Syntisyys

Liian usein hämmästyttää – etenkin konservatiivisten kristityiksi itseään pitävien – jatkuva syntien ja syntisyyden uhoaminen. Viesti on aina sama: olet syntinen, olet syntinen. Ja vielä yksittäisiäkin syntejä listataan, et saa tehdä sitä tai tätä, et saa olla sellainen ja sellainen. Jopa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta arvostellaan.

Evankeliumin ydinsanoma on mielestäni ilo, rakkaus, lähimmäisen huomioiminen. Ei ihmisen itsetunnon jatkuva mollaaminen.

Ajattelen, että ei ihmisen osa ole elää joka päivä niin, että joka käänteessä pitää muistaa olevansa syntinen, kelvoton. Miksi mennä jumalanpalvelukseen, jossa saarnataan vain tulta ja tulikiveä syntisen kirkkokansan niskaan, jossa viimeinenkin itsetunnon ripe nuijitaan. Tottakai pitää tietää, mitkä asiat ovat väärin, mitkä oikein, mutta haluan myös ajatella, että jokainen ihminen on arvokas omana itsenään, juuri sellaisena kuin on. Riippumatta valinnoista, joita tekee omassa elämässään.

Jotenkin haluaisin evankeliumin sanoman lävistävän meitä kaikkia muodossa: Elä, iloitse elämästä, rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi.

  1. Olen käynyt melko säännöllisesti kirkossa jo 50 vuoden ajan. Vain yhden ainoan kerran olen kuullut saarnan, jossa on ollut jollakin tavoin tuota ”tulta ja tulkiveä” syntisten niskaan, jota Leeni kuvittelee kirkossa saarnattavan. Ns. lain saarnaakin kyllä tarvitaan, siis juurituota kehotusta lähimmäisten rakkaudelliseen kohtaamiseen. Evankeliumi sanan syvimmässä merkityksessä on kuitenkin sitä, että mitä ikinä olenkaan tehnyt voin sen saada anteeksi Kristuksen tähden. Ja juuri tätä minä, joka taatusti olen syntinen, tarvitsen. Jos kuvittelisin vastoin tosiasioita olevani synnitön en tietenkään lainkaan tarvitsisi käydä kirkossa saamassa vakuutusta siitä, että kelpaan Jumalalle ja saamassa rohkaisua pyrkiä elämässäni parempaan.

  2. ”Luo minuhun, rakas Jeesus, uusi sydän ja mieli uus, ja opeta ristisi alla mulle uusi kuuliaisuus. Ota pois OMA VOIMA JA KUNTO, ANNA ELÄVÄ ITSENI TUNTO, ETTÄ VOISIN VALVOA.” – On kyllä suurta epärehellisyyttä väittää, ettemme Aadamin perinnön kantajina olisi ”luonnostamme vihan lapsia”, halukkaita tekemään sitä, mikä on Jumalan tahdon vastaista. Apostoli kirjoittaa Room. 7: 17- 23: ”Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Sillä minä tiedän, ettei minussa se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei., sillä sitä hyvää mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. …..Niin huomaan siis itsessäni, minä,joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni, sillä sisällisen ihmisen puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vanhgittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.” – Armo kuuluu syntisille. Synnin taakasta pääsee vapaaksi synninpäästön sanan kuulemisen kautta. Jeesus sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.”

  3. Miettikääpä nyt ihan jokainen ite, ketä seuraatte?

    Siis eikö lapsi seuraa isäänsä, kun isä on mitä uskontoa tahansa niin eikö lapsista kasva siihen samaan, entä kun isä on kultturelli tai mehtämies tai ralliukko tai … niin eikö lapsi seuraava isäänsä jos isä jakaa harrastuksensa lapsen kanssa?

    Siis kun seuraa Jeesusta niin viekö se haureuteen, vihaan, väkivaltaan, ryyppysekoiluun tms, siis eikö Jeesuksen seuraajat tunnistetaan rakkauden kautta vaikuttavista teoista?

