Tietä kulkien
Tietä kulkien :Jeesus on: "tie ja totuus ja elämä”Jh 14:6
”Jeremia 1:9 Herra ojensi kätensä ja kosketti suutani, Ja Herra sanoi minulle: "Katso, panen sanani suuhusi”.
Nämä sanat ovat osa Jeremiaan profeetan tehtävään kutsumisessa.Jumala itse antoi Jeremiaalle kaiken puhuttavan mitä Israelin kansalle tulee julistaa. Samantapainen kutsuminen ja valtuutus, Jumalan äänitorvena olemiseen,on voimassa tänäkin päivänä.
Todistus elävästä Vapahtajasta on olennainen osa kristityn vaellusta. Apostoli Paavali sanoo:”Minä uskon,ja siksi minä puhun.” Tätä uskon todistusta, Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa syntistä ihmistä kohtaan,ei saa,eikä ole lupaa pitää vain itsellään.
Kuitenkin vapaa ja rohkea Jeesuksesta todistaminen on aina Jumalan armon vaikutus. Jumalan sanoja saamme kun Jumalan Henki on katkonut sydämissämme kaikki synnin kahleet ja ottanut pois pois omantunnon painot ja epäilykset.
Silloin ”Me rakastamme,koska Jumala on ensin rakastanut meitä”. Tämän Jumalan rakkauden äänitorvena oleminen ei aina ole mieluinen tehtävä. Jumala vihaa syntiä. Siksi ”joka Herraa pelkää,vihaa kaikkea pahaa”. Sentähden joutuu sanomaan totuuden synnistä ja epäuskosta.
Jeremia valitti:-”Voi minua,äitini!Miksi synnytitkään minut!Kaikkialla saan aikaan vain toraa ja riitaa. En ole velkaa ottanut ja silti kaikki kiroavat minua.”
Luther valitti,että ”hänellä on ollut paavi,yliopistot ja kaikki oppineet ja niiden kautta perkele niskassaan.” Lähes samantapaiseen voin tänään yhtyä. Jumalaa vastustavat voimat vihaavat nimenomaan Hänen sanaansa. Ne eivät voi sitä sietää. Sentähden ”saatanan työtä on se että se pidättää ihmiset syntiensä tuntemisesta.” Raamatun sanan totuutta julistavat on vaiennettava.
Mutta-iso mutta on, että Jumalan tahdosta syntyy aina ihmisiä,jotka todella etsivät ”Jumalaa ja Hänen vanhurskauttansa.” Nämä kristityt eivät mukaudu tämän maailmanajan mukaan.
Lukijani,Jumalan Pojan uskossa elävä,sanon sinulle: Pysy Jumalan kokonaisessa sanassa. Juuri profeetta Jeremiaan aikana se tulessa koeteltiin. Siksi , Jumalan sana on elävä ja väkevä edelleenkin nostamaan syntisiä ihmisiä helvetin tulesta iankaikkiseen autuuteen. Älä sinä Kristuksen todistaja vaikene,äläkä heitä pois rohkeuttasi!
Jukka Teininen
Forssa
15 kommenttia
Jukka
Kiitos kun teroitat tuota ettemme saa heittää pois rohkeuttamme!
Kiitos blogista.
Yhtä asiaa voisi täsmentää-
Blogisti: ”Mutta-iso mutta on, että Jumalan tahdosta syntyy aina ihmisiä,jotka todella etsivät ”Jumalaa ja Hänen vanhurskauttansa.””
Sanatarkka käännös kuuluu ”Jumalaa ja Hänen oikeamielisyyttään.”
Tuoko teologia esiin Jumalan oikeamielisyyden?
Otetaan esimerkki:
-“Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”
Onko asia niin ja jos on, niin eikö Jumala ole epäoikeudenmukainen?
”Luther valitti, että ”hänellä on ollut paavi, yliopistot ja kaikki oppineet ja niiden kautta perkele niskassaan.” Nämä kaikki tutkivat Raamattua sen kontekstissa ja sanatarkkoja käännöksiä ym. ym. Tutkimista ja pohdintaa riittää. Merkillistä tässä kaikessa on se, että tuo viimemainittukin hyväksyy tämmöisen Raamatun käytön. Jopa hartauksien pitämisen kaikelle kansalle. Kunhan vain ei tuoda esiin vanhurskauden käsitettä. Sitä että Vapahtaja on hankkinut täydellisen Jumalalle otollisuuden Golgatan ristillä ja se on henkilökohtaisesti otettava uskolla vastaan. Jolloin ihmisparka tulee uskon kautta lapsenmieliseksi. Niin kuin Tapio tuossa esittää. Oikeamielisyys on tässä sitä, että kaikessa kristitty on tämän sovitustyön varassa. Etsii armoa Vapahtajansa verihaavojen ja syntien sovituksen tähden. Eikä löydä itsestään minkäänlaista oikeamielisyyttä, tai Jumalalle kelpaavaa täydellisyyttä. Itsessään syntisenä ja tuomittuna saa uskon kautta omistaa Jumalan pyhyyden ja puhtauden todellisena. Ei kuviteltuna, tai vertauskuvallisena, vaan samana puhtautena, mikä Vapahtajalla on.
Tapion avulla olen oivaltanut jotain, joka muutoin olisi jäänyt havaitsematta. Nimittäin Tapion väite , että vanhurskautus termi pitäisi poistaa, koska oikea käännös olisi oikeamielisyys, merkitsisi samalla sitä , että koko vanhurskauden käsite poistettaisiin. Jolloin Raamatusta kätevästi poistuisi koko kristillisen uskon ydin.
Kyse ei siis ole vain oikeasta käännöksestä. Kyse on harhaopin ja kristillisenopin selkeästä rajasta.
Jukka, kiitos erinomaisesta blogista, jota oli ilo lukea! Todistamista seuraa vainot, mutta haittaako se meitä kristittyjä?
Ilmoita asiaton kommentti