Synti väijyy ja haluaa sinut, mutta hallitse sitä!

“Synti väijyy ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!”

Synti on aina tietoinen teko ja sen valtaan ihminen suostuu, vapaaehtoisesti. Sen seuraamus on ensin paha olo, omantunnon syytös, josta vaivasta pääsee kahdella tavalla:
Tunnustamalla, parannuksessa, eli hylkäämällä synti. Toinen tapa on tehdä lisää syntiä, paaduttaa omatunto.

Jälkimmäinen tapa on antaa synnin hallita.

Kun Jeesusta paheksuttiin mm. syntisten kanssa aterioinnista, niin Hän vastasi:
“Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen”. (Mark. 2:17)

Tämän blogin otsikko on kohta Vanhan Testamentin puolelta, 1.Moos. 4:7. Kohta liittyy ensimmäiseen miesmurhaan. Sitten tuon ensimmäisen miesmurhan, on avattu “avoin lähde synti ja saastaisuutta vastaan.” vt. Sakarja 13:1. Myös Hesekiel 36:25 ilmoittaa Jumalan vihmovan “puhdasta vettä”, joka puhdistaa kaikista saastaisuuksista.

Jumala on aina tarjonnut pääsyn pois saastaisuuksista ja puhdistuksen synneistä, ensin Vanhan Liiton aikana niille, jotka Häneen yhteydessä olivat ja sitten Aabrahamin, Jumala otti nimelleen Israelin kansan. Ei kuitenkaan kelvannut ihmiselle Jumalan hyvyys. Täytyi avata Jeesuksen veren lähde, jossa kaikki voivat puhdistua, mutta vain, jos haluavat.

Sukupuolisten luonnottomuuksien synti on väijynyt Nooan päivistä lähtien. Tuon alueen synnit ovat ryhtyneet ihmiskuntaan, jopa siinä määrin, että luonnottomuus nousi taivaaseen asti ja oli syy niin vedenpaisumukseen kuin Sodoma-Gomorra tuhoihin. Sateenkaariliput tänään, osaltaan, muistuttavat mistä on ja oli kysymys.

Jumala puhuu uskovalle ja varottaa mm. homoseksualismista. Jumala ei siedätä, eli totuta ihmistä ajattelemaan myönteisesti seksuallisesta kanssakäymisestä saman sukupuolen kesken. Se on ihmisen työtä ja sairaitten kutsumista Jeesuksen luokse ilman parannusta. Siksi tuo Mark. 2:17 viimeinen “parannukseen”- sana on jätetty pois. Sanan poisto on alkanut Westcott – Hort “parannetusta alkuperäistekstistä” ja sen ovat ottaneet käyttöön mm. Suomen kirkkoraamatut ja se on ollut jo Roomalaiskatolisissa laitoksissa, Vulgatasta lähtien sekä Vartiotorniseura on samassa mukana, vaikka lisäksi mutkistaa totuutta, omilla ilmaisuillaan.

  1. Tarkoitan, kun sitä niin kovin pidetään luterilaisissa piireissä ihmisen tekona. Jostain kohdasta se elämä saa alkunsa ja kasvaa sitten, jos Jumala saa olla etusijalla ja Jumalan sana. Kyllä lapsena kastetunkin pitää käsittää Ristin sovitus ja ottaa se vastaan. tulla tietoiseksi pelastuksen tarpeestaan. Minä olen siis lapsena kastettu, etten ole yksipuolinen. Kastekiista on märkivä haava kristikunnassa ja se on ratkaistava jotenkin Jumalan kunniaksi. HerätykSiä suuremmassa määrässä on turha odottaa sitä ennen. Joku porukka on saanut hiukan maistaa herätystä ja siitä pullistutaan niin herkästi.

    • Sen verran vielä kysyn ja kommentoin:
      Tarkoitat varmaan sitä, että uskonratkaisua, vapaaehtoista luovuttautumista, pidetään luterilaisessa ilmastossa ihmisen tekona?

      Sensijaan lapsen kastamista ei pidetä.

      Niin kaste kuin ehtoollinen on Jeesuksen käsky uskoville. Alku kuuliaisuuteen, johon tulee Voima sitä mukaan kun sen annetaan vaikuttaa.

      Kaikki uskovien tappamiset, ensimmäisistä vuosisadoista alkaen ovat kohdistuneet niihin, jotka eivät ole tulleet uskoon kastamalla.

    • ”Kaikki uskovien tappamiset, ensimmäisistä vuosisadoista alkaen ovat kohdistuneet niihin, jotka eivät ole tulleet uskoon kastamalla.” Mitä mahdat tarkoittaa? Rooman keisarikunta surmasi kristittyjä vainojen aikana piittaamatta vähääkään siitä, miten he olivat tulleet uskoon. Ensimmäinen kerettiläisenä tapettu oli 385 manikealaisuudesta ja gnostilaisuudesta syytetty Priscillanus.

