Väärässä olemisen sietämätön keveys
Uskonnot ja uskovat kautta maailman tietävät olevansa oikeassa. Maltillisimmat uskovat ymmärtävät, että käsityksiinsä liittyy epävarmuustekijöitä, eivätkä heidän näkemyksensä perimmäisistä totuuksista tai uskon asioista siten ole välttämättä kaikilta osin totta.
Tämä maltillisempien uskovien joukko on silti merkittävässä vähemmistössä uskovien ja uskontojen kirjossa. Miltei kaikki uskonnot ja uskovat ajattelevat olevansa oikeammassa kuin muut. Tämä on ymmärrettävää siitä kuplasta käsin, jossa kukin uskova ja uskonto toimii. Uskonnollisiin kupliin kun kuuluu oletus siitä, että juuri tässä kuplassa ymmärretään jumala-käsitettä paremmin.
Jotta uskonnollinen kuplakäsite ei olisi liian yksinkertainen, uskontojen ja uskonnollisten käsitysten sisälläkin on omia kuplia, joissa ajatellaan olevan oikeammassa kuin "äitikuplassa". Kun kupla-ajatusta pilkkoo vielä sitäkin pienemmäksi, aina atomitasolle saakka, saavutaan yksilötason kupliin, joissa kaikki tietävät ymmärtävänsä muita paremmin, mistä uskossa ja uskonnossa on kysymys.
Elävä esimerkki tästä on tämän sivuston keskustelut. Vaikka keskustelijat ovat saman äitikuplan sateenvarjon alla, jokaisella on lopulta omat käsityksensä kristinuskon yksityiskohdista. Nämä näkemykselliset erot saattavat olla hyvin huomattavia ja toisensa poissulkevia.
Kun uskonnollisten kuplien taistelua ja oikeassa olemisen harhaa katselee ulkopuolelta, se näyttäytyy täysin järjettömältä. Tuhannet uskonnolliset pääsuuntaukset pitävät sisällään miljoonia erilaisia käsityksiä, ja kaikki ajattelevat olevansa muita oikeammassa. Täydellinen resepti oikeassa olemisen massaharhalle. Kun tämän pohjalta tehdään laskutoimitus, siitä seuraa, että kaikki uskovat ja uskonnot ovat väärässä. Myös sinä.
Vaikka jokin uskonnollinen perimmäinen totuus olisikin olemassa, sinä et sitä olisi löytänyt yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan.
Jäljelle jää kysymys: Miksi uskovat ja uskonnot eivät näe tätä itsestäänselvyyttä, vaan sen sijaan vahvistavat omia väärässä olemisen kupliaan?
Koska kuulen jo kun joku virittelee vastakysymystä uskonnottomien keskuudessa vellovista kuplista ja väärässä olemisesta, vastattakoon siihen etukäteen:
- Kysymys on alkuperäisen kysymyksen väistämistä. Ongelma ei lakkaa olemasta siirtämällä huomion toisaalle.
- Uskonnottomat ovat yksilöitä ja vailla uskonnollisiin käsityksiin verrattavissa olevaa "äitikuplaa", jolloin vastakysymys ei ole vertailukelpoinen vaan keinotekoinen.
- Itselleni perimmäisillä totuuksilla ei ole merkitystä niin kauan kuin niitä ei tiedetä. Minulla ei siis ole tarvetta olla jyrkästi tiettyä mieltä perimmäisistä totuuksista, koska tunnustan, etten tiedä niitä. Toisaalta on myös selvää, etteivät perimmäiset totuudet välitä siitä mitä mieltä niistä ollaan, joten miksi naulata käsityksiään mihinkään ja kuvitella, että juuri minun käsitys on se oikea?
202 kommenttia
”Minulla ei siis ole tarvetta olla jyrkästi tiettyä mieltä perimmäisistä totuuksista, koska tunnustan, etten tiedä niitä.”
-Vielä se, että olisi ollut mielenkiintoista yksilöidä ja käydä läpi näitä ”perimmäisiä totuuksia”. Eikö Jumalan olemassaolo esimerkiksi ole sellainen?
Antenteron tapa tulkita Raamattua on aivan Jehovantodistajien kaavan mukainen. Antero tosin ei enää ole Jehovantodistaja, mutta hänen tapansa tulkita Raamattua on samaa juurta. Jehovantodistajien tapa tulkita Raamattua toimii siten, että otetaan jokin teksti ja selitetään sen hiukan toisin, kuin mitä tekstissä selkeästi lukee. Sitten tämä väite esitetään totuutena, josta aletaan keskustelu. Raamatussa ei missään sanota, Jumala olisi paha ja murhaaja. Sellainen väite on ainoastaan tulkintaa. Raamatun tekstillä tuonkaltaisia väitteitä ei voi perustella. Jehovantodistajien keskustelut perustuvat juuri tuon kaltaisiin harhautuksiin, joissa keskustelu viedään tulkinnan alueelle.
