Tietä kulkien

Tietä kulkien :Jeesus on: ”tie ja totuus ja elämä”Jh 14:6

Jeremia 1:9 Herra ojensi kätensä ja kosketti suutani, Ja Herra sanoi minulle: ”Katso, panen sanani suuhusi”.

Nämä sanat ovat osa Jeremiaan profeetan tehtävään kutsumisessa.Jumala itse antoi Jeremiaalle kaiken puhuttavan mitä Israelin kansalle tulee julistaa. Samantapainen kutsuminen ja valtuutus, Jumalan äänitorvena olemiseen,on voimassa tänäkin päivänä.

Todistus elävästä Vapahtajasta on olennainen osa kristityn vaellusta. Apostoli Paavali sanoo:”Minä uskon,ja siksi minä puhun.” Tätä uskon todistusta, Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa syntistä ihmistä kohtaan,ei saa,eikä ole lupaa pitää vain itsellään.

Kuitenkin vapaa ja rohkea Jeesuksesta todistaminen on aina Jumalan armon vaikutus. Jumalan sanoja saamme kun Jumalan Henki on katkonut sydämissämme kaikki synnin kahleet ja ottanut pois pois omantunnon painot ja epäilykset.

Silloin ”Me rakastamme,koska Jumala on ensin rakastanut meitä”. Tämän Jumalan rakkauden äänitorvena oleminen ei aina ole mieluinen tehtävä. Jumala vihaa syntiä. Siksi ”joka Herraa pelkää,vihaa kaikkea pahaa”. Sentähden joutuu sanomaan totuuden synnistä ja epäuskosta.

Jeremia valitti:-”Voi minua,äitini!Miksi synnytitkään minut!Kaikkialla saan aikaan vain toraa ja riitaa. En ole velkaa ottanut ja silti kaikki kiroavat minua.”

Luther valitti,että ”hänellä on ollut paavi,yliopistot ja kaikki oppineet ja niiden kautta perkele niskassaan.” Lähes samantapaiseen voin tänään yhtyä. Jumalaa vastustavat voimat vihaavat nimenomaan Hänen sanaansa. Ne eivät voi sitä sietää. Sentähden ”saatanan työtä on se että se pidättää ihmiset syntiensä tuntemisesta.” Raamatun sanan totuutta julistavat on vaiennettava.

Mutta-iso mutta on, että Jumalan tahdosta syntyy aina ihmisiä,jotka todella etsivät ”Jumalaa ja Hänen vanhurskauttansa.” Nämä kristityt eivät mukaudu tämän maailmanajan mukaan.

Lukijani,Jumalan Pojan uskossa elävä,sanon sinulle: Pysy Jumalan kokonaisessa sanassa. Juuri profeetta Jeremiaan aikana se tulessa koeteltiin. Siksi , Jumalan sana on elävä ja väkevä edelleenkin nostamaan syntisiä ihmisiä helvetin tulesta iankaikkiseen autuuteen. Älä sinä Kristuksen todistaja vaikene,äläkä heitä pois rohkeuttasi!

Jukka Teininen

Forssa

    • Hämäläinen: ”Sanoisin, että herra Tuomaalalla on “mielen linnake (englanjin sana stronghold on hyvä ), järjen päätelmä tai varustus, joka nostetaan Jumalan tuntemusta vastaan”.

      Hämäläinen hajottaa järjen päätelmät ja vastaa kysymyksiini.

  1. Kiitos blogista.

    Yhtä asiaa voisi täsmentää-

    Blogisti: ”Mutta-iso mutta on, että Jumalan tahdosta syntyy aina ihmisiä,jotka todella etsivät ”Jumalaa ja Hänen vanhurskauttansa.””

    Sanatarkka käännös kuuluu ”Jumalaa ja Hänen oikeamielisyyttään.”

    Tuoko teologia esiin Jumalan oikeamielisyyden?

    Otetaan esimerkki:

    -“Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

    Onko asia niin ja jos on, niin eikö Jumala ole epäoikeudenmukainen?

    • ”Jumalan tahdosta syntyy ihmisiä,jotka todella etsivät ”Jumalaa ja Hänen oikeamielisyytttään”? Apostoli Paavali sanoo olevansa ”Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli Jumalan tahdosta”.Berealaiset:”He ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä Kirjoituksia,oliko asia niin.Monet heistä uskoivat,”Apt:17:11-12.Hylkäämme mm predestinaatio-opin. Uskomme että Pyhä Henki ”on kutsunut minut evankeliumin kautta”,mikä tarkoittaa,että hän on kutsunut ja vetänyt minut Evankeliumin välityksellä osalliseksi hengellisestä siunauksesta,jonka saan omistaa Kristuksessa.LHPK Katekismus. siis ”usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Sanan kautta.”

    • Voisiko blogisti ystävällisesti vastata kysymykseeni? Ensin pitää etsiä Jumalan oikeamielisyyttä.

    • Tapio

      Olen huomannut että sinulla on miltei Idée fixe asenne vanhurskaus -sanan eri merkityksien joukosta hyväksyä vain ja ainoastaan tuo yksi ainoa vaihtoehto ”oikeamielisyys” ikään kuin se selittäisi kaikki vanhurskaus -sanan merkitykset tuon ajatuksiltaan rikkaan sanan merkityskentässä.