  4. Martti Pentti
    31.03.2023 08:27
    Sanojen symbolifunktiosta annan esimerkin: ’esilohenda lya Tate Kalunga’ on monelle vain rivi kirjaimia – tai lausuttuna äänteitä. Niille, joille kyseinen symbolijärjestelmä – kieli – on tuttu, sanonnalla on tärkeä merkitys. Sama pätee muihinkin symboleihin. Ne tunteville, symbolit ovat totta, muille käsittämättömiä.

    —————————–

    https://virsikirja.fi/virsi-603-isa-jumala-nyt-katso-maamme-puoleen/

    Nämä symbolit on tuotu suomenkielelle, kuten oheisesta virrenkäännöksestä ja sen taustasta voi todeta. Sinua ei ollenkaan miellytä se, että jokaisen sanan takana on itse asia tai asiaa. Teet turhan pitkän reissun sanamerkityksen taakse.

    • Helena Shhuladun virsi onkin minulle rakas, (samoin sen suomentanut Aune Hirvonen). Se on kuitenkin tässä sivuseikka. Kirjoitit oikein, että jokaisen sanan takana on itse asia. Juuri näin symbolifunktio toimii. Se toimii näin muidenkin symbolien kohdalla. Sakramentitkin ovat symboleja, joiden takana on itse asia. ”Sinua ei ollenkaan miellytä se, että jokaisen sanan takana on itse asia.” Sinua puolestaan ei näytä miellyttävän se, että jokainen asia välittyy symbolien kautta. Symbolien merkitykset opitaan. Näin ne ymmärretään sen mukaan, miten itse kukin on oppinut ne tulkitsemaan. Kun luemme, mitä on kirjoitettu, ymmärrämme sen, miten sen ymmärryksemme perusteella luemme.

    • ”Sinua puolestaan ei näytä miellyttävän se, että jokainen asia välittyy symbolien kautta.”

      Vertaus, esimerkki ovat yhtäkuin asiaa symbolisoivia. Ne sellaisenaan eivät merkitse vaan asian merkitys on se juttu.

      Ehtoollinen on muistoateria, kaste on merkki uskoontulosta. Ne kuitenkin, ihmisen työnä pelastaa ja pyyhkii syntiin langenneen synnit.

      Kasteen, ei minkäänlaisen, etekään lapsikasteen, armoon ei palata ei päivittäin eikä vuosittain, — ei Raamatun, Jeesuksen Evankeliumin mukaan. Sakramentti ja sen symbolius ovat kumpikin ihmisen opetusta helpommasta tiestä taivaaseen, mikä ei ole Jumalan Taivas.

      Minua ei todellakaan miellytä kaksi eikä useampi sakramentti.

    • ”Vertaus, esimerkki ovat yhtäkuin asiaa symbolisoivia.” Vertaus eli metafora on eri asia kuin symboli. Esimerkiksi ’kullanmuru’ on jalometallisirun symboli, mutta rakastetun metafora.

    • Reijo veljeni Herrassa. (30.3 23:23 ) oletit minun tarkoittavan sinua. En, vaan jokaista, joka silloin kun puheena on puhdas armo alkaakin puhua jostain mitä meidän tulee tehdä. meidän osa on vastaanottaa Jumalan suuri rakkaus ja se armo. Ei siinä ole sijaa millään meidän tekemisillä. Jos olisi, niin armo ei enää olisi armo vaan ansio.

      Olen havainnut että aina kun otan esiin tuon asian että Jumala vanhurskauttaa syntisen pelkästä armosta, niin sitä ei sellaisenaan oteta vastaan. Kun kerron olevani syntinen ihminen, niin se jostain syytä tahdotaan kieltää. Sehän on juuri se ominaisuus jonka tähden tarvitsen sen armon. Sanotaan ettei uskova voi olla syntinen. Varmasti on. Jollei uskova ole syntinen, niin mihin silloin tarvittaisiin armo? Juuri se että uudelleen ja uudelleen saa aloittaa alusta saa aikaan sen ensimmäisen rakkauden Herraamme, jota moni uskova kovasti kaipaa. Eikä tajua että se annetaan armosta.

    • Pekka,

      Haluaisin käydä kohdittain tämän kommenttisi läpi, mutta jos sinulle sopii, niin selvennä seuraavaa:

      ”Juuri se että uudelleen ja uudelleen saa aloittaa alusta saa aikaan sen ensimmäisen rakkauden Herraamme, jota moni uskova kovasti kaipaa. Eikä tajua että se annetaan armosta.”

