään perkeleestä sellainen verenvuodatus.
    Muistaakseni Lars-Leevi L. on sanonut jollekin omavanhurskaalle,että sinut on ”puhdistettu” lohikäärmeen verellä.
    Kyllä se maahan vuotanut Jumalan Pojan Pyhä veri on joka meidät pelastaa tulevaan ja ikuiseen autuuteen.

  5. Kyllä se maahan vuotanut Jumalan Pojan Pyhä veri on joka meidät pelastaa tulevaan ja ikuiseen autuuteen.

    Mauno, kiitos positiivisesta palautteesta ja hyvistä kommenteista. Vesi oli tärkeä elementti myös Israelin kansan vaelluksessa pois Egyptin orjuudesta. Miksi erämaavaelluksen tunteminen on meille tärkeää?

    Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus. Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa. Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat. Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: ”Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään.” Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta. Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa. Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta. Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut. (1. Kor. 10: 1-11)

  6. Yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä. Joh. 19:34.

    Se veri, joka vuotaa Herran Jeesuksen kyljestä, on meidän lunastuksemme hinta, maksu ja täysi hyvitys meidän synneistämme. Viattomalla kärsimisellä ja kuolemalla sekä pyhällä, kalliilla verellä, joka vuoti ristillä, on rakas Herramme Jeesus Kristus maksanut kaikki velkamme ja lunastanut meidät iankaikkisesta kuolemasta ja kadotuksesta, jossa me olemme syntiemme tähden. Tämä Kristuksen veri puhuu Jumalan tykönä meidän puolestamme huutaen lakkaamatta: Armoa, armoa! Anteeksi, anteeksi! Isä, Isä! Näin se hankki meille Jumalan armon, synnit anteeksi, vanhurskauden ja autuuden. Isä Jumala kuulee nyt tätä rakkaan Poikansa, meidän välimiehemme, huutoa ja esirukousta meidän edestämme, ja on meille vaivaisille syntisille armollinen. Hän ei näet saata nähdä meissä yhtään syntiä, vaikka me olemme sitä täynnä, vieläpä olemme pelkkää syntiä; hän näkee ainoastaan rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen kalliin, verrattoman veren, jolla me olemme vihmotut. Tämä veri on se kultainen armovaate, jolla me olemme verhotut ja jossa me astumme Jumalan eteen, niin että hän ei voi eikä tahdo katsoa meitä muilla silmin kuin jos olisimme itse hänen rakas Poikansa, täynnä vanhurskautta, pyhyyttä ja viattomuutta. Myös on Kristuksen verellä se voima, että se julistaa vapaaksi, pesee ja puhdistaa kaikesta synnistä ja pahasta teosta, niin että se, joka tällä verellä on vihmottu ja verhottu, rohkenee turvallisesti ja iloisesti astua Jumalan eteen, häntä avuksi rukoilla, toivoen varmasti ja epäilemättä tulevansa kuulluksi, niinkuin Paavali sanoo: ”Uskon kautta Jeesukseen meillä on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö” (Ef. 3:12). Niinpä kristitty ei ainoastaan rohkene astua Jumalan eteen ja odottaa itselleen häneltä kaikkea hyvää, vaan hän rohkenee myös kerskata olevansa Jumalan lapsi, jota eivät mitkään hänen vihollisensa, niin, eipä mikään luotu voi vahingoittaa, vaan kaiken pitää olla hänen valtaansa alistettu.

    Martti Luther, Hengellinen virvoittaja

  7. ”Verellä pesu” on vertauskuva, joka viittaa siihen, että me itsessämme syntiset, saastaiset ja kelvottomat tulemme Kristuksen ristinuhrin ansiosta Jumalalle kelpaaviksi. Vesi ja veri viittaavat armonvälineisiin, siis kasteen ja ehtoollisen sakramentteihin. Yleisen pappeuden ydin on se, että jokaisella Kristukseen kastetulla on oikeus puhutella Jumalaa rukouksessa ja tehtävä toimia ympäristössään sanoin ja varsinkin teoin Kristuksen todistajana.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.