Uskotko ylösnousseeseen Kristukseen kuten kirkko opettaa, vai jotenkin muuten?

Ilmaisuna sana kristitty tarkoittaa henkilöä, joka uskoo Jeesus Nasaretilaisen olevan ylösnousut Kristus. Messias josta Israelin profeetat kertovat.  Ellei näin usko, voi olla vain nimellisesti kristitty.

Toisinaan kuulee sanonnan: ”Uskon kyllä Jumalaan, mutta en niin kuin kirkko opettaa.”

Tästä voisi tehdä kaksi erilaista päätelmää: Joko henkilö ei tiedä miten kirkko opettaa Jumalasta, tai sitten henkilö tosiaan uskoo Jumalasta toisin, eikä siis ole kristitty.  Kolmas vaihtoehto olisi että henkilö kokee olevansa joistakin opinkohdista erimieltä.

Tässä tilanteessa olisi hyvä kysyä uskooko henkilö kuitenkin Kristuksesta kuten kirkko opettaa. Tällöin hänelle annetaan tilaisuus kysyä miten kirkko opettaa Kristuksesta. Vastauksen ydinkohdat löytyvät jo uskontunnustuksesta.

Tämän syvemmälle ei välttämättä tarvitse mennä ellei henkilö tartu asiaan lisäkysymyksillä.  Jos lisäkysymyksiä tulee, eikä itse osaa tarkasti vastata, voi henkilöä opastaa lisätietojen ääreen. Muussa tapauksessa voi yksinkertaisesti toivottaa mukaan seurakuntaan kuulemaan lisää.

Kirkkoon kutsumisessa on hyväksi käyttää matalaa kynnystä. Matala kynnys ei kuitenkaan tarkoita opillista hämärtämistä.  On syytä tuoda selkeästi esille että kirkko ja paikallinen seurakunta ovat tunnustuksellisia yhteisöjä jotka uskovat ylösnousseeseen Kristukseen.

Kristus jätti meille kristityille viestikapulan kuljetettavaksemme. Tehtävänämme on tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen. Tämä kehotus koskee myös omaa kansaamme. Kristuksen lähetyskäskyyn liittyy myös kehotus opettaa myös uusia kristittyjä noudattamaan kaikkea sitä mitä Kristus on käskenyt opetuslastensa noudattaa.

Meidän on syytä pitää mielessämme myös etiopialaisen hoviherran vastaus Filippokselle tämän kysyessä ymmärtääkö hän lukemaansa Jesajan kirjan kohtaa: ”Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo.” (Apt. 8:31)

Kuinka voisimme jättää kaiken sen varaan, että ihmiset kyllä itse löytävät vastaukset? Kuinka voisimme jättää kertomasta Jumalasta, Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä? Kuinka voisimme jättää kertomatta kristillisestä seurakunnasta Kristuksen ruumina, syntien vanhurskauttamisesta ja iankaikkisesta elämästä?

 

Edellinen kirjoitukseni:  https://www.kotimaa.fi/kansankirkon-perinnonjakajat/

  1. Erittäin tärkeä puheenvuoro näinä yhteiskunnan maallistumisen aikoina. Blogisti tuo esiin kriteereitä, minkä perusteella määritellään sana kristitty.
    Ydinkohdat on tosiaankin kerrottu uskontunnustuksissa. ja sitä vartenhan ne on aikoinaan ylöskirjoitettukin, että tiedetään, mitä kristinusko tarkoittaa/pitää sisällään erotukseksi ympäröivien kansojen uskonnoista.
    Uskomalla nämä perusteet/fundamentit voi kutsua itseään kristityksi.

    • Jos tämä on kerran niin tärkeä puheenvuoro, voisi kysyä, mikä vahinko siitä syntyy, jos kunkin annetaan uskoa oman vakaumuksensa mukaisesti?

    • Eihän siitä synny muuta vahinkoa kuin, että ihminen ohjautuu harhaan kristinuskon tieltä ja voi samalla johtaa muitakin harhaan opettamalla oppia, mikä ei täytä kristinuskon perusteita.