      Juuri tuo uudelleen ja uudelleen alusta alottaminen ei nauti Raamatun, Kirjoitusten tukea. Tämä on myös minun omakohtainen kokemukseni vuodesta 1956 lähtien. Taistelut, koetukset ja kiusaukset, niissä taistelu ei palauta uskoontullutta aina alkupisteeseen, eli alkuun. Ensirakkaus on se minkä ensimmäisen kerran koin, kun henkilökohtaisesti halusin seurata Jeesusta, tulin uskoon. Se on inhimillisesti käsittämätön ja jatkuva tila hengessä. Lihan mieli, tunteet vaihtelee, koska liha ei ole tullut uskoon, mutta liha on ”tyytyväinen” alistettuna, Hengellä kuoletettuna, koska se ei vaadi ”hoitoa” muuta kuin heräteltynä. Siksi: älkää pitäkö niin lihastanne huolta, että himot/halut=lihallisuus nousee hallitsevaan asemaan.

      Ei ”armosta” aloteta aina alusta, eikä selllaista voi tajuta, koska se ei ole raamatullista, kirjoitusten mukaista opetusta.

  5. Armon päälle ei voi tulla kuin Armoa. Kristuksessa vaeltaminen on Armossa kasvamista, juurtumista Häneen, jolloin lujitumme Hänen Lupauksiinsa ja omat tekemiset jäävät vähemmälle huomiolle. Toivomme on Hänen sanoissaan.

    Kun luotamme Häneen, niin ”omasta lihasta” ei ole niin väliä, vaikka ”syyttäjä” juuri pyrkii vetoamaan siihen. Hän sanoo kyllä mitä Kristityn pitää tehdä, että täyttää vaatimukset ja riittävän mitan. Saatanan kanssa ei kannata väitellä, vaan ohjata hänet suoraan Kristuksen luokse, jonka omistamaksi olet juuri Kristittynä tullut. Hän pitää sinusta huolen.

    ”Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
    Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
    Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää, ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Kol.2:6-12 ja vielä:

    ”Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa. Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
    Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.” Hebr.4: 10-16

    • Ismo,

      Osoitat tämän kommenttisi minulle.

      Jos tässä on jokin kohdistus, niin kerro se muutamalla rivillä, niin asia ei kärsi vellomisestasi, vaikka se koostuisi Raamatunkohdista.

    • ”Osoitat tämän kommenttisi minulle.” Koeta päästä vapaaksi itsekeskeisyydestäsi, Reijo Mänttäri. Tämä on julkinen keskustelu, joka on osoitettu kaikille sitä seuraaville.

    • Hyvä kun Reijo palaat tuohon : ” uudelleen ja uudelleen jne. Sen tietenkin voi käsittää monella tavalla, jota asiaa en osannut huomioida. Se merkitys jota ajattelin on osapuilleen sitä, että ilo syntien sovituksesta on aina yhtä suuri. Ei siinä merkityksessä että uudelleen tulisin uskoon, tai uskon elämä vasta alkaisi siitä.

      Armo on uskonelämässä se lähde josta ilo ja rakkaus kumpuaa. Siitä näkökulmasta voi uskon kautta nähdä miten kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastaa.
      Olen ollut uskossa 50 vuotta mutta nyt sairastuttuani syöpään vasta olen alkanut tajuta miten totta tuo on. Syövän kautta koen oppineeni jotain aivan uutta näköalaa Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta minua ja kaikkia kohtaan. Ehkäpä se on liian suurta, jotta kykenisin sitä ilmaisemaan. Vasta jouduttuani tilanteeseen jossa piti alkaa luopumaan koko elämästä aloin oppia jotain uutta armosta.

  6. Pekka Pesonen30.03.2023 15:42:

    ”” Se joka itsessään tietää ja kokee olevansa täysin kelvoton saa Jumalan edessä olla pyhä ja puhdas. Täysin syntisinä saamme omistaa täyden puhtauden ja pyhyyden. Pitäisi olla hyvin yksinkertainen asia.

