Pyhän Paavalin ohjeita Timoteukselle

Sinä olet seurannut minun opetustani, vaellustani, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni, vainoissa ja kärsimyksissä, samanlaisissa kuin minun osakseni tuli Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa. Mimmoisia vainoja olenkaan kärsinyt, ja kaikista Herra on minut pelastanut! Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi. Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen. Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut. (2.Tim 3:10-17)

Paavalin ohjeita

Koko Raamattu on Jumalan sanaa; miten suhtaudut apostoli Paavalin kautta tulleisiin Herran sanoihin?

Miksi on tärkeää kuunnella ainoastaan luotettavaa opettajaa; miksi apostoli Paavali kehottaa seuraamaan hänen vaellusta?

Miksi meidänkin kannattaa pyhän Paavalin tavoin seurata Jeesusta Kristusta?

Mikä auttaa meitä pysymää uskollisena Kristukselle aina kuolemaan saakka?

Miksi meidän on hyvä osattava Jumalan sanaa, vaikka meillä olisi hyviä opettajia?

Mitä on ihmisten pahuus, joka erottaa Kristuksesta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. jorma ojala: ”Juha puuttui ihan syystä tuohon jehovien raamattuun.”

    Sellaisen Raamatunkäännöksien kritiikin järkevyydestä voi saada tietoa vaikkapa Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan nettisivuilta. Linkki alla:

    http://www.helsinki.fi/teol/pro/emo/tutkimuksen/kaantaminen3.html#7

    Ps. Jehova on Jumalan nimi. Esiintyi siinä muodossa muutaman kerran jo ensimmäisessa Suomen kielelle käännetyssä Raamatussa ja monissa muissa kirjallisissa lähteissä. Samoin monissa maailman eri kielien käännöksissä. Hieman pilkallinen sävy tuossa nimityksessä ”jehovat”. Jeesushan aloitti Isä meidän rukouksensa: ”Pyhitetty olkoon sinun nimesi.” Jos jonkun uskonnollisen ryhmän nimi olisi vaikkapa Jeesuksen seuraajat, pitäisikö heitä tämän joidenkin logiikan mukaan alkaa kutsua ”jeesuksiksi”?

    • jorma ojala: ”…pidän turhana väittelyä jehovien uskomuksista”.

      Älä ensinnäkään ala väittelemään. Mutta kun omaat niin jyrkiä mielipiteitä Raamatunkäännöksistä ja kääntämisesta, niin voisit tietysti, jos haluat, kommentoida yllä asetettua Helsingin yliopiston linkkiä aiheeseen liittyen. Esitä asiasta vasta-argumentteja, jos sinulta sellaisia mahdollisesti olisi.

    • Juha Heinilä: ”Vesa, Jehovan todistajien oppia en suvaitse blogillani. Toivon, ettet kommentoi enää blogillani.”

      OK. Lopetan sen tämän jälkeen jos noin kovin jyrkkä ja kiihkeä lähimmäinen olet. Ei kuitenkaan oikein mielestäni oikein muistuta Galatalaiskirjeen 5. luvun kuvaamia ”hengen hedelmien” ominaisuuksia ihmisessä (= tekoja ja ominaisuuksia joita pyhän hengen vaikutus saa ihmisessä aikaiseksi). Esitin kommentissani linkin Helsingin yliopiston nettsivuille koskien Raamatunkäännöksiä, en ”Jehovan todistajien oppeja.”

      Juha Heinilä: ”Jotka haluaa lisätietoa Jehovan todistajista, niin kannattaa tutustua UUT:n Jehovan todistajat sivuihin.”

      Kyseisen järjestön toiminnanjohtaja on todistajista erotettu henkilö. Sen kautta pyrkivät vaikuttamaan myöskin muut heistä erotetut/eronneet. Vähän turhan selvästi ja läpinäkyvästi käyttävät sitä todistajien parjaamiseen ja erilaisten väittämien esittämiseen heistä. Parhaiten todistajista saa tietoa heidän virallisilta nettisivuiltaan: jw.org

      Viime mainittuun kappaleeseen liittyen siteeraus Jeesuksen ns. vuorisaarnasta (huom. siteeraus Vanhasta kirkkoraamattukäännöksestä): ”Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat teitä ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.”

