Valehtelijain klubi

Valehtelijain klubi

Runsas 30 vuotta on siitä kun kirkkomme hyväksyi naisen pappisviran! Näiden vuosikymmenien aikana olen miettinyt,miten tällainen Raamatun sanan hylkäämien on ollut mahdollista?

Eräs selitysyritys tulee Saksasta: Hitler ja Goebbels ! Heidän toimintansa perustui paljolti valheisiin ja niiden mukaiseen kansan manipulointiin. ”Mitä suurempi valhe, sitä suurempi mahdollisuus, että siihen uskotaan.”Näin on käynyt naisten pappisviran kohdalla Suomen ev.lut.kirkossa!

Saatamme muistaa, kirkkomme prelaattien valheet:1.suurin valhe,eksytys ja harha oli silloin tällaisessa lauseessa: ”En näe mitään raamatullista estettä naisen vihkimisestä papin virkaan.” Tämä gnostilaisperäinen harha on edelleen vallitsevana kirkossamme. Nyt jopa monikossa: ”Emme näe mitään raamatullista estettä naisen vihkimisestä papin virkaan”. Välittömästi tätä valhetta seurasi kaksi muuta valhetta. 2.”Naispappeuteen kirkon ykseyttä varjellen”ja 3.” Myös niillä kirkon jäsenillä ja viranhaltijoilla, jotka suhtautuvat torjuvasti pappisviran avaamiseen naisille, tulee edelleen olla kirkossamme toiminnanvapaus”

Kuka muistaa tällaiset sloganit,iskulauseet, kun naispappeus toteutettiin Suomen ev.lut.kirkossa?

Allekirjoittaneena ne muistan ja tiedän,että niistä on ”mustaa valkoisella” vuoden 1986 Kirkolliskokouksen pöytäkirjoissa.

Ja mistä ne nyt muistuttavat? Joka ainoa väite ja suositus on ollut valhetta!

Ajankohtainen valhe on taas meneillään. Piispainkokous on suositellut jumalanpalvelusyhteisöjen toimintaa seurakunnissa. Nyt on mediassa ollut tietoja Oulun Tuomiorovastin Satu Saarisen kannanotosta: ”Sleyn messut Oulun seurakunnan Heinätorin tiloissa ovat kiellettyjä”?Satu Tuomiorovasti käytti Piispankokokusen suositusta wc-paperina? Seurakunnassamme on jo ajatuskin messuyhteisön perustamiseen kuin ”punainen vaate härälle”! Näin ollen näyttää siltä,että piispainkokouksen suositus jumalanpalvelusyhteisöistä on taas kerran valhetta.

Lisää valheita on tulossa:”Voiko kirkko vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja?

Kirkolliskokouksen päätöstä ei k.o. asiaan ole mitään tarvetta koska käytännössä papit jo vihkivät samaa sukupuolta olevia. Varsinaisen päätöksen jälkeen aletaan ajaa ulos kirkosta tai ainakin virasta ne jotka ”suhtautuvat torjuvasti samaa sukupuolta olevien vihkimiseen kirkossa.”

Sen pituinen se.

Ps. Enemmistö toukokuunn kirkolliskokouksessa hylkäsi päätöksen mutta ei se käytännössä mitään muuta.

Jukka Teininen

Forssan ev.lut.seurakunnan jäsen.

    • Risto Korhonen :” Arveletko, että kirkko huomaa menneensä harhaan ja lopettaa naisten pappeuden?”

      Minkälainen on pappi, joka jumiksissa viikko toisensa jälkeen kertaa seurakuntansa kanssa ääneen uskontunnustuksen, johon itse ei usko?

    • Risto Korhonen :”han tavallinen, luulisin. Miten tuo liittyy mihinkään?”

      Jos pappi ei itse usko siihen mitä Jumalan ja seurakunnan edessä alttarilla sanoo, hänen uskontunnustuksensa on bluffia/valehtelemista ja ”todellisuus sen takaa puuttuu”. Bluffin takana oleva todellisuus voi sitten olla vaikka tätä: https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2452863 .