    Tämähän on juuri Lutherin suurin löytö. ”Samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.” Tämän lauseen kun käsittää oikein, niin sehän tuottaa valtavan ilon.””(Pekka Pesonen)

    Siis ILO tulee kun on rikkonut lähimmäistä kohtaan ja sen jälkeen saa sen automaattisesti anteeksi ja voi hyvällä omallatunnolla iloita??????????????

    • ”ILO tulee, kun on rikkonut lähimmäistä kohtaan ja sen jälkeen saa sen automaattisesti anteeksi.” Ymmärrätkö tahallasi väärin, Ari Pasanen? Yritän taas täsmentää: On eri asia olla syntinen kuin tietoisesti tehdä syntiä. Syntisyys on ihmisen luonnollinen ominaisuus, jota vastaan kristityn on jatkuvasti taisteltava. Mitään peklastavaa automaattia ei ole. Kilvoitus ei olisi mahdollista, ellei kristitty voisi turvautua Kristuksen vanhurskauteen. Tämä syntisen ihmisen mahdollisuus ’pukeutua’ Kristuksen vanhurskauteen tuo ilon.

    • Martti Pentti mitä tarkoitat ”tietoisesti tehdä syntiä”?

      Siis onko nyt kun ns ”kristityt” sotivat toisia saman kirkon jäseniä vastaan juuri ”tietoisesti syntiä tekemistä” vai ei?

      Lueppa taasen kerran Paavalin sanat:

      1. Tim. 1:13
      minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;

      Tit. 3:3
      Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.

      Siis eikö todelliset kristityt tunnista teoista?

    • Ari

      Miksi jätit kertomatta Tituksen kirjeessä MITEN JUMALA PELASTUKSEN.

      Siinähän sanotaan, että EI MEIDÄN TEKOJEMME KAUTTA, VAAN KASTEEN KAUTTA.

      Korostan tuossa jakeessa EI -SANAN, jotta huomaat puhuneesi Raamatun sanan VASTAISESTI.
      Samaten korosta tuon KASTETTA TARKOITTAVAN PESU -SANAN siihen liittyvine genetiivimääreineen, joka ilmaisee että kasteen pesussa me saamme uudestisyntymisen ja Pyhän Hengen uudistuksen.

      Jotta huomaisit kuinka sinua on viety harhaoppeihin väärää informaatiota syöttäen, panen myös hakukoneeseen hakusanaksi ”uudestisyntym”, jotta näet että KOKO RAAMATUSSA käytetään UUDESTISYNTYMIS -SANAA VAIN KAHDESTI.

      SIIS KASTEEN YHTEYDESSÄ

      JA JEESUKSEN TAKAISIN TULON YHTEYDESSÄ KOKO MAAILMANKAIKKEUDEN UUSIUTUMISESSA.

      Ota siis opiksesi RAAMATUN opetus ja luovu harhojen esittäjien viettelyiden seuraaminen.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, EI vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymISEN PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

    • Matias Roto tuot esille Tiitukselle osoitettua kirjettä ja siitä kastetta, no kuinka sovitat tuon kasteen siihen mitä minä toin eli:

      ””Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.””

      Ovatko vauvakastetut tuon määritelmän mukaisia ja saavat laupeuden eli armon teoistaan?

      Kuten niin monesti olen tuonut puhdasta evankeliumia sinulle mutta sydämesi kovuudella et ole ottanut sitä vastaan, samoin kuin Jeesuksen ajan ”viisaat ja ymmärtäväiset” eli fariseukset ja kirjanoppineetkaan eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan et ota sinäkään, toivottavasti Jumala vielä kutsuisi sinuakin niin että voisit tehdät parannuksen ja ottaa kasteen Jeesuksen nimeen syntiesi anteeksisaamiseksi ja saisit Pyhän Hengen lahjan, tätä rukoilen.

    • Ari

      Tuossa Tituksen kirjeen kohdassa ei ole ikärasismia.

      Joten koko tapasi tapella vääristellen Jumalan sanan selviä lupauksia on pelkkää herjan heittoa aidosti Kristukseen uskovia vastaan. Miksi olet ottanut tavaksesi ottaa noiden harhaan menneitten typerimpiä ilmaisuja toisia Kristuksen seuraajia vastaan heitelläksi, mutta unohtanut heidän opetustensa lohdullisen puolen, kun monet heistäkin sentään tahtovat panna toivonsa Kristukseen.

