Terveyttä temppelin tai synagogan liepeillä

Lukijani.

Terveys kiinnostaa monia. Lääkärien vastaanotolla voi kuluttaa omaisuutensa, eikä se silti takaa tulosta.

Miten Jeesus suhtautui terveyteen?

Silloin kun Jeesus paransi ihmisiä, hän vahvisti teoilla sanojaan. Ja sai vihamiehiä.

Kerran kun Jeesus meni synagogaan, fariseukset utelivat hänen näkemystään sapatin rajoista. Kysymyksen kärkenä oli mies, jonka toinen käsi oli surkastunut. Saako hänet parantaa? Kyllä. Jeesus perusteli kantansa ja käski miehen ojentaa kätensä. Silloin ”mies ojensi kätensä, ja se tuli ennalleen, yhtä terveeksi kuin toinenkin käsi.” (Matt. 12:13)

Fariseukset kihisivät kiukusta.

Kun Jeesus oli matkalla parantamaan synagogan esimiehen tytärtä, sattui välikohtaus. Lääkärien käsissä kärsinyt ja omaisuutensa menettänyt nainen kosketti häntä salaa. Ja parani.

Jeesus ei sallinut salaisuuden säilyä, vaan vaati tekijän julki. Pelosta vapisten ja maahan langeten nainen kertoi totuuden. Niinpä Jeesus sanoi hänelle: ”Tyttäreni, uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa, sinä olet päässyt vaivastasi.” (Mark. 5:34)

Eräs sadanpäällikkö tarvitsi apua kuolemansairaalle palvelijalleen. Koska hän oli rahoittanut Kapernaumin synagogan rakentamisen, joukko juutalaisten vanhimpia välitti avunpyynnön Jeesukselle. Tämä suostui siihen.

Mutta ennen kuin seurue ehti perille, sadanpäällikön ystävät toivat kotoa viestin. Edemmäs ei tarvitse tulla. Riittää, että Jeesus käskee palvelijan parantua. Moista uskoa Jeesus ei ollut ennen nähnyt, joten ystävien palattua takaisin ”he tapasivat palvelijan terveenä.” (Luuk. 7:10)

Jerusalemissa käydessään Jeesus paransi miehen, joka oli vuosikymmeniä maannut vesialtaan vieressä. Hän vain käski: ”Nouse, ota vuoteesi ja kävele.” Mies totteli.

Mutta koska oli sapatti, vuodematon kantaminen herätti närää juutalaisissa. Jeesus ei siitä säikkynyt, vaan tavatessaan miehen toistamiseen – nyt temppelissä – paljasti itsensä parantajaksi. Hän sanoi tälle: ”Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin.” (Joh. 5:8,14)

Mies kertoi kohtaamisesta juutalaisille. Pian Jeesus väitteli näiden kanssa. Ei terveydestä vaan siitä, mitä sapattina saa tehdä ja kuka.

Kiista kehkeytyi välirikoksi.Haava

Ja Jeesus, Parantaja, päätyi uhriksi ristille.

Sinun

Harmaa rovasti

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Jeesuksen opetuksen terveys tuli vahvistetuksi sillä, että monet ihmiset tulivat ehjiksi/terveiksi sekä ulkonaisesti että jumalasuhteeltaan.

      Synagoga (beet tefillaa ’rukouksen huone’) oli Jeesukselle tärkeä. Siksi hän puhdisti, jopa kahdesti, Jerusalemin temppelin, jotta sekin olisi ’kaikkien kansojen rukoushuone’ (Jes. 56:7)

      Hätkähdyttävää on, että Jes. 56:4 toteaa erikseen, että kutsu tuohon temppeliin kuuluu myös eunukeille, kunhan he pyhittävät sapatin! Apostolien teoissa (8:26-40) on kaunis vahvistus sille, kuka ymmärsi profetian oikein: uusi aika oli alkanut ja eunukki kastettiin.

    • Jouni: ”Apostolien teoissa (8:26-40) on kaunis vahvistus sille, kuka ymmärsi profetian oikein: uusi aika oli alkanut ja eunukki kastettiin.”

      Saas nähdä alkaisikohan taas uusi aika ja mies- kuin myös naisparit vihittäisiin kirkoissakin avioliittoon.

    • Jouni: ”Hätkähdyttävää on, että Jes. 56:4 toteaa erikseen, että kutsu tuohon temppeliin kuuluu myös eunukeille.”

