Ruokkimisihme ja profeetta Elia

Ruoka valmistumassa Kamerunissa. Perinteisesti kasviksilla on merkittävä asema ruuassa.
Muinaisessa Israelissa taas leipä oli erityisen merkittävä osa ruokaa.

SUNNUNTAI 20.9.2020

16. sunnuntai helluntaista

Jumalan huolenpito

Ensimmäinen lukukappale:   1. Kun. 17: 1, 8-16

Lähetyskutsun ennakointia

Lapsena näin unen, missä vaunut kulkivat taivaalla kuin valkeat pilvet. Ne tulivat etelästä päin ja menivät kotimme yli.  Tämä on jäänyt mieleeni, koska koin siinä Jumalan puhetta minulle.  Tuolloin en vielä ymmärtänyt mihin  tapaus tähtäsi ja mikä siinä oli taustalla.

Kun sitten ylioppilaskirjoitusten talvella sain sisäisen kutsun lähetytyöhön, niin tuo kutsu tuntui  luonnolliselta ja selväpiirteiseltä. Se rohkaisi syvästi mieltäni.  Toki käytännön toteutus sai odottaa 38 vuotta, ennen kuin pääsin lähtemään etelän suuntaan, keskelle Afrikkaa,  Kameruniin työtä tekemään.

Sunnuntaina 13.9.  Someron kirkkoherra Jaakko Knuutila puhui evankeliumin pohjalta 38 vuotta parantumista odottaneesta ihmisestä Betesdan lammen luona. Mieleeni tuli, että noin pitkän ajan sain odottaa nuoruuteni sisäisen kutsun toteutumista.  Kun se toteutui, niin mieleni tuli iloiseksi.

Lapsuuteni uni  liittyi profeetta Elian elämään: Hänen siirtymiseensä tästä maailmasta tulevaan maailmaan, Jumalan taivaaseen. Elia temmattiin tulisissa vaunuissa yläilmoihin ja hänet vietiin Jumalan luo. Hänen seuraajansa profeettakoulun rehtorina profeetta Elisa oli paikalla, kun tuo tapahtui.

Elia lähetystyöntekijänä

Elia oli elänyt yksinäisessä paikassa Keritinpuron äärellä.  Siellä korpit olivat tuoneet hänelle ruokaa. Kun puro kuivui, niin Elia lähti aivan Israelin valtakunnasta katsoen vastakkaiseen suuntaan.  Hän meni nykyisen Libanonin alueelle Tyyroksen ja Sidonin välillä sijainneeseen Sarpatiin.

Aivan lähellä oli Israelin kuninkaan Ahabin vaimon Isebelin kotiseutu. Tämä oli  Sidonin kuninkaan Etbaalin tytär.  Etbaalin perhe palveli epäjumala Baalia. Baalin palvonta lisääntyi Isebelin mukana. Tämä teki voitavansa saadakseen Israelin kääntymään uuteen uskoon.

Nyt Elia asettui  suoraan vastapuolen tyyssijaan asumaan.  Hän toi pakana-alueen ydinalueelle Israelin pyhään perintöön kuuluvan elävään Jumalaan uskon sanomaa.

Elia asettui asumaan köyhän lesken luo.  Tämä oli niin köyhä, että ruoka näytti kokonaan loppuvan.  Israelissa oli kuivuus vaivannut jo jonkun aikaa. Kuivuus aiheutti nälänhädän niinn Israeliin kuin myös Israelista ruokansa saaviin naapurimaihin. Sidon oli yksi näistä, jotka ostivat paljon syötävää Israelin viljavainioilta.

Elia asettui lesken perheeseen. Elia rukoili apua ja ruokaihme tuli avuksi.  Jauhot eivät loppuneet eikä ruokaöljy ehtynyt.  Nälkäkuoleman uhkaama perhe sai avun.  Ruokaa riitti jokaiselle päivälle.

Pakanuudessa kasvanut talon emäntä sai paitsi ruokaa myös tuntea elävän Jumalan vaikuttavan koko perheen elämään.

Tapahtui myös toinen ihme.  Lesken poika sairastui ja kuoli.  Äitinsä joutui epätoivoon. Lapsen kuolema noissa oloissa merkitsi vanhuuden turvan häviämistä. Tulevaisuus näytti synkältä.  Tähän hätään tuli avuksi Elian rukous pojan puolesta. Poika heräsi henkiin ja Elia saattoi tuoda pojan äitinsä luo elävänä.  Tämä ihme sai äidin ymmärtämään, että Elian Jumala, Israelin kansan perinteisen palvonnan Jumala, Herra Jumala, pitää huolta kansastaan.

 

Talon emännän sanoista voi päätellä, että Elia oli toiminut lähetyssaarnaajana Baalin palvonnan sydänseuduilla ja ainakin tämä perhe oli saanut silmänsä auki totuuden näkemiseen.

Entä mitä sitten tapahtui myöhemmin?

Vanha juutalainen perinne kertoo, että tämä kuolleista herännyt poika oli Joonan kirjassa kerrottu Niniven saarnaaja Joona.

 

Tässä sunnuntain ensimmäinen lukukappale

1. Kun. 17: 1, 8-16

Elia, joka oli kotoisin Gileadin Tisbestä, ennusti Ahabille: ”Niin totta kuin Herra, Israelin Jumala, elää, hän, jota minä palvelen: näinä vuosina ei tule kastetta eikä sadetta muutoin kuin minun sanani voimasta.”
    Elialle tuli sitten tämä Herran sana:
    ”Lähde Sidonin alueen Sarpatiin ja asetu sinne. Minä olen käskenyt erästä leskivaimoa pitämään sinusta siellä huolta.”
    Elia lähti Sarpatiin. Tullessaan kaupungin portille hän näki leskivaimon keräämässä polttopuita. Elia huusi hänelle: ”Toisitko minulle vähän vettä, että saisin juoda.” Nainen lähti hakemaan vettä, ja Elia huusi hänelle vielä: ”Toisitko minulle myös palan leipää.” Mutta nainen vastasi: ”Niin totta kuin Herra, sinun Jumalasi, elää, minulla ei ole jäljellä kuin kourallinen jauhoja ruukussa ja vähän ruokaöljyä pullossa. Kun saan kerätyksi vähän puita, menen kotiin ja teen jauhoista ja öljystä ruokaa itselleni ja pojalleni. Syömme sen ja sitten kuolemme.”
    Elia sanoi hänelle: ”Älä pelkää! Mene kotiisi ja tee niin kuin sanoit. Tee kuitenkin ensin minulle pieni leipä ja tuo se tänne. Leivo vasta sitten itsellesi ja pojallesi. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Ei tyhjene jauhoruukku eikä ehdy öljypullo, ennen kuin Herra antaa sateen maan päälle.”
    Leski meni ja teki niin kuin Elia oli sanonut, ja heillä kaikilla riitti syötävää pitkät ajat. Jauhoruukku ei tyhjentynyt eikä öljypullo ehtynyt, sillä näin oli Herra sanonut Elian suulla.

  1. Hienoa Matias, että toit Sarpatin lesken ja hänen esimerkillisen uskonsa tänne meidän ihailtavaksemme. Kuten toteat, hän kykeni löytämään Raamatun Jumalan, vaikka ihmiset hänen ympärillään palvoivat Baal-nimistä jumalaa. Tai oikeastaan ”herraa”, sitähän tuo seemiläinen sana tarkoittaa.

    On merkille pantavaa, että Sarpatin leskellä oli tietoa Israelin Jumalasta, koska hän sanoi tuon siteerauksesi mukaan ”Niin totta kuin Herra, sinun Jumalasi, elää”. Koska siis myös Baal voidaan kääntää Herraksi(Lord engl.) englanninkieleisissä käännöksissä käytetään tässä kohden yleisesti Kaikkivaltiaan erisnimeä. Esimerkiksi: ”And she said, As Jehovah your God lives.”(Green’s literal)

    Sarpatin leski on hyvä esimerkki siitä, että Raamatun Jumala on ollut periaatteiltaan aina sama. Pietari myöhemmin muotoili johtopäätöksensä näin: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.(Apt10:34,35)

    • Onkohan joku kokeillut sitä, minkä kokoinen leipä syntyy naisen pienestä kourallisesta jauhoja ja tilkasta öljyä? Ajattelin ennen tuosta tilanteesta, että nainen jakoi jauhot kolmeen osaan ja teki kustakin pienen leivän, mutta se tuskin on mahdollista. Hän varmaankin teki siitä kourallisesta jauhoja leivän Elialle ja antoi kaiken mitä hänellä oli. Samoin kuin köyhä leski laittoi kaksi ropoa uhriarkkuun. Luopuen kaikesta mitä hänellä oli.

    • Pekka Veli

      Kiitos puheenvuorostosi.

      Mielenkiintoinen näkökulma, jota en ole aikaisemmin ajatellut.

      Mielestäni laatusana ”pieni” tekee kuitenkin mahdolliseksi sen että pienenkin jauhomäärän saattoi jakaa kolmeen leivänpalaseen.

    • Pekka Veli

      Ruuan jakamisesta pieni esimerkki Kamerunista.

      Vaimoni Colette teki kerran ruokaa neljälle hengelle, kolme omaa ja yksi vieras. Ruokailun aikana alkoi tulla uusia vieraita. Colette vain otti uuden lautasen ja uudet syömävälineet. Uusien tulokkaiden virta vain jatkui. Kahdeksanteen tulijaan saakka tämä jako toimi hyvin. Yhdeksännestä alkaen piti vähän järjestellä suunniteltua ruokailua niin, että jokaisen annosta vähän pienennettiin ja jaettiin tulijoille. Näin jatkui aina 12. tulijaan saakka. Mutta kun vielä tuli lisää niin sitten jo 13. tulijasta alkaen piti sanoa, ettei enää voi jakaa pienempiin osiin. Joten nämä viimeisimmät tulijat jäivät ilman ruokaa.

      Joten, kun vain sydäntä löytyy, niin varsin pitkälti voi ruokaa jakaa uusille tulijoille.

    • Sen verran voitaneen täsmentää tuon leskivaimon uskonnollisesta kehityksestä, että aluksi hän oli foinikialaisen uskonnon kannattaja, kun hän sanoi Elialle: ” Sinun Jumalasi.!

      Mutta sitten elämänsä muuttui, kun hän alkoi antaa kunnian elävälle Jumalalle.

  2. Elia profeetan historia on hyvin voimallinen ilmoitus Jumalan voimasta ja johdatuksesta vaikeina aikoina. Profeetan epäily yksin jäämisestä saa kuuluisan vastauksen, kuinka monia sittenkin oli jäänyt hänen kanssaan. Myös surullisen kuuluisa kuningas Ahab tulee tutuksi ja häijy kuningatar Iisebel (jota on verrattu myös meidän aikamme ilmiöön). Lopulla kuitenkin Jumalan sana on kaiken voittona. Profeetat ennusti tulevaa Kristusta.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Elian heprealainen nimi אֵלִיָּ֨הוּ, ’ê-lî-jā-hū , merkitsee suomeksi ”Minun Jumalani on Herra” eli ”Minun Jumalan on Jahve.” Tässä Herran nimi Jahve esiintyy muodossa ”Jā-hū”

      Halleluja on vakiintunut liturgiseksi ylistykseksi jo hyvin varhain. Tästä kertoo jo se, että vanhimmassa tunnetussa Vanhan testamentin käännöksessä se käännetään yhtenä sanana.

      Heprealainen yhdistelmä הַלֲלוּיָהּ , hal·lū·jāh, suomeksi ”halleluja” eli ”Ylistäkää Herraa” eli ”Ylistäkää Jahvea”. Tässä Herran nimi Jahve esiintyy muodossa ”Jāh”.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25