      Joten teepä parannus ja lopeta hölmöilyihin perustuva kivenheittosi ja rupea elämään ihmisiksi uskovia kohtaan.

    • Ari

      Sanot

      — saisit Pyhän Hengen lahjan, tätä rukoilen.

      Saanen kertoa että hän otti minut Jumalan lapsen elämään jo 23.4.1944, joten olen saanut HÄNEN LAHJANSSA jo vajaat 80 vuotta sitten.

      Jälleen kerran harhaisen opetuksesi korjaukseksi kerron Pietarin helluntaijuhlassa pitämän juhlasaarnan tätä keskustelua koskevan yksityiskohdan.

      ” —- KASTE —- NIIN te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN —- LAPSILLENNE —”

      Joten kinatessasi lasten katetta vastaan tappalet Jumalan sanaa vastaan.
      Muista että tuo lapsi sanakin on Pyhän Hengen innoittaman Raamatun sana.
      Tee siis parannus ja usko tuo sana myös omalle kohdallesi, jotta opit näkemään, minkä lahjan sait silloin kun SINUT KASTETTIIN pienenä vauvana.

    • Matias Roto et sitten taas(kaan) vastannut kysymykseeni eli miten sovitat Paavalin sanat vauvakasteeseen?

      Onko niin vaikeaa myöntää ettei niitä voi sovittaa eli ei vauva ole ollut ”” ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme””, siis lueppa nyt mitä Raamatussa lukee äläkä aina käänny siihen että minä vääristelen Raamatun sanaa vaan tunnusta että se olet sinä joka vääristää.

    • Ari

      Älä heittäydy typerämmäksi kuin olet!

      Kerroin että kasteen antama Pyhän Hengen lahja annetaa pikkukersollekin, vieläpä kirjoitin sen kohdankin Pietarin juhlasaarnan yhteydessä,

      ja tämän jälkeen sitten vielä kehtaat väittää etten muka vastannut tuohon vaitteeseesi.

      Voin keskustella asiasta, mutta typeryyksien heittosta en pidä.

      Lopetan tällä kertaa keskustelun tähän.

      Olen lähdössä Paraisten seurakuntakodille. Jos Herra suo, niin menemme rakkaan prinsessani kanssa kertomaan Kamerunin lähetystyöstä tänä iltana. Minä puhun ja Colette laulaa.

      Väståbolands svenska församling

      Pargas församlingshem

      Kyrkoesplanaden 5, 21600 Pargas

      Kl 18.00

    • Matias Roto ei se todellakaan ole mitään todistelua että tuot omaa vääristelyäsi esille, siis ei kukaan vääristele Pietarin helluntai saarnaa niinkuin sinä, siis todistat omilla vääristelyilläsi toisia asioita, ei mee läpi, rehellisyys on yksi uskovan hedelmä.

    • ”Eikö todelliset kristityt tunnista teoista?” Tunnistaa. Se johtuu siitä, että he tiedostavat olevat syntisiä ja taistelevat itsessään sitä vastaan. Niinpä Jumala voi käyttää heitä rakkautensa välikappaleina.

  7. Ari hyvä. Alussa ei ollut Kristittyjä, oli vain Juutalaisia, jotka ottivat vastaan Kristuksen Evankeliumin. Alussa oli vain aikuisia, jotka uskoivat ja ottivat kasteen. Näin Kristillinen usko alkoi leviämään ja alku Kirkko alkoi saamaan muotoa. Se oli sekavaa aikaa, mutta Sana Kristuksesta levisi.

    Kun Jeesukseen uskovia pakanoita alkoi tulla kasteelle, niin he pukivat myös Kristuksen ylleen ja saivat Pyhän Hengen lahjan. Seurakuntia syntyi kyliin ja ne kasvoivat ympäri Anatoliaa (Vähä- Aasia) nykyisen Turkin alueella ja myös lapsia ja imeväisiä kastettiin perheen vanhimman toimesta (isät, tai yhteisön vanhimmat Kristityt miehet kastoivat) Näin Kristittyjä ja seurakuntia alkoi ilmaantumaan antiikin kauppareittien varrelle levitän kaikkialle, kuin hapatus joka leivän nostaa.