      Miksi ihmeessä ei olisi kuulunut? Hätkähdyttävää voi olla tietysti se, että siitä piti erikseen mainita. Mitenköhän olisi käynyt homoille?

    • Jeesuksen uhrikuolemasta ja ylösnousemisesta alkanutta uutta aikaa merkitykseltään vastaava uusi aika lienee vasta maailman lopun ja tuomion aika, josta sanotaan: ”Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä.” (Matt. 24:26)

      Profeetta Jesajan kautta saatu viesti eunukkien oikeudesta tulla temppeliin piti varmaankin mainita siksi, että Mooseksen lain mukaan heitä ei saanut lukea Herran kansaan kuuluviksi (5. Moos. 23:2, KR 92).

      3. Mooseksen kirjan 20. luvussa on siveyssäännöksiä, joiden rikkomisesta voitiin rangaista jopa kuolemalla. Yhteen kyseisessä luvussa tarkoitettuun tapaukseen Jeesus joutui ottamaan kantaa. Koska miehinen osapuoli oli jo jätetty aviorikoksesta rankaisematta, ei naisen syyttäjien joukosta löytynyt ensimmäisen kiven heittäjää hänenkään surmaamisekseen. Niinpä myös Jeesus jätti tuomion langettamatta. (Joh. 8:1-12)

    • Jouni: ”Mooseksen lain mukaan heitä ei saanut lukea Herran kansaan kuuluviksi (5. Moos. 23:2, KR 92).”

      Ihan pöhköä. Milläköhän perusteella, eiväthän eunukit käsittääkseni olleet itse syypäitä eunikkiuteensa.

    • Jouni: ”Jeesuksen uhrikuolemasta ja ylösnousemisesta alkanutta uutta aikaa merkitykseltään vastaava uusi aika lienee vasta maailman lopun ja tuomion aika”

      Mitenkäs Jouni Parviainen Suomesta voi sen tietää, ellei sitä tiedä kukaan?

    • 1. Eunukkeja koskevan määräyksen syntyhistoriaa en tunne.

      2. Uuden maailmanajan päivämäärä on salattu.

      Vanhan testamentin profetiat kertoivat Messiaan tulemisesta. Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset päättelivät, että hän oli se, joka oli tuleva.

      Jeesus itse puhui lopun ajoista. Niistä puhuu myös muun muassa Johanneksen ilmestys. Logiikalla ”Jumala kertoo suunnitelmistaan etukäteen” on ajateltavissa, että seuraava vastaavan suuruusluokan muutos on Jeesuksen toinen tuleminen. Se on kristittyjen tulkinta. Ei sitä ole pakko uskoa. Paitsi sinä päivänä, jolloin – kristinuskon mukaan – elävät ja kuolleet kutsutaan valtaistuimen eteen kuulemaan, kenen nimi löytyy Elämän kirjasta. (Ilm. 20:12)

    • Jouni: ”Jeesus itse puhui lopun ajoista.”

      Juu, niin kai se taru kertoo ja niitä lopun aikoja onkin sitten eletty vähän väliä parin tuhannen vuoden aikana. Harmageddonin taisteluja ja maailmanloppujakin on uskovaisten toimesta julistettu tapahtuvaksi suunnilleen joka toinen vuosi.

      Jos se, että Suomen evankelisluterilainen kirkkokin jossain vaiheessa joka tapauksessa alkaa vihkiä homopareja on uuden ajan (siis lopun ajan) merkki jälleen kerran, niin ei sellainen väite ainakaan uskottavuudella ylpeile eikä kristinuskon ja kirkon uskottavuutta lisää.

      Jouni: ”Paitsi sinä päivänä, jolloin – kristinuskon mukaan – elävät ja kuolleet kutsutaan valtaistuimen eteen kuulemaan, kenen nimi löytyy Elämän kirjasta. (Ilm. 20:12)”

      Tässä logiikassa täytyy nyt olla jonkin sorttinen väärinymmärrys tai virhe, jos pitäisi uskoa, että kaikki Telluksella syntyneet, jo kuolleet ja vielä elävät kutsutaan jonkin valtaistuimen ympärille kuulemaan kenen nimi on elämän kirjassa.