    • Vesa, olen ihan riittävästi keskustellut Jehovan todistajien kanssa vuonna 1991 Järvenpäässä ja 1994 Vantaalla. Voit tarkistaa teidän järjestelmästä minun tiedot.

      Kiitos kun ymmärsit. Hyvät jatkot!

    • Juha Heinilä: ”Voit tarkistaa teidän järjestelmästä minun tiedot. ”

      Tähän on vielä pakko kuitenkin vastata, Heillä ei ole ”järjestelmissään” mitään ”tietoja” ihmisistä. Kaikkea ei pidä uskoa, mitä pahantahtoiset ihmiset saattavat väittää.

  2. Mikä auttaa meitä pysymää uskollisena Kristukselle aina kuolemaan saakka?

    Meidän pitää pysyä Kristuksen opissa ja karttaa harhaoppeja (vert. 1. Tim. 6:2-10)

    Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta. Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä. Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua, että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä – hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen. (1. Tim. 6:11-16)

    • Osmo, kiitos hyvästä kommentista. Onneksi meillä on käytössä koko Pyhä Raamattu, josta löytyy muualta selvästi Jeesuksen neitseellinen sikiäminen. Ajattele, jos kaikki samat asiat olisi aina jokaisessa Raamatun kirjassa; puuttuisiko jotain? Hienoa, että meillä on täydellinen kokonaisuus, Jumalan kirjoitettu sana, Pyhä Raamattu.

    • Olet Juha oikeassa. Jeesuksen neitseellinen sikiäminen löytyy Uudesta Testamentista Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeista. Muualla sitä ei tosiaan siellä tunneta.

    • Sen verran vielä lisään, että neitseestä syntyminen ei ole mikään ihme. Pyhästä Hengestä sikiäminen sen sijaan on mysteeri, pyhä salaisuus. Salaisuuden korostaminen on ollut läntiselle kristillisyydelle aika vierasta. Siinä ortodoksit ovat meitä edellä. Uskon itse aika vahvasti mysteereihin (pyhiin salaisuuksiin) uskossani. En yritä selvittää järjen, matematiikan tai biologian (esimerkiksi neitseestä syntyminen biologisena tapahtumana) eikä varsinkaan ATK:n kautta uskoani.

    • Kiitos Osmo. Ihmisviisaudella on rajansa.

      Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi.” Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. (1. Kor. 1:17-25)

  3. Mitä on sanottava Raamatun olemuksesta ja siitä , että alkaa määritellä mikä on jumalallista ja mikä siinä on inhimillistä ? Tällainen tutkiminen on tuomittu epäonnistumaan. Kristillinen kirkko on ollut monissa myrskyissä ja on tälläkin hetkellä, sillä meidänkin aikana on esillä kysymys Raamatun arvovallasta, ja sen merkityksestä aikamme kristikansalle.

    Hyvin monelle Raamattu ei enää olekaan ohjeellinen kirja, tai ainakin sen ohjeellisuudelle asetetaan varauksia. Puhutaan vaikkapa tulkinnasta Luukkaan mukaan, tai Paavalin mukaan ja hänen oppilaidensa mukaan ?

    Tällöin ollaan harhassa ja johdattelemassa muitakin samaan tulkintaan. Tällaiseen tehtävään kristillistä kirkkoa ei ole perustettu, vaan kirkon tehtävänä on sitoutua apostolien välittämään Jumalan sanaan kokonaisuudessaan. Mikäli UT:n ohjeellisuudelle laitetaan varauksia, silloin on jo kysymys Raamatun arvovallasta.

    ” Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen. Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.” (2.Tim 3:10-17)

    • Pyhään Raamattuun voimme aina luottaa, koska siinä on koko totuus.

