Teodikea
Jos Jumala on kaikkivaltias, luoduilleen pelkästään hyvää tahtova ja heitä syvästi rakastava Taivaan isä, niin miten on mahdollista, että maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa?
Varhaisimman tunnetun, pahan ongelman muotoilun esittivät antiikin epikurolaiset. Lactantius kuvasi argumentin seuraavasti:
"Jumala joko haluaa poistaa pahat asiat mutta ei pysty tähän, tai pystyy mutta ei halua, tai ei halua eikä pysty, tai sekä haluaa että pystyy. Jos hän haluaa mutta ei pysty, silloin hän on heikko – eikä tämä päde jumaliin. Jos hän pystyy mutta ei halua, silloin hän on pahansuopa – mikä on yhtä vierasta jumalan luonnolle. Jos hän ei halua eikä pysty, hän on sekä pahansuopa että heikko, eikä näin ollen jumala. Jos hän haluaa ja pystyy, joka ainoastaan on jumalalle sopivaa, mistä kaikki pahat asiat tulevat tai miksi hän ei poista niitä?" (Wikipedia)
Teologit ovat yrittäneet keksiä pahan ongelmalle päteviä selityksiä vuosisatojen ajan. On yritetty luistella ongelmasta eroon selittämällä, että pitäisi ennemminkin kysyä, miksi me ihmiset sallimme pahan tapahtua. "Jumala on kyllä hyvä ja kaikkivaltias, mutta hän on antanut meille ihmisille vapaan tahdon ja tämän seurauksena me sitten hairahdumme tekemään pahoja asioita." Toinen tapa selittää pahaa maailmassa on, että sillä, mikä ihmisistä näyttää pahalta on kuitenkin joku suurempi ja kauaskantoisempi tarkoitus, jota ihminen ei voi ymmärtää. "Tutkimattomat ovat Herran tiet".
Pahuutta on kahta lajia: pahoiksi ihmisiksi miellettyjen ihmisten pahoiksi mielletyt teot ja erilaiset luonnonkatastrofit. Ihmisten julmuus saa monesti meidät miettimään, miten on yleensä mahdollista, että ihminen voi syyllistyä massamurhiin tai ovatko pedofiilit ihmisiä lainkaan. Tuollaiset teot herättävät meissä jyrkän moraalisen paheksunnan ja halun rangaista moisista teoista ankarimman mukaan. Jos ihmisen pahat teot johtuvat vapaasta tahdosta, niin miksi Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon? Miksi hän ei samalla antanut meille täydellistä järkeä ja kykyä hyvyyteen?
Luonnonkatastrofit taas panevat kysymään, miksi Jumala sallii ne, jos on hyvä? Joulukuussa 2004 tsunami surmasi Intian valtameren alueella yli 230 000 ihmistä. Helsingin piispa Eero Huovinen kysyi tuolloin TV-kameroiden edessä, miten voi olla mahdollista, että Jumala salli tsunamin? Kysymys oli monille Jumalaan uskoville vaikea paikka. He eivät voineet liittää tapahtumaa pelkästään vain mekaanisten luonnontapahtumien joukkoon, joita nyt vain sattuu, koska jos kerran on olemassa kaikkivaltias luoja ja ylin kaitsija, niin eihän tsunami tietenkään voinut syntyä vastoin hänen tahtoaan, Jumalan kykenemättä sitä estämään. Miksi Jumala salli tsunamin tapahtua?
Jumalan kaikkivaltiudesta pidetään kiinni kynsin hampain ja mieluummin vaikka uhrataan hänen hyvyytensä. Ihmisestä riippumattomat eläinten kärsimykset ja erilaiset luonnonkatastrofit eivät ole kenenkään syytä, eivätkä aiheudu ihmisen vapaasta tahdosta. Miksi Jumala sallii ne? Luonto on usein julma. Jos se on Jumalan luoma ja sen julmuus hänen tahtonsa, niin Jumala ei selvästikään ole - jos yleensä on olemassa - ainakaan kovin hyväntahtoinen Taivaan isä.
Kaikki teodikean ongelman selitysyritykset ovat juuri niin kehnoja kuin miltä kuulostavat.
97 kommenttia
Tiedän kyllä että tavoittelit metaforaa, joka ei ollut toimiva, juuri siksi, että siinä vertasit hyvää ja pahaa konkreettisiin esineisiin. Vai ’tavoittelin.’ Höpöhöpö Sari, metaforassa ei ollut kyse esineistä vaan väreistä joissa valkoinen oli hyvyden ja musta pahuuden metafora. Vertaus toimi aivan hyvin ja esiintoi opillisen ongeman siitä miten voi valita jotain sellaista jota ei valittaessa ole ollut olemassa. Ja sillä siisti…
Jumala johdatti Isarelilaiset pois Egyptistä (pimeys) Vain Jumala voi sen tehdä. Mooses oli vain välikappale.
