Rukous

Herra Jesu Kriste! meidän rakas Ylkämme, sinä, joka meidän itselles armossas ja laupiudessas olet kihlannut, siinä, ettäs meidän lihamme ja veremme päälles otit ja henkes meidän edestämme kuolemaan ulos annoit: me rukoilemme sinua kaikesta sydämmestä, anna meille armos, että me lupauksemme, kuin me sinulle meidän pyhässä kasteessamme luvanneet olemme, uskollisesti pitäisimme, odottain aina uskossa ja hyvässä omassa tunnossa sinun tulemistas tuomiolle: ett`emme sinun tulemises ajalla makaisi, niinkuin ne tyhmät neitseet; vaan pitäisimme meidän lamppumme palamassa, niinkuin ne viisaat neitseet: ja kaikessa jumalisuudessa valvoisimme ja sinun kanssas sisälle menisimme taivaalliseen hää-huoneeseen, joka on ijankaikkinen elämä ja autuus: ja niin sinun sekä Isän ja Pyhän Hengen, niin myös kaikkein enkelein ja viisasten neitsyitten kanssa ijankaikkisesti iloitsisimme. Amen.

I. Silloin pitää taivaan valtakunta oleman kymmenen neitseen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja menivät ulos ylkää vastaan.
2. Mutta viisi heistä oli taitavaa, ja viisi tyhmää.
3. Tyhmät ottivat lamppunsa, ja ei ottaneet öljyä myötänsä;
4. Mutta taitavat ottivat öljyä astioihinsa, ynnä lamppuinsa kanssa.
5. Kuin ylkä viipyi, tulivat he kaikki uneliaiksi ja makasivat.
6. Mutta puoli-yönä tuli huuto: katso, ylkä tulee, menkäät ulos häntä vastaan.
7. Niin nousivat kaikki nämät neitseet ja valmistivat lamppunsa.
8. Mutta tyhmät sanoivat taitaville: antakaat meille öljystänne; sillä meidän lamppumme sammuvat.
9. Niin vastasivat taitavat, sanoen: ei suinkaan, ettei meiltä ja teiltä puuttuisi; mutta menkäät paremmin niiden tykö, jotka myyvät, ja ostakaat itsellenne.
10. Mutta kuin he menivät ostamaan, tuli ylkä. Ja jotka valmiit olivat, ne menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11. Viimein tulivat nekin toiset neitseet, ja sanoivat: Herra, Herra, avaa meidän eteemme.
12. Mutta hän vastasi ja sanoi: totisesti sanon minä teille: en tunne minä teitä.
13. Valvokaat sentähden, sillä ette tiedä päivää eikä hetkeä, jona Ihmisen Poika tulee. Matt. 25:1-13. Biblia.

Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumikirja, s. 605-606, Raumalla 1963, O. Y. Länsi-Suomen kustannuksella.

  1. ”Katsokaa, minkä kaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi.” 1 Joh. 3:1.

    Meitä varten Jumala loi taivaan ja maan; (1. Moos. 1:1) meitä varten hän lähetti maailmaan Poikansa, joka meidän sijastamme otti synnin, kirouksen ja kuoleman päälleen, meidän tähtemme nousi ylös, astui taivaaseen ja puhuu siellä hyvää puolestamme. Tosiaan kun Jumala on meidän puolellamme, kuka silloin voi olla meitä vastaan! (Room. 8:31) Isä rakastaa meitä niin, että hän antaa meille Poikansa; Poika rakastaa meitä niin, että hän antautuu kuolemaan tähtemme. Voisiko Jumala enempää rakastaa kuin antaa ainoan Poikansa ja kaikki hänen kanssaan?

    G. TÖRN, Armoa Armosta, päivän teksti, SLEY, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

  2. Toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta. Room. 15:13.

  3. Pieni kevennys:

    Ville ja Kalle vetivät kilpaa leukaa: Ville veti 20 kertaa, Kalle sen jälkeen 11 kertaa. Yllättäen Kalle totesi voittaneensa.
    – Miten niin voitit?! Minähän vedin 20 kertaa ja sinä vain 11.
    – Niin, mutta minulla on kaksoisleuka, vastasi Kalle.

    Seiska-lehti.

  4. Toinen kevennys:

    – No, auttoivatko ne pillerit, jotka saitte viime kerralla huonon muistinne hoitoon?
    – Mitkä ihmeen pillerit?

    Seiska-lehti.

  5. Minä olen Herra, sinun parantajasi. 2 Moos. 15:26.

    Nyt parantaja on ihmiskunnan jäsen. (Matt. 9:12, 11:23, Mark. 2:17, Luuk. 4:23, 5:31-32) Nyt pelastus asuu persoonallisesti joukossamme, nyt kaikki syntihätä voidaan poistaa, sillä sana: ”Minä, Herra, olen sinun parantajasi”, ei ole vain lausuttu, vaan täytetty. ”Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; sillä niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.” (Room. 5:18,19) Nyt voimme sanoa kuolemansairaalle suvulle: tule, parantajasi on täällä, aseta hänen eteensä kaikki, mikä sinua vaivaa; hänellä on lääkettä kaikille, oi tule!

    R. WENGER (Kirjoittaja on jäänyt nykyään tuntemattomaksi.), Armoa armosta, s. 228-229, SLEY, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

  6. Usko Kristukseen, että hän on vapahtanut sinut synnistä, niin olet synnistä totisesti pelastettu.

    Martti Luther, Lyhyt evankeliumipostilla, s. 251, SLEY-Media Oy, Helsinki, 2016

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.