Uskosta ja "hulluudesta"
Kotimaassa on Mari Stenlundin mielenkiintoinen artikkeli uskosta ja hulludesta.Hän referoi siinä asian sekä uskonnonfilosofista puolta että "hulluuden" yhteisöllistä puolta. Kannattaa lukea.
Itse törmäsin tähän ilmiöön ensikerran nuorena diakonina ensimmäisessä työpaikassani Taivallahden seurakunnassa. Eräs diakonissa halusi minut mukaan kotikäynnille erään skitsofrenisen seurakuntalaisen luokse. Luulen että diakonissa halusi hieman kouluttaa minua tällaisella kokemuksella. Olin kyllä lueskellut koko joukon mielisairauksista ,mutta en ollut vielä ollut lähikontaktissa sellaisen kanssa.
Kotikäynnistä muodostui odottamaton kokemus. Seurakuntalainen , ehkä viisissä kymmenissä oleva mies, oli sosiaalinen ja tyytyväinen käyntiimme. Kun heti alkajaisiksi kun kysyin että ,mitä kuuluu, niin hän vastasi : "Tänään on ollut hankala päivä mutta ei ihan turha. On niin monia jotka huutelevat ja häiritsevät . Mutta kuitenkin on hyvä olla kun Jeesuksen ääni kuuluu kaiken läpi kun hän sanoo että Jumala on rakkaus."
Liikutuin tästä yllättävästä tervehdyksestä munaskuja myöten. Tässä nyt kuulin kuinka psykoosi toimii harhoineen ja kuinka potilas on niiden armoilla. Mutta en silloin enkä nyt voi panna kyseenalaiseksi hänen Jeesus-kokemustaan kalliopohja kokemuksena. Jälkeenpäin olen tavannut monta psykoosin kanssa elävää henkilöä. Jotkut heistä ovat uskonnollisia jotkut eivät. Olen tavannut henkilöitä joilla on uskoontulo-kokemuksia jotka psykologisesti voi ymmärtää olevan sukua mikropsykoosin kanssa.
Uskontulo kokemuksena on monelle murtumiskokemus. Psyykeen "minä" lopettaa keskeisen työnsä todellisuuden lenkkinä ja psyykeen organisaattorina. Seurauksena unimaailman ja sen toimintatavan läpilyönti päiväelämään ja sen myötä syväsukellus sisäiseen sielun maailmaan.Tämän kokemuksen muuttaessa heidän koko maailmantulkintansa. Jotkut voivat kokea tämän uskonnollisesti ,muut sekulaarina ekstaasina.
Monet tunnetut uskonnolliset persoonat ovat kokeneet psykoottisia tiloja. Luther heitti Paholaista mustepullolla. Ignatius Loyola taisteli aikuisiän sisäisten äänien kanssa.
Siis, psykoosikokemus ei välttämättä tee kenestäkään uskovaista tai uskonnollista.
Eihän kaikista, jotka kokevat humalatilaa ,mikä on lähellä psykoosia ,tule uskovaisiksi. Toisaalta humala voi joskus poistaa estot jumalakokemuksen edestä. Shamaanit ja noidat käyttävät usein huumeita päästäkseen ekstaasiin.
Seuroissa voi tapahtua ja tapahtuukin kolektiivisiä sulautumisen tunteita ,varsinkin pitkään kestävissä virsilauluissa ja kun happi alkaa olla vähissä ja tunnelma kaihoisan lohduttava.Tässä tapahtuu psykoosimainen minän menetys ,mutta ratkaisevaa on , että se on hyvälainen ,parantava kokemus vastakohtana patologiselle psykoosille.
Niin, uskonelämässä, sen tunteisiin vetoavassa puolessa on aineksia ,jotka houkuttelevat jättämään maallisen minänsä ja yhtymään ja ymmärtämään , vaikka vain silmänräpäykseksi ,jumalalliseen läsnäoloon.Onhan se tavallaan hulluutta ,mutta sellaista ,mitä ilman joidenkin elämä olisi ilman merkitystä.
95 kommenttia
Jos on ahdistunut synneistään tarvitaan armohoitoa eikä lääkehoitoa.
