Rauha teille!

Lähi-idän kolmea uskontoa yhdistävät monet tekijät. Näistä ensimmäisenä usko samaan jumalaan, maailmankaikkeuden luojaan. Seuraavaksi tulee uskon yhteinen isä, Abraham. Yhteistä on myös usko tuomioon ja ylösnousemukseen. Ja kaikkien käsityksen mukaan Jumala on armollinen. Toki erojakin on; näistä teologisesti merkittävin on kristinuskon käsitys Pyhästä Kolminaisuudesta.

Yhteistä on myös kaikkien kolmen uskonnon tapa toivottaa rauhaa. Muslimi toivottaa: As-salamu alaykum. Juutalainen tervehtii: Shalom aleikhem. Ja meidän kristittyjen liturgiassa kaikuu: Pax vobiscum. Kaikille yhteinen suomennos: Rauha teille. Tämän viikon versio on: Que la paix soit avec vous.

Kaikissa kolmessa uskonnossa on myös ajoittain unohdettu rauhan sanoma. Pyhiä sotia on käyty milloin Daavidin tähden, milloin ristin ja milloin puolikuun alla. Joskus rauha on ymmärretty kovin yksipuolisesti omaksi vallaksi yli muiden. Kristityssä maailmassa rauhantekijäsi on kutsuttu revolveria (Colt .45) ja jättikokoista pommikonetta (Convair B-36). Ariel Sharon johti 1982 operaatiota Rauha Galileaan ja päästi Israelin liittolaiset toteuttamaan joukkomurhan Sabran and Shatilan pakolaisleireissä.

Koko uskonnon ja kaikkien uskovien leimaaminen yhden ryhmän perusteella on yhtä väärin riippumatta siitä, ovatko kyseessä kristittyjen, juutalaisten vai muslimien hirmuteot. Hirmutekojen tekijä voi toki toivoa, että kriisi leviää ja yhä useampi liittyy hänen omaan pyhään sotaansa. Siksikin on tärkeä kuulla rauhan ääniä eri puolilta maailmaa. Jeesus sanoi: Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.

    • ISIS on rikollisjärjestö. Se ei toimi Koraanin opetuksen mukaan. Suomalainen muslimiyhdyskunta tuomitsee selkeästi ISIS: in. Olen tavannut ja keskustellut useiden täällä pitkään asuneiden muslimien kanssa. Olen aiemmin asunut yli 4 vuotta Saudi Arabiassa työn puolesta ja myös seurannut jo liki 20 vuotta sitten (1995-1998) siellä käytyä uskonnollista keskustelua. Muslimien suhtautuminen kristittyihin on kunnioittava ja asiallinen oman kokemukseni mukaan näissä paikoissa joissa olen ollut. En ole koskaan kohdannut muslimien parissa vihamielisyyttä siitä että olen kristitty, toisin on ollut joidenkin radikaalien suomalaisten kanssa joille ”kristilliset arvot” on kauhistus.
      Heikki Leppä on aivan oikeassa että koko uskonnon syyllistäminen tai leimaaminen vain jonkun yksittäisen ryhmän perusteella ei ole asiallista.

      Salam aleikum — rauha kanssanne !

  1. Totta on, että kolmea monoteistista uskontoa yhdistää käsitys yhdestä Jumalasta, Luojasta ja Tuomarista. Mutta pelastuksen asiassa nämä ovat kuin kolme porttia, joiden uskotaan avautuvan taivaaseen. Juutalaisuuden portti on muinoin ollut auki, muta on nyt naulattu umpeen. Kristinuskon portti on auki ja sisältä kuuluu Kristuksen ääni: ”Tulkaa, seuratkaa minua”. Kolmas portti on islamin portti. Sen pielessä on selkeät käyttöohjeet: ”Tee näin, niin pääset sisälle.” Mutta tuo portti onkin vain portin kuva, muuri on läpitunkematon eikä käyttöohje sitä avaa.

  2. On tietenkin paljon maltillisia muslimeja. Ei kuitenkaan ole olemassa maltillista Islamaia. Tämä ero on tärkeää tehdä. Se mahdollistaa rakkaudellisen suhtautumisen turvapaikanhakijoihin. He ovat se myös kirkon hätämajoitustiloissa havainneet. Ovat ihmetelleet ja ihmeteleet ja ihmetelleet, sitä miten ja miksi heitä kirkon tiloissa on kohdeltu niin ystävällisesti. Vasta sitten, kun muslimien määrä jollakin alueella alkaa luoda yhteiskunnallista painetta, niin sitten vasta Islamista alkaa tulla ongelmia kaikille. Eli Islamin vaatimukset alkavat silloin vaikuttaa heidän käytökseensä. Silloin muslimien määrän pitää jo olla useita prosentteja. Nyt heitä on vasta 1-2%.