Räsäsen vapauttavasta tuomiosta saa keskustella, mutta ei miten tahansa
Päivän uutinen on Helsingin käräjäoikeuden kansanedustaja Päivi Räsäselle antama vapauttava tuomion. Häntä syytettiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Lue päätöksestä tarkemmin täältä.
Ylläpito on poistanut kaksi postausta, jotka liittyvät Räsäsen vapauttavaan tuomioon. Syynä ei ole tuomiosta iloitseminen, vaan se, miten asiaa on blogikirjoituksissa käsitelty. Vapauttava tuomio ei anna lupaa olla asiaton.
Tuomio herättää monenlaisia mielipiteitä ja näkökantoja. Niistä on hyvä keskustella, mutta eri tavalla ajattelevat keskustelukumppanit huomioon ottaen ja varoen sortumasta kenenkään leimaamiseen tai hengellisesti löysään käsitteiden heittelyyn.
143 kommenttia
Vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen kirjoittaa (Iltalehti 30.3) artikkelinsa lopussa;
”Kirkolle Räsänen käy sen sijaan käy sitä suuremmaksi ongelmaksi, miten pitemmät puitteet prosessi saa. Kirkon tulevaisuuden kannalta voi olla merkittävää, löytääkö se nykyistä parempia keinoja sanoutua irti sen sanomalle vieraista herätysliikkeistä.”
Tuota samaa irtautumista ”sen sanomalle vieraista herätysliikkeistä” evlut.kirkko 1800-luvulla kokeili arkkipiispa Bergenheimin suulla herännäispappi Gustav Malmbergiin. Malmberg vetosi piispan puhuttelussa ” ponnekkaasti valaansa ja omaantuntoonsa ja lupasi mieluummin luopua virastansa, omaisuudestaan kuin hengestäänkin kuin toimia niitä vastaan.” Kun Malmberg ryyditti puhettaan ”sirottelemalla siihen monta terävää totuutta ja polttavia suolarakeita”, niin piispan itsehillintä petti ja hänen kasvoillaan nähtiin värin vaihtelevan ”punaisen eri sävyissä”. Myöhemmin Vaasassa Bergenheim totesi Lars Stenbäckille, miten Malmbergin käytös oli nostattanut hänessä hillittömän vihanpuuskan.” (Heikki Ylikangas, Murtuva säätyvalta)
Jäin miettimään tätä lausetta: ”Kirkon tulevaisuuden kannalta voi olla merkittävää, löytääkö se nykyistä parempia keinoja sanoutua irti sen sanomalle vieraista herätysliikkeistä.”
Mikä on kirkon sanoma ja mikä on sen sanomalle vierasta? Mikä on se sanoma, mitä herätysliikkeissä julistetaan ja mistä sen pitää irtisanoutua? Minulle tulee vain yksi mieleen ja se on evankeliumi. Sitähän ”vierastettiin” taannoisessa kirkolliskokouksessa niiden toimesta, jotka haluavat sen pois kirkosta lopullisesti.
Kirkon alkuperäinen ja ainoa oikea sanoma on evankeliumi. Mutta onko se sitä nykyään? Siitä tämä kaikki juuri johtuu, että evankeliumi ei ole enää kirkon ydinsanoma.
Kun lain julistus laiminlyödään kuten nyt on tehty, evankeliumi kääntyykin laiksi. ”Evankeliumi” on nykyään lähimmäisenrakkaus ja tasa-arvo. Saaneen huomauttaa että kaksoiskäsky on käsky. Se on siis lakia, ei evankeliumia. Kun evankeliumi muuttuu laiksi, niin laki muuttuu evankeliumiksi. Näin se vain menee. Puurot ja vellit sekaisin.
Mutta kuka tämän ymmärtää? Ei maailma tätä käsitä. Tämä vaatii Hengen avaamat silmät, joilla nähdään ja ymmärretään Jumalan tarjoama pelastus Jeesuksen ristinsovitustyössä. Evankeliumi on näet hullutus maailman lapsille. ”Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima”. 1. Kor. 1:18
Evankeliumi on jotakin, jota saatetaan hävetä. Paavali: ”Sillä minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastuksesi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle” 1 Room. 1:16
Miksi kirkko on nyt alkanut häpeämään evankeliumia? Koska evankeliumi ei ole maailman mielen mukaista (trendikästä) ja maailma pitää sitä hullutuksena, niin kirkko joka haluaa mielistelellä maailmaa, ei tietenkään halua näyttää edustavansa jotain hullutusta maailman silmissä.
