Rukous

Herra Jumala, taivaallinen Isä, me rukoilemme sinua nöyrästi, ettäs Pyhän Hengen kautta meitä niin hallitsisit ettemme meidän syntejämme unhottaisi, emmekä suruttomiksi tulisi: vaan tekisimme oikian katumuksen, parantaen joka päivä meidän elämäämme, ja sen kanssa ainoastansa itseämme lohduttaisimme, että sinä tahdot Poikas Jesuksen Kristuksen tähden olla meillen armollinen, antaa meidän syntimme anteeksi ja meitä hänen kauttansa ijankaikkiseen autuuteen saattaa. Amen.

Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumi-Kirja, s. 573, Raumalla 1963.

  1. Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset. Luuk. 12:7

    Hädän ja ahdistuksen aikana sisäinen kuuloaistimme terävöityy. Pahat sanat, masentavat uutiset tai ikävät kokemukset koetaan silloin ylivoimaisina. Raskaat pilvet ovat kuin jähmettyneet elämän ylle. Aika tuntuu pysähtyneen, mikään ei liiku, mikään ei lohduta.

    Onneksi myös Jumalan läsnäolon lupaukset korostuvat synkkinä päivinä. Korvat herkistyvät lohdutuksen sanoille. Jumalan yksinkertaiset ja jo usein aiemminkin kuullut lupaukset saavat yllättäen todellisen merkityksen. Yksikin sanan lupaus voi kantaa meidät läpi synkän yön. Siksi, että se lupaus on totta. Lupailijoita ja lohduttelijoita maailmassa riittää. Mutta Jumala pitää minkä lupaa. Et voi luottaa häneen saamatta suojaa. Tämä on varmasti totta.

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä, s. 191-192, SLEY-Kirjat, 2005.

  2. Meidän varmuutemmehan perustuu kokonaan sinun sanaasi, jolla sinä ilmoitat, että koko maailman synnit ovat sinun uhrillasi, kuolemallasi ja ylösnousemuksellasi sovitettu ja hävitetty.

    Martti Luther, Armahda minua, Jumala, Psalmin 51 selitys, s. 84, Concordia ry, 2022.

  3. Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan

    Kuinka voivat nämä sanat pitää paikkansa? Nehän kuulostavat siltä kuin olisimme jo pelastetut? Emmekö vielä ole maailmassa, keskellä kurjuutta? Minä vastaan: Näin on sanottu sen vuoksi, että jumalallisen armon voima ja uskon luonne ilmaistaisiin harhailevia tekopyhiä vastaan, jotka teoillansa pyrkivät tavoittamaan ja saavuttamaan autuutta, ikään kuin se vielä olisi heistä kaukana. Ei niin; Kristus on pelastanut meidät kerta kaikkiaan, jopa kahdella tavalla: ensiksikin hän on tehnyt kaiken sen mikä meidän pelastumiseksemme oli tarpeen: hän on nimenomaan niin voittanut ja hävittänyt synnin, kuoleman ja helvetin, ettei kenellekään jäänyt siinä asiassa mitään tehtävää, ja toiseksi: tämän kaiken hän on meille antanut kasteessa. Jokaisella, joka uskoo Kristuksen kaiken tämän tehneen, myöskin samassa silmänräpäyksessä on kaikki: menneet ovat menojaan kaikki hänen syntinsä, ja saman tien myös kuolema ja helvetti, eikä hän pelastukseksensa tarvitse mitään muuta kuin tämän uskon.

    Ote Martti Lutherin selityksestä Paavalin kirjeeseen Tiitukselle (Tiit. 3:5, vuoden 1938 käännöksen mukaan!). Kirkkopostilla 1, s. 477─478, vuoden 1941 painos, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys.

  4. Valtakunnassa kaikki hyvin! Vanha vartija huutaa silmin hämärtyvin näkemättä, mistä hyökkää vihollinen armoton. Minne joutuu se valtakunta, jonka paimenetkin nukkuu syvää unta näkemättä, huomaamatta mikä hetki yöstä on! … Onko täällä vielä niitä, joille valheet eivät riitä? Kuka yötä rohkeasti soihduillansa valaisee? Onko vielä pasuunoita, valtakunnan vartijoita, jotka aamunkoittoon asti muurin päällä taistelee.

    Pekka Simojoki, Puolimatkan majatalo, levy 1, laulu 2, Valtakunnassa kaikki hyvin, 2000.

  5. Te palvelette Herraa Kristusta. Kol. 3:24

    Meidän tehtävämme kristittyinä on palvella Herraa kaikissa elämämme tehtävissä.

    Mark Guy Pearse, Hiljaisiin Hetkiin, Päivä, 1996.

  6. Soisin, ettei teillä olisi huolia. 1. Kor. 7:32

    Älä odota tämän elämän muutoksia ja mahdollisuuksia pelolla, vaan suhtaudu niihin toiveikkaasti. Sitä mukaa kuin niitä tulee, Jumala, jonka oma olet, vapauttaa sinut niistä. Hän on auttanut sinua tähän saakka; pidä sinä vain lujasti kiinni hänen rakkaasta kädestään, niin hän johtaa sinut turvallisesti kaiken halki. Ja kun sinä et kestä pystyssä, hän kantaa sinua käsillään. Älä odota sitä, mitä huomenna voi tapahtua. Sama iankaikkinen Isä, joka huolehtii sinusta tänään, pitää huolen sinusta huomennakin ja joka päivä. Hän joko suojaa sinut kärsimyksiltä tai antaa sinulle uupumatonta voimaa kestää niitä. Ole siis rauhassa ja jätä kaikki pelokkaat ajatuksesi ja kuvitelmasi.

    Francis de Sales, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

  7. ”Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.” (Ilm. 2:10)

    Tule, Herra Jeesus, erityisesti vapauttamaan sydämemme ihmispelosta. Tee meistä rohkeita tunnustajiasi.

    K. V. Tamminen, Pyhällä paikalla, s. 182, SLEY, 1954.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.