      Seuraava lainaus on Tunnustuskirjoista (Upsalan kokouksen päätös):

      Me kaikki tahdomme yksimielisesti pysyä Jumalan puhtaassa ja autuaaksi tekevässä sanassa, joka on kirjoitettu pyhien profeettojen, evankelistojen ja apostolien kirjoituksissa. Seurakunnissamme tulee opettaa, uskoa ja tunnustaa, että Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta ja sisältää täydellisesti kaiken sen, mikä kuuluu kristilliseen oppiin Kaikkivaltiaasta Jumalasta ja meidän autuudestamme sekä hyvistä teoista ja hyveistä. Raamattu on oikein kristillisen opin perusta ja tukipylväs, kuten myös ohjenuora kaikkien uskontoa koskevien kiistojen arvioimiseksi, ratkaisemiseksi ja ehkäisemiseksi. Tähän ei tarvita muiden selvityksiä, ei edes pyhien isien eikä muidenkaan, jotka oman mielensä mukaan ovat lisäilleet Raamattuun sellaista, mitä ei siinä itsessään ole. Kenenkään ihmisen ei näet ole lupa tulkita Jumalan sanaa oman mielensä mukaan, eikä tässä ole katsottava eikä kunnioitettava kenenkään asemaa, korkea-arvoisuutta tai arvovaltaa, vaan yksin Raamattua.

    • ”Seurakunnissamme tulee opettaa, uskoa ja tunnustaa, että Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta ja sisältää täydellisesti kaiken sen, mikä kuuluu kristilliseen oppiin Kaikkivaltiaasta Jumalasta ja meidän autuudestamme sekä hyvistä teoista ja hyveistä.” Mitä on ’Pyhän Hengen vaikutus’? Se ei välttämättä tarkoita samanlaista sanelua, jolla tavalla Koraanin tai Mormonin kirjan uskotaan syntyneen. Mitä tarkoittaa ’sisältää täydellisesti’? Se tuskin merkitsee sitä, että jokainen Raamatun luku on ’kristillistä oppia’. Mikä merkitys vaikkapa 4. Mooseksen kirjan 3. luvulla on aikamme kristitylle?

    • Martti Pentti, poistamisen tielle jos lähdemme, niin Raamattuun ei jää mitään. Aina on niitä, jotka eivät halua mitään Raamatun jaetta ottaa Jumalan sanana. On tärkeää, että luotamme siihen mitä luemme. Raamatun lukemisen voi aloittaa vaikka Johanneksen evankeliumista, sen jälkeen Galatalaiskirje, sitten Psalmit ja sen jälkeen Roomalaiskirje ja sitten Johanneksen ensimmäinen kirje jne. Minä olen mainitsemiani kirjat lukenut läpi useita kertoja, mutta 4. Mooseksen kirjan vain muutaman kerran kokonaan läpi, joka kaikkien kannattaa jättää lukemisjärjestyksessä viimeiseksi Jaakobin kirjeen ja Ilmestyskirjan jälkeen.

    • Kun Paavali on toisella matkallaan Lystraan. Niin Timoteus lähtee Paavalin ja Silaksen mukaan.

      (Juha Heinilä poisti lainauksen 6.1.2014 klo 14:00.)

      Onko vastaus oikea, että kuvassa oleva kolmas henkilö on Silas ?

    • Martti, Silas on hyvä vastaus ja hyvin perusteltu. Minäkin olisin vastannut Silas. Alkuperäiseltä sivulta, josta kuva on otettu antaa eri vastauksen.

      Kysymys kaikille: kuka muu kuin Silas voisi olla kyseessä, jonka Raamatulla voisi perustella?

    • Koska kukaan ei (viitsi) vasta(t)a, ollaan mukana ja sanon: Luukas. Tiukimman mahdollisen eksegeettisen seulan jälkeenkin siis silminnäkijä tapahtumille, joiden kuvaus Apostolien teoissa hetkeksi muuttuu ”me”-muotoon.

    • Osmo ja Martti Pentti, yritän tarkistaa teidän vastauksia, kiitos vastauksista. Sivulta, joilta lainasin kuvan, väitettiin henkilön nimen olevan Barnabas, mutta en ole löytänyt Raamatusta tukea tähän. Löydättekö te?

