Välipala uskonoppia 7: Kristuksen ylösnousemus – ja meidän

Kuljemme kohti ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä Ukrainan sodan varjossa. Tässä syntiin langenneessa maailmassa pahuus näyttää usein olevan niskan päällä. Se riistää kaiken toivon. Tältä näytti myös pitkäperjantaina. Jeesuksen ylösnousemuksen valossa hänen kuolemansa näyttäytyy kuitenkin uudessa valossa. Kristus voitti synnin, kuoleman ja saatanan vallan. Tämä merkitsee uuden toivon löytämisen mahdollisuutta sielläkin, missä pimeys näyttää vielä hallitsevan.

Sanoma Jeesuksen ylösnousemuksesta on niin radikaali, että sitä ei ole helppo uskoa. Toisaalta se on niin tuttu, että sitä ei osaa enää riittävästi ihmetellä. Vaaranamme on se, että vallankumouksellisesta sanomasta tulee sanoja, jotka hukkuvat vaikutusta tekemättä informaatiotulvaan eivätkä pääse uudistamaan elämäämme. Kristuksen ylösnousemuksen tarkoitus on kuitenkin herättää meidät uuteen elämään.

On inhimillistä kysellä, onko pääsiäisen ihme totta. Evankeliumien mukaan Jeesuksen ylösnousemus oli hänen opetuslapsilleenkin yllätys. Se herätti heissä hämmennystä. Epäily oli heidän ensimmäinen reaktionsa, kun he kuulivat tyhjästä haudasta. Näin siitäkin huolimatta, että Jeesus oli puhunut heille edeltäpäin kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. Vasta vähitellen he vakuuttuivat tapahtuneesta.

Jeesuksen ylösnousemusta ei voida todistaa sen paremmin kuin luomisenkaan ihmettä. Tässä ollaan tekemisissä asioiden kanssa, joiden toistaminen tai mittaaminen eivät ole mahdollisia. Jeesuksen ylösnousemuksen puolesta on kuitenkin esitetty näkökohtia, joita epäilijänkään ei pidä sivuuttaa.

Ensinnäkin on ilmeinen tosiasia, että Jeesuksen hauta oli tyhjä. Jeesuksen ruumista ei löydetty, eivätkä hänen vastustajansakaan voineet kiistää asiaa. Jeesuksen käärinliinat olivat koskemattomina paikallaan haudassa. Jeesus myös ilmestyi opetuslapsilleen. Uuden testamentin mukaan yli 500 ihmistä näki Jeesuksen hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Merkittävää on myös se, että lukkojen takana piileskelevät opetuslapset muuttuivat rohkeiksi todistajiksi. Tämän selittää parhaiten se, mistä Raamattu kertoo: ylösnoussut ilmestyi oppilailleen ja avasi heille kirjoitukset. Näin kristinusko syntyi.

Jeesuksen ylösnousemus on ratkaisevaa kirkon kannalta, kirkolle ei riitä se, että hänen asiansa jäi elämään: ”Ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne.” Ristillä Jumalan Karitsa otti päälleen maailman synnin järkyttävimpiä hirmutekoja myöten. Jeesuksen ylösnousemus merkitsee sitä, että nyt sovinto on tehty. Pääsiäinen on ikään kuin sinetti sille, mitä ristillä tapahtui. Tie Jumalan yhteyteen on auki. Taivaallinen Isä odottaa, että eksyneet lapset palaisivat kotiin. Vitsa on pantu pois, Isän rakastava syli on avoin.

Jeesuksen ylösnousemuksen merkitsee myös sitä, että kuoleman valta on murrettu. Tätä havahtumiseen kutsuvaa viestiä on syytä tarkastella lähemmin. Synti ja kuolema kuuluvat Raamatun mukaan läheisesti yhteen. Syntiinlankeemus toi mukanaan kuoleman. Kun nyt Jumala on nyt tehnyt sovinnon ihmiskunnan kanssa, sillä on vaikuksensa myös synnin seurauksiin. Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.”

Kristuksen ylösnousemuksen merkitys ei kuitenkaan rajoitu ainoastaan tämän maailmanajan loppuun, jolloin kuolema, vihollisista viimeinen, kukistetaan. Herran ylösnousemuksen tarkoitus on synnyttää meidät uuteen elämään jo tämän elämän aikana ja antaa sille uusi suunta. ”Jos siis teidät on yhdessä Kristuksen kanssa herätetty kuolleista, niin tavoitelkaa sitä, mikä on ylhäällä.” Tässä yhteydessä kuolleista herättäminen tarkoittaa uskon syntymistä. Usko on olemukseltaan yhteyttä Kristukseen, ja siellä missä tämä yhteys syntyy, uusi elämä puhkeaa esiin. Ajallinen elämä ja kuolemakin asettuvat uuteen valoon. Paavalin sanoin: ”Minulle elämä on Kristus ja kuolema on voitto.”

Siunattua hiljaista viikkoa ja riemullista pääsiäisjuhlaa teille kaikille!

  1. ”Hauta oli tyhjä ja Jeesusta ei löytynyt. ”

    Näin on tapahtunut myös monille Egyptin faaraoille, että hauta on tyhjä ja muumioa ei ole löytynyt, tai se on hajotettu tomuksi. Se johtuu haudanryöstäjistä.
    Jeesuksen tapauksessa sen selittää se, että hän käski syödä ruumiinsa ja juoda hänen verensä. Sen mahdollistaa lyhyt haudassa olo aika, tosin veren kohdalla se ei niinkään toimi, sehän valui maahan sotilaan lävistäessä keihäällä hänen sydämensä. Tästä on syntynyt muistoateria, jota vieläkin vietetään ja veri on muuttunut viiniksi, ja viini muuttuu vereksi.
    Oli ilmeisesti nälänhätä, nämä pojathan olivat selvästi työnvieroksujia, kehoittivat muitakin elämään, kuin taivaan linnut, tai kedon kukkaset, ja himoitsivat vain temppelin näkyleipiä.

    Oliko joku kreikkalainen tapa, että ruumiit sillä tavalla perkattiin ja syötiin ja vain luut säilytettiin, en tiedä, mutta ehkä sekin joskus selviää.

Seurakunta Hämeenkyrön
Seurakunta Hämeenkyrön
Olen Jorma Pitkänen, Hämeenkyrön kirkkoherra 1.4. 2019 alkaen. Pappisviran hoito alkoi 1989 Korsossa Vantaalla, josta tie vei v. 2000 Tampereen Pyynikille. Jämijärven kirkkoherrana palvelin 1.4. 2013 alkaen 6 vuotta ennen kuin aloitin nykyisessä virassani. Väitöskirja herännäisjohtaja Jonas Laguksesta 2013. Harrastuksista mainittakoon Israelilainen tanssi, valokuvaus, lintujen tarkkailu ja kitaran soittelu.