Jos Jehovantodistajan kanssa yrittää keskustella siitä, mitä Raamatussa lukee, niin siitä ei tule mitään. Sillä heillä on teksteille oman tulkinnat. He puhuvat tulkinnasta ja kieltäytyvät tutkimasta Raatattua edes niiden tekstien valossa, joihin heidän oma oppinsa perustuu. Heillä oppi ja tulkinta kulkee aina edellä. Raamatulla tuetaan tulkintaa, mutta ei sillä mitä Raamatussa oikeasti lukee. Vain tulkinta kelpaa. Siksi moni menee halpaan, vaikka tuntisi Raamattua jo ennestään. Jehovantodistajien oppi on hienosti ja ovelasti rakennettu omanlaisensa Raamatun tulkinnan varaan. Ei sen varaan mitä Raamatussa oikeasti lukee.
Martti Pentti en kaiketi ole ”tuomitsemassa” ketään tai mitään, eikö evankeliumin selkeää sanaa voi tuoda esille ilman ”tuomitsemista”?
Tarkoitukseni on herättää jokainen ihminen itse miettimään mihin laittaa toivonsa iankaikkisesta elämästään, seuraako jotain kirkkokuntaa jonka ns ”hengellinen” johtaja on hedelmältään selkeän huono vai kääntyykö todella elävän Jumalan puoleen tehden parannuksen ja uskomalla evankeliumin.
Ps. onhan kyllä kirkon hedelmäkin huonoa.
Anterolle: 31.05, 20:50
” Ihmettely kesken kaiken esim sinulle ja Sepolle: mitä Raamattua te oikein luette, koska koko ajan vetoatte Raamattuun ja päättelytätte, että kaikki on ristiriitaista. Sinä Antero kuitenkin myönnät, että Nooaa kutsuttiin ”vanhurskauden saarnaajaksi”, mikä on sama kuin olla todistus – todistaja Jumalasta. Kaikki, kokonaisuus todistaa, saarnaa Jumalan käskyistä, ohjeista ja niiden noudattamisen seuraamuksista.”
Tässä kommentissa, mistä yllä on ote, on lähes juurta jaksain kerrottu saarnaamisesta, varoituksista, ohjeista. Kaikki on saanut alkunsa Jumalasta/Jeesuksesta, jolla on Jumalan Rakkaus (agape) jonka ”teho” on oikeudenmukaisuus/totuus. Se mikä ei tämän päivän muotojumalisuuden ja pseudouskonnollisuuden kaaliin ei mene, että Jumala on jo Paratiisin kahdelle asukkaalle etukäteen saarnannut totuuden ihmisen vapaan tahdon ja sen vastuullisuuden seuraamuksista. Saarna-varoitus jatkui Paratiisin jälkeen, jo siinä vaiheessa kun Kainin pahat aikeet tulivat ilmeiseksi, niin että että viha sai hänen hahmonsa synkistymään.
Eli saarnata jostain asiasta ei tarkoita paasausta, vaan ilmoittaa, että kääntykää pois vääryydestä. Tämä ilmoitus, saarna alkoi siis jo aivan alkumetreillä ja jatkuu sellaisenaan tänäkin päivänä. Olla Jeesuksen todistaja on saarna, sanoilla ja ilman sanoja. Todistajuus Itse Asian ilmoittamista, ei sanoihin tai sanoilla kietomista, ei jankuttamista päivittäin, että ”rakennan tätä arkkia, jotta katuisitten pahoja tekojanne ja kääntyisitte pois siitä saastasta, mikä oli noussut taivaisiin asti.
Eli johdattelet ”johdonmukaisuudella” siihen, että Jumala on toiminut epäoikeudenmukaisesti, koska ei varoittanut, jankuttanut, saastassa elämisen seuraamuksista. Näin ajatellaan tänään, tälläkin foorumillakin. Ollaan lukevinaan Raamattua ja nähdään sen ilmoitukset huvittaviksi. Ihmiset jotka kiduttavat lapsia, saattavat onnettomuuksiin, joissa lapset kärsivät jne.
Jopa muotojumalisuus teologian kautta tulee siihen tulokseen, että, jotta saataisiin Jumala vastuuseen raakuuksistaan, niin muutetaan ”äläkä saata meitä kiusauksiin” muotoon ”estä meitä lankeamasta kiusauksiin”. Jumala ”sallii” ihmisen tuhota itsensä, mutta on siitä varottanut ensin Adamia ja Evaa ja sitten Kainia jne. jne. – Vetoat tieteeseen, tutkimuksiin yleensä, jotka mielestäsi näyttävät, että Jumalan on huijaus. Ei kukaan koskaan ole pystynyt tekemään tyhjäksi Kirjoitusten Totuutta. Ne alkuperäisessä muodossa on luettavissa tänään ja havaittavissa, että ne toteutuu ja ovat toteutuneet niinkuin profeettojen kautta on ilmoitettu.