      Tärkein fundamentti on tietysti Jeesus Kristus, hänen lihaksi tulemisensa, kuolemansa ristillä, ylösnousemuksensa ja taivaaseen astumisensa. Näiden tapahtumien kautta Jeesus (Jumala oli Kristuksessa) sovitti meidän kaikkien synnit ja avasi pääsyn Jumalan yhteyteen ilman ihmisvälikäsiä. Tarvitsee vain uskoa Jeesuksen sovitustyöhön omien syntiensä kohdalla, että ne ovat jo sovitetut ristillä. Ja kaikille, jotka ottavat Jeesuksen vastaan, hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi.
      Suloisen yksinkertaista ja ihanaa.

    • Niin, ennen uskontunnustuksiako ei ollut kristittyjä?

      Olennaista ei ole joittenkin asioitten totena pitäminen, vaan suhde uskon kohteeseen. Jokaisella ihmisellä omanlaisensa suhde on henkilökohtainen eikä sitä voi toiset tulla sorkkimaan ja mestaroimaan. Eikä tenttaamaan, kyseenalaistamisesta puhumattakaan.

    • No sittenhän se on on hyvä, että on tällaisia poliiseja, jotka ovat niin varmoja omasta oikeassa olemisestaan että ovat uupumatta korjaamassa lähimmäistensä tekemiä virheitä ja vääriä mielipiteitä. Onhan se tietysti iso vastuu kun pitää itse olla varma, että ei ole johdattamassa muita harhaan.

      Ilmeisesti tästä saa jonkin palkinnon, koska näitä vakaumuksenvartijoita tuntuu olevan liikenteessä sankoin joukoin. Vai onko tässä vain motiivina tukahduttaa omasta vakaumuksesta poikkeava ajattelu?

    • Tottakai tärkeää on suhde uskonkohteeseen, mutta sen uskonkohteen tulee olla kristinuskon mukainen, jos kertoo olevansa kristitty. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia asioita vaan toisiaan täydentäviä seikkoja.

      En ymmärrä Jusun puhetta poliiseista. Eihän täällä kukaan halua olla poliisi, kerrotaan vaan, mitä on kristinusko. Ei siihen ole pakko uskoa. Ja jos uskoo toisin, niin sekin on täysin sallittua , mutta silloin kyse voi olla muusta kuin kristinuskosta.

      Jusu kysyy. ”Vai onko tässä vain motiivina tukahduttaa omasta vakaumuksesta poikkeava ajattelu?” Mistä niin päättelet? Haluatko sinä tukahduttaa minun ajatteluni koska se poikkeaa nähtävästikin sinun ajattelustasi?

      Minä kerron täällä vain sen, minkä ole oppinut Suomen ev-lut.kirkossa ja mitä siellä edelleenkin opetetaan. Jos asiasta on valittamista, niin suosittelen kääntymään piispojen puoleen. 🙂

    • Minä näen tässä kirjoituksessa ja sitä seuranneissa kommenteissa halua paaluttaa kristinusko oman navan ympärille sekä halua työntää eri tavalla ajattelevat ulos kristinuskosta.

      Ehkä olisin itse hieman nöyrempi näitä uskontotuuksia julistaessani sekä päättäessäni, ketkä saavat kutsua itseään kristityiksi ja ketkä eivät saa.

    • Kyse on hieman samasta asiasta kuin pelattaessa vaikkapa jalkapalloa. Kentällä on rajat ja pelillä säännöt. Jos joku pelaa jalkapalloa vastoin sääntöjä niin tuomari puhaltaa pilliin.

      Tämä sovellettuna kristinuskoon. Tunnustus ja Raamattu asettavat kristinuskon rajat ja säännöt. Jos niitä ei noudata niin silloin ei voi puhua kristinuskosta vaan on pihalla kuin lumiukko.

    • Suhde Jumalaan/Vapahtajaan; eihän sitä uskon kohdetta voi ihminen määritellä. Hän ilmestyy jokaiselle tavallaan ja suhde elää ja muuttuukin aikojen myötä. Syvenee.

      Oleellista ei ole kertoa, että olen kristitty, mutta voin kertoa, mitä tuo suhde on minun elämässäni ollut. Mistä minut on vapahdettu. Miten se on vaikuttanut ja vaikuttaa.

      Minusta se, että alkaa toisten vakaumusten vartijaksi, kertoo oman uskon heiveröisyydestä ja pienestä jumalakuvasta/-käsityksestä. Pitää saada samanmielisiä ympärilleen, jotta se yhteinen ”liima” pitää omaa uskoa kasassa.

    • Jusu Vihervaara
      Jotenkin outo ajatus että evankelioiva ote olisi ”oman navan ympärillä” olemista.

      Sikäli jos tarkoitit tunnustustietoisuuden lisäämistä, niin siitä toki on kysymys. Tunnustustietoisuus ei kuitenkaan tarkoita tässä ahdasta opillisuutta, vaan pikemminkin yksimielisyyttä siitä että kirkolla ylipäätään on oppi johon tukeutua.

      Näkemyserot joistakin yksityiskohdista eivät kumoa Kristillisen opin yditä, sitä sanomaa, joka lähti liikeelle tyhjältä haudalta ja jonka levittämiseen seurakunta varustetiin ensimmäisenä helluntaina.

    • Sonja Ottavainen:
      ”Toiselle kristinuskoon peli, jossa on säännöt ja kenttä on pieni. Minulle se on suhde, ja Jumala on ääretön ja rajaton. Minä uskon Pyhään Henkeen ja siten uutta luovaan voimaan/elämään/viisauteen jne.”

      Toki voit noin uskoa, mutta onko kyse mielestäsi kristinuskosta vai esimerkiksi unitaariuniversalismista? Jos kyse on mielestäsi kristinuskosta, niin millä perusteella? Mihin siis asetat käsitteelle rajat?

    • Ok, kommenttini poistettu. Eipä sitä voi esimerkiksi vainoharhaiselle kumppanille mitenkään vakuuttaa, ettei ole ollut uskoton. Ja kuten joku jo esitti, etteikö riitä oma sanominen, että on kristitty, niin ei kaiketi voi mitenkään ”todistaa” olevansa ns. kristitty.

      Että sepä siitä. Ja paljon kiitoksia!

  2. Salme Kaikusalo: ”Ja kaikille, jotka ottavat Jeesuksen vastaan, hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi. Suloisen yksinkertaista ja ihanaa.”

    Kristityt ovat tuominneet vaapaamuurarit siksi, että muurariuden 33. asteen vuorosanoissa ei mainita Jeesusta ja yksi evl.kirkon pappi nimesi ainakin minut ”vaarallisimmaksi mitä maa päällään kantaa”, kun olen kunnioittanut ja kunnioitan vapaamuurareiden vaitiololupausta [pankissa työskennelleenä olen itsekin joskus tehnyt sellaisen] enkä ole vaatinut puolisoani luopumaan harrastuksestaan, josta perheelle ja muille läheisille ei todellakaan ole ollut yhtään mitään haittaa. En myöskään pidä kummallisena, jos miehet haluavat kokoontua omissa yhteisöissään, kuten en tuomitse mies- enkä naisluostareitakaan.

    Henk.koht. olen tulkinnut asian niin, että vapaamuurariuden 33 astetta symboloivat Jeesuksen elinvuosia ja kuten ortodoksitkin luopuvat pääsiäisenä Jeesus-sanan käytöstä [= Kristus nousi kuolleista, totisesti nousi], samoin tekevät vapaamuurarit siinä asteessa, joka symboloi Jeesuksen maallisen elämän päättymistä.

    Jos kuoleva ihminen pyytää kuolemansairaana vuosikaudet ilmeisesti hyvin tärkeänä pitämäänsä synninpäästöä ja pappi suostuu tekemään viimeisen voitelunkin vasta 15 minuuttia ennen kuolemaa, kun ihminen on lopulta antanut periksi ja luopunut harrastuksestaan, niin haluan todella tietää, onko tämä toiminta kirkon ja muidenkin kristityiksi julistautuvien yhteisöjen opetuksen mukaista lähimmäisenrakkautta?

    • Tuula, minä en osaa vastata kysymykseesi kun en tunne vapaamuurarien opetuksia.

      En epäile sinun kristillisyyttäsi.

    • Salme Kaikusalo :”En epäile sinun kristillisyyttäsi.”

      Luotan puolisooni Olemme kasvaneet yhdessä, sitoutuneet kirkossa avioliittoon, kunnes kuolema meidät erottaa, eikä meillä ei ole uskoa ja uskontoa koskevissa asioissa toisiltamme mitään salattavaa eikä myöskään erimielisyyksiä. Ainoa ero on se, että hän ei ole kiinnostunut eikä harrasta filosofiaa kuten itse teen. Nyt haluan nyt tietää, mitä kirkko ja kristityt käytännössä näistä asioista opettavat.

    • Tuula Hölttä. Luvulla 33 on paljon syvällisempiä ja vanhempia merkitys kuin Jeesuksen oletettu kuolinikä.
      Se viittaa mm. maapallon sekä pituus- että leveysasteeseen, esim. Kyproksen (Huom Kupari) saaren eteläkärki ja sen edustalla meren alla olevat rauniot (mahd. Eden) sijaitsevat 33 astetta itäistä pituutta.
      33 vastaakin erityisen merkittävästi heprean salaisuutta ja ympypyrää tarkoitavaa sanaa GaL ja oletko pannut Tuula merkille, miten merkittävää roolia Raamatussa pelaavat GL sisältöiset paikanimet: ja G-alkuiset . Vapaamuurarien G-tunnus liittynee paitsi Geo-metriaan ja God (Jod!) sanaan myös tähän GL-mysteerioon:
      GimeL ,GILGAL, GALAL, GILGUL, GOLJAT, GABRIEL, GALILEA, GETSEMANE, GABBATA, GOLGATHA, GOD, GENUS, GENITALS GAIA, GAN, GIBBORIM GEMATRIA = 273 = HE KLEIS = AVAIN

      G:n Muoto on Kirjain vav, jossa jod jalkana. Ihminen liikkeessä

      – G symboloi sielun liikettä jumalallisen lähteen ja fyysisen olemuksen välillä- Ihmisen jatkuvaa kehitystä,
      – Luomisprosessin äärettöntä laajenemista ja jatkuvuutta- Kameli kantaa vettä lännestä itään halki tietämättömyyden erämaan.- Kameli symboloin kuolemanenkeliä.Siltaa joka yhdistää luonnonvoimat
      – Alkuainetta ja jumallista viisautta , sielun hoitumista lähteestään- Ihmisen itsenäistymisprosessia
      – Velvollisuutta sinun antaa omastasi kuten Jumala antaa sinulle.

    • Tuula Hölttä, tarkennukseksi vielä, että en siis epäile teidän kristillisyyttänne, mutta en osaa ottaa kantaa miksi ko. pappi on toiminut kuten on toiminut.

      Tarkoitus ei ollut arvioida kenenkään uskoa vaan kertoa, miten itse näen kristillisyyden luterilaisen opetuksen valossa.

    • Kiitos vastauksesta Seppo Heinola. Vapaamuurarius edellyttää ainoastaan uskoa yhteen Jumalaan ja jokaisen usko on jokaisen oma asia, josta vapaamuurarikerhoissa ei keskustella. Sen vuoksi vapaamuurareissa on mukana mm. juutalaisia ja islaminuskoisia, ja tämän suvaitsevan veljeyden vapaamuurarit ovat saaneet kärsiä nahoissaan totalitaristisissa diktatuurivaltioissa.

      Kun puolisollani ja minulla on yhteinen usko, josta kumpikaan meistä ei halua luopua eikä puolisoni myöskään luovu harrastuksestaan enkä edes halua, että hän luopuisi, niin haluan selkokielellä kirjoitettuna tietää, mitä kirkon ja muiden kristillisten järjestöjen opetukset asiasta sanovat.