    • ”Neljätoista vuotta myöhemmin menin uudelleen Jerusalemiin Barnabaksen kanssa ja otin mukaan myös Tituksen.” Galatalaiskirjeen mukaan tällainen kolmikko matkusti Jerusalemiin. Timoteuksen sijaan joukkoon olisi kuulunut Titus.

    • Osmo, Luukas on tosi hyvä vastaus. Hän oli Paavalin kirjuri ja matkakumppani joillakin matkoilla. Apt. 20 luku on mielenkiintoinen, jossa Luukas oli mukana. Oliko Timoteus laivalla vai ei; alkuluvussa on Timoteus vielä kuvioissa?

      Kuvassa voi olla Luukas (Osmon vastaus) tai Silas (Martin vastaus) yhdessä Paavalin ja Timoteuksen kanssa laivalla lähetysmatkalla.

    • Martti Pentti, hyvä huomio. En minäkään Barnabaan kanssa Timoteusta löydä, Tiitus kyllä.

      Rooman matkalla, jossa oli Aristarkos Paavalin mukana, ei Timoteusta ollut matkakumppanina.

    • Nettitiedonhaun vaaroja. Tarkistaisitko Martti Pylkkänen asian, kun näyttää että 5.1.klo 13:38 kommenttisi sisältää vapaata lainausta sivulta mitä et varmasti ole tarkoittanut?

    • Osmo kiitos tarkennuspyynnöstä. Martti varmaan tarkentaa, jos huomaa kommenttisi. Paavalin, Timoteuksen ja Silaksen yhteisestä matkasta voi lukea Apt. 17 ja 18 alusta.

    • Osmo, kiitos kun huomasit lainausvirheen. Poistin sen Martin kommentista.

      Martti, olisiko sinulla mahdollisuutta laittaa vielä tarkennuksen Silaksesta ja mahdollisesti lääkäri Luukaksesta? Kiitos.

    • Kiitos Osmo tarkkaavaisuudesta, olin todella huolimaton kun en tarkastanut lähdetiedostoa,josta kyseessä olevan lainauksen liittin. Hyvä kun huomautit asiasta täytyy varovaisempi mitä lähteitä lukee.

      Kyllä Paavali, Silas ja Timoteus olivat matkakumppaneita, Mutta Apt. kirjoittaja Luukas kirjoittaa, että matkaseurueeseen liittyi Luukas, ehkäpä Luukasta joka oli lääkäri tarvittiin,kun Paavalin terveys ei ollut läheskään hyvä valittihan Paavali , että hänellä oli ”pistin lihassa”

      Yöllä Paavali näki unen, uni oli selvä: ” Tule yli Makedoniaan ja auta meitä” . Tämän selvän unen Paavali käsitti Jumalan kutsuksi ja niin merimatka Toorasta Aasian puolelta alkoi kohti nykyisen Kreikan rannikkoa.
      ( Apt. 15:40- 40 ja Apt. 16 luku ) Joten kyseessä olevassa kuvassa voi todellakin olla Luukas.

    • Kiitos hyvästä tarkennuksesta, Martti.

      Osmo, oletko samaa mieltä, että Luukas ja Silas ovat molemmat mahdollisia; kumpi sinun mielestä olisi todennäköisin kolmas kuvassa oleva?

    • Silas. Kuvatekstissä varmasti vain sekoitettiin Barnabas ja Silas. Luukas/silminnäkijäkertoja olkoon sitten vaikka vapaana vinkkinä, jos joku sattuu suunnittelemaan kysymyksiä raamattuvisaan.

    • Osmo, kiitos hyvistä kommenteista. Samoin kiitokset Marteille. Silas ja Luukas molemmat mahdollisia oikeita vastauksia. Silas jääköön todennäköisimmäksi oikeaksi vastaukseksi;
      50-60.