Todellisuus jossa elämme, ei lienee muuta kuin se, minkä Adam ja Eva meille valitsi. Jos Paratiisi on se paikka mistä meidät karkoitettiin, oman tottelemattomuuden tähden, niin miksi syytämme Jumalaa siitä, mitä lankeemuksesta seurasi. (Nyt nähtävillä oleva todellisuus)
Olen jotenkin taipuvainen ajattelemaan, että tämä ns. Maapallolla eläminen, niin mukavaa kuin se välillä onkin, on kuitenkin elämistä kuoleman varjossa… Ihminen täällä toistaan sortaa omaksi turmiokseen. Turha syyttää Jumalaa.
Kristus on iankaikkinen, kuten ajattelen ja meidät, jotka uskomme on Hänen kautta lunastettu isiltä peritystä turhasta vaelluksesta. Meidät on haudattu ja ylösnostettu Hänessä. Toinen ns. ”Tuleva todellisuus” on jotain mitä meidän vajavainen ajattelumme ei saavuta, koska olemme nyt sidotut aikaan, jonka puuttuminen on meille ajallisille olennoille käsittämätön.
Vertauskuvat ja metaforat, jotka kuvaisivat jotenkin Jumalaa, liittyy Hänen olemukseensa, ”Hän on kaikkialla yhtäaikaa” voisi sisältää jotain ajatuksia, mitä itse ajattelen, samoin Raamatussa sanotaan: ”Hänen näkymättömän Voimansa” (Room.1:20) Ja vielä sanotaan: ”Jos hän ajattelisi vain itseänsä ja palauttaisi luokseen henkensä ja henkäyksensä, niin kaikki liha yhdessä menehtyisi, ja ihminen tulisi tomuksi jälleen. Jos sinulla on ymmärrystä, niin kuule tätä, ota korviisi sanojeni ääni.” (Job 34:14-16)
Jos siis Jumalasta pitäisi jotain ymmärtää, niin Hän on: ”Kaiken alkaja ja ylläpitäjä” (Hebr. merkitys =” Luoja”) Pietari jatkaa muukalaisuudesta ja turhasta vaelluksesta:
”Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten, jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: ”kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti”. Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.” 1.Piet.kirj.1
”…niin miksi syytämme Jumalaa siitä, mitä lankeemuksesta seurasi. (Nyt nähtävillä oleva todellisuus)”
Jatkuvasti sekoitetaan Jumalan syyttäminen ihmisen laatimien oppien Jumalasta sisältämien epäjohdonmukaisuuksien kritiikkiin.
Sari edellyttää että Saatanan olisi tullut kyetä valitsemaan hyvä jota hän ei tehnyt. Sari ei huomaa epäloogisuuttaan tässäkään, sillä ko enkelihän oli jo luotu hyväksi eli ei hänen tarvinnut tuota hyvyyttä eli valoa enää valita. Tai jos Saatana ei sitten kyennyt ylläpitämään hyvyytta tai valoa, oli hän kuten Kimmo hyvin sanoitt, jo luotu epätäydellisemmäksi ’maanantaikappaleeksi’ kuin muut enkelit, mikä on ollut epäreilua.
Mitäpä jos Jumala on luonut toiset halpaa käyttöä varten ja toiset arvokkaaseen käytöön? Meidän ymmärryksemme ja oikeudenmukaisuutemme on ja perustuu ainoastaan omiin käsityksiimme. Jospa Jumala on tehnyt meidät tiettyä tarkoitusta varten? Ilman että meitä kysytään mitään? Jospa kaikella onkin jokin suurempi merkitys? Jospa tämä ”vaelluksemme” täällä ihmisinä onkin toisarvoista? Jospa meidän tulee löytää yhteys Jumalaan tämän elämän aikana? Jospa tämän elämän tarkoitus on valmistaa meitä tulevaan?
Nämä ajatukset eivät ole mitään uusia ja osaan niistä löytyy perusteita myös Raamatusta. Teodikean ongelma on hypoteettinen ja sen taustalla on varmasti jokin totuus, mutta saammeko siihen koskaan selvää vastausta? Ehkä näin tulee juuri olla, ehkä meille ei anneta Jumalasta tarkoituksella muuta merkkiä, kuin Joonan merkki.
