Synti väijyy ja haluaa sinut, mutta hallitse sitä!
“Synti väijyy ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"
Synti on aina tietoinen teko ja sen valtaan ihminen suostuu, vapaaehtoisesti. Sen seuraamus on ensin paha olo, omantunnon syytös, josta vaivasta pääsee kahdella tavalla:
Tunnustamalla, parannuksessa, eli hylkäämällä synti. Toinen tapa on tehdä lisää syntiä, paaduttaa omatunto.
Jälkimmäinen tapa on antaa synnin hallita.
Kun Jeesusta paheksuttiin mm. syntisten kanssa aterioinnista, niin Hän vastasi:
“Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen”. (Mark. 2:17)
Tämän blogin otsikko on kohta Vanhan Testamentin puolelta, 1.Moos. 4:7. Kohta liittyy ensimmäiseen miesmurhaan. Sitten tuon ensimmäisen miesmurhan, on avattu “avoin lähde synti ja saastaisuutta vastaan.” vt. Sakarja 13:1. Myös Hesekiel 36:25 ilmoittaa Jumalan vihmovan “puhdasta vettä”, joka puhdistaa kaikista saastaisuuksista.
Jumala on aina tarjonnut pääsyn pois saastaisuuksista ja puhdistuksen synneistä, ensin Vanhan Liiton aikana niille, jotka Häneen yhteydessä olivat ja sitten Aabrahamin, Jumala otti nimelleen Israelin kansan. Ei kuitenkaan kelvannut ihmiselle Jumalan hyvyys. Täytyi avata Jeesuksen veren lähde, jossa kaikki voivat puhdistua, mutta vain, jos haluavat.
Sukupuolisten luonnottomuuksien synti on väijynyt Nooan päivistä lähtien. Tuon alueen synnit ovat ryhtyneet ihmiskuntaan, jopa siinä määrin, että luonnottomuus nousi taivaaseen asti ja oli syy niin vedenpaisumukseen kuin Sodoma-Gomorra tuhoihin. Sateenkaariliput tänään, osaltaan, muistuttavat mistä on ja oli kysymys.
Jumala puhuu uskovalle ja varottaa mm. homoseksualismista. Jumala ei siedätä, eli totuta ihmistä ajattelemaan myönteisesti seksuallisesta kanssakäymisestä saman sukupuolen kesken. Se on ihmisen työtä ja sairaitten kutsumista Jeesuksen luokse ilman parannusta. Siksi tuo Mark. 2:17 viimeinen “parannukseen”- sana on jätetty pois. Sanan poisto on alkanut Westcott - Hort “parannetusta alkuperäistekstistä” ja sen ovat ottaneet käyttöön mm. Suomen kirkkoraamatut ja se on ollut jo Roomalaiskatolisissa laitoksissa, Vulgatasta lähtien sekä Vartiotorniseura on samassa mukana, vaikka lisäksi mutkistaa totuutta, omilla ilmaisuillaan.
68 kommenttia
Oilein tulkitsit. Minä olen luterilaisen perusrokotuksen saanut, mutta sittemmin etäisyyttä ottanut ihminen. En kuitenkaan ole osannut liittyä mihinkään sellaiseen, jossa pitäisi selkeästi omaksua erottavia dokmeja. Jeesus rukoili yhteyttä ja sitä olen koittanut etsiä.
Minä olen useammalla taholla tarkastellut asioita miten ja mistä mikäkin johtuu. Aikanaan viimevuosituhannella m inulla oli Luther-kausi. Hankin jonkinlaisen kirjastonkin alalta. Kun sitten kävion Tunnustuskirjoihin käsiksi ja tulin kohtaan : Perisynti, jouduin hämmennyksiin, mutta koitin sitä torjua melko pitkään, mutta se vain tuli uudelleen vastaan. Erässä yheydessä sitten sain kuulla, että se kadottava perisynti on Augustinuksen kynästä ja siksi on otettu sellainen kaste, joka siirtää pahan lapseksi syntyneen Jumalan valtakuntaan. Tätä en voinut enää hyväksyä, koska Jeesus sanoi: Sallikaa lasten tulla.
Olin aikoinaan mukana Tampereella kuulemassa ns suuressa kastekeskustelussa. Siellä oli myös D Pawson, joka siellä melko matalaksi pantiin juontajan toimesta. Siellä vilahteli paljon kirkkoisien nimiä, jotka ainakaan minua eivät vakuuta, koska ne ovat joka tapauksessa Raamatun ulkopuolisia suureita. Augustinuksen ja Pelagiuksen kiistaan on kai Augustinus voittajan oikeudella määritellyt Pelagiuksen harhaiseksi, mutta omassa asiassaan todistavaa ei saisi koskaan otta täydestä.