  4. ”Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.” Tämä 15. jae näyttää minusta jonkinlaiselta avaimelta. Lapsesta asti tutut pyhät kirjoitukset voivat antaa viisautta. Sekin lienee mahdollista, etteivät annakaan. Pelastus ei ole kirjoituksissa, vaan uskossa Jeesukseen. (Evankeliumikirjoja ei vielä Paavalin aikaan ollut.) Kirjoitusten merkitys on siinä, että ne kelpaavat ’opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi’ Jumalan ihmiselle, mutta ne eivät tee kenestäkään sellaista. Kaste ja usko Jeesukseen tekevät ihmisestä Jumalan oman.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Jokainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja turvaa Häneen pelastuu. Kristillisessä kasteessa, jossa Jumalan sana yhdistyy kasteveteen, saamme pelastavan uskon. Ilman Jumalan sanaa yksikään ihminen ei uskoisi Jeesukseen. Tarvitsemme Jumalan sanaa, jotta uskomme säilyisi aikamme loppuun asti. Jumalan sana on ollut ja on mukana aina ja iankaikkisesti.

      Poikani, älä unhota minun opetustani, vaan sinun sydämesi säilyttäköön minun käskyni; sillä pitkää ikää, elinvuosia ja rauhaa ne sinulle kartuttavat. Laupeus ja uskollisuus älkööt hyljätkö sinua. Sido ne kaulaasi, kirjoita ne sydämesi tauluun, niin saat armon ja hyvän ymmärryksen Jumalan ja ihmisten silmien edessä. Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa. Se on terveellistä sinun ruumiillesi ja virkistävää sinun luillesi. Kunnioita Herraa antamalla varoistasi ja kaiken satosi parhaimmasta, niin sinun jyväaittasi täyttyvät runsaudella, ja viini pursuu sinun kuurnistasi. Poikani, älä pidä Herran kuritusta halpana äläkä kyllästy hänen rangaistukseensa; sillä jota Herra rakastaa, sitä hän rankaisee, niinkuin isä poikaa, joka hänelle rakas on. Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon. Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi. Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa. Pitkä ikä on sen oikeassa kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia. Sen tiet ovat suloiset tiet, sen polut rauhaisat kaikki tyynni. Elämän puu on se niille, jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät kiinni. (Sananl. 2:1-18)

    • Merkitseekö ’opetus’ Sananlaskujen kirjassa kirjoituksia vai jotain muuta? Eikö tässä viitata Jumalan johdatukseen ja koettelemuksiin, joiden avulla Hän kasvattaa ihmistä sydämen viisauteen?

    • Martti Pentti, kiitos jatkopohdinnoista. Minulle opetus merkitsee tässä yhteydessä Jumalan sanaa. Jumalan kuritus auttavat ymmärtämään Jumalan sanaa oikein.

      Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä. Parempi alavana nöyrien parissa kuin jakamassa saalista ylpeitten kanssa. Joka painaa mieleensä sanan, se löytää onnen; ja autuas se, joka Herraan turvaa! (Sananl. 16:18-20)

  5. Hebrean kielessä ”Sanalla” on ”olemus” se ei ole vain kirjoitettua informaatiota, vaan sen sisältö on sen olemus, ja Jumalan Sana on siis Jumalan Olemus ja Persoonallisuus. Kun luetaan ja ymmärretään Jumalan Sanaa, ymmärretään Viisautta, joka on Luonut taivaan ja maan Sanalla. Sana on Jumalan vaikuttava Voima myös meidän elämässä. Sana peittää synnin paljouden ja ohjaa meidät Kristuksen kautta Armoon ja Jumalan Lupauksiin. Joka on Elämä kuolemasta.

    Jumalan ilmoitusta voidaan lukea myös järjellä, mutta silloin sen viisaus jää paljastumatta, jäädään korkeintaan lain alle ja lepo jää saavuttamatta, eikä päästä perille. Jumala on nähnyt sen olevan hyvä näin.

