Teologiset opintopäivät

Joitakin ajatuksia tulee mieleen, kun silmäilin artikkelia T Junkkaalaa sivuten. En tietenkään voi kommentoida muuta, koska en ole ollut mukana. Tavallisen uskovan tilannetta verrattaessa Marin Lutherin toimintaan ollaan pulmatilanteessa. Luther oli oppinut teologi, joka tunsi sekä Raamatun, että Katolisen kirkon senaikaisen opin sisällön. Hän siis pystyi haastamaan ainakin tiedon tasolla koko hengellisen eliitin. H'änet tunnetaan rohkeiden avauksien tekijänä, joka naulasi teesit kirkon oveen. Hän joutui vastaamaan asiastaan korkeimman maallisen ja hengellisen vallan edessä eikä taipunut, koska hän ymmärsi, ettei omaatuntoaan vastaan pidä kenenkään toimia. Hänet tunnustettiin siis auktoriteetiksi, joka oli pakko huomioida.

Esimerkiksi itseltäni puuttuu ja puuttui kaikki nämä edellytykset tulla kuulluksi. En kykene korkeisiin teologisiin keskusteluihin, joten olen liian yksinkertainen. Nykyinen kirkko esittäytyy Suomessa niin moniäänisenä, että kirkon oppia on vaikea sieltä seuloa esille. Toki sanotaan, että Tunnustuskirjoissa on kirkon puhdas oppi. Ehkä näin on, mutta kuuluuko se kirjallisuus lukemistoihin, kaapista sen vaikutus on melko vähäinen. Herätysliikkeiden asemoinnissa voi olla montakin mielipidettä ovatko kaikki kirkossa vai kirkon takana. Omat organisaatiot ja kokoontumispaikatkin osoittavat, että kengän kärki on ollut ulosaukeavan oven raossa alusta asti. Varmuuden vuoksi on asiat järjestetty niin, että pärjätään kirkon sisällä, mutta myös ulkopuolella.

Ainoan poikkeuksen tekee ulkolähetys, josta on syntynyt osalle liikkeistä sellainen liekanaru, kun rahaa tulee kirkolta. Toinen ongelma on kehitysyhteistyörahat, jotka on mukava ottaa vastaan, mutta vaikeita käyttää kristillisen lähetystyön hengessä.

58 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Lauri Lahtinen jos Sana on sydämessä ja näin rakkaus siihen ei mikään ole salattua ja liian vaikeaa ymmärtää.

    Siis yksinkertinen kysymys voiko ihminen jolla on Pyhä Henki antaa ns ”Raamatulliset” perusteet toisuskoisen tappamiselle, voiko uskova tuomita ulkopuolella olevan kuolemaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Lauri Lahtinen en siis puhu tästä päivästä vaan luterilaisuuden oppi-isistä.

    Nyt kun nämä korkeasti oppineet hyväksyivät toisuskoisten tappamisen niin voiko heidän opeistaan ottaa MITÄÄN ja rakentaa omaa iankaikkista elämään sen varaan? Oliko heillä Pyhä Henki, voiko murhaajalla olla Pyhä Henki?

    Kyllä sepeli tiellä on hyväksi näin talven liukkailla, samoin kuin Jeesuksen Sanat pitävät Häntä seuraavat oikealla Tiellä, siis kuka niitä rakastaa ja pitää ne.

    Johannes 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. KR38

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Lauri Lahtinen evankeliumissa Jeesus käskee julistamaan parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään.

    Nyt kun valhetellen puhutaan evankeliumia niin tuon esille Jeesuksen Sanaa joka näyttää valheen.

    Jokaisen ihmisen on nöyrryttävä Jeesuksen edessä eli Hänen Sanansa edessä, yksikään ei voi omata ymmärrystä evankeliumiin ilman nöyrtymistä Jeesuksen edessä.

