Raija Toiviainen on vapautettava tehtävistään

Toivon oikeuslaitoksen puolueettomuuden ja yleisen lainkunnioituksen takia, että Raija Toiviainen vapautetaan kansanedustaja Päivi Räsäseen liittyvien syyteasioiden hoitamisesta. Löytyykö Suomen oikeushistoriasta toista tapausta, missä valtakunnan syyttäjä olisi käyttänyt virka-asemaansa yhden ihmisen vainoamiseen nyt nähdyllä tavalla? Missä on viranomaiselta vaadittava neutraalisuus, missä syyttäjälaitoksen eettisten ohjeiden kunnioittaminen?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Minua kiinnostaa mistä Jorma Hentilä tietää nämä syytekohdat vaikka niitä ei ole julkisuudessa annettu syyttäjän toimesta esille. Vai puhuuko Jorma Hentilä tässä omiansa.

    Jorma Hentilä14.03.2020 01:45

    ” tutkinnassa ei ole kyse “homoseksuaalisten tekstien” – tarkoittanet mm. Roomalaiskirjettä – lainaamisesta, vaan Päivi Räsäsen arkisuomella ihan omasta päästään keksimistä sekulaareista teksteistä.”

    • Juorma Hentilä lienee tutustunut tutkinnan kohteena oleviin teksteihin ja tietää aiheesta tarpeeksi voidakseen arvioida niiden sisällön asiallisuutta. Hän on toisaalla kommentoinutkin niissä esiintyviä perättöminä kumottuja väitteitä. Kun syytekohtia ei ole julkistettu, on myös tuulesta temmattua väittää, että Päivi Räsäsen lainauksiin Raamatusta kiinnitettäisiin erityistä huomiota.

      Raamattua lainaamalla ei vanhentunut ja väärä tieto muutu totuudeksi.

  2. Yhteisesti Sami Paajasella ja Pekka Pesoselle:

    SP. tiukkaa, mistä tiedän ”nämä syytekohdat”, vaikka valtakunnansyyttäjä ei ole niitä julkistanut, ja lopulta epäilee minun puhuvan omiani. (obs. Ketään ei vielä syytetä, joten ei ole olemassa syytekohtiakaan.)

    PP. taas vihjailee, että ”pikkutunneilla kun kommentoi, niin helposti lipsahtaa”. Kirjoitin kommentin tosiaakin klo 1:45. Kirjoitan paljon öisin, esimerkikisi isotöisempiä tekstejä. Toisessa kommentissaan PP. arvelee, ettei virainomaistehtävissä oleva lipsauttele ”tuollaisia tietoja” julkisuuteen, ja tiukkaa, mistä tiedot ovat peräisin.

    Joo, kyllä minulla on ”salaisia lonkeroita” erilaisille tietolähteille. Niin Päivi Räsäsen kuin Juha Ahvion ja monen muunkin suulla on todistettu, kuinka Seta ja me homot olemme luikerrelleet sisään eri puolille yhteiskuntaa.

    Tämän luikertelun tuloksena voin paljastaa, ”mistä tiedot ovat peräisin”:

    ”Raamatun tekstit sellaisenaan eivät täytä kiihottamisrikoksen tunnusmerkistöä. Vastuu on aina hänellä, joka Raamatun tekstiä omassa viestissään käyttää ja niihin vetoaa.” Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen.

    ”Haluan rauhoittaa keskustelua ja todeta, ettei Pamflettia koskevassa tutkinnassa ole kysymys tällaisesta. Tutkinnassa ei ole kysymys Raamatun tekstien siteeraamisesta eikä raamatullisesta tai uskonnollisesta kielestä, vaan SUOMEN ARKIKIELEN MUKAISISTA LAUSUMISTA, joiden halventavuutta nyt arvioidaan.” (versaalit tämän tekstin kirjoittajan)

    Valtionsyyttäjä Raija Toiviainen, Kaleva 7.3.2020.

    Lännen Median tekemään haastatteluun on linkki Kotimaa24:n uutisessa 8.3.2020.

    • Kiitos Jorma asiallisesta vastauksesta. Asialinjalla minäkin toivoisin paremmin pysyväni. Menee vähän opetteluksi. Tiedät siis enemmän, niin olisi tietysti mielenkiintoista kuulla, minkä kaltaiset lausumat ovat tutkinnan kohteena. Voitko yhtään enempää avata asiaa? Tähän asti olemme olleet pelkkien oletusten varassa. Jos saisikin nyt enemmän asiatietoa, niin pääsisi käsittämään mistä oikeasti on kyse.

    • Senkin puoleen asiaan olisi hyvä saada piankin selvyyttä, sillä eihän Päivi ole puhunut mitään sellaista omaa, mikä ei olisi suuren osan konservatiivien näkemys asioista jo ennestään. Nyt asiaa pitkitetään uusien tutkintojen tähden ja epätietoisuus siitä mitä saa ajatella ja ilmaista kasvaa kokoajan.

