Tarkoitus

marraskuussa 2014

Vuosia sitten osallistuin Suomen Merimieskirkon vapaaehtoistyön kurssille. Istuimme ringissä ryhmäkeskustelussa, jonka avauskysymyksenä oli: ”Mikä on mielestäsi elämän tarkoitus?” Näin kova pala annettiin purtavaksi heti kättelyssä. En muista, mitä itse vastasin, mutta muistan, että useampi esitti Kristusta elämän tarkoitukseksi. Ajattelin silloin, että koska olimme kirkon elämää sivuavassa ryhmässä, vastaajat arvelivat sen olevan ”oikea” vastaus, jota kysyjä oli hakenut. Vähän samalla tavalla, kuin kaskun kouluvierailulla, jossa piispa ajatteli vähän keventää tunnelmaa: ”Mikäs on se ruskeaturkkinen olento, joka juoksee nopeasti puusta puuhun ja hyppää oksalta oksalle metsässä?” johon eräs oppilas oli vastannut: ”Normaalisti vastaisin ’orava,’ mutta herra piispan kysyessä sitä, sen täytyy olla Jeesus.”  

En ole aivan varma, mutta kysymystä elämän tarkoituksesta ei ole minulle esitetty sen jälkeen? 

Osallistuin hiljattain Suomi-Konferenssin pappien kokoontumiseen. Jossain välissä keskustelua mietimme tieteelle ja uskolle haastetta, jota voitaisiin yhdessä lähteä ratkomaan. Yhdeksi tällaiseksi – oikeastaan ainoaksi – nousi tarkoituksen etsiminen. Mikä on elämän tarkoitus? Sen kysyminen on aika mahtipontista. Jokainen osaa päätellä, että elämän tarkoituksen löytäminen on ihmiselle liian vaikea juttu, mutta edes pienten tarkoituksen palasten löytäminen tai merkityksen ja mielekkyyden vahvistaminen ihmisten elämässä olisi tärkeää. 

Tiede on osoittautunut aika haluttomaksi etsimään tarkoitusta, koska se on ilmeisesti jotakin liian epämääräistä – sellaista, mikä ei ole mitattavissa ja punnittavissa; se ei kuulu tieteen piiriin, vaikka myös sosiaalisten tieteiden tutkimuksissa ihmisten tarkoituksettomuuden tunteet on havaittu. 

Suurempi ihme on kuitenkin se, kuinka vähän tarkoituksesta keskustellaan kirkon piirissä. Tämän päivän ihminen potee tarkoituksettomuutta, joka on mielestäni länsimaissa vakavampi epidemia, kuin nälkä, asunnottomuus ja työttömyys yhteensä. Kirkossa ollaan hanakoita perustamaan ruokapankkeja ja tilapäismajoituksia tai pitämään työttömien tiistailounaita – eikä tätä saa käsittää väärin; nämä ovat kaikki arvokkaita työmuotoja. Mutta miksei kukaan kutsu väkeä koolle etsimään yhdessä elämän tarkoitusta? Miksei siitä kirjoiteta keskustelumateriaaleja ja muita oppikirjoja? Miksi elämän tarkoituksesta ei kuule saarnoja?  

Paras elämän tarkoitusta etsivä kirjoitus, mihin olen törmännyt, on Timo Veijolan kirjasta ”Ihminen missä olet? – Vanha testamentti tänään.” Kirjassa Veijola pohtii sekä tieteellisen tutkimuksen, että uskon lähtökohdista Vanhan testamentin erilaisia teemoja, joista yksi on elämän tarkoitus. Artikkelin teesi on yksinkertainen: elämän tarkoituksena on elämä itse. Jumala antoi vastaluoduille ihmisolennoille tehtäväksi ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa.” Usein elämän tarkoitus löytyy lastemme elämästä; kasvuprosessissa mukana olemisesta ja sen vastoinkäymisistä ja iloista. Lasten vuoksi ollaan usein valmiita suuriin uhrauksiin ja heille koetetaan usein valmistamaan paremmat lähtökohdat, mitä itsellä on ollut. Jumalan käskylle on kuitenkin myös jatkoa: ”ottakaa se [maa] valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu.” Luomakunnan vallitseminen voi olla meille arka paikka ympäristön nykytilan vuoksi, mutta käsky vallita ei ole ympäristökriisiin syynä, vaan siihen on syynä ihmisen kyvyttömyys nähdä vallan tuoma vastuu. Veijola näkee ympäristön tuhon syyksi nimenomaan ihmisen vastuuttomuuden elämän edessä. Luomakunnan elämää on hyväksikäytetty hyvinvoinnin rakentamiseksi sellaisessa mittakaavassa, josta ei tunnu enää olevan paluuta. Siellä, missä asenteet ovat ympärillä olevaa elämää halveksivia, väistämätön seuraus on myös oman elämän tarkoituksettomuus. Veijolan artikkeli on hyvä keskustelun avaus elämän tarkoitusta etsiville.   