Tai korkeintaan lääkehoitoa jonkinlaiseksi tueksi tai avuksi joissakin tapauksissa armohoidon ollessa pääasia.
Eikö psykiatria ole nykyään jo muutenkin aivan liikaa medikalisoitumut? Jos pelkkä lääkehoito on niin tehokasta kuin väitetään, niin miksi sitten mielenterveysongelmat tuntuvat vain lisääntyvän? Ja koko ajan keksitään “uusia” psyykkisiä sairauksia, joista uusimpia taitaa olla ns. ilmastoahdistus. Jotkut psykiatrit maailmalla määrittelevät nykyään jopa ujouden henkiseksi sairaudeksi. Lisää lääkettä vain kaikille niin lääketehtaatkin tuottavat lisää tuloja esim. psykiatreille, jotka omistavat vaikka lääketehtaiden osakkeita!
Ihminen on kokonaisuus. Luonto, mieli ja henki kietoutuva toisiinsa. Mielestäni on jokseenkin mielivaltaista erottaa osa-alueet toisistaan ja sanoa vaikka Risto Korhosen tavoin, että on ’vaarallista ja tuomittavaa’ sekoittaa uskontoa ja mielenterveyttä keskenään. Vaarat ovat olemassa ja niiden vähättely on tuomittavaa. Niitä ei kuitenkaan vältä jakamalla ihmiselämä erillisiin toisistaan muka riippumattomiin lohkoihin.
Skitsofreniasta ja psykoosista puheen ollen psykiatrit ovat siitäkin erimielisiä, voiko näistä sairauksista kokonaan pysyvästi parantua ja jos voi niin kuinka moni. Tiedän mistä puhun!
Markulta ajankohtainen kirjoitus, mistä lainaus:
“Ignatius Loyola taisteli aikuisiän sisäisten äänien kanssa.”
Tänä päivänä Ignatius Loyola saisi apua vertaistukiryhmästä, jossa on tarkoitettu ääniä kuuleville.
Äänet saattavat olla aggressiivisia ja vaativat seisomaan yöllä pakkasessa alasti. Ne tahtovat tappaa. Toinen ryhmä ovat lempeät äänet, jotka väittävät olevansa Jumala tmv. ja ne ottavat ihmiseltä ohjat käsiinsä ohittaen oman tahdon ja ajattelun. Moni uskonto on varmaan näin saanut alkunsa.
Presidentti G. W. Bush on tunnetuin ääniä päässään kuullut. Jeesukseksi itseään kutsunut ääni käski Bushin hyökätä Afganistaniin ja Irakiin. Ja Bush teki niin, koska amerikkalaisen helluntaiopin mukaan uudestisyntynyt kristitty ei voi kuulla harhoja. Kuitenkin Jeesus varoittaa vääristä profeetoista eli vääristä äänistä. Profeetat kuulevat ääni päässään ja jakavat niitä edelleen. Vapaat suunnat pursuavat vääriä profeettoja eli vääriä voideltuja, jotka kerskuvat uudestisyntymisillään Bushin tavoin sekä ylpeilevät henkikasteillaan.
Bushin sotaretkien taustoja:
https://www.theguardian.com/world/2005/oct/07/iraq.usa
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/42624-bush-kaannyin-joka-paiva-raamatun-puoleen
Apua löytyy myös Uskontojen uhrien tuesta, mikäli esikoislahkolaisuus, kuten helluntailaisuus, alkaa ahdistaa.
https://www.uskontojenuhrientuki.fi/
Aikoinaan tunsin skitsofreenikon, joka oli oli aika bimbo ja eli harhaisessa maailmassaan. Kuitenkin, hän oli uudestisyntynyt, uskoon tullut, jonka hengellinen elämä ja ymmärryskyky toimi ihan hyvin. Hänessä oli siis näiltä osin aivan terve alue vaikka hänen piti elää muiden hoidettavana.