    • Kirjoitin ”ensimmäisistä vuosisadoista alkaen”. Aika ei ole tarkka, mutta viittaa RKK:n syntyyn, vaikka he katsovat sen tapahtuneen jo Pietarista, mutta vaatii paljon, aivan liika jälkeenpäinjärjestelyjä.

      Konstatinus alkoi tehdä kristittyjä kastamalla, vaikkei itse kastattanut itseään, – ilmeisesti ymmärsi, että hänen pitää olla uskossa ensin, mutta kansasta ei niin väliä. Sitten Konstatinuksen kuoltua tuli Augustinuksesta katolisuuden isä ja sen perustan rakentaja. Perisynti ja uskovaksi kastaminen olivat toimiva pari. Toinen oli ikuisuusuhka helvetissä ja toinen vapautus helvetistä. 300-luvulla rakennettiin vesieste ja se on päällä vieläkin.

    • Ajan määritys ei ollut tarkka, mutta ’kaikki uskovien tappamiset’ on kovin täsmällinen ilmaisu, joka sulkee pois muut vaihtoehdot.

    • Martti menee taas ”kaluamiseksi”.
      Et usko, opi tai et muista, että tälläkin foorumilla on monet kerrat käyty läpi uskovien tappamiset. Ne kohdistui niihin, jotka eivät noudattaneet kirkolliskokousten päätöksiä, kuten kastaa uskovaksi sen sijaan he kastoivat uskovia. Kaikki jotka eivät alistuneet paavin vallan alle tuhottiin. En käy historiaa läpi, koska sen voi kätevästi ja tiivistetyssä muodossa lukea googlettamalla, ellei tiedä siitä jo aikaisemmin.

    • Yksistään keisari Diocletianuksen toimeenpanemissa kristittyjen vainoissa surmattiin enemmän uskovia kuin keskiajan oikeudenkäynneissä harhaoppisuutta vastaan. Vainoissa ei varmaankaan kyselty kristittyjen opillisistä korostuksista mitään. Tämä väite ei siis ole tosi: ”Kaikki uskovien tappamiset, ensimmäisistä vuosisadoista alkaen ovat kohdistuneet niihin, jotka eivät ole tulleet uskoon kastamalla.”

  2. Oilein tulkitsit. Minä olen luterilaisen perusrokotuksen saanut, mutta sittemmin etäisyyttä ottanut ihminen. En kuitenkaan ole osannut liittyä mihinkään sellaiseen, jossa pitäisi selkeästi omaksua erottavia dokmeja. Jeesus rukoili yhteyttä ja sitä olen koittanut etsiä.

    Minä olen useammalla taholla tarkastellut asioita miten ja mistä mikäkin johtuu. Aikanaan viimevuosituhannella m inulla oli Luther-kausi. Hankin jonkinlaisen kirjastonkin alalta. Kun sitten kävion Tunnustuskirjoihin käsiksi ja tulin kohtaan : Perisynti, jouduin hämmennyksiin, mutta koitin sitä torjua melko pitkään, mutta se vain tuli uudelleen vastaan. Erässä yheydessä sitten sain kuulla, että se kadottava perisynti on Augustinuksen kynästä ja siksi on otettu sellainen kaste, joka siirtää pahan lapseksi syntyneen Jumalan valtakuntaan. Tätä en voinut enää hyväksyä, koska Jeesus sanoi: Sallikaa lasten tulla.

    Olin aikoinaan mukana Tampereella kuulemassa ns suuressa kastekeskustelussa. Siellä oli myös D Pawson, joka siellä melko matalaksi pantiin juontajan toimesta. Siellä vilahteli paljon kirkkoisien nimiä, jotka ainakaan minua eivät vakuuta, koska ne ovat joka tapauksessa Raamatun ulkopuolisia suureita. Augustinuksen ja Pelagiuksen kiistaan on kai Augustinus voittajan oikeudella määritellyt Pelagiuksen harhaiseksi, mutta omassa asiassaan todistavaa ei saisi koskaan otta täydestä.

    • Askeleissasi on taivaallinen rytmi, eli taivaaseenmenijän rytmi. En minäkään täydellisten seurassa elä, mutta pyrkimys on siihen ja Raamatun mukaan se on riittävästi.

  3. Martti P.,
    Todellisia Jeesuksen seuraajia alettiin vainota ”kirkon” taholta ja siksi Evankeliumi levisi erittäin tehokkaasti.
    Kaikki ne hallitsijat Rooman imperiumissa, Nerosta alkaen aina Konstatinukseen saakka vainosivat kaikkia tahoja, jotka he kokivat uhkaksi. Sitä mukaa kun katolinen kirkko voimistui, sen ainoaksi kohteeksi tuli enenevästi ”vesiesteen” toisella puolella olevat, eli ne, jotka uskovina ottivat kasteen vastaan. Puhumatta ristiretkistä, ennen ja jälkeen tuhatluvun kaikki ei-katoliset kohtasivat kuoleman RKK:n toimesta. Ryhmä, joka minulle on ollut läheinen, valdolaiset, kohtasivat mitä hirvittävimmät vainot. Se oli kuitenkin aika, jolloin nk. valdolaisuus kasvoi ja levisi yli Euroopan. Kun lapsikasteeseen muotoiltiin hyväksyvä lausuma, niin silloin he saivat täyden rauhan niin Lutherin, Calvinin ja katolisen kirkon taholta. ja valdolaisuus lähes katosi.