On helppo asetella “kaikki”-alkuisille sanoille ovelia ajattelun kehiä, joissa nokkelasti käsitteillä leikitellään, aivan kuten tässä keskustelussa.
Rauli,jos sana ’kaikki’ ei oikeasti merkitsekään kaikkea, niin silloinhan alussa ei aivan kaikki ollutkaa hyvää, joten paha oli olemasa alusta asti ja jos alku ei merkitsekään aivan alkua, niin paha vain syntyi jo olleesta pahasta siinäkin tapauksessa. Logiikka ei Rauli ole leikittelyä,se on vain logiikkaa.
Enpä tähän enää muuta keksi, Raamattu vastatkoon osaltaan mitä Jumala itsestään sanoo.
”Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne, jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskemille asti, että paitsi minua ei ole yhtäkään: minä olen Herra, eikä toista ole, minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän. Tiukkukaa, te taivaat, ylhäältä, vuotakoot pilvet vanhurskautta. Avautukoon maa ja antakoon hedelmänänsä pelastuksen, versokoon se myös vanhurskautta. Minä, Herra, olen sen luonut.
Voi sitä, joka riitelee tekijänsä kanssa, saviastia saviastiain joukossa-maasta tehtyjä kaikki! Sanooko savi valajallensa: ”Mitä sinä kelpaat tekemään? Sinun työsi on kädettömän työtä!” Voi sitä, joka sanoo isälleen: ”Mitä sinä kelpaat siittämään?” ja äidilleen: ”Mitä sinä kelpaat synnyttämään?” Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä, joka on hänet tehnyt: Kysykää tulevaisia minulta ja jättäkää minun haltuuni minun lapseni, minun kätteni teot. Minä olen tehnyt maan ja luonut ihmisen maan päälle; minun käteni ovat levittäneet taivaan, minä olen kutsunut koolle kaikki sen joukot. Minä herätin hänet vanhurskaudessa, ja minä tasoitin kaikki hänen tiensä. Hän rakentaa minun kaupunkini ja päästää vapaiksi minun pakkosiirtolaiseni ilman maksua ja ilman lahjusta, sanoo Herra Sebaot. Näin sanoo Herra: Egyptin työansio ja Etiopian kauppavoitto ja sebalaiset, suurikasvuiset miehet, tulevat sinun tykösi, tulevat sinun omiksesi. Sinun perässäsi he käyvät, kulkevat kahleissa, sinua kumartavat, sinua rukoilevat: ”Ainoastaan sinun tykönäsi on Jumala, ei ole toista, ei yhtään muuta jumalaa”. Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja. Häpeän ja pilkan he saavat kaikki, pilkan alaisina he kulkevat kaikki, nuo kuvien tekijät. Mutta Israelin pelastaa Herra iankaikkisella pelastuksella, te ette joudu häpeään ettekä pilkan alaisiksi, ette ikinä, hamaan iankaikkisuuteen saakka. Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan-hän on Jumala-joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole. En ole minä puhunut salassa, en pimeässä maan paikassa; en ole sanonut Jaakobin jälkeläisille: etsikää minua tyhjyydestä. Minä Herra puhun vanhurskautta, ilmoitan, mikä oikein on. Kokoontukaa ja tulkaa, lähestykää kaikki, te henkiinjääneet kansakunnista. Eivät ne mitään ymmärrä, jotka kantavat puukuviansa ja rukoilevat jumalaa, joka ei voi auttaa. Ilmoittakaa ja esiin tuokaa-neuvotelkoot keskenänsä-kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta, aikoja sitten ilmoittanut? Enkö minä, Herra! Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä. Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole. Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. Ainoastaan Herrassa-niin pitää minusta sanottaman-on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan. Herrassa tulee vanhurskaaksi kaikki Israelin siemen, ja hän on heidän kerskauksensa. Jes.45
Sitten eräs taivaallinen luomus, enkeli siis, herkesi tottelemattomaksi ja pisti hyvän tilapaisesti piloille. Teki itsestään Saatanan.
Miten täydellisen hyvässä mailmassa voi heretä tottelattomaksi, koska moinen herääminen on pahaa jota ei ollut olemassa. Näin se sinun epälooginen kehäsi Rauli pyörii, siinä osataan tyhjästäkin nyhjästä.
Lyhyeksi jääneelle lukion uskonnonopettajan uralleni sattui koe, jossa kysyin sananselityksissä teodikea-ongelmaa. Yksi opiskelija kirjoitti: ”Miksi Jumala vihaa ruotsalaisia huonekaluliikkeitä?”
Ilmoita asiaton kommentti