    • Niin Tuula, eikö olekin erikoista,että muuraiuden vastustamisessa löytävät toisensa äärivasemmisto, äärioikeisto ja äärifundamentalismi, ja syykin on ilmeinen,kaikkia kolmea yhdistää juuri totalitarismi,jolle vapauden filosofia on kauhistus.

  3. Otsikon kysymys on se todellinen jakolinja, joka erottaa kristityt muista Jumalaan uskovista. Sen rinnalla erimielisyydet seksuaalietiikasta tai papinviran kelpoisusehdoista ovat vähäpätöisiä erimielisyyden aiheita, joiden ei saa antaa nousta uskonyhteyden esteiksi. Mutta huolestuttavaa on se, että myöntävä vastaus otsikon kysymykseen ei ole aina itsestäänselvyys edes saarnaviran haltijoiden keskuudessa.

    • Pitkälti samaa mieltä kanssasi asiasta. En kuitenkaa levittäisi yleistä epäilyksen varjoa kaikkien saarnaviran haltijoitten päälle. Valta osa varmasti uskoo myös itse kuten kirkko opettaa.

  4. Ihan muistutuksena laitan tämän tähän kommenttiketjuun

    Hengellinen väkivalta on henkistä väkivaltaa, johon liittyy uskonnollinen ulottuvuus. Sen ilmenemismuotoja ovat pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on nujertaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide.

    Terve uskonnollisuus tukee ihmisen hyvinvointia ja antaa elämäniloa, epäterve uskonnollisuus toimii päinvastaisesti. Epäterve uskonnollisuus saattaa aiheuttaa muun muassa mielenterveysongelmia, koska uskonnolla on yhteyttä ihmisen syvimpiin arvoihin ja identiteetin rakennusaineksiin.

    http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Hengellinen_v%C3%A4kivalta

  5. Tuula Hölttä, joka hyvin mielellään keskustelee historiasta, ottaa hyvin usein esiin miehensä harrastuksen.
    En tietenkään käy neuvomaan, mutta kokemukseni mukaan maailma on tuomioissaan varsin epäoikudenmukainen. Sitä tulee vain sietää. Miten monta palstakilometriä tällä sivustolla on pilkattu erään herätysliikkeen jäseniä?
    On viety usko ja kansalaiskunto.

    Ajattelen niin, ettei kuolinvuoteella enää käydä huutokauppaa siitä, mistä luovutaan ja minkä saa pitää. Jumalan edessä olemme kaikki kelvottomia, ja jos sana on oikein sattunut sydämeen, ei poislähtevä halua muuta kuin kuulla sanaa armosta, koska tuntee Paavalin tavoin olevansa syntisistä suurin.

    Siinä vaiheessa kun pitää jättää elämä ja rakkaat lapsenlapset ja moni muu asia, jonka on saanut kerättyä reppuunsa, oma etu ja kunnia ovat varsin vähäisessä arvossa kaiken muun rinnalla.

    En usko, että kukaan kirkkomme sielunpaimen omin teoin sulkee keneltäkään pääsyä armoon tai suutaan lohdutuksen sanalta. Joka niin menettelee, ei ole sielunopaimen vaan orjapiiskuri.

    • jorma ojala :”…joka hyvin mielellään keskustelee historiasta, ottaa hyvin usein esiin miehensä harrastuksen.”

      Puolisoni kun sattuu kaltaistensa kanssa kuulumaan järjestöön, jonka osanottajat harrastavat ns. kollegiaalista solidaarisuutta eivätkä he halua jumaliksi eivätkä saatanoiksi, vaan ainoastaan pyrkivät kehittämään ihmisyyttään draaman keinoin. Myös heidät on demonisoitu ja syyllistetty kollektiivisesti sekä joidenkin puolueiden että nyt myös joidenkin kirkon edustajien ja kristittyjen taholta rikoksista, joista ei ole mitään näyttöä. Ei ollut mitään mukavaa katsottavaa, kun valvotulla julkisella keskustelupalstalla omalla nimellään kirjoittanut kanttorikoulutuksen saanut tunnusti olevansa vapaamuurari ja muuttui lopulta evl.kirkon pappismiehen ajojahdin seurauksena nimimerkki Aku Ankaksi ja pyysi apua. Itseni lisäksi en huomannut, että muita auttajia olisi ollut.