”Vaikka Jeesus oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, he eivät uskoneet häneen, että toteutuisi profeetta Jesajan sana, jonka hän on puhunut: ’Herra, kuka uskoi meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitettiin?’ He eivät voineet uskoa sen tähden, koska Jesaja on myös sanonut: Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, etteivät he silmillään näkisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi ja kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’ Tämän Jesaja sanoi, koska hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä. Kaikesta huolimatta monet hallitusmiehistäkin uskoivat Jeesukseen. Mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi erotetuiksi synagogasta, sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.” Joh. 12:37-43
Tämä toteutuu tänäkin päivänä. Mitä on ollut ennen, sitä on vastakin.
Jos seksistä puhuminen on seksuaalista häirintää (HS) , niin Raamatusta/Jumalasta puhuminen on uskonnollista häirintää.
RiittaSistonen lausuu:””Kun lain julistus laiminlyödään kuten nyt on tehty, evankeliumi kääntyykin laiksi. ”Evankeliumi” on nykyään lähimmäisenrakkaus ja tasa-arvo. Saaneen huomauttaa että kaksoiskäsky on käsky. Se on siis lakia, ei evankeliumia. Kun evankeliumi muuttuu laiksi, niin laki muuttuu evankeliumiksi. Näin se vain menee. Puurot ja vellit sekaisin.””
Ihan asian selkeydeksi voisi myös tuoda esille mitä on ”laki ja evankeliumi”, siis mitä ne sisältävät ja tietysti mistä ne löytää?
Jumala on meille luvannut: (Joh.3:16) ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainosyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Jumala ei vaadi muuta kuin että me sydämen uskolla uskomme Herraan Jeesukseen. Jumala ei vaadi meidän hallitsevan Raamatun kaikkia kirjoituksia. Lähes 2000 vuotta on kulunut siitä, kun viimeinen näistä lupauksista annettiin, ja tämä päivänä olemme juuri saman verran lähempänä sitä aikaa, josta Herramme puhui. Kun tätä maailmaa kohtaavan tuomion yön syvenevät varjot levittäytyvät ympärillämme ja kuulemme lähestyvän myrskyn pauhun, silloin kristityt katsovat ylös, niin kuin he katsovat silloin, kun tämä lupaus heille annettiin he katsovat ylös tässä samassa uskonvarmuudessa, että Hän, joka sanoi tulevansa takaisin, myös tulee eikä viivyttele.
Meillä tämän päivän kristityillä on etu puolellamme verrattuna alkukristittyihin: me olemme nyt lähempänä tuota tapahtumaa kuin olemme olleet kahteen vuosituhanteen. Ja tähän tulee vielä lisätä se tosiasia, että kaikki Raamatussa annetut, Herran tulemusta koskevat merkit ovat alkaneet täyttyä aivan silmiemme edessä. Sodat ja sanomat sodista, väärät messiaat ja väärät profeetat, kulkutaudit, nälänhädät, maanjäristykset, kasvava antisemitismi, merien ja aaltojen raivo, luopumus, moraalinen pahuus, poliittinen korruptio ja kaikki muut merkit tapahtuvat nyt yhtä aikaa ensimmäistä kertaa maailman historiassa.
Luuk.21: 28:ssa Jeesus totesi: Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.
Tehkäämme kukin parannuksen syntien saannin kautta ja turvatkaamme Herraan.
https://timoeskola.wordpress.com/2022/04/01/loytyvatko-rasasen-lauseet-syytteista/#more-884
Siis aivan uskomatonta! Objektiivinen tulkinta🙄
”Syyttäjä siis esittää syytteessä perustellun ja objektiivisen tulkintansa siitä, millainen merkityssisältö lausumille on annettava”.
Perusteltu on tässä tapauksessa valehdeltu. Objektiivinen tulkinta olisi yhtä kuin Räsäsen lausumien toisto sanasta sanaan. Merkityssisällön siis antaa syyttäjä? Tämä on röyhkeää vallankäyttöä. Tungetaan sanoja suuhun ja ikään kuin ”väärin ajateltu” -syytteellä.🤔
Olli, miksi Kotimaa sallii useaa nimimerkiä käyttävän kirjoituksia, kuten tässä blogissa?
Tarja, minusta kirkko itse tekee koko ajan ”hallaa” itselleen. Sitä saa mitä tilaa.
Ilmoita asiaton kommentti