    • Emmehän me kristityt usko tunnustukseen. Me uskomme Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Sen uskon me tunnustamme lausumalla yhdessä uskontunnustuksen. Takertuminen johonkin tunnustuksen yksityiskohtaan on pikkumaista riidan haastamista.

    • Maqrtti Pentti :”Takertuminen johonkin tunnustuksen yksityiskohtaan on pikkumaista riidan haastamista.”

      Mihin allaolevassa uskontunnustuksessa et usko?

      Minä uskon Jumalaan,
      Isään, Kaikkivaltiaaseen,
      taivaan ja maan Luojaan,

      ja Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
      joka sikisi Pyhästä Hengestä,
      syntyi neitsyt Mariasta,
      kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
      ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
      astui alas tuonelaan,
      nousi kolmantena päivänä kuolleista,
      astui ylös taivaisiin,
      istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
      ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

      ja Pyhään Henkeen,
      pyhän yhteisen seurakunnan,
      pyhäin yhteyden,
      syntien anteeksiantamisen,
      ruumiin ylösnousemisen
      ja iankaikkisen elämän.

    • Martti Pentti : ”Emmehän me kristityt usko tunnustukseen.”

      Uskontunnustus on meille ”kerettiläisille” niin tärkeä, että kun ”sattuneista syistä” evl.kirkon opetus oli lapsena kielletty, kului pitkiä aikoja, että en lausunut Jumalanpalveluksissa uskontunnustusta ääneen, vaikka lapsemme olivat evl.seurakunnan nuorisokuorossa. Käsitykseni muuttui vasta sitten, kun seurakunta-aktivistina sain tutustua silloisen kirkkoherramme tulkintaan ja käsityksen muuttumista vahvisti tietenkin filosofinen ajattelu, jota harrastan.

      Kuinka kukaan voi olla välinpitämätön sille, mitä uskontunnustus pitää sisällään ja puhua ”normaalina” asioista, jotka meille ovat epänormaaleja ja ”siivottomia”?

    • Onko se nin tärkeää, mihin uskoo? Eikö se ratkaise, keneen uskoo. Kristityt uskovat Kristukseen. Esimerkiksi suunnat ’ylös taivaaseen’ tai ’oikealla puolella’ ovat niin runollisia, että kukaan ei tosissaan kinastele siitä, mistä katsoen ylös tai oikealla. Marian neitsyydestä taas riidellään niin repivästi, että pyhien yhteys jää auttamatta jalkoihin.

    • Martti Pentti :”Kristityt uskovat Kristukseen. Esimerkiksi suunnat ’ylös taivaaseen’ tai ’oikealla puolella’ ovat niin runollisia, että kukaan ei tosissaan kinastele siitä, mistä katsoen ylös tai oikealla. Marian neitsyydestä taas riidellään niin repivästi, että pyhien yhteys jää auttamatta jalkoihin.”

      Missä se Kristus on? Kautskyn ja ”tovereiden” ideologioissako, joiden avulla on ”me vaadimme –periaatteen” mukaisesti toteutettu ”historiallinen välttämättömyys, sosialistinen yhteiskunta, joka on lopullinen, ehdottoman hyvä yhteiskuntamalli” ja kun asiat ovat ns. menneet pieleen, niin ”me vaadimme- ideologit” jatkavat ihmisoikeuksien/ yhteisöllisyyden nimissä , että te ”kerettiläiset” rikotte kanoniset oikeutenne ja kustannatte vapaan seksimme ja muidenkin addiktioidemme aiheuttamat kustannukset lapsille ja nuorille tarkoitetuista kondomeista alkaen heidän kehitysvaiheistaan välittämättä?

    • Kristus on niiden kanssa, jotka ovat jääneet historiallisten välttämättömyyksien jalkoihin. Amerikkalainen evankeliointikampanja mainosti venäläisen torin laidalla: Jumala on tullut Venäjälle! Mummo mutisi toiselle: – Emme olisi hengissä, jos Hän ei olisi aina ollut kanssamme.