      Ne miljardit, jotka ovat syntyneet ja kuolleet ennen kuin koko Jeesuksesta oli hölkäsen pöläyksen tietoa, ovat nyt ilmeisesti lopullisesti kadotuksessa ja kuolleet, koska heitä ei ollut kastettu eivätkä olleet edes voineet uskoa Jeesukseen. Miten nämä ihmiset voivat nyt sitten kuitenkin nousta lopullisesta iankaikkisesta kadotuksestaan ja kuolemastaan huolimatta kuuntelemaan sattuisiko heidän nimensä sittenkin, kaikesta huolimatta, olemaan Elämän kirjassa?

      Tai miten ne miljardit jotka ovat kuolleet, mutta mahdollisesti jo päässeet livahtamaan taivaalliseen iloon ennen lopullista tuomiopäivää? Raahataanko heidät nyt sitten takaisin viimeiselle tuomiolle kuuntelemaan jos olisikin sattunut virhe ja he olisivatkin päässeet vahingossa Pyhän Pietarin porttien läpi?

    • Kimmo! Raamattu kertoo hyvin vähän siitä, mitä kuvaamissasi tapauksissa tapahtuu. Tässä vastaukseksi joitakin palapelin palasia.

      Ensinnäkin: Kaikki ovat Jumalalle eläviä. (Luuk. 20:38)

      Toiseksi: Jumalan suhde aikaan on venyvä. Yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. (2. Piet. 3:8)

      Kolmanneksi: Jeesus saarnasi sinä aikana, jonka hän pitkänperjantain kuolinhetkesään pääsiäisaamun ylösnousemukseensa saakka) vietti tuonelassa (1. Piet. 3:19), niin että myös siellä on julistettu evankeliumi (1. Piet. 4:6). Niinpä jokaisella ihmiskunnan ihmisyksilöllä on ja on ollut henkilökohtainen tilaisuus ottaa kantaa Jumalan pelastussanomaan.

      Neljänneksi. Pyhän Pietarin avaimet eivät oikeastaan ole taivaan portinvartijan avaimet vaan opetusviran hoitajan avaimet. Pietari (seuraajineen) voi määritellä oikean ja väärän sekä säädellä kirkkokuria. Pietarin valta ei ylitä Jeesuksen valtaa, joka sanoo: ”Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen. Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä.” (Joh. 12:47-48)

  1. Jumala on kaikkivaltias. Hänelle kaikki paikat ja kaikki ajat yhteensä ymmärrettynä ovat helpompia kuin meille yhden hetken ja yhden paikan mieltäminen yhdellä kertaa.

    Tämän takia puheet siitä, että olisi mahdotonta kaikkien maailman ihmisten kaikkina aikoina olla yhtä aikaa Jumalan edessä, ovat vain ja ainoastaan ilmausta siitä että kyseisen ajattelutavan kuva Jumalasta on aivan liian rajoittunut, rajattoman suuresta ja rajattoman kaikkivaltiuden ja kaiken ajan Luojan ylevyydestä ei silloin vielä ole tajuttu edes mikrorahtusta.

    • Roto: ”Tämän takia puheet siitä, että olisi mahdotonta kaikkien maailman ihmisten kaikkina aikoina olla yhtä aikaa Jumalan edessä, ovat vain ja ainoastaan ilmausta siitä että kyseisen ajattelutavan kuva Jumalasta on aivan liian rajoittunut, rajattoman suuresta ja rajattoman kaikkivaltiuden ja kaiken ajan Luojan ylevyydestä ei silloin vielä ole tajuttu edes mikrorahtusta.”

      Tämä nyt on juuri sitä sokean uskon aikaansaamaa yhtä ja samaa uskontojargonia, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, missä kaikki on mahdollista ja mikä naiiviudessaan ainoastaan ärsyttää, eikä muuta. Ihan tasan yhtä uskottavaa, kuin jos tädillä olisi pyörät, hän olisi linja-auto.

      Aina helppo ja varma uskovaisten selitys tapauksesta riippumatta, kun asia käy liian vaikeaksi, vaikka uskottavuusarvo olisi olematon.

Kirjoittaja

Jouni Parviainen
Jouni Parviainen
Olen palvellut pääosan työurastani sotilaiden pappina. Eläkkeelle jäätyäni katselen blogissani maailmaa lyhyinä silmäyksinä (mottona "bona, bene, breviter", noin 2000 merkkiä). Teen sen milloin asiantuntemukseni pohjalta milloin pelkällä tunteella. Käytän jäsentelyn punaisena lankana teemaa Kirjeitä Harmaan rovastin hyllystä.