  6. Tuula Hölttä. Kannattaa perehtyä vapaamuurariliikkeen oppeihin kunnolla. Esim. voi ottaa yhteyttä Heli Karhumäkeen, jonka isä oli vapaamuurari, mutta erosi jossain vaiheessa liikkeestä. Hei toimii Lapuan tuomiokirkkosrkn tiedottajana ja on kirjoittanut vapaamuurareista myös joissain kristillisissä lehdissä. Myös kannattaa perehtyä niiden kristittyjen näkemyksiin ja perusteluihin, jotka ovat eronneet liikkeestä.

    • Ei kiitos. Olen huono liian huono ”aivopeseytymään”. Kun olen Information Societyssä puolustanut sota-ajan valtiojohtoa [Risto Ryti oli muuten vapaamuurari] ja Suomen itsenäisyyttä ja demokraattista yhteiskuntajärjestelmää puolustaneita, ja vaatinut vain Suomea koskevan ja voimaan jätetyn Pariisin rauhansopimuksen koskaan vanhenemattomien sotasyyllisyysartiklojen kumoamista, minut on ”tituleerattu keskusteluissa natsiksi. Tästä johtuen tein joskus leikkimielisen natsitestin, ja tässä sen tulos:

      “Congratulations! You are not susceptible to brainwashing, your values and cares extend beyond the borders of your own country, and your Blind Patriotism does not reach unhealthy levels. If you had been German in the 30s, you would’ve left the country.

      One bad scenario — as I hypothetically project you back in time — is that you just wouldn’t have cared one way or the other about Nazism. Maybe politics don’t interest you enough. But the fact that you took this test means they probably do. I’m gonna give you the benefit of the doubt.

      Did you know that many of the smartest Germans departed prior to the beginning of World War II, because they knew some evil shit was brewing? Brain Drain. Many of them were scientists. It is very possible you could have been one of them.

      Conclusion: born and raised in Germany in the early 1930’s, you would not have been a Nazi.”

      Kun filosofian harrastukseni sitten tulkittiin saatananpalvonnaksi, tein myös filosofiatestin, ja tässä sen tulos:

      ”Mielipiteitäsi lähimpänä oleva filosofi on Mihail Bahtin. Ajatuksiasi eniten vieroksuu Anton Szandor LaVey. ”Mihail Bahtin (1895-1975) oli venäläinen kirjallisuudentutkija ja filosofi. B:n perusvakaumus oli, ettei maailma ”mahdu” mihinkään maailmankuvaan, eikä totuus mihinkään yhteen tai yhtenäiseen oppiin. Yhtenäiseen järjestelmään pyrkivä ”monologinen” ajattelu oli tämän vuoksi aina valheellista ja myös autoritaarista.”

    • Anita Ojala, kannattaisko kristinuskon sisältö ja käytänteet arvioida kristinuskon verisen historian, noitarovioiden ja niiden lausuntojen valossa, joita miljoonat kirkosta eronneet voisivat entisestä hengellisestä yhteisöstään antaa?

      Demokratia Euroopassa ja sen maiden useimmat kansalaisvapaudet ynnä noitarovioiden sammuminen ja kidutuksen poisto oikeuslaitoksistamme ovat vm-liikkeen hiljaisia aikaansaannoksia.

  7. Jeesukseen uskovia taitaa maailmassa olla edelleen aika paljon, mutta jos uskon pohjaksi otetaan kaikki kirkon (minkä kirkon?) opetukset tunnustuskirjoja ja sanatarkasti koko Raamattua myöten, taitaa usko kutistua minimiin, ellei peräti olemattomiin.
    Ei ketään voi tänä päivänä enää vaatia uskomaan niihin kaikkiin, ilosanoma Jeesuksesta riittäköön eikä mitkään opinkappaleet.

    • Niin, ei näistä kommenteista ilosanomaa löydä. Ei ihme, että ateistit nauraa. Tää ketju on taas sellaista harcorea, että pois alta.

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.