Raamatussa on muitakin kirjoja, jotka pohtivat ihmisenä olemisen tarkoitusta. Psalmilaulaja kysyy: ”Mikä on ihminen?” Job kysyy: ”Miksi vedit minut ulos äidinkohdusta?” Saarnaaja kysyy useaan otteeseen: ”Mitä hyötyä siitä on ihmiselle?” Jos Raamattu ei suoraan vastaakaan kysymykseen elämän tarkoituksesta, se esittää kuitenkin useita kysymyksiä niin, että tarkoituksen kyselemisessä voi päästä hyvään alkuun.  

Jostakin syystä Jeesus ei pohdi elämän tarkoitukseen liittyviä kysymyksiä lainkaan. Koko Uusi Testamentti keskittyy ylösnousemuksen, pelastuksen ja ikuisen elämän teemoihin sellaisella tarmolla, ettei tilaa jää elämän tarkoitukselle. Toisaalta monen kristityn kokemus on, että yhteys Kristukseen luo tarkoitusta elämään ja uskosta sinänsä voi tulla niin tärkeä elämän tekijä, että se käy elämän tarkoituksesta tai että sellaista ei uskon rinnalle edes tarvita. Itse koen, että uskova ei ole elämän tarkoitusta koskevasta ongelmasta vapaa; että hän – yhtälailla kuin muutkin –  joutuu asiaa pohtimaan ja etsimään – toivottavasti myös löytämään.  

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Arvioisin, että krsistinuskon Jumalaan uskovia on Suomessa 25% – 35 %. Meitä ateisteja tuskin on enempää kuin 15 %. Uskonnottomia onkin sitten eniten. Monet heistä kuuluvat (vielä) kirkkoon.

    • Genesiksen tiedot voivat olla peräisin siltä enkeli Razielilta, (siemenen salaisuuden enkeli)joka rabbiinisen perimätiedon mukaan laskeutui vaunuilla Edeniin ja antoi A damille safiirikivikirjaan Jumala sormella (shamir!) kirjoitettuina tietoja maan ja maailmankaikkeuden ominaisuuksista.
      Siksi Genesiksen elämänpuu ’tietää’ mm DNA:N rakenteen (J hvhj = neljä kautta 3)

    • ”Genesiksen tiedot voivat olla peräisin siltä enkeli Razielilta….”

      Kirjoitat konditionaalissa, ja silti selkeästi rakennat monilla blogeilla omaa, näkyväisen takana olevaa narratiivia ”faktana” ohi Raamatun. Sinulla on se oikeus Seppo, tottakai. Emme elä Putinin vallan alla. Jokainen voi kirjoittaa omaa selitystä historiasta ja Raamatun historiasta.

    • Kari Paukkunen, minä olen ehdollistanut mielipiteeni, jos en nyt joka viestissä niin sangen usein. Ehdollistamisen työkaluja ovat mm. konditionaali ja potentiaali ja monet sanat kuten esim. ’mikäli’, ’ehkä’, ’kait,’ ’mahdollisesti’, ’todennäköisesti’ jne jne.
      Viljelen niitän paljon.

    • Hyvä vastaus tosiaan. Tulee mieleen se, kun Paul Tillichiltä, kuuluisalta Amerikkalaiselta teologilta oli kysytty, että mikä on suurin viisaus, minkä hän on oppinut? Tillichin vastaus oli: ”Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa. ”

  1. Sattuneesta syystä olen perehtynyt uudestaan Suuren Pohjan sodan (1700-1721) ns. Isonvihan aikaan Suomen historiassa. Oppaan tähän olen löytänyt mm. Juhana Wegelius nuoremman (1693–1764) elämänvaiheista. Kirjoittautuessaan 1709 yliopistoon opinnot keskeytyivät jo 1713, jolloin hän joutui pakomatkalle perheväkensä kanssa. Matka liittyi yleiseen virkamiesten kehoitukseen poistua maasta venäläisten tunkeutuessa Suomeen. Matkalla kohti Torniota ja Lapin tuntureita voi olettaa, että vihollisen takaa-ajamana on Wegeliuksen perhekunnalle noussut mieleen kysymys elämän tarkoituksesta. Lähtö Turusta ja Tyrväältä, jossa Juhana Wegelius vanhempi oli kirkkoherrana Enontekiön tunturiseudulle saakka tarkoitti myös Juhana Wegelius nuoremmalle yliopiston vaihtumista ”ristin korkeakouluun”. Tuosta ”korkeakoulusta” Wegelius on itse todennut, että sen ”opettajina olivat nälkä ja sairaus.”