    ”Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.” Luuk.10:21
    Jumalan Sanan ymmärtäminen on Jumalan Viisauden ymmärtämistä ja maailman viisaus on tätä ymmärrystä vastaan. Järki on arvokasta vain Rakkauden palveluksessa, jolloin se toimii Sanan alaisena ja sen mukaan.

    Jo siinä on suuri viisaus, että ymmärtää kaiken tulevan Jumalalta, lapsikin voi sen ymmärtää, mutta ylpeiltä se on salattu. ”Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.” 1.Kor.1.24

    ”Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä.
    Hän kokoaa meren vedet niinkuin roukkioksi, panee syvyydet säiliöihin.
    Peljätköön Herraa kaikki maa, hänen edessänsä vaviskoot kaikki maanpiirin asukkaat. Sillä hän sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty.
    Herra särkee pakanain neuvon, tekee turhiksi kansojen aikeet.
    Mutta Herran neuvo pysyy iankaikkisesti, hänen sydämensä aivoitukset suvusta sukuun. Autuas se kansa, jonka Jumala Herra on, se kansa, jonka hän on perinnöksensä valinnut!” Ps.33:6-12

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista! Jumalan lupauksiin, jotka hän on meille sanassaan luvannut, voimme aina luottaa.

      Rakas Herra Jeesus Kristus, minä tunnen syntini; ne polttavat, kalvavat ja kauhistavat minua. Mihin on minun paettava? Minä katson sinuun, Herra Jeesus Kristus, ja uskon, vaikkapa heikosti, sinuun; minä pidän kuitenkin kiinni ja olen varma siitä, että olet sanonut: poikani, ole turvallisella mielin, sinun syntisi ovat anteeksi annetut ja sinulla on oleva iankaikkinen elämä ja minä tahdon herättää sinut viimeisenä päivänä. Aamen!

    • Nykyihmisellä on automaationa päällä mestaroiva mieli, kaikkea pitäisi hallita, Raamattuakin. Luetaan Raamattua, mutta ei anneta Raamatun lukea meitä. Sivuutetaan lukuohje, joka on annettu kirjan ensimmäisellä painetulla sisäsivulla.

    • Osmo, kiitos hyvästä kommentista. Olet täysin oikeassa. Miksi on vaikea ottaa todesta, mitä Pyhässä Raamatussa on kirjoitettuna? Haluammeko tulkita Raamatun aina meille sopivaksi?

  6. ” Miksi meidänkin kannattaa pyhän Paavalin tavoin seurata Jeesusta Kristusta ” ?

    Ensimmäiseksi voimme esittää itsellemme kysymyksen: ” Mikä on Jumalan tahto kohdallamme” ? Vastaus tähän on yllättävän yksinkertainen, sillä se on Jeesuksen kutsuun vastaaminen; ” Seuratkaa minua”.
    Meidän keskuudessamme elää vielä miehiä jotka olivat mukana talvi tai ainakin jatkosodassa, kun kyselee heiltä , tai sitten lukee heidän kirjoittamiaan kirjoja niin he sanoivat, että sodassa oli sellaisia upseereita, jotka sanoivat ” menkää tuonne” ja että oli sellaisia upseereita jotka sanoivat ; ” seuratkaa minua”. Niin eikö olisi ollut paljonkin helpompaa seurata jälkimmäistä.
    Tuosssa Jeesuksen esittämässä kysymyksessä; ” Seuratkaa minua ”, on aivan samanlainen lataus sisällään. Sillä Jeeesus itse oli ja on meidän edellä kulkijamme, häntä jos ketään kannattaa Paavalin ja muiden opetuslasten tavoin seurata, vaikka heillä oli edessään marttyyri kuolema. Sillä Jeesusta seuraten elämä ei pääty kuolemaan, vain vaihtuu uuteen parempaan.

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista. Meitä kutsutaan kulkemaan kaitaa tietä.

      Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. (Matt. 7:13-14)

    • Toisaalta elämään päätyvien joukko ei taida niin hirveän pieni ollakaan: ”Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa:” Olisikohan niin, että ne, jotka eivät sinne löydä itse, paimennetaan nimeltä kutsuen?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.