Martti P., Todellisia Jeesuksen seuraajia alettiin vainota ”kirkon” taholta ja siksi Evankeliumi levisi erittäin tehokkaasti. Kaikki ne hallitsijat Rooman imperiumissa, Nerosta alkaen aina Konstatinukseen saakka vainosivat kaikkia tahoja, jotka he kokivat uhkaksi. Sitä mukaa kun katolinen kirkko voimistui, sen ainoaksi kohteeksi tuli enenevästi ”vesiesteen” toisella puolella olevat, eli ne, jotka uskovina ottivat kasteen vastaan. Puhumatta ristiretkistä, ennen ja jälkeen tuhatluvun kaikki ei-katoliset kohtasivat kuoleman RKK:n toimesta. Ryhmä, joka minulle on ollut läheinen, valdolaiset, kohtasivat mitä hirvittävimmät vainot. Se oli kuitenkin aika, jolloin nk. valdolaisuus kasvoi ja levisi yli Euroopan. Kun lapsikasteeseen muotoiltiin hyväksyvä lausuma, niin silloin he saivat täyden rauhan niin Lutherin, Calvinin ja katolisen kirkon taholta. ja valdolaisuus lähes katosi.
Konstantinuksesta lähtien on todelliset Jeesuksen seuraajat olleet vain kirkon vainoamia.
Perustana on usko ja kaste on osa sitä uskoa johon ihminen liitetään kasteessa. Kun kirkko tekee lähetystyötä, niin kastetaan usein koko perhe. Aikuiset ja lapset, vauvoja myöten. Onko väärin kastaa kahdeksan päiväisiä ja opettaa heille kaikki mitä Jeesus on opettanut? Eikö ihminen, vauva tai aikuinen liitetä Jumalan itse itsensä kautta vannottuun valaan, että Hän Pelastaa kaikki jotka uskovat?
Jos joku uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Miten tämä muuttuu, jos joku kastetaan ja hän uskoo? Jumala on se joka Pelastaa ihmisen ja tuntee omansa.
”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: ”Herra tuntee omansa”, ja: ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”. 2.Tim.2:19
Tuo synnytyskanava on hyvä kuvaus.
Kun ihminen syntyy maailmaan, niin syntyykö omasta tahdosta vai vanhempien tahdosta? Vai syntyykö edes vanhempien tahdosta? Kun mies ja nainen yhtyvät, niin harvoin he ajattelevat, että haluaako tuo mahdollinen tuleva lapsi syntyä maailmaan?
Kun Jumala lähetti Siemenensä (Kristus) maailmaan, niin kysyikö Jumala ihmiseltä lupaa? Raamatun kuvaus Kristuksesta sulhasena, jossa seurakunta on morsian, saa mielestäni hyvän kuvauksen siitä mitä Pyhä Henki saa aikaan maailmassa.
Hengellinen syntymä on siis aina Jumalan aikaan saama tapahtuma ja tästä olemme luullakseni kaikki samaa mieltä? Miten ja missä, ovat lopulta tois arvoisia, kunhan lapsia vain syntyy…
mistähän johtuu, että kommenttien lukumäärä koko ajan pienenee. Se oli 62 pari päivää sitten, eikä tullut uusia eikä poistettu mitään. Nyt on luku 56.
En ole huomannut, attä kommennteja olisi poistettu, mutta tulee mieleeni, että mikä nistä puuttuu, kunnumero yht’äkkiä laskee viidellä.
Muuten hommat hoidossa!
Tarkoitan, kun sitä niin kovin pidetään luterilaisissa piireissä ihmisen tekona. Jostain kohdasta se elämä saa alkunsa ja kasvaa sitten, jos Jumala saa olla etusijalla ja Jumalan sana. Kyllä lapsena kastetunkin pitää käsittää Ristin sovitus ja ottaa se vastaan. tulla tietoiseksi pelastuksen tarpeestaan. Minä olen siis lapsena kastettu, etten ole yksipuolinen. Kastekiista on märkivä haava kristikunnassa ja se on ratkaistava jotenkin Jumalan kunniaksi. HerätykSiä suuremmassa määrässä on turha odottaa sitä ennen. Joku porukka on saanut hiukan maistaa herätystä ja siitä pullistutaan niin herkästi.
Ilmoita asiaton kommentti