    • ”Eihän Päivi ole puhunut mitään sellaista omaa, mikä ei olisi suuren osan konservatiivien näkemys asioista jo ennestään.” Päivi Räsänen ei ole kuka tahansa konservatiivi. Hän on lääkäri ja tunnettu kansanedustaja. Hänen sanoillaan on siis painoa niin asiantuntijan kuin poliitikon arvovallan perusteella. ’Suuri osa konservatiiveista’ saanee ongelmitta ilmaista vanhentuneta ja vääriä näkemyksiä. Päivi Räsäsen kaltaisen julkisen vaikuttajan kannanottoina tilanne on toinen ja nyt tutkimuksen aihe.

    • Pekka P.

      en tiedä mitään enempää. Toki itse voin päätellä, millaisiin ilmauksiin huomio kiintyy. Olen lukenut tekstin 2004 läpi korostuskynän kanssa. En kuitenkaan lähde arvuuttelemaan.

  3. Jorma Hentilä

    ”Tutkinnassa ei ole kysymys Raamatun tekstien siteeraamisesta eikä raamatullisesta tai uskonnollisesta kielestä, vaan SUOMEN ARKIKIELEN MUKAISISTA LAUSUMISTA, joiden halventavuutta nyt arvioidaan.”

    Ehkä sitten olisi hyvä pohtia sitä , onko sana – syntiinlankeemus arkikieltä -, vai onko se jotakin todellisuuden ulkopuolella olevaa, joka ei kosketa meitä kaikkia ihmisiä. Mitä sitten loppujen lopuksi ylipäätään ovat vaikuttaneet mm. Usan ja Euroopan yhteiskuntien henkiseen kehitykseen sellaiset henkilöt, kuten mm. Comte, Sartre, Derrida ja Foucault. Mikä on heidän suhteensa Raamattuun? Tavoitavatko Raamatun sanat todellisuuden? Jos eivät, niin miksi esim. Derridan sanat sitten tavoittaisivat todellisuuden? Se miten he suhtautuvat Raamattuun, selittää hyvin paljon myös tästä postmodernista ajasta ja ideologisesta sodasta

    • Mieleeni nousi aivan muita nimiä, kun mietin, kenellä on saatanut ollut merkitystä länsimaiseen ’henkiseen kehitykseen’. Disney, Chaplin, Hitchcock, Dylan, Lennon…

  4. Jorma Hentilä15.03.2020 00:32

    Kiitos Jormalle tarkennuksesta, lähde kannattaa mainita jos niitä siteeraa, se helpottaa lukijaa hahmottamaan tilanteen. Kaikki eivät ehdi kaikkia haastatteluja lukea, näin asia on helppo tarkistaa. https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nyt-puhuu-hairintaviestien-vyoryn-saanut-valtakunnansyyttaja-raija-toiviainen-paivi-rasaseen-kohdistuvissa-esitutkinnoissa-ei-ole-kyse-yksittaisen-virkamiehen-halusta-toimia-tietylla-tavalla/836438/

    Tästä lähtien pitää siis vaan saarnassa siteerata Raamatun homoseksuaalisuuden vastaisia tekstejä. Ei mitään selitystä antaa tekstin puhua sellaisenaan. Tämähän on tuttu tapa, monien kirkkojen liturgisissa teksteissä. Toisaalta jos mennään tällä tasolle, se ei poista ongelmaa ja on aika riittämätön tapa, sillä Jumalan sana vaikuttaa aiheuttaa pahennusta ja tekee syylliseksi. Se ei kysele mitä yhteiskunnallinen laki näistä sanoo.

    • ”Tästä lähtien pitää siis vaan saarnassa siteerata Raamatun homoseksuaalisuuden vastaisia tekstejä.” Voi vallan hyvin jättää siteeraamattakin. Mahtavatko olla yhdenkään sunnuntain teksteissäkään?

  5. “Tästä lähtien pitää siis vaan saarnassa siteerata Raamatun homoseksuaalisuuden vastaisia tekstejä.” Voi vallan hyvin jättää siteeraamattakin. Mahtavatko olla yhdenkään sunnuntain teksteissäkään?

    Martti, ei ole liturgissa teksteissä. En tietenkään tarkoittanut sitä, että nyt olisi ruvettama saarnaamaan homoutta vastaan. Jos luonnostaa asia tulee esille, siitä voidaan puhua ja siteerata Raamatun tekstejä. Kekenkään kristityn puheissa tämä ei ole ykkösasia. Se ei ollut edes Paavalin teksteissä, mutta toki hän siitä puhui pakanuuden ympäröimässä maailmassa.

    • ”Raamattu ei puolla samaasukupuolisten liittoja.” Nimenomaan liitto kahden samaa sukupuolta olevan välillä on kuvattu Raamatussa myönteisesti ja kauniisti: ”Raskas on suruni sinun tähtesi, veljeni Jonatan. Sinä olit minulle rakas. Minulle oli sinun ystävyytesi naisen rakkautta ihanampi.” Siitä, mitä Daavidin ja Jonatanin ystävyys ja Jumalan edessä heidän välilleen solmittu liitto sisälsi heidän kahdenkeskisissä kohtaamisissaan, Raamattu suurelta osalta vaikenee. Niin onkin hyvä.

Kirjoittaja