Sanankuuliain rukous

O Jumala Pyhä Henki, joka meille pyhän sanas, joka on sielun oikia ruoka, niin armollisesti ja runsaasti antanut olet: anna meille hurskaat, jumaliset ja uskolliset opettajat, jotka meille jumalisella elämällä hyvän esimerkin antaisivat. Anna myös meille pyhä armos, että me uskolla ja sydämmen halulla sinun sanas vastaan ottaisimme, sen kautta lisääntyisimme uskossa, toivossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä, siinä loppuun asti vahvana pysyisimme ja viimein katoomattoman elämän kruunun saisimme, Jesuksen Kristuksen meidän Herramme kautta.

Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumikirja, s. 852, Raumalla 1963.

  1. Vaikka Jumalan laista ja omasta kokemuksestasi näet itsesi kuinka kurjaksi syntiseksi tahansa, niin kuitenkin saat vapaasti uskoa, että Jeesuksen veren armo on ylivoimaisesti syntejäsi suurempi ja riittää sinunkin autuudeksesi ja tuntosi haavojen lääkkeeksi. Tämä uuden liiton veri lepytti suurena sovintopäivänä Jumalan vihan sinunkin kohdaltasi, jotta sinullakin on Isän sydämessä ihan valmis syntien anteeksiantamus. Tämän uskoessasi on sinulla omantunnon rauha ja ihana vapautus kuoleman ja tuomion pelosta.

    H. J. Pätiälä, Saarnaa Sanaa.

  2. ”Ja tomu palajaa maahan, niin kuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarnaaja 12:7).

    Elämän koko tarkoitus ei siis olekaan tämä lyhyt matka täällä, vaan jotakin paljon enemmän. Eteinen on kyllä samaa rakennusta kuin itse talo, mutta varsinainen asuminen tapahtuu sisähuoneissa. Sama koskee myös elämää. Tämän elämän maanpäällinen osa on eteinen, jonka kautta käydään sisähuoneisiin. Vajaasta saadaan siirtyä täydelliseen, puolinaisuudesta kokonaiseen. Ja tästä näkökulmasta alkaa ihmiselle hahmottua myös elämän mielekkyys uudella tavalla, ja kaikkeen tulee uutta sisältöä. Hänen kaipauksensa, ikävänsä ja ahdistuksensa saattavat johdatella häntä sille ovelle, jossa elämää, ikuista elämää, saadaan elää jo nyt.

    Jeesus Kristus, joka oli myös mitä todellisin ihminen, teki ”maavierailun” aikoinaan tänne luoksemme. Hän tuli oveksi elämään. Hän sanoo: ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani käy sisälle, niin hän pelastuu.” (Joh. 10:9) Hänen suuressa suunnitelmassaan ei ole sivullisia, vaan jokainen ihmisyksilö on keskeinen. Jos yksi eksyy, häntä etsitään, jos joku kompastuu, hänet autetaan uudelleen nousemaan, jos joku väsyy, häntä kannetaan.

    Erkki Leminen, Kirjeitä Kiusatuille, s. 45-46, Karas-Sana, 1980.

  3. Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Jes. 53:10

    Mikä kummallinen vaihdos: viaton saa tuomion ja rikollinen vapauden; siunattu kirotaan ja kirottu siunataan; elävä kuolee ja kuollut saa elämän; häpeä peittää kokonaan kunnian kantajan ja kunnia peittää kokonaan häpeän kantajan. (2. Kor. 5:21)

    JACQUES LEFEVRE, Armoa armosta, SLEY, 1966. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.