    Noiden Herran ”outojen teiden”, joita Wegelius matkallaan kohtasi syntyi vuosikausien työn tuloksena mm. saarnakirja – Pyhä Evankelinen Valkeus / taivaallisessa opissa ja pyhässä elämässä. Reaalisen pohjan sille muodosti suomenkielisen saarnakirjan yleinen tarve. Ilman vaikeuksia tuon kirjan julkaiseminen ei kuitenkaan sujunut. Ehkäpä tuo syvästi luterilaiseen ristinteologiaan liittyvä kirja on antanut monen ihmisen elämälle myös lujan perustan. Wegeliusta tutkinut Erkki Kansanaho toteaa mm: ”Postillan kautta tulee kristinuskon sanoma väkevänä ja velvoittavana esille, se johdattaa lukijan pyhän uskomme ehtymättömille lähteille ja pakottaa hänet omakohtaiseen ratkaisuun.” Postilla ei siis ole pelkkä historian dokumentti, se on edelleen elävä kristillinen kannanotto. Mutta kun näin on, se herättää myös kritiikkiä. En tiedä, mitä mieltä Wegelius itse oli elämän tarkoituksesta siksi paljon hänellä oli surua ja murhetta. Kuten Erkki Kansanaho toteaa: ”Maailma kaikkine vaivoineen oli hänelle todella ”murheen laakso”. Monet syvissä vesissä kulkeneet lienevät elämän lähteenä myös meille muille ”murheen laaksossa” kulkeville, kun risti ja elämä kulkevat käsi kädessä.

    • Elämän tarkoitus, on jumalallistuminen, kuten apostoli toteaa. Ortodoksi teologit puhuvat reippaasti, tulla jumalaksi. Tällä ei ole mitään tekemistä uususkontojen, teosofia, numerologian tai juutalaisten salaoppien kanssa.

    • Sillä on paljonkin yhteistä juuri new-agen ajattelun kanssa. Kyse on ns. unio mysticasta. New Age lämmitti uudelleen sitä gnostilaisuutta, jonka edustajia rahan- ja vallanhimoinen kirkko aikana raa’asti vainosi.
      Kun Pietari esim. käskee varjella Jumalaa ruumissamme, on ajatus puhtaan gnostinen.
      Paajasen kommentti kuuluu sarjaan ns. Pispalan palopäällikkö-argumetteja.

    • Sepolla ei ole mitään tajua, eikä hän osaa mitenkään opastaa jumalistuminen prosessissa. Se on hänelle salatieteitä, mars planeettoja, ja muita pakanallisia oppeja. Näitä hän kylvää ja niittää. Jatkuvasti, loputtomasti ollen niiden orja.

    • ”Sepolla ei ole mitään tajua,”

      Saat anteeksi. Emme paini samassa sarjassa emmekä edes samalla matolla.

  2. Jos puhutaan vain ihmiselämän tarkoituksesta, on se tietysti Elämän kantaminen niin, että sen jatkuvuus ja mahdollinen ikuisuus mahdollistuu. Elämän kantamisella en tarkoita murhemielistä ristinkantamista, vaan ympärillämme olevan Elollisen, Luojan luoman Elämän kantamista, säilyttämistä niin, että emme jätä helvettiä tuleville sukupolville. Tai itsellemme, jos siis synnymme uudelleen. Minä en tiedä.

    Tarkoitus ei ole maailmanlopun odottaminen, vaan Elämän ylösnousemus, sen havaitseminen, mitä ihmeellistä ja kaunista Elämän sisällä tapahtuu.
    Siitä syntyy kunnioitus kaiken Luojaa kohtaan, sekä kiitollisuus saadusta mahdollisuudesta nähdä tämä kaikki.

    Me olemme vielä henkisesti kuolleessa tilassa, ja näemme maailman vain pahana, saastaisena, syntisenä paikkana, johon ei saa kiintyä, ei saa maallistua. Tärkeintä on kuitenkin maallistua, ja nändä Elämän kantaminen kauniina tarkoituksena.

    Jos lisäksi uskoo sielun olemassaoloon, sielun ikuisuuteen, kuolemattomuuteen, katoaa myös kuolema olemattomaksi, koska ikuinen ei voi kuolla, se palaa aina uudelleen, kuin kukkaset keväällä. Kuolema ei vaadi myöskään voittamista, sitä voi pitää vain, ikäänkuin kuoriutumisena, tai nahkan luomisena.

    Tietysti, jos sielu on ihan mustaksi muuttunut, ei sen takaisin tulo kovin monta kertaa ole tarkoituksenmukaista, se voi pudota avaruuden mustaan kitaan ja sammua.

    • Tarja painii Sepon kanssa samassa uushenkisyyden vellovalla matolla. Mistä näitä pakanoita tulee.

    • Paajanen se ratsastaa toisen valjastamalla aasilla eikä tee sitä edes oikein, sillä inessiivi ja adessiivi ei käy tuossa samaan lauseeseen.

Hepomäki Olavi
Hepomäki Olavi
Teologi, aviomies, Isä, paappa ja pappi . Pappina toiminut evankelis- luterilaisessa kirkossa Kanadassa ja Suomessa. Osa kirjoituksista on kirjoitettu Kanadanvuosina 2003-2019. Ne on julkaistu maineikkaassa Kanadansuomalaisten Isien Usko-lehdessä.