Jehovalaisuus, mormonit, sakramentaalinen vanhurskautus ovat huijauksia, ja sen olet pystynyt toteamaan. Muuten katson, että ”laulusi on pieniin pantu”. Substanssia ei ole! Toteat tököäyttämällä, että esim. minä valehtelen. Vielä kerran: olen perusteluni tehnyt selviksi ja käsittääkseni niitä hämärä tokaisu tee tyhjäksi. Tämä vaikuttaa ehkä liian kattavalta ilmaisulta. Se on kuitenkin ikäänkuin ”vastapallo” mitä sanot Raamatun epäluotettavuudesta. Eli kunhan sanotaan, ettei sille ole mitään tieteellisiä perusteita, muttei edes ymmärretä hengellisestä tukiskelusta, minkä Raamattu määrittelee ainoaksi oikeaksi asioiden käsittelyksi, jopa ei-hengellisen asioitten.
Kerroin juuri mitä ”Raamatussa seisoo”. Ei ole kysymys saarnata – sanasta, vaan mitä sanan takana on ja otettava siitä vaari, eli uskottava se mikä kirjoitettu on ja on luettavissa.
Anterolta, 01.06, 9:39:
”Reijo, aina kun kerrot jollekin, edes itsellesi, että Nooa saarnasi pelastuksesta ennen vedenpaisumusta, tai että sillä olisi ollut edes mitään merkitystä, valehtelet sekä itsellesi ja muille.
Siellä se Raamatussa seisoo. Että ei ollut mitään saarnattavaa tai pelastusta.
Fundamentalistisuus vain valitettavasti elää epärehellisyydestä.”
—–
Juuri edellä kerroin ja perustelin, että Raamatusta voi lukea mitä siellä luettavissa on. Sanan ulkopuolisia kaarteita, piuhoituksia Platoniin tai kirkkoisiin ei ole syytä tehdä. Näin kuitenkin toimitaan, ollaan teologeja tai niinkuin sinä, että ymmärrät asiat.
Fundamentalismi määritelmä on häälyvä sanoma. Määritelmä johdattaa myös Alkuperäisistä ohjeista sivuun vrt. Hebr. 4:2, mikä puhuu Sanan uskossa sulautumisesta, eli Sana sellaisenaan avautuu, eikä sen omaksumiseen tarvita tulkintoja, vaan on kysymys Kirjoitusten seuraamisesta, uskossa. – Voin kuvitella, että tällainen huvittaa sinua, ynnä niitä, jotka ymmärryksessään tulkitsevat Raamatullisuuden ”moniäänisyydeksi”, eli ymmärtää Kirjoituksia ilman uskoa, uskoa, jonka Jumala uskovassa synnyttää.
Eli ”fundamentalisuus” saattaa kulkea valheenkin käsipuolessa.
En valehtele itselleni enkä levitä valheita Raamatusta, Sanasta, Jeesuksesta. – Vaikka tarkoitettu vaikuttavaksi väitteeksi minusta, niin se kuitenkin edustaa ”laulua”, mikä on pieniin pantu.
-Tuolta toisesta keskustelusta löydettyä:
Antero: ”Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi joillekin uskoville on mahdotonta ymmärtää, että heidän jumalaansa liittyviä tarinoita voidaan analysoida vaikka niihin ei uskoisi. Ihan samalla tavalla kristityt voivat analysoida muiden uskontojen jumalia ja uskontojen näkemyksiä vaikka eivät usko niihin. Ja aivan samalla tavalla voimme analysoida myös vaikkapa Kalevalaa, sen hahmoja ja heidän valintojaan, vaikka siinäkin on kyse vain tarinasta. Voimme arvioida jopa Aku Ankan valintoja vaikka kukaan ei usko, että kyse olisi todellisesta hahmosta.”
-Raamatun Jumalasta kirjoitettuja tarinoita (kuten ateisti voi asian ilmaista) voi tietenkin analysoida, ja niiden välittämää jumalakuvaa.
Mutta se mitä sinä teet on jotain aivan muuta.
Juurikin vertaaminen siihen miten esim. kristitty voi käsitellä vaikkapa Krishnasta kertovia tarinoita tai Aku Ankkaa. Johdonmukainen tapa käsitellä näitä on suhtautua niihin juurikin keksittyinä kertomuksina, ja hyväksyä ja ottaa huomioon se, että eri kirjoittajat ovat kuvanneet henkilöhahmoa (oli se jumalolento tai Aku Ankka) aivan eri tavalla, jotka voivat olla toiset poissulkevia, eli ristiriitaisia.