    • Marrti Pentti :”Amerikkalainen evankeliointikampanja mainosti venäläisen torin laidalla: Jumala on tullut Venäjälle! Mummo mutisi toiselle: – Emme olisi hengissä, jos Hän ei olisi aina ollut kanssamme.”

      Pitäkää politisoitu puupää-kristuksenne. ”Meikäläisen” todellisuutta on ollut mm. se, että kun laman aikana kävin oman toimeni ohella hoitamassa työtä vuorotta tehneen pienyrittäjän laskutusta ja sanoin, että en henk.koht. halua palkkiota työstä, hän oli lähettänyt sopivaksi katsomansa rahasumman Suomen Unicefin tilille, jonka vapaaehtoistyöntekijä olin. Eräänä päivänä puhelin soi, ja Unicefin toimistosta kysyttiin mitä oikein olen tehnyt, kun tilille on alkanut ilmestyä rahasummia, joissa ei ole muuta selitystä kuin ”Kiitos taas, Tuula”.

    • Tarkoitin juuri Kristuksen epäpoliittisuutta. Hän on ollut läsnä venäläisten kristittyjen elämässä neuvostovallan torjumisesta ja amerikkalaisuuden omimisesta riippumatta.

    • Martti Pentti :”Tarkoitin juuri Kristuksen epäpoliittisuutta. Hän on ollut läsnä venäläisten kristittyjen elämässä neuvostovallan torjumisesta ja amerikkalaisuuden omimisesta riippumatta.”

      Tulee mieleen Kirvun entisen pappilan tilalle perustettu hoitokoti huumeista toipuville nuorille. Osaatko sanoa miksi suvun entiisen kotitilan navetan ehjänä säilyneessä karjakeittiössä elämänsä viimeiset vuodet viettänyt Mustaltamereltä lähtöisin ollut Pelogea-vanhus toivoi, että suomalaiset tulisivat takaisiin, että hekin pääsisivät viimeinkin omaan kotiinsa?

  1. Teininen: ”Eräs selitysyritys tulee Saksasta: Hitler ja Goebbels ! Heidän toimintansa perustui paljolti valheisiin ja niiden mukaiseen kansan manipulointiin. ”Mitä suurempi valhe, sitä suurempi mahdollisuus, että siihen uskotaan.”

    Sanoo hän, joka saarnaa ja levittää totuutena vähintään kyseenalaista tarinaa näkymättömästä henkiolennosta – jota kutsuu Jumalaksi – yrittäen manipuloida kansaa uskomaan sen kaikkitietävyyteen, kaikkivoipuuteen ja -valtiuteen.

    Missäköhän se todellinen valehtelijoitten klubi luuraakaan? Taitavat kirkon ”vaihtoehtoiset faktat” olla jo sitä suuruusluokkaa, että monet niihin jopa ihan oikeasti uskovat.

    • Hölttä: ”Sanoo kimmo wallentin, joka ilmeisesti pystyy luomaan maailmankaikkeudenkin käden käänteessä.”

      Miksi pitäisi? Eikös kaikin puolin onnistunut ja hyvä maailmankaikkeus ole jo olemassa?

    • kimmo wallentin :”Miksi pitäisi? Eikös kaikin puolin onnistunut ja hyvä maailmankaikkeus ole jo olemassa?”

      On, mutta vallankäyttäjien kapasiteetti ei valitettavasti taida riittää sinne asti. Se kun ei ole tästä välineiden maailmasta.

  2. Hölttä: ”Jos pappi ei itse usko siihen mitä Jumalan ja seurakunnan edessä alttarilla sanoo, hänen uskontunnustuksensa on bluffia/valehtelemista ja ”todellisuus sen takaa puuttuu”.

    Siinä tapauksessa 37% ev.lut.kirkon papeista on bluffaavia valehtelijoita, naispapeista peräti puolet.

    http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/vain-joka-toinen-naispappi-uskoo-jeesuksen-syntyneen-neitseesta/

Kirjoittaja

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998