      Merkitys ”oikeamielisyys” sopii useampaan Raamatun kohtaan, mutta se ei esimerkiksi selitä niitä yhteyksiä, missä puhutaan Jumalan vanhurskauttavasta armoteosta, jossa me armosta ilman omaa ansiotamme tulemme Jumalalle kelpaavaksi.

      Olen kuulut Jukan saarnaavan monta kertaa ja olen iloinnut siitä, että hän on erittäin suurella taidolla tuonut esiin Jumalan armon ja Kristuksen sovintotyön ansiosta meille lahjoitetun vanhurskauden.

    • Matias Roto. ”Olen huomannut että sinulla on miltei Idée fixe asenne vanhurskaus -sanan eri merkityksien joukosta hyväksyä vain ja ainoastaan tuo yksi ainoa vaihtoehto “oikeamielisyys” ikään kuin se selittäisi kaikki vanhurskaus -sanan merkitykset tuon ajatuksiltaan rikkaan sanan merkityskentässä”.

      Matias Roto, havaintosi on varmasti oikea ja myös tärkeä.
      Sanoisin, että herra Tuomaalalla on ”mielen linnake (englanjin sana stronghold on hyvä ), järjen päätelmä tai varustus, joka nostetaan Jumalan tuntemusta vastaan”, 2 Kor 10:4-5. Tällainen voimakas päähänpinttymä sitten sumentaa koko ymmärryksen ja vääristää ymmärryksen Jumalasta. Minusta herra Tuomaalan kanssa ei kannata alkaa juttusille, koska se ei lopulta johda mihinkään rakentavaan lopputulokseen.

    • Usko, armo, laupeus ja totuus ovat kaikki samaa, ja sen kaiken Jumala vaikuttaa meissä Kristuksen ja evankeliuminsa kautta, niinkuin on kirjoitettu 25. psalmissa (Ps. 25:10): ”Kaikki Herran polut ovat armo ja totuus”.
      Parempaa vastausta minulla ei ole.

  2. ”Luther valitti, että ”hänellä on ollut paavi, yliopistot ja kaikki oppineet ja niiden kautta perkele niskassaan.” Nämä kaikki tutkivat Raamattua sen kontekstissa ja sanatarkkoja käännöksiä ym. ym.
    Tutkimista ja pohdintaa riittää. Merkillistä tässä kaikessa on se, että tuo viimemainittukin hyväksyy tämmöisen Raamatun käytön. Jopa hartauksien pitämisen kaikelle kansalle. Kunhan vain ei tuoda esiin vanhurskauden käsitettä. Sitä että Vapahtaja on hankkinut täydellisen Jumalalle otollisuuden Golgatan ristillä ja se on henkilökohtaisesti otettava uskolla vastaan. Jolloin ihmisparka tulee uskon kautta lapsenmieliseksi. Niin kuin Tapio tuossa esittää. Oikeamielisyys on tässä sitä, että kaikessa kristitty on tämän sovitustyön varassa. Etsii armoa Vapahtajansa verihaavojen ja syntien sovituksen tähden. Eikä löydä itsestään minkäänlaista oikeamielisyyttä, tai Jumalalle kelpaavaa täydellisyyttä.
    Itsessään syntisenä ja tuomittuna saa uskon kautta omistaa Jumalan pyhyyden ja puhtauden todellisena. Ei kuviteltuna, tai vertauskuvallisena, vaan samana puhtautena, mikä Vapahtajalla on.

    • Puhtaus on minusta ongelmallinen käsite tässä yhteydessä. Se näyttää tarkoittavan tyhjyyttä, jonkin puuttumista. Se, minkä puuttumiseen sanalla viitataan, on toki lika, tässä yhteydessä synnin saasta. Vanhurskaus – tai oikeamielisyys – ei liene kuitenkaan varovaista vetäytymistä maailman tahroista, vaan rohkeaa puuttumista niihin silläkin uhalla, että työssä itsekin likaantuu.

    • Juuri näin. Vanhurskuttamisoppi on uskonpuhdistuksen kallein helmi. Tuomaalan tarjoma vaihtoehto on orjuuttava lakioppi. On tästä syystä hyvä, että tällaisella palstalla otetaan selväsi etäisyyttä siihen

    • Kiva huomata, että on löytynyt yhteinen kristinuskon vihollinen. Toivon tosin edelleen, että väitteeni kumottaisiin pyhien kirjoitusten avulla.

      Hämäläinen: ”Tuomaalan tarjoma vaihtoehto on orjuuttava lakioppi.”

      Mikä se mahtaisi olla, kun kristitty on vapautettu lain kirouksesta.

      Kiitän blogistia hienosta tekstistä. Innostuin kovasti, kun hän lainasi erästä lempijaettani. En halua enempää sotkea hyvää blogia. Pyydän anteeksi, että puutuin asialliseen keskusteluun. Teen parannusta synnistäni.

Kirjoittaja

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998