Pythagoras ja Jeesus

Nostaessani pythagoralaista matematiikkaa ja geometriaa ja gematriaa Raamatusta, sain kuulla piikikkään huomautuksen, että:

“Raamatun tekstien ymmärtämisessä vähimmäisvaatimus lienee sisälukutaito. Pythagoralaisuus ja neliöjuuret tulevat aivan muualta.”

Minusta vähimmäisvaatimuksiin kylläkin kuuluu myös luetun ymmärtäminen, ja näinhän  Jeesuskin kehottaa heitä ‘joilla ymmärrys on’ mm. laskemaan sen ‘pedon luvun’, joka itse asiassa on sekin pythagoralaista matematiikkaa edustava kolmioluku 36. (Näitä kolmiolukuja on kolminumeroisina Ut:sa juuri kolme kpl !!!)

Tuleeko siis Pythagoras vain ’muualta’ ? Katsotaanpa:

Pythagorars näet  ‘asuu’ niin Vt.n kuin Ut:n kin tekstissä monissa kerroksissa. Mooseksen nimi משה on P:n teoreeman pienimpien kokonaislukujen  memo 345 ja Mooseksen Jumalalta saama nimilause ‘Minä olen se mikä olen’ kirjoitettuna h epreaksi אהיה אשר אהיה (Ehyeh Asher Ehyeh),saa puolestaan arvon 543. Nyt 543 and 345 saavat ominaisuuksia esim. näin: 3³ + 4³ + 5³ = 216 mikä tarkoittaa aryeh eli Leijona  ja on pythagoralainen ns. täydellinen luku. (6x6x6 myös 216 ja 666 edustaa siis Leijonaa joka oli yksi Jeesus symboli) 543 + 345 = 888, mikä on nimen Jeesus Ιησους lukuarvo

Edelleen אל שדי (El Shaddai, Kaikkivaltias jumala)”) on 345.

Nimikkeen Iesous Cristhos sanat saavat arvot 888 ja 1480 kun nämä asettaa pythagoralaisen kolmion kateetiksi ja hypotenuusaksi on toinen kateetti 1184 ja luvut 888 1184 ja 1480 ovat jaollisia maata tarkoitavansanan הארץ lukuarvolla 296 suhteissa 3 4 5 . (esim 3×296=888) jakaja on sana maa arets 296 siksi, että ko kolmio + sen vastakuva antavat suorakaiteen, joka oli maa-alan symboli (Kuten vaikkapa Suomen lippu) Tällaisen kolmion sivujen neliöt ovat 9 16 ja 25 eli yhtensä 50. Luku 50 vasta sana kala ja kirjainta NUN, joka oli Filon Aleksandrialaiselle pyhän kolmion ja maailmankaikeuden ja elämän symboli. Kolmio, ja Kala  Vesica-Pisciksenä ovat vulvan ja kirjainkuvana siittiösolun symboleja Kirjain NUN finaalikirjaimena edustaakin siis juuri pictogramminan siittiötä ja on hämmästyttävästi vanhassa hepreassa siittiön kanssa analoginen http://hashomerisrael2.com/index.php/tag/sperm/

Mistä pythagoralaisuus tuli Raamattuun? Pythagoras oli itse ollut Babyloniassa samaan aikaan kun sinne karkoitettu Israel ja hän oli perimätiedon mukaan opettanut heprealaisia. Ja ylipappi Esran Baabelin vankeuden jälkeen toimittama Tanach saatiin samaan aikaan (n 460 eKr) kun Pythagoraan tunnettu seuraaja matemaatikko ja astronomi Filolaus vaikutti ja kirjoitti ensimäisenä esityksen Pythagoraan opeista. Pythagoralaiset ja heprealaiset ovat voineet hyvin vuorovaikuttaa. Pythagoras on siksi selvästi läsnä tekstissä, että Hermippus jopa väitti, että Pythagoras oli saanut oppinsa Moosekselta. Porphyrius (Vit. Pyth. p. 40) kertoo että kristityt Lysis ja Archippus keräsivät sittemmin eräät keskeisimmistä pythagoralaisista oppeista, jotka kirjallisessa muodossa luovutettiin perinnöiksi heidän perheissään joskin tiukoin määräyksin, että niitä ei tulisi julkistaa. Tämä kannattaa tutkia huolellisesti eikä ylimielisesti: https://www.biblegematria.com/pythagoras.html

    • Pythagoras, Πυθαγόρας ὁ Σάμιος, eli noin vuosina 582 – 496 e.Kr.
      ja kuningas Salomon aikaisemmin jo noin 970–931 e.Kr., joten hänen temppeli oli rakennettu jo yli neljäsataa vuotta aikaisemmin.

      Väite Pythagoraan vaikutuksesta Salomon temppelin rakentamiseen on historiallisesti yhtä erikoinen kuin jos väitettäisiin että uskonpuhdistajamme Martti Luther 10.11.1483 – 18.2.1546 olisi ajanut Mersua käydessään työhönsä kuuluvilla tarkastusmatkoillaan tai kokouksiin mennessään.

    • Matias, ymmärsit kyllä hyvin mitä tarkoitin tässä yhteydessä Salomonin temppeliä rakentavilla muurareilla. Käytinhän preesensiä… (Tunnetko teoksen: ”Näkymättömän temppelin rakentajat”?) Pidätkö minua niin yksikertaisena että olisin puhunut konkreettisista operatiivisista temppelinrakentajista ja tehnyt monen sadan vuoden virheen? Ethän kehtaa.. Kunhan taas varjelit palstan muita lukijoita ja teit sen antaen haraanjohtavan kuvan yo viestistäni.

  1. Mistä sinä olet saanut tietosi, että Lysis ja Arkhippus olisivat olleet kristittyjä?

    Minä löysin viittaamassasi Pohfyrioksen kirjoittamassa Pythagoran elämäkerrassa heidät Pythagoraan oppilaiksi.

    Tässä viittaus Porphyry, Life of Pythagoras englanniksi. Siinä Lysis mainitaan kohdissa 55 ja 57

    http://www.ccel.org/ccel/pearse/morefathers/files/porphyry_life_of_pythagoras_02_text.htm

    • Kiitos tarkkaavaisuudesta Matias, sana ’kristityt’ oli minulta täsä yhteydessä ns. aivopieru.(Päässäni lienee kummitellut Ut:n Archippus ihan eri ajalta) Toki tiedän että he elivät 500-l. eKr. Lysias ja Archippus kokosivat toki Porfyroksen mukaan Pythagoraan opetuksia kirjalliseen muotoon ja sai ne näin myös myöhempien etenkin Aleksandrian juutalaisten (Platonin akatemia…) ja etenkin sittemmin myös essealaisten käyttöön, joita kanavia myöten pythagoralaisuus tuli esim. kolmiolukujen muodossa Uutentestamenttiin (153 276 666!!!)
      Vanhaan testamenttiin tämän filosofian metematiikkaa ja geometriaa saatiin luultavimmin Pythagoraan seuraajien ja Esran ja Nehemian kautta Vt:tä uudelleen toimitettaessa (Kts R. E. Friedman: Who Wrote the Bible 1988 s, 223-225)