Toinen tapaus mikä tulee mieleeni on vierailullani yhteen mielisairaalaan minua vastaan käytävällä tuli potilas, joka pysäytti minut ja sanoi minulle täsmälleen, mikä minua juuri silloin askarrutti. Tämä ei ollut miellyttyvä kokemus, mutta selvästi minulle puhuneella potilaalla oli joku “psyykinen tai hengellinen kyky”, jonka kuitenkin samaistin olemassaolon pimeään puoleen.
Raamatussahan on tärkeä tähän liittyvä viisaus ja lupaus: “Jumalan sana erottaa….sielun ja hengen…, Hebr 4:12-13. Tämä sielun ja hengen maailman välimaastohan on useimmille meistä kartoittamaton mutta se on kuitenkin olemassa ja voimme tutustua siihen.
Kun taitavat hindut, sadhut jne. käyttävät yliluoinnollisia lahjojaan he maaipuloivat erilaisin sielun tekniikoin tätä aluetta ja saavat aikaan myös yliluionnollisia ilmiöitä. Hinut kutsuvat tätä aluetta ritam baram pragyaksi, so. “kaikkien mahdollisuuksien alueeksi”. Tästä saa helposti tietoa vaikkapa Patanjalin Yoga- Sutrasta, jossa on kuvattu 70 erilaista sidhiä, joiksi näitä hinduismissa kutsutaan.
Kistittynähän Tämä alue tulee meille tutuksi kun lähetsymme Jumalaa ja Hän puhuu meille eri tavoin, ehkä useimmille armolahjan kautta.
Ero hinduihin on tietysti siinä, että me emme koskaan ota tätä aluetta manipuloiden omiin käsiimme, vaan se toimii armosta, ja me voimme ainoastaan kuuliaisuudessa reagoida Herraltamme tulleeseen impulssiin. Jumalan kuuleminen ja totteleminen näin aina jättää meidät täysin vapaiksi kun taas hindusadhut ovat koko ajan suorittamassa jotain mikä tähtää lopulliseen vapautumiseen, samadhiin. On kenelle tahansa raskas taakka omata tällaisia “kykyjä” ja samalla olla vastuussa omasta pelastuksesta. Myös on kaamea kohtalo olla tähän liittyen muiden Guru, ohjaaja.
Mehän saamme iankaikkisen elämän kun uudestisynnymme Pyhän Hengen voimasta Jumalan iankaikkisen valtakunnan kansalaisiksi. Tämä on siis armosta, Luojana kiitos.
Kysymys uskon ja hulluuden yhteydestä ei ole kovin uusi, sitä on kyselty ennenkin.
Apostolien teot 26:24 Mutta kun hän näin puolustautui, sanoi Festus suurella äänellä: “Sinä olet hullu, Paavali, suuri oppi hulluttaa sinut”. KR38
Meidän on helppo uskoa, että puhelimella kun soittaa, niin sanat lentävät taivaan avaruuksissa ja informaatio kulkee… Jos ihminen rukoilee, niin Jumala kuulee, hulluja ovat olleet monet tiedemiehet ja Apostolit… Lapset ovat uskon kautta lähellä Jumalaa. Oikeita ihmeitä, joita tapahtuu kaiken aikaa, niitä on vaikea todistaa, mutta niitä tapahtuu, uskoo niihin tai ei.
On hyvä muistaa, että universaali maailmankaikkeus värähtelee kaiken aikaa ja kvantti tasolla kaikki maailmankaikkeuden hiukkaset ovat toisiinsa yhteydessä. ”Kaiken teoria” on hiuksianostattava ajatus ja Jumala on Kaiken Olemus.
Pidan maltillisesta tavastasi suhtautua uskomiseen, ei-uskomiseen ja kaikkeen siltä väliltä. Tämä kirjoitus ei ollut mieleeni.
Kaikki uskonnon ja mielenterveysongelmien hoidon sotkeminen keskenään on potentiaalisesti vaarallista ja aina tuomittavaa. Kirkolla tai millään muullakaan uskonnollisella toimijalla ei ole perusteltua syytä tai oikeutta puuttua sairaanhoitoon, vaikka uskonnollinen hurmioituminen muistuttaisikin esim. psykoosia. Valitettavasti mahdollisuuksia puuttumiseen on edelleen kosolti.
Ilmoita asiaton kommentti