Sinun tapasi puhua kristinuskon Jumalasta ei todellakaan ole tällainen. Et puhu Jumalasta keksittynä taruolentona, vaan kuin hän olisi oikeasti todellinen.
Siinä kuinka järkevää ja mielekästä on käsitellä Jumalaa ”kuin uskova” tulee kyllä myös raja vastaan. Sen olet ylittänyt jo kauan sitten. Asenteellinen viha Jumalaa kohtaan, johon ei omien sanojensa mukaan usko, on ilmiö, joka ajoittain tulee vastaan ateistien tavassa ja tarpeessa puhua Jumalasta.
Mutta syy tähän. Mikä se on?
Mielestäni blogistissa olisi ainesta UUT:n kouluttajaksi tai Suomen ”Christopher Hitchensiksi”. Uskonnon varjopuolien ja hämäryyksien teräviä ja selkeäsanaisia analysoijia ei ole maassamme liikaa eikä fundamentalististen ajattelutapojen kritiikki ole millään tavalla JT-taustaan sidottu. Tuntuu että täällä Anteron lahjat menevät vähän hukkaan, kun katsoo hänen saamiaan älyttömiä ja aiheen vierestä kirjoitettuja kommentteja. Toisaalta lukijakunta on laajempi kuin foorumin vakiokommenttaattorit eli kirjoitusten tosiasiallinen vastaanotto ei välttämättä mene yksiin noiden kommenttien kanssa.
”02c30e1f-e95a-4489-9a12-94c6525a4c17” Muistaakseni säännöt sallivat vain omalla nimellään esiintymisen näissä keskusteluissa.
”Kun Jumala kertoo Raamatussa murhaavansa lapsia, sitä ei voi selitellä pois. Sellainen on kristinuskon Jumala.”
-Aioin/lupasin jo jättää tämän keskustelun, mutta luettuani viimeisimpiä viestejä, on pakko vielä jotain sanoa.
Tämä on… miten sen nyt sanoisi.
Jos olen oikein ymmärtänyt, puhut tuossa nyt ikäänkuin ”uskovan näkökulmasta”. Uskovan, joka uskoo, että Raamattu kertoo millainen Jumala on, joka kohdassa, eikä voi erotella ihmisten käsityksiä Jumalasta (kuten esim. psalmeissa, jossa käytetään inhimillisiä tehokeinoja ja puretaan inhimillisiä tunteita) ja sitä mitä Jumala kertoo itsestään.
Eli lähtökohta/oletus on tässä että Jumala on olemassa, ja kertoo Raamatussa millainen hän on. Raamattu antaa kokonaiskuvan Jumalasta, ja kohdissa, joissa Jumala puhuu hyvän tekemisen puolesta, ja että
– Nämä teidän tulee pitää: Puhukaa totta toisillenne! Jakakaa oikeutta totuuden mukaan, niin että rauha vallitsee keskuudessanne. 17Älkää suunnitelko pahaa toinen toisellenne. Varokaa tekemästä väärää valaa. Minä vihaan kaikkea vääryyttä, sanoo Herra.» (Sakarja 8:16-17)
tällöin Jumala
a) valehtelee. b) ei ymmärrä tekevänsä pahaa, kuten narsisti c) omaa vääristyneen käsityksen siitä mikä on hyvää/pahaa
Ensiksi olisi kysyttävä minkä noista vaihtoehdoista oletat olevan oikea. Jossiis jatkat ajatusleikkiäsi (?) että Jumala olisi oikeasti olemassa, ja sellainen kuin Raamattu kuvaa.
Ja kun Jumala tuomitsee viattoman veren vuodattamisen, hän esittää klassisen ”älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon” -opetustuokion.
Näinkö?
Eli tämä skenaario sisältää ohjeen siitä millaisena uskovan pitäisi nähdä Jumala, jos uskoo Raamatun ja kristinuskon Jumalaan. Niinkö?
Mutta esitit aiemmin ihan loogisen päätelmän, että koska Jeesus on ollut mukana kaiken luomisessa, myös esim. huumorintajun, niin hänen täytyy olla huumorintajuinen.
Mutta Jumalanko ei?
Entä millä logiikalla Jeesus on hyvä, mutta Jumala ”itse pahuus”, jos Jeesus on (kuten uskova uskoo) Jumalan poika?
Ja jos Jumala on itse pahuus, mistä hyvä sitten on tullut maailmaan? Ihmisistäkö? (jotka Jumala on luonut)
Ilmoita asiaton kommentti