Vapaapäivät kirkon asia?

”Ja Jeesus sanoi heille: ’Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. – -” (Mark. 2:27)

”Yleiset vapaapäivät ovat uskontoa eivätkä ihmisiä varten.” (Evlut kirkko, tiivistettynä)

Tästä on kyse. Onko jokin päivä, esimerkiksi juhannus, vapaapäivä koska erään uskonnon mukaan se on Johannes kastajan muistopäivä? Vai siksi, että me suomalaiset haluamme pitää silloin vapaata? Kyse on siitä, päätetäänkö työajoista Eduskunnassa vai kirkolliskokouksessa.

Niin kauan kuin muistan on kysytty ”Miksi te pakanat vietätte joulua?” tai ”Miksi ateistit eivät ole töissä sunnuntaisin”. Vastaus on sama, perinne.

Yhteiskunnassa on liki väistämättä jokin rytmi. Esimerkiksi peruskoulujen oppilaiden on pidettävä vapaapäiviä, josta seuraa opettajien vapaapäiviä. Mitään erityistä syytä ei ole sille, miksi juuri seitsemän päivän viikko olisi huono rytmi ja miksi juuri lauantai ja sunnuntai eivät voisi olla vapaapäiviä. Ei ole mitään syytä muuttaa tätä vain uskonnollisen taustan vuoksi.

Jos vapaapäivänsä saisi vapaasti valita, suuri enemmistö ottaisi joulun vapaaksi. Vain pieni vähemmistö taas edes tietäisi mikä on helatorstai.

Jo nyt meille on muodostunut suunnilleen syyskauden puoliväliin koulujen syyslomien myötä jonkinlainen likimääräinen lomaviikko. Keväällä puolestaan on usein mukavasti pääsiäinen, mutta toisinaan se osuu kovin aikaiseen tai myöhäiseen.

Loppiainen ja helatorstai on syytä siirtää pois yleisistä vapaapäivistä. Työmarkkinajärjestöt päättäkööt keskenään miten tämä korvataan.

Mutta tähän ei pidä jäädä. Miten olisi joulun siirto muutamalla päivällä, niin että lomaputki joulusta uuteenvuoteen tulisi selvemmäksi? Pääsiäisen korvaaminen kevätvapaalla jonka aika ei vaihtele? Enää ei ole hyvää syytä katsoa näitäkään juhlia ja vapaita uskonnollisesta näkökulmasta.

 

  1. Taisi olla toisen iltapäivälehden verkkouutinen lukijoitten kommenteista. Yksi kommentti nauratti osaltaan, mutta toi kivasti tietyn perusintention näistä tilanteista. Hän kysyi, että miksei samaa tietä kielletä ortodokseilta ja muslimeilta paastonvietto, koska se vähentää ruuan myyntiä ja öisi syövien duunareitten työteho laskee.

    Hesarin pilapiirros ilmaisi asian hyvin, että emme lomaile itseämme, vaan matkailubisnestä varten.

  2. Ei ole mitään syytä muuttaa juhlapäivien aikoja. Juhlat ovat ihmistä varten, mutta ihminen ei ole juhlia varten tostesi siis Jeesus. Mutta Jeesus EI todennut, että siirretäänpä juhla-aikoja. Juhlapäivien vapaapäivä luonteesta voidaan yhteiskunnassa luopua. Mutta juhlapäivät ovat (enimmäkseen) kristilliseen uskontoon perustuvia – tunsi porukat taustatarinat tai ei. Siksi niitä ei saa sorkkia. Kehittäkööt muutkin omia juhliaan, ja onhan niitä jo. Siis työ- vai vapaapäivä on yksi asia. Kristillinen juhla vai ei on toinen asia. Kiirastorstai on kristillinen juhlapäivä, vaikka silloin oltaisiinkin töissä.
    Työmarkkinajärjestöille EIVÄT kuulu uskonnolliset asiat. Hoitakoot vain oman tonttinsa.

Kirjoittaja