Saamme omistaa koko Jumalan vanhurskauden
Vanhakin voi oppia uutta, jopa Kotimaa 24: jää lukemalla. Se on laittanut kyselemään tiettyjä uskon elämän keskeisiä kysymyksiä. Kuten itsetuntoa suhteessa siihen , että olemme syntisiä. Sitä, että vanhurskaus sana on monelle käsittämätön ja siksi pitäisi joidenkin mielestä kokonaan poistaa. Sitä, että Jumala VT: n sotaisuuden, sekä UT:n Helvetin rangaistuksen mukaan näyttäytyy julmana tyrannina. Eikä rakastavana Taivaallisena Isänä.
Näitä suuria kysymyksiä, olen saanut täällä peilata oman 50v kestäneen uskon elämäni kautta. Se on laittanut kyselemään miksi Jumala ja usko voidaan käsittää noin kovin negatiivisessa valossa.
Olenhan usein saanut kokea paljon iloa siitä, että olen vapautunut raskaista omantunnon syytöksistä uskon vaikutuksesta. Usko on 50 vuoden aikana tuonut paljon erittäin hyviä asioita elämääni.
Joten kummeksuttaa nuo negatiiviset ajatukset ja se mistä ne nousee?
Viime aikoina uskoa on täällä haastettu aika tiukkaan sävyyn ja puolustajia on ollut vähän.
Näin vallitsevaksi käsitykseksi on jäänyt se, että kritiikki Kristillistä uskoa kohtaan on ollut oikeutettua.
Luettuani Miika Ruokasen kirjan: ” Miten voin uskoa kun ei voi uskoa”, minulle alkoi avautua uudesta näkökulmasta koko paketti. Kirkon opetuksessa on keskitytty puolinaiseen kristillisyyteen. Jotain olennaista on jäänyt taka-alalle ja siksi tietyt keskeiset asiat on jääneet huomioimatta. Pyhän Hengen työ on selkeästi jäänyt sivuun. Ilman sitä koko oppi kääntyy ylösalaisin.
Vanhasta Hedbergin : ”uskon oppi autuuteen” löysin yhden avaimen myös. Nimittäin sen että armo kuuluu VAIN sille, joka ei voi tehdä mitään sitä ansaitakseen.
Jumalan armoa ei siis voi saada, mikäli itse ei ole sen vastaanottamisen suhteen täysin mahdoton tapaus. Samalla se nostaa esiin tuon tutun lauseen: ”samalla kertaa syntinen ja vanhurskas”.
Jos synti ja syyllisyydestä vapautuminen jää keskeiseksi uskon elämän kokemukseksi, niin on vaarana, että kokonaisvaltaisen vanhurskauden kokemus jääkin omaksumatta. Tällöin todellakin syntisyyden ja kelvottomuuden jatkuva esiin nostaminen ei nosta esiin mitään suurta iloa, eikä voittoa kuolemasta. Kuolema kun on meidän jokaisen suuri vihollinen ja väijyy jokaisen nurkan takana. Kukaan ei tiedä milloin sen nappaa kynsiinsä. Tämä vihollinen on voitettu ja siitä voitosta voimme iloita vasta sen jälkeen kun olemme oivaltaneet mitä sana "vanhurskaus" merkitsee.
Ristillä sovitettiin syntimme mutta ylösnousemuksessa meille annettiin vanhurskaus. Eli koko Kristuksen olemus. Saamme se uskolla omistaa vanhurskauden tähden joka on meille luettu.
Mikäli opetuksessa keskitytään pelkästään syntien sovitukseen ja koko uskonelämä keskittyy syntien välttämiseen, niin olennainen osa koko evankeliumin ilosanomasta jää tavoittamatta. Silloin on aivan totta, että uskovan elämä on kurjaa.
Vanhurskaus merkitsee sitä että samalla, kun uskomme sovitukseen saamme myös vanhurskauden, joka merkitsee täyttä Jumalan hyväksymistä. Siitä huolimatta että edelleen olemme omasta mielestä ihan kelvottomia tähän asemaan. Täydellisesti synnin valtaan myytyinä olemme vanhurskauden tähden Jumalan rakkauden keskipisteessä jatkuvasti jo nyt. Emmekä vasta joskus taivaassa. Jumalan Henki vaikuttaa meissä ja saamme uskossa kasvaa Kristuksen kaltaisuuteen.
Siihen pääsemme vasta kuoleman rajan toisella puolen. Siksi kuolema näyttäytyykin suurena voittona.
Samalla kertaa nämä kaksi sovitus ja vanhurskaus oikein käsitettynä ovat innostavia, itsetuntoa voimaannuttavaa, liikkeelle pakottavia ja mahdollistaen juuri niitä asioita, joihin muuten olemme kykenemättömiä. Kuten rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme. Sovitus ja vanhurskaus yhdessä merkitsee valtavan ilon ja riemun lähdettä.
89 kommenttia
Uskoni on armokeskeinen ei synti keskeinen. Elän armon varassa enkä synnin.
Pekka mitä on se hyvyys jolla Jumala vetää puoleensa?
Minulle se on kun olin itse ajanut itseni umpikujaan elämässäni, vaikka silloin luulin että se oli läheisimmän ihmisen vika, niin kun Jumala näytti että minun omat teot olivat johtaneet siihen ja ne olivat Jumalan tahdon vastaisia, siis elämäni haaksirikko ei johtunutkaan muiden teoista vaan minun itseni, Jumala antoi toivon eli Hän alkoi ohjata rauhansa kautta minua lähelleen.
Ajattele kun olin koko elämäni, 40 vuotta, tehnyt pahaa lähimmäisilleni, tosin tiedostamatta, niin kun Jumala alkoi näyttämään tahtoaan ja samalla antoi voiman voittaa ne himot joillla läheisiäni vastaan olin rikkonut, niin se hyvyys veti todella puoleensa.
Minulle rakkaus on evankeliumin tärkein asia, se rakkaus jonka Jumala antaa ja jolla Jumala rakastaa.
Jumala rakastaa jokaista ihmistä aivan valtavasti. Myös kaikkia niitä, joilla ei ole mitään käsitystä tästä rakkaudesta. Niitäkin, jotka hänet kieltävät ja tekevät sitä mikä heidän omasta mielestään on oikein. Parhaiten sen näen siinä, että Jumala vanhurskauttaa syntisen joka tahtoo uskoa Jeesukseen syntiensä sovittajana. Vaatimatta ihmiseltä mitään, mutta antamalla kaiken, kuten parannuksen armon, pyhityksen ja hengellisen kasvun. Tuossa viimeksi mainitussa vain huomaa, ettei sitä kasvua ole. Aina yhtä välttämätön on saada omistaa yksin armo Jeesuksessa Kristuksessa. Tästä kristityn ihanasta vapaudesta moi ei tiedä mitään.
Armoa tarvitaan jatkossakin. Ilman sitä ei varjellu suurilta lankeemuksilta. Onneksi Jumala on luvannut antaa anteeksi myös tulevat synnit, eikä vain menneitä. Koko uskon -ja muukin elämä on täysin armon varassa. Teemme syntiä myös tietämättämme. Joten jos armo kattaisi vain tunnustetut synnit, niin olisimme pulassa. Emme saa kuulla, että vain tunnistamalla voimme saada anteeksi. Emme kuitenkaan edes muista kaikkea pahaa, jota olemme tehneet pienestä pitäen.
Ilmoita asiaton kommentti