Tämä tästä puuttui: Jumalanpilkkapäivä

Uskokaa pois, tänään 30. syyskuuta vietetään kansainvälistä jumalanpilkkapäivää. Päivä ei ole sattumalta tämä, vaan kyseessä on Muhammed-pilapiirrosten julkaisupäivä. Ne julkaistiin Tanskan suurimmassa päivälehdessä Jyllands-Postenissa vuonna 2005. Piirrokset suututtivat muslimeja ja johtivat väkivaltaisiin mielenosoituksiin eri puolilla maailmaa.

Jumalanpilkkapäivä-kampanjan perustajien mukaan päivän tarkoitus on muistuttaa maailmaa siitä, että uskonnosta täytyy voida puhua avoimesti, rehellisesti ja kriittisesti. Uskontoja ja niiden käytäntöjä on voitava vapaasti kyseenalaistaa. 

Jumalanpilkkapäivä on osa laajempaa kampanjaa ilmaisunvapauden puolesta. Sen  taustalla on järjestö nimeltä The Center for Inquiry,  jonka tavoitteena on humanistisiin arvoihin ja tieteelliseen maailmankuvaan perusrtuva yhteiskunta. Järjestö torjuu sokean uskon ja vaatii, että kaikkia elämän ilmiöitä arvioitaisiin tieteen valossa.

Jumalanpilkka-kampanja haastaa tänä vuonna ihmiset kilpailemaan Twitterissä. Parhaalle jumalanpilkan oikeutusta puolustavalle viestille on luvassa 280 dollarin palkinto. Halvalla menee.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Minä jäin miettimään sitä millainen on tieteellinen maailmankuva. Tiedehän on arvovapaata, joten se ei voi sisältää maailmankuvia. Ihminen taas on arvoriippuvainen, joten hänellä on myös maailmankuva tai -kuvia. Näin ollen tieteellinen maailmankuva vaikuttaisi olevan jonkinlainen sekasikiö, jota ei välttämättä edes ole olemassa. Maailmankuva voi kyllä pohjautua tieteisiin mutta tieteet eivät voi muodostaa maailmankuvaa. Se asettaa myös uskontojen kritiikin lepattavaan valoon.

  2. Tieteellinen maailmankuva on lähinnä vastine epätieteelliselle maailmankuvalle, jossa ristiriitaisia käsityksiä maailmankaikkeuden luonteesta ei pyritä – eikä pystytä – tarkentamaan. Tieteellinen maailmankuva pyrkii ratkaisemaan ristiriitoja tiedon keräämisen avulla. Silloin pitää hyväksyä, että tietoa saadaan tieteellisen metodin avulla, eikä esim. ristiriitaisten yliluonnollisten tahtojen tulkintojen kautta.

    Jos katsot Mika tätä Ilkka Niiniluodon määritelmää maailmankuvista, niin oletko sen kanssa samaa mieltä? Vai onko siinä jokin pielessä? Pitää tietenkin muistaa, että tiede on ihmisen paras arvaus, eikä sille kannata asettaa vaatimuksia, joita se ei määritelmällisesti voi saavuttaa. Eli, ei kannata odottaa ainoaa oikeaa absoluuttista totuutta.

  3. Ei minulla ole periaatteessa huomauttamista linkittämääsi jaotteluun. Yritin kiinnittää huomion siihen, että sanottaessa maailmankuvan olevan tieteellisen samalla rajataan pois kaikki muu. Se on siinä suhteessa ongelmallista, kun monesti näin sanottaessa rajataan pois sellaiset elementit, jotka eivät sinänsä pohjaudu tieteisiin. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että esimerkiksi uskonnot tai taiteet eli intuitio jäävät sivuun. Kokemuksesta tiedämme sen, että intuitiolla on vahva vaikutus moniin luomuksiin. Tätä kautta sillä on vaikutusta myös maailmankuvaan. Muotolin tämän taitamattomasti ensimmäistä viestiä kirjoittaessani.

  4. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että esimerkiksi uskonnot tai taiteet eli intuitio jäävät sivuun.

    Millä tavalla taiteet tai intuitio jäävät sivuun? Uskonnotkin jäävät vain siinä mielessä kun ne esittävät ristiriitaisia väitteitä olevan luonteesta. Minä omaan tieteellisen maailmankuvan mutta kuvailisin itseäni kyllä taiteelliseksi ja luotan hyvin paljon intuitioon luomisprosessissa.

    Millä tavalla taide on ristiriidassa tieteellisen maailmankuvan kanssa?

  5. Mika, miten minä nyt siteerasin väärin? Onpas taas ihme selitys. Muista, että ei ole mikään häpeä myöntää jos kirjoitit väärin.

    Voitko kuitenkin sanoa, että miten tieteellinen maailmankuva siirtää sivuun taiteen ja intuition? Näinhän sinä kuitenkin sanoit vai tarkoititko jotain ihan muuta. Millä tavalla tiede rajaa ulos taiteen ja intuition? Näin kuitenkin sanoit:

    Yritin kiinnittää huomion siihen, että sanottaessa maailmankuvan olevan tieteellisen samalla rajataan pois kaikki muu. Se on siinä suhteessa ongelmallista, kun monesti näin sanottaessa rajataan pois sellaiset elementit, jotka eivät sinänsä pohjaudu tieteisiin. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että esimerkiksi uskonnot tai taiteet eli intuitio jäävät sivuun.

    Keskustelu ei etene jos ei ole nöyryyttä myöntää tekevänsä virheitä. Ja tässä kysymys on yksinkertainen. Miten tieteellinen maailmankuva siirtää sivuun taiteen ja intuition?

Kirjoittaja

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.