    Kristillisen Kirkon tunnettu historia tukee imeväisten kastamista ja heille myös opetettiin lapsesta pitäen Kristuksen oppia. Lapsien kastamisen kielsivät vasta hurmahenget 1500 luvun aikoihin ja huomaa, nuo hurmahenget kielsivät myös koko Kirkon ja he aloittivat omat opetuksensa, ikäänkuin Kristillistä Kirkkoa ei olisi edes ollut ennen heitä! Ylpeydessään he raastoivat kuvat Kirkkojen seiniltä ja villiintyivät kapinoihin.

    On myös hyvä muistaa, että näiden hurmahenkien mukana levisi uusi oppi myös uudelle mantereelle (Amerikka), jossa he perustivat monenmoisia seurakuntia omille näkemyksilleen. (Kannattaa lukea Amerikan historiaa ja varsinkin uskonnollisten liikkeiden historiaa)

    On pelkästään ”järkeisoppia” opettaa, ettei lapsia pidä kastaa, koska he eivät itse voi tehdä mitään ratkaisua.

    Ihmisen syntymä vedestä ja Hengestä ei ole järkeisoppia, vaan syvää luottamista Jumalan lupauksiin. Niinkuin Aabraham uskoi, että Jumala voi kuolleista herättää, niin on myös Kristillisen Kirkon opetus uskoa Kristukseen ja Sanan Voimaan ja näin perustaa kaikessa Jumalan Lupauksiin, eikä ihmisen järkeilyyn. Lapsen kastaminen Kristukseen on Jumalan tahto, jota Kirkko iloiten toimittaa.

    • Ismo Malinen toteat:””Lapsen kastaminen Kristukseen on Jumalan tahto, jota Kirkko iloiten toimittaa””

      Miksi Jeesus sitten ei ”tehnyt” Jumalan tahtoa ja kastanut vauvoja?

    • Kastoiko Jeesus aikuisiakaan? ”Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes — tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.”

    • Martti Pentti siis kun Jeesuksen luo tuotiin lapsia niin Hän siunasi heitä ei kastanut.

      Mitä kuvittelet opetuslasten tehneen, kastoivatko he omasta tahdostaan vai Jeesuksen?

      Kyllä evankeliumeissa on selkeästi kerrottu että julistettiin parannusta ja kun ihmiset tunnustivat syntinsä niin heidät kastettiin, mietippä kuinka tämän voi liittää vauvvaan?

    • ”Mietippä kuinka tämän voi liittää vauvvaan?” Mietipä, olisiko aika hankkia suomen oikeinkirjoitusopas ja opiskella sen säännöt. Olet sen verran ahkera kirjoittelija, että siitä olisi sinulle paljon hyötyä. Mitä varsinaiseen asiaasi tulee, on hyvä erottaa Johanneksen kaste ja kristillinen toisistaan. Edellinen oli kuvaamasi kaltainen parannuksen kaste.

    • Martti Pentti taitaa olla pientä noi kirjotuvihreet siihen veratuna että on evankeliumi väärin.

      Siis jos kerran mainitsemasi ”parannuksenkaste” olisi eri kuin varsinainen kaste niin kyllähän silloin olisi mainittu esim opetuslasten uudelleen kastaminen, yksi maininta on kun puhutaan uudelleen kastamisesta tosin.

    • Ap. t. 18:24-26 selviää, että Johanneksen kasteella ja kristillisellä kasteella on eroa: ”Efesokseen tuli Apollos, Aleksandriassa syntynyt juutalainen, joka oli etevä puhuja ja tunsi kirjoitukset perin pohjin. Hänelle oli opetettu Herran tie, ja pyhää intoa hehkuen hän julisti sanaa ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta hän tunsi vain Johanneksen kasteen. Apollos alkoi rohkeasti puhua synagogassa. Kuultuaan hänen julistustaan Priscilla ja Aquila ottivat hänet huostaansa ja perehdyttivät hänet tarkemmin Jumalan tiehen.” Jeesus kutsui itse apostolit opetuslapsikseen. Siinä ei siis tarvittu kastetta. Sen merkitys on näet sama, kasteessa tullaan Jeesuksen opetuslapseksi: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”