    Konstantinuksesta lähtien on todelliset Jeesuksen seuraajat olleet vain kirkon vainoamia.

    • Tämä kysymys on sinun taholtasi käyty monituiset kerrat läpi. Kantasi on yhtenevä kirkkojen kannan kanssa. Myös minä olen kerta toisensa jälkeen tuonnut asian puolet esille. Ei jankuteta enempää!

    • Tämä on keskustelu väijyvästä synnistä. Yksi kymmenestä käskystä on väärän todistuksen kielto. Eiköhän se tarkoita myös kirkkohistorian tarkoituksellista yksinkertaistamista ja liioittelua. Valdolaiset ovat kokeneet julmaa väkivaltaa ja vainoa, sitä en kiellä. On kuitenkin väärin pönkittää omaa oikeassa olemistaan heidän tai muiden vähemmistöjen kärsimyksillä.

    • Valdolaisuus oli vain yksi esimerkki. Muut kohteet on moneen kertaan käsitelty. Siksi ehdotin, että antaisit olla, koska jankutat.

  4. Perustana on usko ja kaste on osa sitä uskoa johon ihminen liitetään kasteessa.
    Kun kirkko tekee lähetystyötä, niin kastetaan usein koko perhe. Aikuiset ja lapset, vauvoja myöten. Onko väärin kastaa kahdeksan päiväisiä ja opettaa heille kaikki mitä Jeesus on opettanut? Eikö ihminen, vauva tai aikuinen liitetä Jumalan itse itsensä kautta vannottuun valaan, että Hän Pelastaa kaikki jotka uskovat?

    Jos joku uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Miten tämä muuttuu, jos joku kastetaan ja hän uskoo? Jumala on se joka Pelastaa ihmisen ja tuntee omansa.

    ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: ”Herra tuntee omansa”, ja: ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”. 2.Tim.2:19

    • Kaikki olisi OK; mutta kaste luterilaisessa reseptissä on paholaisen vallassa olevan lapsen uudestisynnyttäminen. Tämä on se laho hirsi siinä rakennuksessa, koska Jumala ei ole antanut luomistehtävää sielunviholliselle se ei pysty antamaan elämää, sen tekee Jumala yksin.

    • Lapsi- tai muu kaste ei haittaa, jos sille ei anneta merkitystä mitä Raamatussa ei ole.
      Vaikka esimerkiksi valdolaiset tekivät lapsikastetta silittelevän lausuman, niin he kastaessaan lapsia mainitsevat, että tämä kaste ei autuuta lasta, vaan hänen tulee ottaa vastaan pelastus, ymmärtävään ikään tultuaan. suuri osa valdolaisia ei kasta lapsiaan, vaan tuovat lapsen seurakunnan siunattavaksi, niinkuin Jeesuksen kehotus oli.

      Eli kaste ei ole haitta eikä etu, kun ihminen itse ”hyppää” Pyhän Hengen synnytyskanavaan.

  5. Tuo synnytyskanava on hyvä kuvaus.

    Kun ihminen syntyy maailmaan, niin syntyykö omasta tahdosta vai vanhempien tahdosta? Vai syntyykö edes vanhempien tahdosta? Kun mies ja nainen yhtyvät, niin harvoin he ajattelevat, että haluaako tuo mahdollinen tuleva lapsi syntyä maailmaan?

    Kun Jumala lähetti Siemenensä (Kristus) maailmaan, niin kysyikö Jumala ihmiseltä lupaa?
    Raamatun kuvaus Kristuksesta sulhasena, jossa seurakunta on morsian, saa mielestäni hyvän kuvauksen siitä mitä Pyhä Henki saa aikaan maailmassa.

    Hengellinen syntymä on siis aina Jumalan aikaan saama tapahtuma ja tästä olemme luullakseni kaikki samaa mieltä? Miten ja missä, ovat lopulta tois arvoisia, kunhan lapsia vain syntyy…

    • ismo malinen :”Hengellinen syntymä on siis aina Jumalan aikaan saama tapahtuma ja tästä olemme luullakseni kaikki samaa mieltä? Miten ja missä, ovat lopulta tois arvoisia…”

      Kun lapset pieninä kysyivät, mistä he ovat tulleet ja mihin he kuoleman jälkeen joutuvat, vastasin, että olette tulleet taivaasta, ja sinne te tämän elämän jälkeen myös palaatte.

      Perustelu tuolle ajatukselle löytyy ortodoksiraamattuun kuuluvasta Viisauden kirjasta:

      ”Ja synnyttyäni minä vedin sisääni yhteistä ilmaa, minä putosin maan päälle, niinkuin käy kaikkien, ja ensimmäinen ääneni oli itku, niinkuin kaikkien muidenkin.” (Viisauden kirja 7:3)

Kirjoittaja

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.