    Mietippä opetuslapsia, vaikka he kulkivat Jeesuksen seurassa niin siltikään he eivät ymmärtäneet Jeesuksen Sanoja ennenkuin nöyrtyivät ja saivat Pyhän Hengen ja tämän jälkeen täysin oppimattomat peittosivat fariseukset ja kirjanoppineet 6-0. Entä Paavali, hän oli kaikkein korkeimmin oppinut fariseus, mutta joutui nöyrtymään ja tunnustamaan ettei oma oppineisuus antanut yhtään mitään vaan vasta Pyhä Henki avasi evankeliumin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    No. Kiva kun voidaan keskusteluyhteys pitää yllä Lauri. Minä jo meinasin lähteä keskustelusta. Rom: 7 luku piti käydä katsomassa. Tosi on että siinä mennään helposti metsään. Samoin käy niille, jotka tuon asian sivuuttaa kokonaan ja kuvittelee nyt elävänsä kokonaan uudessa luomuksessa. Mieleen nousee se sana, että minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa. Valtava paradoksi. Kuitenkin totta jokaisen vilpittömän uskovan elämässä. Tunnustamalla oma heikkous ja avuttomuus ollaan täysin Jumalan avun varassa, jolloin se myös siihen tulee. Näin heikkous onkin uskovan suurin avu.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    On tämä kummallista. Kirjoittaa tuommosta ja siinä lukiessa vasta oivaltaa, mitä on kirjoittanut. Nyt selvisi nimittäin sekin miksi Paavali sanoi mielistyneensä heikkouteen , hätään ja vainoihin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka kun Paavali puhuu heikkoudesta niin lankesiko hän syntiin eli voivotteliko hän synnin edessä?

    Se heikkous mistä Paavali puhuu on omavoimaisuuden heikkoutta, hän ei katso omiin voiimiin ja tee asioita niiden mukaan vaan kaiken hän tekee Jumalan voimassa ja sen kautta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Omavoimaisuuden heikkoutta on juuri se että ei halua suostua olemaan jumalaton ja syntinen ja pelkästään armosta hyväksytty Jumalan lapseksi. Tämähän juuri on varsinainen ongelmamme. Haluaisimme paljon mieluummin olla voimakkaita ja vahvoja hengellisesti. Jumalan voimalla tietenkin. Siinä vain Perkele tulee mukaan ja eksyttää ihmisen omavoimaisuuteen. Tekeytymällä valkeuden enkeliksi ja kuiskaa: ”Se mitä Jeesus on ristillä tehnyt on hyvä, mutta nyt saat elää ylösnousemuselämää , eikä sinun enää tarvitse pohtia syntisyyttäsi lainkaan. Se on taakse jäänyttä elämää. Muista Lootin vaimoa. Joten älä katso taaksesi.” Näin Perkele ovelasti meidät pettää ja johdattelee pois ristin juurelta armoa kerjäämästä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Noin ovelasti Perkele johdattelee meitä armon alta. ja sovituksen omistamisesta. Samalla meiltä unohtuu tarkata sitä mitä sydämessä on. Vihollinen on sinne päässyt takaovesta. Se kiinnittää huomiomme siihen muutokseen, jonka usko on meissä saanut aikaan. Emme enää ole niin kuin ennen. Olemme nyt uusia luomuksia. Pahimmat vastustajamme ovatkin nyt toisella tavalla uskovat. Ei enää oma sydän. Näin Perkele saa meidät taistelemaan verissäpäin toisia uskovia vastaan. Maailma seuraa vierestä ja nauraa meille uskoville.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Olen käsittänyt niin, että Room 6, 7 ja 8 on kokonaisuus, joka kannattaa lukea ajatuksella. Se alkaa kasteesta, mutta vaikka on kastettu niin vielä vanhan aatamin kokeminen on päällimmäisenä luvussa 7. Se luku johdattaa juuri siihen heikkouteen, jossa Jumala on heikoissa väkevä. Jumala pääsee väkeväksi vain siellä, missä itseluottamus pelastuksen asiassa on menetetty. Kahdeksas luku kertoo siitä miten Jumala itse ratkaissut syntiongelman. Kun luemme kirjettä eteenpäin, niin näemme, että asioita tulee kuitenkin joita vanha -aatami kuitenkin vaikuttaa ja siksi täytyy elää joka päivä armon varassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Lauri: ”Jumala pääsee väkeväksi vain siellä, missä itseluottamus pelastuksen asiassa on menetetty. ” Voiko tuon selvemmin sanoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Lauri Lahtinen

    Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, kun kokoontuminen ei nyyt onnistu kasvotusten.. Nyt olen käsitellyt Vuorisaarnaa ja hakukone varmasti löytää, jos jotain kiinnostaa.. Olen värkännyt tuubisivun ja siellä julkaisen viime vuosituhannen lopulta juttuja, kun Inkerin kirkon yhteydessä toimittiin. Lauri L M Lahtinen youtube.com

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit